Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Reglement burgerlijke stand Súdwest-Fryslân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand Súdwest-Fryslân
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-06-2023nieuwe regeling

16-05-2023

gmb-2023-264304

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Súdwest-Fryslân

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

 

gelet op het bepaalde in artikel 16 Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;

 

overwegende dat algemeen verbindende voorschriften elke vijf jaar worden geactualiseerd en dat het in verband daarmee wenselijk is het Reglement burgerlijke stand gemeente Súdwest-Fryslân opnieuw vast te stellen;

 

besluit:

 

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand gemeente Súdwest-Fryslân.

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Súdwest-Fryslân;

  • d.

    de ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Súdwest-Fryslân en als zodanig aangewezen door het college;

  • e.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon als zodanig aangewezen door het college;

  • f.

    het gemeentehuis: alle huizen en locaties welke bij raadsbesluit of bij besluit van het college als zodanig zijn aangewezen.

 

Artikel 2 Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan een ambtenaar in dienst van de gemeente Súdwest-Fryslân aanwijzen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is zes.

  • 3.

    De aanwijzing vervalt van rechtswege met ingang van de datum dat de ambtenaar niet meer in dienst is van de gemeente Súdwest-Fryslân.

 

Artikel 3 Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen.

  • 2.

    De aanwijzingsperiode van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan in het aanwijzingsbesluit worden opgenomen.

 

Artikel 4 Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1.

    Het college kan, op verzoek van een aanstaand bruidspaar, een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen voor één dag en voor een eenmalige huwelijksvoltrekking.

  • 2.

    Een persoon komt voor aanwijzing als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in aanmerking indien:

    • a.

      de aan te wijzen persoon al in een andere gemeente aangewezen en actief is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand; en

    • b.

      de door artikel 16 lid 4 van de wet vereiste beëdiging al heeft plaatsgevonden.

 

Artikel 5 Schorsing en ontslag

  • 1.

    De ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen door het college worden geschorst en ontslagen.

  • 2.

    De voordracht tot ontslag van een buitengewoon ambtenaar kan ook geschieden op verzoek van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zelf.

 

Artikel 6 Leiding van het bureau burgerlijke stand

De teammanager Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.

 

Artikel 7 Permanente locaties

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis.

  • 2.

    De gemeentehuizen, in gebruik bij de gemeente Súdwest-Fryslân, zijn als permanente locatie aangewezen.

 

Artikel 8 Eenmalige locaties

  • 1.

    Het gehele grondgebied van de gemeente Súdwest-Fryslân is aangewezen als ‘huis der gemeente’ waar huwelijken kunnen worden voltrokken.

  • 2.

    Het college kan elke andere, dan in artikel 7 genoemde, plaats op het grondgebied of het water binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Súdwest-Fryslân op schriftelijk verzoek van het bruidspaar aanwijzen, onder voorwaarde dat:

    • a.

      de eigenaar dan wel rechthebbende van de plaats schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • b.

      de locaties voldoen aan de eisen van openbare orde, veiligheid en goede zeden; locaties als luchtballonnen, kraakpanden, coffeeshops en seksinrichtingen voldoen daar niet aan;

    • c.

      de locaties zich, tijdens de huwelijksvoltrekking, binnen de gemeentegrenzen bevinden, danwel op een binnen de gemeentegrenzen liggend of varend schip;

    • d.

      de veiligheid, waaronder brandveiligheid, van de ambtenaar en de overige aanwezigen is gewaarborgd. Als de ambtenaar de locatie onveilig acht heeft de ambtenaar de bevoegdheid om het huwelijk daar niet te sluiten. Dat besluit leidt niet tot restitutie van leges;

    • e.

      de locaties zodanig ingericht zijn opdat een huwelijk in overeenstemming met de wettelijke eisen, zoals gesteld in de wet kan worden voltrokken. De locatie beschikt verder over ondersteunende mogelijkheden, zoals in ieder geval een tafel en/of lessenaar, stoelen, voldoende verlichting, toiletgelegenheid en een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • f.

      de locaties voor de duur van de huwelijkssluiting voor een ieder vrij en op eenvoudige wijze toegankelijk is;

    • g.

      de verbintenis ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

    • h.

      de religieuze plechtigheid duidelijk gescheiden van de huwelijksvoltrekking en nadien plaatsvindt; - de eigenaren van of rechthebbenden met betrekking tot de locaties geen onderscheid maken tussen relatievormen.

  • 3.

    Indien de weersomstandigheden dit naar mening van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand toelaten kan de huwelijksvoltrekking op het terrein of aan dek van de trouwlocatie plaatsvinden. Een nabijgelegen overdekte uitwijkruimte moet wel aanwezig zijn.

  • 4.

    Het bruidspaar en/of de locatiehouder zorgt voor de aanwezigheid van een gastvrouw of gastheer. Wordt het huwelijk voltrokken door een in artikel 4 genoemde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dan is ook een bode van de gemeente aanwezig.

  • 5.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor schade of nadeel voor betrokkenen ontstaan op enigerlei locatie buiten de in artikel 7 genoemde gemeentehuizen.

  • 6.

    De locatie wordt uiterlijk vier weken voor de beoogde datum van huwelijksvoltrekking aan de ambtenaar van de burgerlijke stand voorgelegd onder overlegging van een schriftelijke instemmingsverklaring van de eigenaar of de rechthebbende op de locatie.

