Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende uitvoeringsregels bij de inzet van cameratoezicht tijdens Sail Den Helder 2023 (Uitvoeringsregeling cameratoezicht Sail Den Helder 2023)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende uitvoeringsregels bij de inzet van cameratoezicht tijdens Sail Den Helder 2023 (Uitvoeringsregeling cameratoezicht Sail Den Helder 2023)
CiteertitelUitvoeringsregeling cameratoezicht Sail Den Helder 2023
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 151c van de Gemeentewet
  2. Artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening Den Helder 2021
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-06-202303-07-2023nieuwe regeling

19-06-2023

gmb-2023-274915

2023-026164

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende uitvoeringsregels bij de inzet van cameratoezicht tijdens Sail Den Helder 2023 (Uitvoeringsregeling cameratoezicht Sail Den Helder 2023)

De burgemeester van de gemeente Den Helder;

 

gelet op de artikelen 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening Den Helder 2021;

 

 

overwegende dat:

  • het in het kader van het belang van de handhaving van de openbare orde en veiligheid van de omwonenden en bezoekers van het evenement SAIL en Marinedagen 2023 in verband met risico’s die voortvloeien uit het organiseren van een grootschalig evenement nodig is om cameratoezicht te houden op Willemsoord en het evenementen terrein hier omheen in Den Helder;

  • het evenementen terrein SAIL op Willemsoord en omgeving als openbare plaats als bedoeld in artikel 151c Gemeentewet is aan te wijzen;

  • de duur vast te stellen van 29 juni 2023 tot en met 02 juli 2023;

  • de periode, waarin het daadwerkelijk gebruik van camera’s plaatsvindt vast te stellen op 24 uur per dag;

 

besluit:

 

de volgende nadere regels vast te stellen.

 

(Uitvoeringsregeling cameratoezicht Sail Den Helder 2023)

 

Hoofdstuk 1 Bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Camerasysteem: Het geheel van camera’s, monitoren, opnameapparatuur, verbindingsapparatuur, bekabeling en bevestigingen.

  • b.

    Vaste camera: Een camera welke gebonden is aan een vaste locatie en is aangesloten op een vaste verbinding.

  • c.

    Flexibele camera: Een camera welke flexibel kan worden ingezet en niet gebonden is aan een vaste locatie.

  • d.

    Cameratoezicht: Toezicht met behulp van het camerasysteem.

  • e.

    Camera Toezicht Ruimte (CTR): De ruimte waar de beelden op monitoren live bekeken kunnen worden en waar de opnameapparatuur is ondergebracht.

  • f.

    Beeldinformatie: De door het publiek cameratoezicht verkregen en geregistreerde filmbeelden.

  • g.

    Opslaglocatie: Server in operationeel beheer van de operationeel regisseur.

  • h.

    Beheer: De zorg voor de continuïteit van het publiek cameratoezicht.

  • i.

    Beheerder: Willemsoord B.V.

  • j.

    Operationele regie: De operationele uitvoering bij het gebruik van het publiek cameratoezicht.

  • k.

    Operationeel regisseur: De Nationale politie en de Koninklijke Marechaussee.

  • l.

    Technisch beheerder: De partij die de camera’s levert en het technische onderhoud verricht. Hieronder valt tevens (ver)plaatsing van de camera’s.

  • m.

    Incident: Een waargenomen strafbaar feit, ongeval of andere gebeurtenis die vraagt om optreden.

Artikel 2 Doel van het publieke cameratoezicht

Het doel van het publieke cameratoezicht is:

  • a.

    Handhaving van de openbare orde;

  • b.

    Crowd management;

  • c.

    De identificatie en vervolging van verdachten van strafbare feiten door de daarvoor verantwoordelijke autoriteiten:

Artikel 3 Plaatsingscriteria

De criteria waaraan inzet van vast en flexibel cameratoezicht verbonden zijn luiden als volgt:

  • a.

    Gebruik wordt gemaakt van bestaande camera’s op het terrein van Willemsoord B.V.

  • b.

    Flexibel cameratoezicht wordt geplaatst voor de duur van het evenement door de technisch beheerder in overleg met de operationeel regisseur.

