Organisatie | Dongen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Geheimhoudingsprotocol gemeente Dongen 2023 |
Citeertitel | Geheimhoudingsprotocol gemeente Dongen 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2023 | Geheimhoudingsprotocol gemeente Dongen 2023 | 25-05-2023 |
Artikel 1 Geheimhouding als uitzondering
Geheimhouding moet zijn genormeerd aan de hand van de weigeringsgronden genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid (Woo). Bij elk besluit tot het opleggen van geheimhouding geeft het bestuursorgaan dat om geheimhouding vraagt aan welk belang, genoemd in artikel 5.1 van de Woo, prevaleert boven het belang van openbaarheid.
Hoofdstuk 2 Geheimhouding van stukken en besluiten
Artikel 5. Opleggen geheimhouding
In het raadsvoorstel wordt gemotiveerd waarom en waarop geheimhouding rust. In de motivatie wordt aangegeven welk belang, genoemd in artikel 5.1 Woo, preveleert boven het belang van openbaarheid. Wanneer dit van toepassing is wordt in het raadsvoorstel ook aangegeven wanneer de geheimhouding door de raad kan worden opgeheven.
Privacygevoelige informatie mag niet op het openbare internet worden gepubliceerd. Deze is alleen voor leden van de raad en steunfractieleden beschikbaar via een persoonlijk account op het Raadsinformatiesysteem (RIS). Indien dat naar oordeel van het college mogelijk is, kan een geanonimiseerde versie van het document dat de informatie bevat op het openbare deel van het RIS worden geplaatst.
Artikel 7. Publicatie geheime raadsstukken
Geheime raadsstukken worden op het raadsinformatiesysteem geplaatst, maar zijn alleen toegankelijk via een persoonlijk account dat slechts verstrekt wordt aan raadsleden, steunfractieleden, leden van een commissie zoals bedoeld in hoofdstuk V Gmw, griffiemedewerkers, leden van het college en leden van de directie.
Artikel 8. Schending geheimhouding
Als een raadslid of een lid van een door de raad ingestelde raads-, bestuurs- of andere commissie de geheimhouding schendt, dan kan dat raads- of commissielid bij raadsbesluit voor ten hoogste drie maanden worden uitgesloten van het ontvangen van informatie ten aanzien waarvan een verplichting tot geheimhouding geldt (artikel 89, lid 5 Gmw.)
Hoofstuk 3 Vergaderen in beslotenheid
Artikel 10. Het sluiten van de deuren
De notulist maakt van het besloten deel een apart, geheim verslag, dat achter inlogcode op het RIS wordt geplaatst; in dit verslag dienen de namen van alle aanwezigen te worden opgenomen. De vaststelling van dit verslag dient eveneens achter gesloten deuren plaats te vinden, tenzij dit zonder open aanmerkingen kan gebeuren.
Artikel 12. Besloten vergaderingen raads-, bestuurs- en andere commissies
Op het besprokene in een besloten vergadering van een door de raad ingestelde bestuurscommissie rust van rechtswege de verplichting tot geheimhouding. De verplichting tot geheimhouding duurt dan voort totdat de bestuurscommissie die opheft (artikel 83, lid 4 in samenhang met artikel 23, lid 4, Gmw.).
Op het besprokene in een besloten vergadering van een door de raad ingestelde “andere commissie” dan een raads- of bestuurscommissie rust van rechtswege de verplichting tot geheimhouding. De verplichting tot geheimhouding duurt dan voort totdat de andere commissie die opheft (artikel 83, lid 4 in samenhang met artikel 23, lid 4, Gmw.).
Hoofdstuk 4 Opheffen geheimhouding over stukken en vergaderingen
Artikel 13. Lijst geheime stukken en vergaderingen
De griffier houdt een lijst bij van alle stukken ten aanzien waarvan het college cq. de burgemeester geheimhouding heeft opgelegd, voor zover de raad die geheimhouding heeft bekrachtigd, alsmede van alle besloten vergaderingen en van alle stukken die tijdens een besloten vergadering zijn overgelegd en waarover geheimhouding is opgelegd.
Hoofdstuk 5 Openbaar en besloten in andere gevallen
Artikel 17. Informele raadsbijeenkomsten
Als college c.q. burgemeester, raad en/of commissie een informele raadsbijeenkomst wensen in beslotenheid dan kan dat alleen als een meerderheid van de fracties hiermee instemt; de bijeenkomst zal openbaar worden aangekondigd op het RIS als zijnde een besloten informeel overleg, met vermelding van het onderwerp.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 25 mei 2023
De griffier,
H.J. Dammingh
De burgemeester,
M.C. Starmans-Gelijns
Bijlage 1 Artikel 5.1 Wet open overheid - uitzonderingen
Het openbaar maken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:
persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 3.1 onderscheidenlijk paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de betrokkene uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven voor de openbaarmaking van deze persoonsgegevens of deze persoonsgegevens kennelijk door de betrokkene openbaar zijn gemaakt;
In uitzonderlijke gevallen kan openbaarmaking van andere informatie dan milieu-informatie voorts achterwege blijven indien openbaarmaking onevenredige benadeling toebrengt aan een ander belang dan genoemd in het eerste of tweede lid en het algemeen belang van openbaarheid niet tegen deze benadeling opweegt. Het bestuursorgaan baseert een beslissing tot achterwege laten van de openbaarmaking van enige informatie op deze grond ten aanzien van dezelfde informatie niet tevens op een van de in het eerste of tweede lid genoemde gronden.
Het openbaar maken van informatie blijft in afwijking van het eerste lid, onderdeel c, in geval van milieu-informatie eveneens achterwege voor zover daardoor het in het eerste lid, onderdeel c, genoemde belang ernstig geschaad wordt en het algemeen belang van openbaarheid van informatie niet opweegt tegen deze schade.
Het openbaar maken van informatie ingevolge deze wet blijft achterwege voor zover dit:
persoonsgegevens betreft als bedoeld in paragraaf 3.1 onderscheidenlijk paragraaf 3.2 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de betrokkene uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven voor de openbaarmaking van deze persoonsgegevens of deze persoonsgegevens kennelijk door de betrokkene openbaar zijn gemaakt;
In uitzonderlijke gevallen kan openbaarmaking van andere informatie dan milieu-informatie voorts achterwege blijven indien openbaarmaking onevenredige benadeling toebrengt aan een ander belang dan genoemd in het eerste of tweede lid en het algemeen belang van openbaarheid niet tegen deze benadeling opweegt. Het bestuursorgaan baseert een beslissing tot achterwege laten van de openbaarmaking van enige informatie op deze grond ten aanzien van dezelfde informatie niet tevens op een van de in het eerste of tweede lid genoemde gronden.
Het openbaar maken van informatie blijft in afwijking van het eerste lid, onderdeel c, in geval van milieu-informatie eveneens achterwege voor zover daardoor het in het eerste lid, onderdeel c, genoemde belang ernstig geschaad wordt en het algemeen belang van openbaarheid van informatie niet opweegt tegen deze schade.
Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op milieu-informatie die betrekking heeft op emissies in het milieu.