Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Vaststelling van een nieuwe Instructie voor de griffier van de gemeente Den Haag 2023 |
Citeertitel | Instructie voor de griffier van de gemeente Den Haag, 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 5/2023 |
Externe bijlage | Raadsvoorstel |
Geen
artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-05-2023 | nieuwe regeling | 25-05-2023 | RIS315240 |
Artikel 2. Agenda vergaderingen
De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het opstellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.
Artikel 3. Voorbereiding en verloop vergaderingen
De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitters van de door de raad ingestelde commissies terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van hun vergaderingen.
Artikel 6. Ondersteuning enquetecommissie
Indien de raad een enquêtecommissie instelt zal deze natuurlijk behoefte hebben aan ambtelijke ondersteuning. Deze wordt door of onder verantwoordelijkheid van de griffier verschaft.
Artikel 7. Mandaat college artikel 160 Gemeentewet
Indien dat naar zijn oordeel nodig is, pleegt de griffier, ten behoeve van de uitoefening van de door het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 160 van de Gemeentewet aan haar/hem gemandateerde bevoegdheden, overleg met het presidium.
Artikel 8. Ambtelijke bijstand
De griffier voert overleg met de gemeentesecretaris ten behoeve van een goede informatievoorziening naar de bestuurlijke organisatie van de raad en verlening van ambtelijke bijstand conform de Regeling Ambtelijke bijstand.
Artikel 9. Medezeggenschap en arbeidsvoorwaardenoverleg
De griffier draagt er zorg voor dat de opvattingen van de griffie worden meegewogen bij de totstandkoming van personele besluiten alsmede besluiten op organisatorisch gebied binnen het concern die op het personeel werkzaam bij de griffie, van toepassing worden verklaard. De griffier overlegt hierover met de gemeentesecretaris.