Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kerkrade

Verordening nadeelcompensatie gemeente Kerkrade 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKerkrade
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening nadeelcompensatie gemeente Kerkrade 2022
CiteertitelVerordening nadeelcompensatie gemeente Kerkrade 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2009

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-12-2022

gmb-2023-275517

22Rb081

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening nadeelcompensatie gemeente Kerkrade 2022

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Aanvraag: aanvraag om schadevergoeding op grond van artikel 15.1 Omgevingswet of artikel 4:126 Algemene wet bestuursrecht;

 

Adviseur: deskundige als bedoeld in artikel 3:5 Algemene wet bestuursrecht die het bestuursorgaan adviseert over het te nemen besluit op de aanvraag;

 

Adviescommissie: een of meerdere adviseurs die door het bestuursorgaan is I zijn belast met het uitbrengen van een advies op de aanvraag;

 

Bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Kerkrade;

 

Gemeente: de gemeente Kerkrade.

Artikel 2. Toepassingsbereik

  • 1.

    Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.

  • 2.

    Deze verordening heeft geen betrekking op aanvragen om schadevergoeding waarop een bijzondere regeling van toepassing is.

Artikel 3. Heffen recht

  • 1.

    Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van 6300,- geheven.

  • 2.

    Dit bedrag dient binnen vier weken na de bevestiging van de ontvangst van de aanvraag te zijn bijgeschreven op de rekening van de gemeente. Indien het bedrag niet tijdig is bijgeschreven, wordt de aanvrager eenmaal een mogelijkheid geboden om het verzuim binnen twee weken te herstellen.

  • 3.

    Als het verzuim niet tijdig is hersteld, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de aanvrager in verzuim is geweest.

Artikel 4. Aanvraag om schadevergoeding

  • 1.

    De aanvrager van schadevergoeding maakt gebruik van een door het bestuursorgaan vastgesteld formulier.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht verstrekt de aanvrager alle gegevens die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. Daartoe bevat een aanvraag mede en in ieder geval:

    a. indien het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving:

    1. een door een accountant gewaarmerkte de jaarrekening over het jaar waarin schade is geleden;

    2. door een accountant gewaarmerkte jaarrekeningen over een periode van drie jaar voorafgaande aan het jaar waarin de schade is geleden; en

    3. de aanslagen vennootschaps- of inkomstenbelasting over een periode van drie jaar voorafgaande aan het jaar waarin de schade is geleden;

    b. indien het schade betreft wegens gederfde huurinkomsten:

    1. een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst; en

    2. de eigendomsakte

Artikel 5. Adviescommissie

  • 1.

    Het bestuursorgaan wint slechts advies in bij een adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.

  • 2.

    Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:

    a . de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

    b . de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;

    c . de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

    d . de schadevergoeding kennelijk minder bedraagt dan C 2.500,-; of

    e. naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

  • 3.

    Een adviescommissie bestaat uit een of meer deskundigen.

  • 4.

    Een adviescommissie kan worden benoemd als:

    a. vaste commissie, waarbij de leden door burgemeester en wethouders voor een termijn van maximaal vier jaar worden benoemd met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of

    b. tijdelijke commissie voor advisering met betrekking tot een of meer aanvragen, door het bestuursorgaan dat de aanvragen behandelt.

Artikel 6. Procedure

  • 1.

    Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.

  • 2.

    Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:

    a . degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en,

    b . als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

    1. de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of:

    2. de schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.

Artikel 7. Werkwijze adviescommissie

  • 1.

    De adviescommissie stelt de aanvrager en in voorkomend geval derde-belanghebbenden in de gelegenheid schríftelijk dan wel mondeling een toelichting te geven over de aanvraag.

  • 2.

    Van de mondelinge toelichting door de aanvrager en de derde-belanghebbende, alsmede de hem door het bestuursorgaan verstrekte informatie verzorgt de adviseur een verslag dat onderdeel vormt van het uit te brengen advies.

  • 3.

    De adviseur beoordeelt of de situatie ter plaatse zal worden opgenomen.

  • 4.

    De adviseur bepaalt in overleg met de aanvrager het tijdstip waarop hij de situatie ter plaatse zal opnemen. De adviseur kan zich door andere gemeentelijke vertegenwoordigers laten vergezellen.

  • 5.

    De adviseur kan de aanvrager schríftelijk en met redenen omkleed verzoeken om binnen een door hem te bepalen termijn nadere gegevens of bescheiden over te leggen. De in artikel 8 bedoelde adviseringstermijn wordt opgeschort totdat hij het gevraagde heeft ontvangen, dan wel de door hem bepaalde termijn ongebruikt is verstreken. Indien het gevraagde niet of niet volledig is ontvangen bericht hij daarvan het bestuursorgaan onder vermelding van wat daarvan voor het advies de gevolgen zijn.

  • 6.

    Alvorens aan het bestuursorgaan definitief advies uit te brengen stelt de adviseur de derdebelanghebbende en de aanvrager in de gelegenheid ter zake binnen vier weken opmerkingen te maken.

Artikel 8. De adviseringstermijn

De adviescommissie brengt binnen zestien weken na de dagtekening van de van de opdracht tot advisering advies uit aan het bestuursorgaan.

Artikel 9. Uitbetaling

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.

Artikel 10. Aanvraag voorschot

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan op een daartoe strekkende aanvraag beslissen een voorschot te verlenen op een uit te betalen schadevergoeding.

  • 2.

    Het voorschot bedraagt maximaal 507o van de te verwachten schadevergoeding.

  • 3.

    De artikelen 4:95 en 4:96 van de Algemene wet bestuursrecht zijn op dit voorschot van toepassing.

  • 4.

    Met het verlenen van een voorschot wordt geen aanspraak op nadeelcompensatie erkend.

  • 5.

    Het bestuursorgaan verleent een voorschot niet dan nadat de aanvrager schríftelijk heeft verklaard ten onrechte betaalde bedragen te zullen terugbetalen. Het bestuursorgaan kan van de aanvrager een zekerheidstelling verlangen.

Artikel 11. Intrekking oude regeling

De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2009 wordt ingetrokken.

Artikel 12. Overgangsbepaling

De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2009 blijft van toepassing op aanvragen die vallen onder het overgangsrecht van de Omgevingswet.

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking op het tijdstip waarop de Omgevingswet en titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht in werking treden.

Artikel 14. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie gemeente Kerkrade 2022.

Aldus vastgesteld door de raad der gemeente Kerkrade in zijn openbare vergadering d d 14 december

2022.

De voorzitter van de raad, De griffier,

Dr. T.P. Dassen- Housen mr. drs. D.C.M.C. Franssen