Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Weert

Zomermandaat 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWeert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingZomermandaat 2023
CiteertitelZomermandaat 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 168, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-06-2023nieuwe regeling

12-06-2023

gmb-2023-271723

Tekst van de regeling

Intitulé

Zomermandaat 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert;

 

en

 

de burgemeester van de gemeente Weert;

 

ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft;

 

gelet op artikel 168 lid 1 en 171 lid 2 Gemeentewet en afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

overwegende dat tijdens het zomerreces 2023 enkele weken geen collegevergaderingen plaatsvinden en dat het wenselijk is de besluitvorming in die periode zo nodig te kunnen continueren;

 

onverlet het bepaalde in de vigerende Mandatenregeling van de gemeente Weert;

 

Besluiten voor de periode 12 juli 2023 tot en met 15 augustus 2023:

 

  • A.
    •  

    • 1.

      aan de individuele leden van het college van burgemeester en wethouders van Weert mandaat te verlenen tot het namens en onder verantwoordelijkheid van het college besluiten te nemen ter uitoefening van bestuurs- en beheersbevoegdheden, alsmede volmacht en machtiging te verlenen tot het uitoefenen van de daaraan verbonden procedurele bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders en of de burgemeester, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft;

    • 2.

      dat het onder 1. toegekende mandaat, in aanvulling op artikel 10:3 lid 2 Awb, geen betrekking heeft op:

      • a.

        besluiten die leiden tot het vaststellen of wijzigen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;

      • b.

        besluiten tot het vaststellen of wijzigen van beleidsregels als bedoeld in artikel 1:3 lid 4 Awb;

      • c.

        besluiten tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;

      • d.

        besluiten op een bezwaarschrift door degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen;

      • e.

        besluiten op een verzoek in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, door degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen;

      • f.

        besluiten tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan;

      • g.

        besluiten tot het vaststellen van subsidieplafonds;

      • h.

        besluiten naar aanleiding van een klacht tegen een directeur van een openbare school, de algemeen directeur / gemeentesecretaris, een bestuursorgaan of een lid daarvan in de zin van hoofdstuk 9 Awb en de Instructie klachtbehandeling gemeente Weert

    • 3.

      dat de individuele leden van het college van burgemeester en wethouders van Weert in spoedeisende gevallen gemachtigd zijn om het college in rechte te vertegenwoordigen

    • 4.

      dat ingeval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders, uitgaande stukken als volgt worden ondertekend:

       

      Namens burgemeester en wethouders,

       

      gevolgd door handtekening, naam en functie van de gemandateerde

  • B.

    De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden gebeurt met inachtneming van het ter zake geldende recht, beleids- en uitvoeringsregels en slechts voor zover de benodigde financiële middelen in een vastgestelde begroting, budget of krediet zijn toegekend.

  • C.

    De gemandateerde maakt van de aan hem verleende bevoegdheden geen gebruik indien, in welke vorm ook, een persoonlijk belang de besluitvorming kan beïnvloeden, dan wel indien de schijn van belangenverstrengeling kan ontstaan waardoor de integriteit van betrokkene in het gedrang kan komen.

  • D.

    Indien meer dan één collegelid aanwezig is, worden de bevoegdheden uitgeoefend in dezelfde volgorde als het loco-burgemeesterschap, behalve indien het bepaalde onder C. van toepassing is. In die situatie worden de bevoegdheden uitgeoefend door de eerstvolgende in rangorde.

  • E.

    Het college wordt in haar eerste vergadering na het zomerreces - door middel van een op schrift gestelde mandatenlijst - op de hoogte gebracht van de besluiten die krachtens het onderhavige mandaat zijn genomen. De mandatenlijst wordt tezamen met de besluitenlijst(en) van de vergadering openbaar gemaakt.

Weert, 12 juni 2023

Burgemeester en wethouders van Weert

de secretaris,

A.M.A. Vrijenhoek

de burgemeester,

mr. R.J.H. Vlecken

de burgemeester,

mr. R.J.H. Vlecken