Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overbetuwe

Verordening Van inwoner naar raadsagenda; inwonersagendering en inwonersinitiatief in Overbetuwe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverbetuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Van inwoner naar raadsagenda; inwonersagendering en inwonersinitiatief in Overbetuwe
CiteertitelVerordening Van inwoner naar raadsagenda; inwonersagendering en inwonersinitiatief in Overbetuwe
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Burgerinitiatief 2003.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-06-2023nieuwe regeling

30-05-2023

gmb-2023-272935

2023-006383

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Van inwoner naar raadsagenda; inwonersagendering en inwonersinitiatief in Overbetuwe

De raad van de gemeente Overbetuwe;

 

gelezen het raadsvoorstel van de raadsvoorzitter;

 

gehoord het advies van de voorbereidende vergadering van 16 mei 2023;

 

gelet op artikel(en) 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de verordening

 

“Van inwoner naar raadsagenda; inwonersagendering en inwonersinitiatiefin Overbetuwe’’

Artikel 1 Definities

In deze verordening bedoelen we het volgende met:

burgemeester: de burgemeester van Overbetuwe;

college: het college van burgemeester en wethouders van Overbetuwe;

griffier: de griffier van Overbetuwe;

initiatiefgerechtigde: iedereen die volgens de regels van deze verordening een verzoek tot een inwonersagendering of een inwonersinitiatief mogen indienen;

initiatiefnemer: een initiatiefgerechtigde die een verzoek tot een inwonersagendering of een inwonersinitiatief indient;

inwonersagendering: een verzoek van een inwoner om een onderwerp op de agenda van de politieke voorrondes te plaatsen om te bespreken;

inwonersinitiatief: een verzoek van een initiatiefgerechtigde om een voorstel ter besluitvorming op de agenda van de raad te plaatsen;

raad: de gemeenteraad van Overbetuwe;

verzoek: het verzoek tot een inwonersagendering of een inwonersinitiatief;

voorronde: een Rondetafelgesprek, informatiebijeenkomst of voorbereidende vergadering

voorzitter: de voorzitter van de raad.

Artikel 2 Indienen verzoek

  • 1.

    De raad neemt een inwonersagendering of inwonersinitiatief in behandeling, als daarvoor een geldig verzoek is ingediend door iemand die dat mag doen (een initiatiefgerechtigde, zie artikel 1 en 3).

  • 2.

    Een verzoek is geldig als het:

    • a.

      niet gaat over een onderwerp zoals beschreven staat in artikel 4, en

    • b.

      voldoet aan de regels, zoals beschreven in artikel 5 en 6.

  • 3.

    Formulieren voor indiening van een inwonersagendering of inwonersinitiatief zijn te downloaden via de gemeentelijke website en bij de griffie te krijgen en kunnen – nadat ze ingevuld zijn – weer bij de griffie worden ingediend. De griffie zal de initiatiefnemer bij de verdere procedure uitleg geven, adviseren en begeleiden.

Artikel 3 Wie kan een verzoek indienen?

  • 1.

    Een verzoek kan worden ingediend door:

    • a.

      Iedereen die mag stemmen voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad van Overbetuwe;

    • b.

      Inwoners van de gemeente Overbetuwe van 12 jaar en ouder die, behalve voor hun leeftijd, voldoen aan dezelfde voorwaarden als de mensen die mogen stemmen voor de verkiezingen van de gemeenteraad (dit staat in de Kieswet, artikel B3), en ook

    • c.

      statushouders van 12 jaar en ouder die ingeschreven zijn in de gemeentelijke basisregistratie personen van Overbetuwe;

    • d.

      vertegenwoordigers van samenwerkingsverbanden en initiatieven die door genoemde personen onder lid a, b of c is gemachtigd zijn als vertegenwoordiger of gevestigd zijn in of een direct verband hebben met het grondgebied van de gemeente Overbetuwe.

  • 2.

    Om te beoordelen of iemand voldoet aan de regels uit artikel 3, lid 1, kijken we naar de dag dat het verzoek wordt ingediend (zie artikel 2 lid 1).

Artikel 4 Waar kan een verzoek niet over gaan?

  • 1.

    Een inwonersagendering of inwonersinitiatief mag niet gaan over:

    • a.

      een onderwerp dat niet hoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad;

    • b.

      een vraag over het gemeentelijk beleid;

    • c.

      een klacht zoals beschreven staat in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht of;

    • d.

      een bezwaar zoals beschreven staat in hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur.

  • 2.

    Een inwonersinitiatief mag ook niet gaan over een onderwerp waarover korter dan 2 jaar voor indiening van het inwonersinitiatief door de raad een besluit is genomen.

  • 3.

    Een verzoek met een onderwerp dat niet hoort tot de bevoegdheid van de raad, maar wel valt onder de bevoegdheid van het college of de burgemeester, wordt doorgestuurd aan het college of de burgemeester. Het college of de burgemeester zal dan inhoudelijk schriftelijk reageren op het verzoek naar de initiatiefnemer en de raad hierover informeren.

