Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heusden

Registratie- en verdeelsysteem woonwagenstandplaatsen gemeente Heusden 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeusden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegistratie- en verdeelsysteem woonwagenstandplaatsen gemeente Heusden 2023
CiteertitelRegistratie- en verdeelsysteem woonwagenstandplaatsen gemeente Heusden 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerpRegistratie- en verdeelsysteem woonwagenstandplaatsen gemeente Heusden 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-2023nieuwe regeling

09-05-2023

gmb-2023-266924

1408515

Tekst van de regeling

Intitulé

Registratie- en verdeelsysteem woonwagenstandplaatsen gemeente Heusden 2023

 

De gemeenteraad van Heusden,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 maart 2023,

 

besluit:   

 

het navolgende ‘Registratie- en verdeelsysteem woonwagenstandplaatsen gemeente Heusden 2023’ vast te stellen:

 

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit registratie- en verdeelsysteem wordt verstaan onder:

  • 1.

    (Woonwagen)Standplaats

    Een standplaats (of woonwagenstandplaats) is een kavel, bestemd voor het plaatsen van een woonwagen, waarop voorzieningen aanwezig zijn die op het leidingnet van de openbare nutsbedrijven, andere instellingen of van gemeenten kunnen worden aangesloten.

  • 2.

    Woonwagen

    Een voor bewoning bestemd gebouw dat is geplaatst op een standplaats en dat in zijn geheel of in delen kan worden verplaatst.

  • 3.

    Woonwagenbewoners

  • Woonwagenbewoners zijn mensen die zich van generatie op generatie als zodanig manifesteren en die zich beschouwen als een bevolkingsgroep met een van andere bevolkingsgroepen te onderscheiden cultuur.

  • 4.

    Woonwagenlocatie

    Clustering van kavels die gekenmerkt zijn als standplaats ten behoeve van het plaatsen van een woonwagen.

  • 5.

    Spijtoptanten

    Voormalige woonwagenbewoners die tijdelijk in een reguliere woning hebben gewoond met de intentie terug te keren naar het woonwagenleven.

  • 6.

    Afstammingsbeginsel

    Bepaling uit de Woonwagenwet: het beginsel dat een standplaats of woonwagen die vrijkomt enkel weer beschikbaar komt voor mensen die afstammen van oude woonwagenbewoners.

  • 8.

    Bloedverwantschap

  • 9.

    Sociale binding

  • De relatie of band tussen mensen en groepen op sociaal gebied. Deze band is van belang, omdat hiermee steun en hulp wordt gevonden en de sociale cohesie bevorderd wordt. Het wordt gekenmerkt door emoties als affectie en vertrouwen.

  • Er is sprake van sociale binding als:

    • -

      één van de gezinsleden (eerstegraads bloed- en aanverwanten) op dit moment in de gemeente Heusden woont;

    • -

      één van de gezinsleden (eerstegraads bloed- en aanverwanten) in het verleden in de gemeente Heusden heeft gewoond.

Artikel 2 Toepassingsgebied

Dit registratie- en verdeelsysteem is van toepassing op de aanbieding van standplaatsen op woonwagenlocaties in de gemeente Heusden, voor zover deze eigendom zijn van de gemeente Heusden.

Artikel 3 Registratie

  • 1.

    Standplaatszoekenden moeten zich inschrijven bij de gemeente Heusden op de daarvoor aangewezen manier.

  • 2.

    De gemeente houdt een wachtlijst bij en zal de vrijkomende standplaatsen verdelen.

  • 3.

    De inschrijver dient de volgende zaken aan te geven:

    • a.

      met welke personen hij of zij zich gezamenlijk inschrijft voor één standplaats (beschrijving van zijn of haar huishouden);

    • b.

      of er sprake is van bloed- of aanverwantschap in relatie tot bewoners van een woonwagenlocatie. Indien hier sprake van is, dient de inschrijver aan te geven welke locatie het betreft en dient aangetoond te worden van welk type bloed- of aanverwantschap sprake is;

    • c.

      of er sprake is van bloed- of aanverwantschap in relatie tot andere ingeschrevenen;

    • d.

      of hij of zij op dit moment op een standplaats, in een (sociale) huurwoning of in een koopwoning woonachtig is in de gemeente Heusden;

    • e.

      of hij of zij sociale binding heeft met de gemeente en op welke manier hier sprake van is;

    • f.

      voor welke woonwagenlocatie de standplaatszoekende een voorkeur heeft.

