Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harlingen

Tijdelijke subsidieregeling compensatie hogere energielasten in 2022 en/of 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarlingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke subsidieregeling compensatie hogere energielasten in 2022 en/of 2023
CiteertitelTijdelijke subsidieregeling compensatie hogere energielasten in 2022 en/of 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 december 2024.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening gemeente Harlingen 2015

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-2023nieuwe regeling

21-03-2023

gmb-2023-265659

198143

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke subsidieregeling compensatie hogere energielasten in 2022 en/of 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen;

 

gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Harlingen 2015;

 

BESLUITEN vast te stellen de

 

“Tijdelijke subsidieregeling compensatie hogere energielasten in 2022 en/of 2023”

Artikel 1. Hoofddoel van deze subsidieregeling

  • 1.

    Het doel van deze tijdelijke subsidieregeling is om aan maatschappelijke organisaties die accommodaties in beheer en gebruik hebben in de gemeente Harlingen een compensatie te verstrekken voor de gestegen energielasten in het kalenderjaar 2022 en/of 2023 ten opzichte van de energielasten in het kalenderjaar 2021. Een hoger energieverbruik over het jaar 2022 en/of 2023 ten opzichte van 2021 wordt niet gecompenseerd.

Artikel 2. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    Aanvraagperiode: de periode waarin aanvragen in behandeling worden genomen en worden beoordeeld.

  • -

    Aanvrager: een maatschappelijke organisatie

  • -

    ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Harlingen 2015.

  • -

    Awb: Algemene wet bestuursrecht

  • -

    Energielasten: kosten voor het gebruik van gas en/of elektra, in rekening gebracht bij de aanvrager, ongeacht of deze zelf een contract heeft met een energieleverancier of dat kosten door een verhuurder worden doorbelast.

  • -

    Exploitatiesubsidie: een subsidie die niet wordt verleend voor een bepaald project maar voor de instandhouding van de organisatie.

  • -

    Maatschappelijke organisatie: een in de gemeente Harlingen gevestigde rechtspersoon zonder winstoogmerk, gericht op de inwoners van de gemeente Harlingen en behoort tot de volgende categorieën: sportverenigingen, muziekverenigingen, scoutingverenigingen, dorps- en buurthuizen en instanties ten behoeve van armoedebestrijding.

  • -

    Subsidieplafond: het bedrag dat maximaal beschikbaar is voor deze subsidieregeling, zoals nader aangeduid in artikel 5.

Artikel 3. Subsidiabele kosten

  • 1.

    De aanvrager kan subsidie aanvragen voor een tegemoetkoming in de gestegen energielasten als gevolg van de verhoging van de prijzen daarvan in het jaar 2022 en/of 2023.

  • 2.

    De verhoging bedoeld in het eerste lid kan zijn veroorzaakt door:

    • a.

      een hoger tarief dat bij aanvrager in rekening is gebracht door het nutsbedrijf, of;

    • b.

      een hoger huur-of gebruikstarief dat aan aanvrager in rekening is gebracht door de eigenaar van een accommodatie.

  • 3.

    De verhoging van de in het eerste lid genoemde energielasten dient aantoonbaar betrekking te hebben op kalenderjaar 2022 en/of 2023.

Artikel 4. Hoogte subsidie

  • 1.

    De hoogte van de te verlenen subsidie bedraagt 75% van de aantoonbare stijging van de energielasten in het kalenderjaar 2022 en/of het kalenderjaar 2023 ten opzichte van het kalenderjaar 2021 met een maximum van € 10.000,00.

  • 2.

    Als de energienota of jaarafrekening, die wordt gebruikt als bewijs voor de aantoonbare stijging van de energielasten, niet is bepaald per kalenderjaar (1 januari t/m 31 december) dan wordt het jaarverbruik naar rato vastgesteld aan de hand van de door aanvrager aangeleverde energienota’s en/of jaarafrekeningen van 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 en 2023/2024.

  • 3.

    Voor de berekening van de stijging van de energielasten in 2022 worden de volgende variabelen gebruikt:

    • a)

      het laagste (herleid) jaarverbruik (kWh en m3) van de jaren 2021 of 2022

    • b)

      het hoogste gemiddelde jaartarief (per eenheid in €) van de jaren 2021 of 2022

    • c)

      het hoogste (herleid) jaarverbruik (kWh en m3) van de jaren 2021 of 2022

    • d)

      het laagste gemiddelde jaartarief (per eenheid in €) van de jaren 2021 of 2022.

  • 4.

    Over de hoogte van de aantoonbare stijging van de energielasten in 2022 wordt 75% subsidie verstrekt, als volgt berekend: ((a x b) – (c x d)) x 0,75.

  • 5.