Artikel 5 Hoe ziet een inwonersagendering eruit?

  • 1.

    In het verzoek tot een inwonersagendering staat in ieder geval:

    • a.

      een nauwkeurige omschrijving van het onderwerp;

    • b.

      een aanleiding en een doel van bespreking en wat de bespreking volgens de initiatiefnemer zou moeten opleveren;

    • c.

      de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de initiatiefnemer;

    • d.

      een lijst met de voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

  • 2.

    Een inwonersagendering wordt door minimaal 40 initiatiefgerechtigden ondersteund

  • 3.

    Als de regels uit artikel 5.1.d gevolgd worden, kunnen initiatiefgerechtigden zowel via elektronische weg, (zoals de website www.petities.nl) als schriftelijk de steunbetuigingen indienen. Beide wegen mogen naast elkaar gebruikt worden.

Artikel 6 Hoe ziet een inwonersinitiatief eruit?

  • 1.

    In het verzoek tot een inwonersinitiatief staat in ieder geval:

    • a.

      een nauwkeurige omschrijving van het inwonersrinitiatief: Wat is de aanleiding? Wat is de huidige situatie? Wat moet er in de ogen van de initiatiefnemer veranderen? Welk(e) besluit(en) word(en)t aan de raad voorgelegd?

    • b.

      een globale raming van kosten als het uitvoeren van het inwonersinitiatief geld kost

    • c.

      de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening(en) van de initiatiefnemer(s);

    • d.

      een lijst met de voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

  • 2.

    Een inwonersinitiatief wordt minimaal ondersteund door 100 initiatiefgerechtigden.

  • 3.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 6. lid 1.sub d kunnen initiatiefgerechtigden zowel via elektronische weg, zoals de website www.petities.nl, als schriftelijk de benodigde steunbetuigingen indienen. Beide wegen mogen naast elkaar gebruikt worden.

Artikel 7 Hoe wordt het verzoek behandeld?

  • 1.

    De voorzitter beslist binnen vier weken na ontvangst van het verzoek of het verzoek voldoet aan de regels zoals beschreven in artikel 2. lid 1 en 2 en laat dat aan de initiatiefnemer weten.

  • 2.

    Als het verzoek geldig is, wordt het verzoek op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst, tenzij de agenda en stukken voor deze vergadering al gepubliceerd zijn. In dit laatste geval wordt het verzoek op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.

  • 3.

    De initiatiefnemer krijgt in de raadsvergadering de gelegenheid de inwonersagendering of inwonersinitiatief aan te bieden aan de raad en het kort toe te lichten.

  • 4.

    Vervolgens neemt de raad de inwonersagendering of inwonersinitiatief in procedure. Het presidium van de raad zet het verzoek in zijn eerstvolgende vergadering op de agenda van de dan volgende raadscyclus voor de inhoudelijke behandeling in de voorronde.

  • 5.

    Als het college het wil kan hij vóór de behandeling van de inwonersagendering of inwonersinitiatief in de voorronde, zijn mening over de inwonersagendering of inwonersinitiatief aan de raad sturen.

  • 6.

    De inwonersagendering wordt als RondeTafelgesprek op de agenda van de voorrondes geplaatst, het inwonersinitiatief als voorbereidende vergadering. De initiatiefnemer wordt uitgenodigd de voorronde bij te wonen en mee- of in te spreken.

  • 7.

    Aan het eind van het RondeTafelgesprek over de inwonersagendering concludeert de voorrondevoorzitter wat de bespreking heeft opgeleverd en wat er verder mee gebeurt.

  • 8.

    Aan het eind van de voorbereidende vergadering over het inwonersinitiatief wordt het inwonersinitiatief naar de raad gestuurd zodat de raad een besluit kan nemen. De initiatiefnemer van een inwonersinitiatief wordt ook uitgenodigd om bij de raadsvergadering aanwezig te zijn.

  • 9.

    Maximaal een week nadat de raad over het inwonersinitiatief een besluit heeft genomen, stuurt de griffier een bericht aan de initiatiefnemer over het besluit en wordt het besluit bekendgemaakt op dezelfde manier als andere raadsbesluiten

  • 10.

    Zowel een besluit van de voorzitter over of een verzoek geldig is als een besluit van de raad over een burgerinitiatief is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht waartegen bezwaar en beroep open staat.

  • 11.

    Als de raad een inwonersinitiatief heeft aangenomen wordt de initiatiefnemer (of door hem aan te wijzen inwoners) als hij dat wil, een rol gegeven in de uitwerking en uitvoering van het initiatief.

Artikel 8 Intrekking

De Verordening Burgerinitiatief 2003 wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop deze verordening in werking treedt.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking op www.overheid.nl

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Van inwoner naar raadsagenda; inwonersagendering en inwonersinitiatief in Overbetuwe’’

Aldus besloten in de openbare vergadering van 30 mei 2023.

DE RAAD VOORNOEMD,

de plv. griffier,

mr. A.M.P. Raijmakers

de voorzitter,

R.P. Hoytink-Roubos