  • 4.

    De inschrijver moet een kopie van een geldig identiteitsbewijs overleggen.

  • 5.

    Wanneer lid 1 onderdeel b. van toepassing is en de belangstellende op het moment van inschrijving buiten de gemeente Heusden woont, moet hij of zij een uittreksel BRP met adreshistorie overleggen aan de gemeente Heusden.

  • 6.

    Inschrijving is mogelijk vanaf 18 jaar.

  • 7.

    Bij inschrijving vindt eenmalig een puntentoekenning plaats op basis van de woonsituatie per 12 juli 2018: 1

    • a.

      100 punten als inschrijver vanaf de geboorte onafgebroken woont bij de (groot)ouders op een standplaats en mensen hier blijven wonen nadat de inschrijver een standplaats krijgt toegewezen (starter);

    • b.

      80 punten als inschrijver woonwagenbewoner is, woont op een standplaats, de hoofdbewoner is en de huidige standplaats vrij komt (doorstromer); 

    • c.

      70 punten als inschrijver woonwagenbewoner is en woont in een reguliere woning (= spijtoptant);

    • d.

      60 punten als inschrijver woonwagenbewoner is en (aantoonbaar) minimaal drie jaar op een standplaats woont en geen hoofdbewoner is; de standplaats komt niet vrij (=inwonende van een woonwagen);

    • e.

      1 punt voor elke maand dat men staat ingeschreven op de wachtlijst.

  • 8.

    De inschrijver krijgt een bevestiging van de inschrijving. De inschrijver krijgt geen informatie over de rangorde per locatie. Deze kan met nieuwe inschrijvingen later ook wijzigen.

[1] Datum van aanbieding van het landelijk ‘beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid’ aan gemeenten.

Artikel 4 Aanbieding

  • 1.

    Vrijkomende standplaatsen worden, conform de door de gemeenteraad vastgestelde woonvisie ‘tHuis in Heusden’, ter vervreemding (koop of erfpacht) aangeboden.

  • 2.

    De standplaatszoekende kan reageren op een aangeboden standplaats.

  • 3.

    Na sluiting van de reactietermijn zal de standplaatszoekende, die krachtens de in artikel 6 opgenomen volgordebepaling als eerste in aanmerking komt, op de hoogte worden gesteld en als eerste de gelegenheid krijgen op de aanbieding in te gaan.

  • 4.

    Bij afwijzing van de aanbieding door een standplaatszoekende zal de standplaats worden aangeboden aan de eerstvolgende op de lijst voor standplaatszoekenden krachtens de in artikel 6 opgenomen volgordebepaling.

Artikel 5 Kandidaten

Voor een standplaats komen in aanmerking:

  • 1.

    Personen die meerderjarig zijn en de Nederlandse nationaliteit bezitten of op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander worden behandeld, dan wel vreemdeling zijn en rechtmatig verblijf in Nederland hebben als bedoeld in artikel 8, onderdelen a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000, en

  • 2.

    die tijdig hebben gereageerd op de aanbieding als bedoeld in artikel 4 en de in artikel 3 gevraagde gegevens hebben overgelegd.

Artikel 6 Volgorde bij aanbieding

  • 1.

    Aanbieding van standplaatsen vindt plaats aan de hand van de volgende voorrangsregels en volgorde waarbij het afstammingsbeginsel centraal staat:

    • a.

      kinderen of kleinkinderen die sinds hun geboorte als kind altijd op deze locatie hebben gewoond. Zij wonen dus nog bij hun ouders of grootouders in;

    • b.

      kinderen of ouders van bewoners van deze locatie die nu in een woning of op een andere woonwagenlocatie wonen;

    • c.

      een woonwagenbewoner die al meer dan drie jaar inwoont bij iemand anders op deze locatie;

    • d.

      een woonwagenbewoner die in deze gemeente woont waar de standplaats vrijkomt;

    • e.

      overige familieleden van de bewoners op deze woonwagenlocatie;

    • f.

      een woonwagenbewoner die in een van de andere gemeenten woont waar deze regels gelden binnen Noordoost Brabant;

    • g.

      overige woonwagenbewoners die een standplaats zoeken;

    • h.

      overige standplaatszoekenden die niet voldoen aan het afstammingsbeginsel.