    Voor de berekening van de stijging van de energielasten in 2023 worden de volgende variabelen gebruikt:

    • a)

      het laagste (herleid) jaarverbruik (kWh en m3) van de jaren 2021 of 2023

    • b)

      het hoogste gemiddelde jaartarief (per eenheid in €) van de jaren 2021 of 2023

    • c)

      het hoogste (herleid) jaarverbruik (kWh en m3) van de jaren 2021 of 2023

    • d)

      het laagste gemiddelde jaartarief (per eenheid in €) van de jaren 2021 of 2023.

  • 6.

    Over de hoogte van de aantoonbare stijging van de energielasten in 2023 wordt 75% subsidie verstrekt, als volgt berekend: ((a x b) – (c x d)) x 0,75.

    Zie het rekenvoorbeelden onderaan deze regeling.

Artikel 5. Subsidieplafond en verdeelcriteria

  • 1.

    Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt in totaal € 200.000,00.

  • 2.

    Verlening van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het vastgestelde subsidieplafond, genoemd in het eerste lid van dit artikel, is bereikt.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders stellen een aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Awb in de gelegenheid een onvolledige aanvraag te completeren binnen een termijn van tien werkdagen. Aanvragen die na de hersteltermijn niet compleet zijn, worden niet in behandeling genomen.

  • 3.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

  • 4.

    Als het vastgestelde subsidieplafond dreigt te worden overschreden of wordt overschreden als gevolg van het aantal aanvragen dat op dezelfde dag wordt ontvangen, worden de aanvragen die op die dag ontvangen zijn, door middel van loting gerangschikt.

Artikel 6. Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 9 van de ASV wordt de subsidie in ieder geval geweigerd als:

  • a.

    eerder subsidie voor de in artikel 3 genoemde kosten op basis van deze of een andere subsidieregeling is verstrekt aan de aanvrager of aan diegene van wie aanvrager de accommodatie huurt of anderszins in gebruik heeft;

  • b.

    aanvrager aanspraak kan maken op een subsidie voor de in artikel 3 genoemde kosten op basis van een andere subsidieregeling opgesteld door de Provincie, het Rijk dan wel de Europese Unie;

  • c.

    aanvrager de verhoging van de prijzen voor energieverbruik in het jaar 2022 en/of 2023 heeft doorberekend aan huurders of anderszins gebruikers;

  • d.

    aanvrager huurder of gebruiker van een accommodatie is waarvan de eigenaar van deze accommodatie ook een subsidieverzoek heeft ingediend op basis van deze subsidieregeling.

  • e.

    aanvrager een vereniging van eigenaren is;

  • f.

    niet voldaan wordt aan de voorwaarden als genoemd in deze subsidieregeling;

  • g.

    de aanvraag te laat is ingediend;

  • h.

    grote nalatigheid met betrekking tot onderhoud van gebouw en/of installaties oorzaak is van toegenomen gebruik.

Artikel 7. Subsidievereisten

Aanvragers komen in aanmerking voor subsidie als zij voldoen aan alle hierna genoemde eisen:

  • a.

    zij een maatschappelijke organisatie zijn zoals bedoeld in artikel 2;

  • b.

    zij door middel van energienota’s en/of jaarafrekeningen waarin de jaren 2021, 2022 en/of 2023 worden verrekend en daardoor kunnen aantonen dat de kosten in het kalenderjaar 2022 en/of 2023 zijn gestegen ten opzichte van het kalenderjaar 2021;

  • c.

    zij verklaren welke (in redelijkheid alle mogelijke) inspanningen zijn verricht om het energieverbruik te verlagen, dan wel welke duurzaamheidsmaatregelen zijn en/of worden genomen;

  • d.

    zij verklaren dat zij directe (financiële) problemen ervaren door de stijgende energielasten;

  • e.

    burgemeester en wethouders hebben de mogelijkheid om tijdens de behandeling van de aanvraag, aanvullende informatie dan wel bewijsmiddelen op te vragen over de voorgaande onderdelen a t/m f.

Artikel 8. Aanvraag

  • 1.

    Aanvragen over het kalenderjaar 2022 kunnen tot en met 31 december 2023 worden ingediend door gebruikmaking van het hiervoor bedoelde formulier “Aanvraag subsidie compensatie hogere energielasten 2022”.

  • 2.

    Aanvragen over het kalenderjaar 2023 kunnen tot en met 31 december 2024 worden ingediend door gebruikmaking van het hiervoor bedoelde formulier “Aanvraag subsidie compensatie hogere energielasten 2023”.

  • 3.

    Aanvragen over het kalenderjaar 2022 ingekomen na 31 december 2023 worden niet in behandeling genomen.

  • 4.

    Aanvragen over het kalenderjaar 2023 ingekomen na 31 december 2024 worden niet in behandeling genomen.

  • 5.

    Een aanvraag wordt gericht aan burgemeester en wethouders en ondertekend door een persoon die de aanvrager rechtsgeldig mag vertegenwoordigen.