  • c.

    Publiek cameratoezicht is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen die zijn getroffen om openbare ordeverstoring tegen te gaan.

Artikel 4 Opname beeldinformatie

De camera’s zijn 24 uur per dag operationeel. De kwaliteit van de beelden is zodanig dat ook op nachtelijke opnamen het gefilmde duidelijk te onderscheiden is.

Artikel 5 Taken en verantwoordelijkheden

  • 1.

    De plaatsing van cameratoezicht geschiedt onder verantwoordelijkheid van de Willemsoord B.V., de beheerder van het camerasysteem.

  • 2.

    Het functioneel beheer geschiedt onder verantwoordelijkheid van de operationeel regisseur.

  • 3.

    Het dagelijks beheer van het camerasysteem wordt uitgevoerd door de operationeel regisseur en de bevoegde medewerkers in de cameratoezichtruimte van het operations control center tijdens het evenement.

  • 4.

    Het technisch beheer van het camerasysteem geschiedt onder verantwoordelijkheid van de beheerder en door de leverancier van het systeem.

  • 5.

    De leverancier draagt er zorg voor dat het camerasysteem periodiek wordt gecontroleerd op verzoek van de beheerder. Defecten worden zo snel als mogelijk hersteld.

  • 6.

    De bevoegde medewerkers van de operationeel regisseur zijn bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem en tot het inzien van de beeldinformatie. Zij gaan integer om met de beeldinformatie, in het bijzonder met betrekking tot de privacy van personen.

  • 7.

    De operationeel regisseur draagt er zorg voor dat er zorgvuldig met het beeldmateriaal wordt omgegaan wanneer dit in verband met een incident moet worden veiliggesteld. Indien de aard van het incident dit vraagt, meld de operationeel regisseur dit aan de beheerder.

Artikel 6 Uitkijken en bediening van het camerasysteem

  • 1.

    Bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem c.q. het live uitkijken van beelden zijn:

    • a.

      politiefunctionarissen voor de uitoefening van hun wettelijke taken in geval zij voor het uitkijken geautoriseerd zijn;

    • b.

      medewerkers van de Koninklijke Marechaussee voor de uitoefening van hun wettelijke taken in geval zij voor het uitkijken geautoriseerd zijn;

    • c.

      de bevoegde medewerkers van het operationeel controle center, de wachtcommandant van de politie en het staf grootschalig en bijzonder optreden;

    • d.

      derden (bijvoorbeeld leverancier van de apparatuur), indien dat functioneel noodzakelijk is, uitsluitend met toestemming van de operationeel regisseur.

  • 2.

    Onder het bedienen van de apparatuur wordt ook begrepen het terugkijken van digitale opnamen en het vastleggen van beeldinformatie op USB-stick, DVD, (micro)SD-card of een andere wijze van datatransport.

  • 3.

    In geval derden inzicht willen in publieke camerabeelden, dient men zich te beroepen op artikel 19 van de Wet Politiegegevens (WPG).

  • 4.

    De politie mag zonder tussenkomst van een Officier van Justitie beschikken over de camerabeelden en kan deze indien noodzakelijk toevoegen aan een strafrechtelijk dossier.

  • 5.

    De advocaat ontvangt, indien noodzakelijk en relevant, een kopie van het strafrechtelijke dossier met een uitwerking van de camerabeelden.

  • 6.

    In geval de advocaat de uitwerking van de camerabeelden wantrouwt, kan deze een verzoek tot inzage van de originele camerabeelden doen bij de rechtercommissaris.

Artikel 7 Locaties

De gebieden voor inzet van publiek cameratoezicht zijn de camera’s op het perceel van Willemsoord B.V. worden ingezet ter objectbeveiliging en de camera’s die worden geplaatst op het overige evenementen terrein.

Artikel 8 Integriteit en privacy

  • 1.

    De beeldinformatie wordt uitsluitend gebruikt voor de doelstellingen als genoemd in artikel 2 van deze uitvoeringsregeling.

  • 2.

