Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening nadeelcompensatie gemeente Kerkrade 2022 |
Citeertitel | Verordening nadeelcompensatie gemeente Kerkrade 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2009
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 14-12-2022 | 22Rb081 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Aanvraag: aanvraag om schadevergoeding op grond van artikel 15.1 Omgevingswet of artikel 4:126 Algemene wet bestuursrecht;
Adviseur: deskundige als bedoeld in artikel 3:5 Algemene wet bestuursrecht die het bestuursorgaan adviseert over het te nemen besluit op de aanvraag;
Adviescommissie: een of meerdere adviseurs die door het bestuursorgaan is I zijn belast met het uitbrengen van een advies op de aanvraag;
Bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Kerkrade;
Artikel 4. Aanvraag om schadevergoeding
In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht verstrekt de aanvrager alle gegevens die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk zijn en waarover hij redelijkerwijs de beschikking kan krijgen. Daartoe bevat een aanvraag mede en in ieder geval:
a. indien het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving:
1. een door een accountant gewaarmerkte de jaarrekening over het jaar waarin schade is geleden;
2. door een accountant gewaarmerkte jaarrekeningen over een periode van drie jaar voorafgaande aan het jaar waarin de schade is geleden; en
3. de aanslagen vennootschaps- of inkomstenbelasting over een periode van drie jaar voorafgaande aan het jaar waarin de schade is geleden;
b. indien het schade betreft wegens gederfde huurinkomsten:
1. een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst; en
Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:
a . de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
b . de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;
c . de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;
d . de schadevergoeding kennelijk minder bedraagt dan C 2.500,-; of
e. naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.
Een adviescommissie kan worden benoemd als:
a. vaste commissie, waarbij de leden door burgemeester en wethouders voor een termijn van maximaal vier jaar worden benoemd met de mogelijkheid tot herbenoeming voor maximaal vier jaar, of
b. tijdelijke commissie voor advisering met betrekking tot een of meer aanvragen, door het bestuursorgaan dat de aanvragen behandelt.
Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:
a . degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en,
b . als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:
1. de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of:
2. de schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.
Artikel 7. Werkwijze adviescommissie
De adviseur kan de aanvrager schríftelijk en met redenen omkleed verzoeken om binnen een door hem te bepalen termijn nadere gegevens of bescheiden over te leggen. De in artikel 8 bedoelde adviseringstermijn wordt opgeschort totdat hij het gevraagde heeft ontvangen, dan wel de door hem bepaalde termijn ongebruikt is verstreken. Indien het gevraagde niet of niet volledig is ontvangen bericht hij daarvan het bestuursorgaan onder vermelding van wat daarvan voor het advies de gevolgen zijn.
Artikel 8. De adviseringstermijn
De adviescommissie brengt binnen zestien weken na de dagtekening van de van de opdracht tot advisering advies uit aan het bestuursorgaan.
Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.
Artikel 11. Intrekking oude regeling
De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2009 wordt ingetrokken.
De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2009 blijft van toepassing op aanvragen die vallen onder het overgangsrecht van de Omgevingswet.