Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Subsidieregeling Deltaplan Jeugd Eindhoven

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Deltaplan Jeugd Eindhoven
CiteertitelSubsidieregeling Deltaplan Jeugd
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. ASV Eindhoven
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-06-202331-12-2025nieuwe regeling

21-06-2023

gmb-2023-276778

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Deltaplan Jeugd Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 21 juni 2023, heeft besloten

 

  • -

    Gelet op artikel 2, derde lid, 3, 5, 6, vierde lid, 7, 8, 9 van de ASV Eindhoven;

  • -

    Gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

     

  • I.

    Vast te stellen de Subsidieregeling Deltaplan Jeugd Eindhoven

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    Alle begrippen die in deze subsidieregeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet en ASV Eindhoven:

    • a)

      ASV Eindhoven: Algemene Subsidieverordening gemeente Eindhoven;

    • b)

      Deltaplan Jeugd: door het college op 9 november 2021 vastgesteld verbeterplan van de gemeente Eindhoven over de periode 2022 tot en met 2025 voor de jeugdhulp om structurele hervormingen in de jeugdhulp door te voeren. De menselijke maat staat centraal waarbij het gaat om het organiseren van ondersteuning en zorg voor jeugdigen en gezinnen in Eindhoven;

    • c)

      Het versterken van het gewone leven: iedere jeugdige doorloopt tijdens zijn groei naar volwassenheid in de context van het gezin, school en leefomgeving verschillende levensfases waarbij voorspoed en tegenslag onderdeel uitmaken van het dagelijks leven en de jeugdige leert hiermee om te gaan, al of niet met ondersteuning vanuit de eigen omgeving of vanuit vrij toegankelijke ondersteuning;

    • d)

      Hulp en ondersteuning: (collectieve) hulp en ondersteuning voor inwoners van de gemeente Eindhoven op grond van de Jeugdwet, Wet Maatschappelijke ondersteuning en de subsidieregeling Versterken Sociale Basis (VSB);

    • e)

      Innovatie: toepassing van vernieuwing en/of verbetering van een product, proces, samenwerking, werk- en organisatievorm of leefsituatie, met als doel een ontwikkeling en bepaald voordeel te realiseren binnen (de context van) de ontwikkellijn extra transformatie en aanpak wachttijden;

    • f)

      Jeugdhulp: jeugdhulp zoals bedoeld in de Jeugdwet;

    • g)

      Jeugdige: jeugdige zoals bedoeld in de Jeugdwet;

    • h)

      Maatschappelijke partners: een rechtspersoon die al of niet met subsidie van het college activiteiten uitvoert op het terrein van het Sociaal Domein en/of waarmee de gemeente Eindhoven een inkooprelatie heeft voor de uitvoering van de Jeugdwet en/of Wmo, waarbij de activiteiten beleidsmatig zijn gerelateerd aan de beleidsdomeinen van het Sociaal Domein, en van belang zijn voor het Deltaplan Jeugd. Commerciële partijen met winstoogmerk vallen hier niet onder;

    • i)

      Ontwikkellijn extra inzet transformatie: onderdeel van het Deltaplan Jeugd gericht op het maken van de beweging van gefragmenteerde zorg buitenshuis, naar een netwerkondersteuning zo dicht mogelijk bij huis;

    • j)

      Ontwikkellijn wachttijden: onderdeel van het Deltaplan Jeugd gericht op het verkorten of effectief benutten van wachttijden in de specialistische jeugdhulp;

    • k)

      Samenwerking: een samenwerking met een of meer maatschappelijke partners en/of voorzieningen in relatie met de subsidieaanvraag;

    • l)

      Sociale infrastructuur: het totaal aan al of niet vrij toegankelijke voorzieningen in Eindhoven zoals bedoeld in het Deltaplan Jeugd, ontwikkellijn extra transformatie;

    • m)

      Voorliggende voorziening: zijnde een voorziening via een overheidsregeling of uitkering vanuit de overheid of enige landelijke-, provinciale of gemeentelijke subsidieregeling aangevraagd kan worden om in de activiteiten geheel of gedeeltelijk te kunnen voorzien;

    • n)

      Vrij toegankelijke ondersteuning: ondersteuning niet zijnde jeugdhulp op grond van de Jeugdwet en / of maatschappelijke ondersteuning op grond van de Wet Maatschappelijk Ondersteuning, binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Eindhoven.