    Bij cameratoezicht wordt de aanwezigheid hiervan kenbaar gemaakt doormiddel van informatieborden op diverse grensplaatsen van de aangewezen gebieden.

  • 3.

    De in artikel 5 lid 1 genoemde functionarissen gaan vertrouwelijk en integer om met de kennis die zij tot zich krijgen met het cameratoezicht, in het bijzonder met betrekking tot de privacy van derden.

Artikel 9 Opslaglocatie en termijnen publieke camerabeelden

  • 1.

    Beeldinformatie wordt direct opgeslagen op een harde schijf/server welke in beheer is bij de operationeel regisseur. De medewerkers van de cameratoezichtruimte dragen er zorg voor dat de overdracht van camerabeelden aan rechercheafdelingen in geval dit noodzakelijk is voor opsporingsonderzoek.

  • 2.

    Opslag van camerabeelden vindt plaats conform wettelijke termijnen:

    • a.

      Ten hoogste vier weken met uitzondering van beelden waarop strafbare feiten zijn vastgelegd en beelden die door de politie en Openbaar Ministerie worden ingezet voor de opsporing en vervolging van de verdachten van een gepleegd strafbaar feit.

    • b.

      Ongebruikte beelden worden na vier weken automatisch vernietigd.

Artikel 10 Melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens

De beheerder heeft melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens van bovenstaande verwerking van persoonsgegevens middels digitale beeldopnamen.

 

 

Hoofdstuk 2 Slotbepalingen

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1.

    Deze uitvoeringsregeling kan worden aangehaald als ‘Uitvoeringsregeling cameratoezicht Sail Den Helder 2023’.

  • 2.

    Deze uitvoeringsregeling wordt bekendgemaakt in het elektronisch gemeenteblad (www.officielebekendmakingen.nl) en treedt in werking op 29 juni 2023 en treedt op 03 juli 2023 uit werking.

Aldus besloten door de burgemeester op 19 juni 2023,

J.A. (Jan) de Boer MSc.

burgemeester

Toelichting bij Uitvoeringsregeling cameratoezicht Sail 2023

Algemeen

 

De gemeente Den Helder heeft sinds 1999 cameratoezicht in de binnenstad van Den Helder. Dit cameratoezicht heeft als wettelijke basis het artikel 151c van de Gemeentewet. Uitwerking daarvan is opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening 2012 van de gemeente. Het is specifiek toezicht met als doel de handhaving van de openbare orde en veiligheid. Deze vorm van toezicht is toegestaan na een deugdelijke onderbouwing. Dat kan objectief cijfermatig (cijfers politie, handhaving), maar ook subjectief (bijvoorbeeld via een leefbaarheidsonderzoek) of andere ervaringen.

 

Cameratoezicht op openbare plaatsen in het belang van de handhaving van de openbare orde is uitsluitend voorbehouden aan gemeenten op grond van artikel 151c Gemeentewet. Dit neemt evenwel niet weg dat private organisaties soms ook delen van openbare plaatsen filmen. Private organisaties zijn hiertoe slechts gerechtigd voor zover het in beeld brengen van deze delen van de openbare ruimte onvermijdelijk is ter beveiliging van personen en goederen die aan hun zorg zijn toevertrouwd.102

 

Op dit cameratoezicht door private organisaties is de Wbp van toepassing. Zie voor een uitwerking van bepalingen van de Wbp hoofdstuk 2 ‘Uitwerking Wbp’ in aanvulling daarop geldt dat het doeleinde van dit cameratoezicht door private organisaties, waarbij delen van openbare plaatsen in beeld worden gebracht, er niet op mag zijn gericht om toezicht te houden op die openbare plaatsen. Voor dit doeleinde zijn immers de gemeenten verantwoordelijk. Als gerechtvaardigd doeleinde kan wel worden aangemerkt de beveiliging van de personen en goederen die aan de zorg van de betreffende private organisaties zijn toevertrouwd. De private organisaties zijn verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens die voor dit doeleinde worden verwerkt. Voorts geldt dat geen grotere delen van de openbare plaatsen in beeld mogen worden gebracht voor zover dat noodzakelijk is om dit doeleinde te bereiken.