  • 2.

    Binnen de voorrangsgroep bepaalt het puntenaantal de volgorde.

  • 3.

    Wanneer in een voorrangscategorie standplaatszoekenden een gelijk aantal punten hebben vindt een loting plaats.

  • 4.

    Wanneer er op meerdere locaties gelijktijdig standplaatsen beschikbaar zijn, zal bij de aanbieding rekening worden gehouden met de voorkeur voor een woonwagenlocatie.

  • 5.

    Wanneer er tegelijkertijd meerdere standplaatsen op één locatie beschikbaar zijn, zal de standplaatszoekende die als eerste in aanmerking komt als eerste de gelegenheid krijgen om te kiezen.

  • 6.

    Voordat definitief tot een aanbieding van een standplaats wordt overgegaan, zal altijd in overleg getreden worden met de huidige bewoners van de betreffende woonwagenlocatie. De sociaal-maatschappelijke verhoudingen op de betreffende woonwagenlocatie kunnen aanleiding zijn om af te wijken van de in artikel 6 beschreven volgorde.

Artikel 7 Recht van aankoop huurstandplaats

  • 1.

    De gemeente kan besluiten om een huurstandplaats ter vervreemding (koop of erfpacht) aan te bieden aan de huurder van deze standplaats.

  • 2.

    Huurders van een huurstandplaats kunnen een verzoek bij de gemeente indienen voor het kopen of in erfpacht verkrijgen van de standplaats.

Artikel 8 Afzien van aanbieding

Burgemeester en wethouders kunnen besluiten om een vrijgekomen standplaats niet aan te bieden wanneer:

  • a.

    aanbieding niet wenselijk is in verband met sociaal-maatschappelijke verhoudingen op de desbetreffende woonwagenlocatie;

  • b.

    de kandidaat op de wachtlijst een gerechtelijk vonnis van de rechtbank over een (andere) standplaats van de gemeente Heusden niet is nagekomen. In een dergelijke situatie kan de gemeente na het onherroepelijk worden van het vonnis ook overgaan tot verwijdering van de kandidaat van de wachtlijst. De kandidaat kan zich dan opnieuw inschrijven op de wachtlijst;

  • c.

    een standplaatszoekende met een financiële vergoeding (= niet zijnde de wettelijke verhuiskostenvergoeding) van een voormalige standplaats is vertrokken; in dat geval komt deze de eerste tien jaar na in werking treden van de nieuwe regels niet in aanmerking voor toekenning van een standplaats;

  • d.

    een standplaatszoekende wegens ongeoorloofd gedrag (denk aan bijvoorbeeld hennepteelt, huurachterstanden, agressie, e.d.) van een standplaats is verwijderd of als zodanig bekend staat bij politie of de gemeente; in dat geval komt deze standplaatszoekende minimaal drie jaar niet in aanmerking voor toekenning van een standplaats (te rekenen vanaf het moment dat het gedrag heeft plaatsgevonden).

Artikel 9 Hardheidsclausule

Het college kan op schriftelijk verzoek afwijken van dit registratie- en verdeelsysteem wanneer door daar aan vast te houden een schrijnende situatie ontstaat. Het college kan hieraan voorwaarden verbinden.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit registratie- en verdeelsysteem treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking daarvan en kan worden aangehaald als ‘Registratie- en verdeelsysteem woonwagenstandplaatsen gemeente Heusden 2023’.

Aldus vastgesteld op 9 mei 2023.

 

drs. F.E.H.M. Backerra

de griffier

drs. W.van Hees

de voorzitter


1

Datum van aanbieding van het landelijk ‘beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid’ aan gemeenten.