  • 6.

    Bij de aanvraag wordt toegevoegd:

    • a.

      als de aanvrager geen subsidierelatie heeft met de gemeente Harlingen in 2022 of 2023: een uittreksel van de KvK van maximaal 1 jaar oud;

    • b.

      een kopie van de energienota’s en/of jaarafrekeningen 2020, 2021, 2022 en/of 2023;

    • c.

      indien aanspraak gemaakt kan worden op een compensatieregeling voor gestegen energielasten van een andere (overheids) instelling zoals het rijk of de provincie: bewijs dat een aanvraag in is gediend om in aanmerking te komen voor een voorziening ter compensatie van de gestegen energieprijzen van het rijk, de provincie of een andere (overheids)instelling. Indien een besluit is genomen op de aanvraag, dient ook dit besluit bij de aanvraag gevoegd te worden;

  • 7.

    Burgemeester en wethouders kunnen aanvullende informatie vragen als dit nodig is.

Artikel 9. Beslistermijn en subsidievaststelling

  • 1.

    Burgemeester en wethouders beslissen binnen 8 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen de beslistermijn met ten hoogste 4 weken verdagen.

  • 3.

    De subsidie wordt toegekend in de vorm van een exploitatiesubsidie.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders stellen de subsidies bij een verlening direct vast.

Artikel 10. Hardheidsclausule

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van het bepaalde in deze subsidieregeling, voor zover de toepassing daarvan voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de met de betreffende bepaling te dienen belangen.

  • 2.

    Een besluit tot toepassing van het eerste lid wordt door de burgemeester en wethouders gemotiveerd in het besluit.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling gaat in op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 31 december 2024, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op aanvragen waarop nog niet onherroepelijk is beslist.

Artikel 12. Citeertitel

Deze subsidieregeling kan worden aangehaald als: Tijdelijke subsidieregeling compensatie hogere energielasten in 2022 en/of 2023

Aldus besloten tijdens de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen 21 maart 2023.

De secretaris,

S.C. van Gent

de burgemeester,

C.M. Sjerps

TOELICHTING  

De wereld is in 2022 in een energiecrisis beland. De impact van deze energiecrisis is groot voor inwoners en bedrijven, maar ook voor maatschappelijke (verenigingen en stichtingen) organisaties. Burgemeester en wethouders hebben besloten deze organisaties een compensatie te verstrekken voor de gestegen energielasten in het kalenderjaar 2022 en/of 2023. Deze subsidieregeling is bedoeld om uitvoering te geven aan dit besluit van burgemeester en wethouders.

 

REKENVOORBEELDEN

 

2021

2022

2023

Totaal (herleid) jaarverbruik gas in m3

2000

1900

 

Gemiddeld gastarief per m3

€ 0,50

€ 2,00

 

Totale kosten gasverbruik in €

€ 1.000,00

€ 3.800,00

 

Subsidie over het kalenderjaar 2022 wordt verstrekt over verschil tussen jaarafrekening 2021 en 2022:

(1900 x € 2,00) – (2000 x € 0,50) = € 2.800,00

Subsidie 75% van € 2.800,00 = € 2.100,00.

 

 

 

 

 

2021

2022

2023

Totaal (herleid) jaarverbruik gas in m3

2000

 

2100

Gemiddeld gastarief per m3

€ 0,50

 

€ 1,50

Totale kosten gasverbruik in €

€ 1.000,00

 

€ 3.150,00

Subsidie over het kalenderjaar 2023 wordt verstrekt over verschil tussen jaarafrekening 2021 en 2023:

(2000 x € 1,50) – (2100 x € 0,50) = € 1.950,00

Subsidie 75% van € 1.950,00 = € 1.462,50

 

 

 

 

 

2021

2022

2023

Totaal (herleid) jaarverbruik Elektra in kWH

3500

3600

 

Gemiddeld elektra tarief per kWh

€ 0,20

€ 0,80

 

Totaal kosten Elektra in €

€ 700,00

€ 2,880,00

 

Subsidie over het kalenderjaar 2022 wordt verstrekt over verschil tussen jaarafrekening

2021 en 2022:

(3500 x € 0,80) – (3600 x € 0,20) = € 2.080,00

Subsidie 75% van € 2.080,00 = € 1.560,00

 

 

 

 

 

2021

2022

2023

Totaal (herleid) jaarverbruik Elektra in kWH

3500

 

3400

Gemiddeld elektra tarief per kWh

€ 0,20

 

€ 0,50

Totaal kosten Elektra in €

€ 700,00

 

€ 1.700,00

Subsidie over het kalenderjaar 2023 wordt verstrekt over verschil tussen jaarafrekening 2021 en 2023:

(3400 x € 0,50) – (3500 x € 0,20) = € 1.000,00

Subsidie 75% van € 1.00,00 = € 775,00