 

Verantwoordelijkheid gemeenten

De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde (artikel 172, lid 1,

Gemeentewet). Ook indien private organisaties cameratoezicht hebben ingesteld op delen van openbare plaatsen, blijft de burgemeester verantwoordelijk voor de handhaving van deopenbare orde op deze plaatsen.

 

Op welke wijze de burgemeester invulling kan geven aan zijn verantwoordelijkheid, is afhankelijk van de situatie. Het is mogelijk dat de burgemeester (camera)toezicht instelt op de openbare plaatsen die mede door de private organisaties worden gefilmd. Via dit besluit wordt invulling gegeven aan deze bevoegdheid.

 

De beveiliging van Willemsoord is in handen van Willemsoord BV. Op Willemsoord zijn camera’s opgehangen ter beveiliging van haar terrein. Het doel van het cameratoezicht door Willemsoord BV is niet de handhaving van de openbare orde, maar uitsluitend de beveiliging van private eigendommen.

 

Het is mogelijk dat private organisaties zoals Willemsoord BV en gemeenten en/of politie samenwerken bij de inzet van cameratoezicht. Via deze weg kunnen partijen afspreken en faciliteren wanneer en op welke wijze (live) camerabeelden worden verstrekt aan de politie. Tevens kunnen private partijen en gemeenten gebruik maken van dezelfde camera’s. De camera’s filmen dan zowel private goederen als openbare plaatsen ten behoeve van twee verschillende doeleinden: de beveiliging van de private goederen alsmede de handhaving van de openbare orde.

 

Ten aanzien van deze samenwerkingsvormen gelden twee verschillende wettelijke kaders.

Enerzijds gelden de vereisten van de Wbp ten aanzien van de beveiliging van private goederen door Willemsoord BV. Anderzijds gelden de vereisten van artikel 151c Gemeentewet ten aanzien van de handhaving van de openbare orde door gemeente Den Helder. Beide partijen moeten voldoen aan de voor hen geldende vereisten. Om dit te waarborgen, is het van belang dat partijen, voorafgaand aan het inzetten van gezamenlijk cameratoezicht, schriftelijk heldere en werkbare afspraken maken.

 

Door de gemeente Den Helder kan slechts gebruik worden gemaakt van het verwerken van de camera beelden zolang sprake is van een noodzaak tot cameratoezicht. Nu tijdens Sail en de Marine dagen in Den Helder sprake zal zijn van grote groepen mensen op Willemsoord en politie en gemeentelijke handhavers niet overal tegelijk kunnen zijn is het noodzakelijk om cameratoezicht te kunnen uitoefenen gedurende grootschalige evenementen als Sail en de Marinedagen.

 

Voor bezoekers moet duidelijk zijn dat het toezicht plaatsvindt voor verschillende doeleinden en door verschillende verantwoordelijken. Eveneens moet duidelijk zijn in welk gebied het cameratoezicht

plaatsvindt.

 

Objectbeveiliging Willemsoord en havens

Het cameratoezicht op Willemsoord heeft een ander doel, namelijk het beveiligen van het object (het terrein en de bijbehorende gebouwen). Dat geldt ook voor de camera’s op de haven en de marinehaven.

 

Verzoek Politie

Het verzoek van de politie is om de camera’s op Willemsoord tijdens Sail/Marinedagen onder te brengen onder het toezicht op basis van artikel 151c Gemeentewet, naast de objectbeveiliging waarvoor Willemsoord BV toegang tot cameratoezicht heeft.

 

Het gebruik maken van de camera’s op Willemsoord is een van de onderdelen in een pakket van maatregelen om de veiligheid tijdens het evenement te waarborgen. De volgende aspecten voorzien in een voldoende onderbouwing voor deze inzet:

 

De verwachte grote toestroom van mensen;

  • De gevaarzetting op de terreinen (en omgeving);

  • De ontwikkelingen in de wereld (radicalisering, aanslagen op mensen en gebouwen);

  • De aanwezigheid van verschillende nationaliteiten waarbij politieke of religieuze tegenstellingen aan de orde zijn;