Artikel 2 Doel

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van innovatieve activiteiten die een bijdrage leveren aan het Deltaplan Jeugd en zich specifiek richten op de ontwikkellijn extra inzet transformatie daar waar sprake is van een lacune of ontbrekende of ontoereikende hulp en ondersteuning of samenwerking op de volgende thema’s:

    • a.

      Verbinding en samenwerking tussen maatschappelijke partners vanuit de sociale basis en specialistische jeugdhulp ten behoeve van kennisontwikkeling, netwerkvorming tussen professionals of ontwikkelen van nieuw collectief aanbod in het preventieve veld

    • b.

      Hulp en ondersteuning van jongvolwassenen (na jeugdhulp met verblijf) in de leeftijd van 17 en 23 jaar richting zelfstandigheid op de leefgebieden wonen, dagbesteding, inkomen, hulp en ondersteuning.

  • 2.

    Het doel van de subsidieregeling is het stimuleren van innovatieve activiteiten die een bijdrage leveren aan het Deltaplan Jeugd en zich specifiek richten op de ontwikkellijn wachttijden daar waar sprake is van een lacune of ontbrekende hulp en ondersteuning op het volgende thema:

    • a.

      Verbetering van leefstijl en het versterken van het gewone leven tijdens het wachten op specialistische jeugdhulp.

Artikel 3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verleend aan maatschappelijke partners zoals bedoeld in artikel 1 onder h.

Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten

Een jaarlijkse of eenmalige subsidie wordt verleend voor activiteiten betrekking hebbende op gezinnen met jeugdige(n) en jeugdige(n) uit de gemeente Eindhoven die bijdragen aaneen van de thema's uit artikel 2.

Artikel 5 Subsidievereisten activiteiten

Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 4, wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de activiteiten worden in samenwerking uitgevoerd; en

  • b.

    de activiteiten voorzien aantoonbaar in een behoefte van jeugdigen en gezinnen van de gemeente Eindhoven; en

  • c.

    de activiteiten zijn innovatief voor de sociale infrastructuur; en

  • d.

    de activiteiten zijn gericht op het versterken van het gewone leven; en

  • e.

    De activiteiten vinden plaats in Eindhoven; en

  • f.

    bij een aanvraag om meerjarige subsidie wordt de noodzaak en de behoefte aan een meerjarige subsidie per activiteit aangetoond.

Artikel 6 Vereisten subsidieaanvraag

  • 1.

    De subsidie wordt middels een door het college vastgesteld aanvraagformulier aangevraagd

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 4:2 Awb en de ASV Eindhoven, dient de aanvrager een gedegen en onderbouwd plan van aanpak te overleggen waarin ten minste staat beschreven:

    • a.

      hoe de activiteiten aansluiten bij één van de doelen zoals vermeld in artikel 2; en

    • b.

      wat een lacune of ontbrekend of ontoereikend aanbod is in aanwezige hulp en ondersteuning waar de activiteit een antwoord op is; en

    • c.

      Hoe de activiteiten primair betrekking hebben op de jeugdigen en gezinnen van de gemeente Eindhoven; en

    • d.

      hoe invulling wordt gegeven aan de vereisten voor subsidieverlening zoals aangegeven in artikel 5; en

    • e.

      Wat de te behalen doelen met de activiteiten zijn; en

    • f.

      met wie en hoe wordt samengewerkt; en

    • g.

      een sluitende begroting waarop voldoende gelden op de begroting zijn gereserveerd; en

    • h.

      de planning en ontwikkeling van de activiteiten met wanneer, hoe, waar, welke inzet plaatsvindt.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie zoals bepaald in artikel 4, komen alleen kosten die onlosmakelijk verbonden zijn aan het uitvoeren van de activiteit in aanmerking voor subsidie, zijnde:

  • a.

    Huisvestingskosten: bestaande uit huur, gas, water, elektra, internet, lokale heffingen en vanuit Rijkswege vastgestelde verplichte verzekeringen van in Eindhoven gehuurde panden of voor zover van toepassing zijnde de eigenaarslasten voor een eigen pand. De huisvesting dient in Eindhoven of een aangrenzende gemeente gesitueerd te zijn;

  • b.

    Organisatiekosten: bestaande uit administratiekosten, verzekeringen, kantoorartikelen, internet; drukwerk, communicatie, abonnementen, verplichte contributiebijdragen, bankkosten, kosten voor beheer, licentiekosten. Uitgesloten zijn automatiseringskosten, aanschafkosten computerprogramma’s en computerhardware;

  • c.