  • 7.

    Een aanwijzing als gemeentehuis voor de voltrekking van huwelijken vindt niet plaats indien niet voldaan wordt aan de voorwaarden als genoemd in dit artikel.

 

Artikel 9 Kosteloze en verkorte huwelijksvoltrekking

  • 1.

    In overeenstemming met artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot een kosteloze huwelijksvoltrekking. Bij een kosteloze huwelijksvoltrekking wordt slechts voldaan aan de minimale voor een huwelijksvoltrekking geldende vormvereisten

  • 2.

    Een huwelijk wordt uitsluitend kosteloos voltrokken in een daartoe aangewezen ruimte in het gemeentehuis te Sneek.

  • 3.

    Op moment van de melding van het voorgenomen kosteloze huwelijk moet minstens één van de aanstaande partners als ingezetene in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Súdwest-Fryslân zijn opgenomen.

  • 4.

    Het kosteloze huwelijk wordt voltrokken door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand genoemd in artikel 2 en 3 zonder voorafgaand gesprek.

  • 5.

    De kosteloze huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van twee tot vier getuigen genoemd in de akte. Naast de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn maximaal zes personen aanwezig, waaronder inbegrepen het bruidspaar waarvan het huwelijk wordt voltrokken en hun getuigen.

  • 6.

    De verkorte huwelijksvoltrekking vindt plaats in een daartoe aangewezen ruimte in het gemeentehuis te Sneek in aanwezigheid van twee tot vier getuigen genoemd in de akte. Naast de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn maximaal twintig personen aanwezig, waaronder inbegrepen het bruidspaar waarvan het huwelijk wordt voltrokken en hun getuigen.

  • 7.

    De verkorte huwelijksvoltrekking duurt maximaal twintig minuten en wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 3 of 4.

  • 8.

    Mocht een in dit artikel aangeduide locatie door omstandigheden niet beschikbaar zijn, dan is het college bevoegd een vervangende locatie, gelegen binnen een gemeentehuis van Súdwest-Fryslân, aan te wijzen.

 

Artikel 10 Omzetting van een partnerschap in een huwelijk

Naast een omzetting bij de gemeenteloketten van team Burgerzaken door een ambtenaar genoemd in artikel 2, kan een partnerschap ook met ceremonie in een huwelijk worden omgezet naar analogie van een huwelijksvoltrekking door een ambtenaar genoemd in artikel 3 of 4 en op een locatie conform artikel 7 of 8.

 

Artikel 11 Administratieve lastenverlichting

De ambtenaren genoemd in artikel 2 geven uitvoering aan de circulaire van het ministerie van Justitie van 12 december 2008 betreffende het overleggen van bewijsstukken voor melding voorgenomen huwelijk of melding voorgenomen registratie partnerschap.

 

Artikel 12 Openstelling

  • 1.

    De aanvangstijd van een huwelijksvoltrekking, volgens artikel 7 en 8, is op maandag tot en met donderdag van 09:00 tot en met 16:30 uur.

  • 2.

    De aanvangstijd van een huwelijksvoltrekking, volgens artikel 7 en 8, is op vrijdag en zaterdag van 09:00 tot en met 19:30 uur.

  • 3.

    De aanvangstijd van een kosteloze huwelijksvoltrekking volgens artikel 9 lid 1 is op dinsdagochtend om 09:00 uur en 10:00 uur.

  • 4.

    De aanvangstijd van een verkorte huwelijksvoltrekking volgens artikel 9 lid 6 is op: donderdag op ieder heel uur van 13:00 tot en met 16:00 uur.

  • 5.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend:

    • a.

      voor alle burgerlijke stand werkzaamheden: van maandag tot en met vrijdag gedurende de openstelling van de gemeenteloketten.

    • b.

      gedurende de avondopenstelling van de gemeenteloketten, na voorafgaande afspraak voor de aangifte van geboorten en erkenning.

  • 6.

    In bijzondere gevallen kan het college afwijken van de in dit artikel genoemde uren.

  • 7.

    Het bureau is gesloten indien de in leden 1, 2, 3 en 4 vastgestelde openstelling samenvalt met een Algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 8.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 9.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op een zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

 

Artikel 13 Bezoldiging

  • 1.

    Het voltrekken van huwelijken door de ambtenaren van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 2 behoort tot hun reguliere werkzaamheden.

  • 2.

    De bezoldiging voor het voltrekken van huwelijken door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 3 is vastgelegd in de Rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente Súdwest-Fryslân.

  • 3.

    Voor het voltrekken van huwelijken door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 4 wordt geen bezoldiging verleend.

 

Artikel 14 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op:

  • a.

    het geregistreerd partnerschap en de melding van voorgenomen geregistreerd partnerschap;

  • b.

    de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

 

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement wordt aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand Súdwest-Fryslân’.

  • 2.

    Dit reglement treedt de dag na bekendmaking in werking.

  • 3.

    Het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Súdwest-Fryslân, vastgesteld op 7 december 2016 wordt ingetrokken.

  • 4.

    In die gevallen waarin het Reglement niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist het college.

Aldus vastgesteld op 16 mei 2023.

Het college van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân,

mr. drs. J.A. de Vries, burgemeester

drs. E.K. Strijker, secretaris