    Initiële aanloopkosten: kosten die in verband staan met het opbouwen van de activiteit(en) zoals verbouwkosten om de locatie gereed te maken, leegstandskosten in de beginperiode of eenmalige investeringen om een product of activiteit op te zetten;

  • d.

    Activiteiten kosten: kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit.

  • e.

    Personele kosten: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de activiteit en op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden op basis van beschikkingen Jeugdwet, Wmo en andere landelijke wetgeving op het gebied van sociale zekerheid. Uitgesloten zijn kosten verbonden aan financiële (inzamelings)acties en-, jubilea;

  • f.

    Deskundigheidsbevordering: bestaande uit kosten die direct en onlosmakelijk verbonden zijn aan de uitvoering van de activiteit en/of noodzakelijk zijn voor het verkrijgen van specifieke vaardigheden die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteit die op generlei wijze geheel dan wel gedeeltelijk gedekt kunnen worden uit het opleidingsbudget van de organisatie van subsidieaanvrager.

Artikel 8 Hoogte subsidie

  • 1.

    De hoogte van eenmalige subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het doel in artikel 2 eerste lid ‘ontwikkellijn extra inzet transformatie’ bedraagt in 2023 maximaal € 200.000 per aanvraag, in 2024 maximaal € 105.000 per aanvraag en in 2025 maximaal € 60.000 per aanvraag.

  • 2.

    In het geval voor eenzelfde activiteit zoals bedoeld in lid 1 een subsidie over meerjaren wordt aangevraagd bedraagt de hoogte van de subsidie in 2023 maximaal € 125.000, in 2024 maximaal €105.000 en in 2025 maximaal € 60.000 voor deze activiteit.

  • 3.

    De hoogte van eenmalige subsidie voor activiteiten die bijdragen aan het doel in artikel 2 tweede lid ‘ontwikkellijn aanpak wachttijden’ bedraagt in 2023 maximaal € 350.000 per aanvraag, in 2024 maximaal € 350.000 per aanvraag en in 2025 maximaal € 100.000 per aanvraag.

  • 4.

    In het geval voor eenzelfde activiteit zoals bedoeld in lid 3 een subsidie over meerjaren wordt aangevraagd bedraagt de hoogte van de subsidie in 2023 maximaal € 350.000, in 2024 maximaal € 350.000 en in 2025 maximaal € 100.000 voor deze activiteit.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Subsidie wordt in aanvulling op het bepaalde in ASV Eindhoven geweigerd indien:

  • a.

    sprake is van een voorliggende voorziening; of

  • b.

    activiteiten niet bijdragen aan een van de doelen zoals genoemd in artikel 2; of

  • c.

    niet voldaan is aan de subsidievereisten zoals bedoeld in artikel 5; of

  • d.

    wanneer voor het behalen van de resultaten de aanvragen afhankelijk zijn van voorwaarden terwijl onvoldoende verzekerd is dat aan die voorwaarden op datum aanvraag is voldaan; of

  • e.

    de aanvraag afkomstig is van een commerciële partij met winstoogmerk; of

  • f.

    sprake is van een onevenredige verhouding tussen de totale kosten en het beoogde resultaat van de activiteit.

Artikel 11 Beoordeling subsidieaanvraag

De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen worden op basis van bijlage 2 van deze subsidieregeling beoordeeld.

Artikel 12 Subsidieplafond en verdeelcriteria

  • 1.

    Het college stelt het het subsidieplafond vast.

  • 2.

    Subsidie wordt verleend op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen totdat het betreffende subsidieplafond bereikt is.

  • 3.

    Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de subsidie de dag waarop de subsidieaanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

Artikel 13 Aanvraagtermijn

In afwijking van het bepaalde in de ASV kunnen aanvragen gedurende het gehele kalenderjaar worden ingediend.

Artikel 14 Beslistermijn

In afwijking van het bepaalde in de ASV Eindhoven met betrekking tot de beslistermijn, beslist het college binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag.

Artikel 15 Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet of niet voldoende voorziet, beslist het college.

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en geldt tot en met 31 december 2025.

Artikel 17 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Deltaplan Jeugd.

Eindhoven, .

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

, secretaris

Mij bekend,

De gemeentesecretaris van Eindhoven