Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023
CiteertitelSubsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpRegeling tot wijziging van de Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-09-2023wijziging

19-09-2023

gmb-2023-406283

RIS316567 DSB/10603735
17-06-202322-09-2023nieuwe regeling

12-06-2023

gmb-2023-264173

RIS315780 DSB/10542452

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023

Toelichting

 

In het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Voor een stad die tegen een stootje kan’, is opgenomen dat het verbeteren van de luchtkwaliteit een prioriteit blijft. Om dit doel te realiseren zijn meerdere maatregelen nodig. Het demonteren en omruilen van dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor is een van de maatregelen.

 

Naast het algemene doel om (oude) dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor van de weg te halen en de overstap naar fiets en OV te stimuleren, maakt de invoering van de milieuzones de subsidieregeling gewenst. De invoering van de milieuzones heeft namelijk gevolgen voor een groot publiek. Door het instellen van deze regeling kunnen inwoners van Den Haag gedeeltelijk gecompenseerd worden voor de verkeersmaatregel die wordt ingevoerd.

 

De Subsidieregelingen demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2022 was succesvol en was op 1 april 2023 vervallen en wordt met de Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023 vrijwel ongewijzigd voortgezet. De wijziging betreft onder andere een hoger subsidiebedrag bij demontage van een bestelauto van een ondernemer. Dat wordt € 2.500 in plaats van € 1.500. En verder een verschuiving van de datum dat een voertuig in bezit moet zijn van de subsidieaanvrager of dat een subsidieaanvrager moet zijn ingeschreven in Den Haag. Dat verandert van 1 december 2020 naar 1 december 2021. Voor de Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023 is nieuw budget beschikbaar.

 

Besluitvorming

 

gelet op:

 

  • -

    artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,

 

besluit:

 

  • -

    vast te stellen de Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

bestelauto:

voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1, zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad, met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg;

bromfiets:

voertuig met verbrandingsmotor van de voertuigcategorie L met de voertuigclassificatie L1e of L2e, niet zijnde een gehandicapten voertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid;

college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag;

demontageverklaring:

verklaring, waarmee een demontagebedrijf, dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, verklaart om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van het voertuig in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens verklaart dat het demontagebedrijf zich verplicht ook het voertuig in eigen beheer te demonteren en het voertuig niet in eigendom over te dragen of te exporteren;

e-bike, e-fiets, elektrische (bak-)fiets:

fiets met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 1 kW waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km per uur bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

fietstegoed:

een tegoedbon die recht geeft op korting op de aanschaf van een(nieuwe of gebruikte) fiets, (nieuwe of gebruikte) elektrische (bak-) fiets, (nieuwe of gebruikte) speed pedelec of (nieuwe of gebruikte) elektrisch aangedreven brom- of snorfiets, dit alles inclusief accessoires;

leverancier:

bij de Kamer van Koophandel geregistreerde detailhandelaar in (elektrische) fietsen, speed pedelecs of elektrische brom- of snorfietsen die met de gemeente Den Haag een contract heeft gesloten;

Ooievaarspas:

pas, uitgegeven door het college op aanvraag;

OV-tegoed;

een chipkaart met daarop een tegoed voor het gebruik van openbaar vervoer, een deelvoertuig of transportdienst;

personenauto;

voor het vervoer van personen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met tenminste vier wielen met de voertuigclassificatie M1 zoals bedoeld in de richtlijn 2007/46/EG van het Europees parlement en de raad en ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend;

snorfiets;

bromfiets die blijkens het kentekenregister van de RDW is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur;

speed pedelec;

fiets met een snor- of bromfiets kentekenregistratie, een elektrische trapondersteuning en een maximale snelheid van 45 km per uur, met de voertuigclassificatie L1e B zoals bedoeld in de verordening 168/2013 van het Europees parlement en de raad.

 

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:2 bedoelde activiteit.

 

Hoofdstuk 2 Het doel, de activiteit en de doelgroep

 

Artikel 2:1 Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is om zoveel mogelijk voertuigen met een verbrandingsmotor van de weg te halen en mensen kennis te laten maken met duurzame vervoerswijzen.

  • 2.

    De koppeling met het na te streven achterliggende maatschappelijke doel is het verbeteren van de luchtkwaliteit.

 

Artikel 2:2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de demontage van een blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, diesel aangedreven personenauto of bestelauto of voor de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor.

Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid moet, blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, sinds 1 december 2021 op naam van de aanvrager zijn gesteld.

Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid mag niet, blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, vóór inwerkintreding van onderhavige regeling zijn gedemonteerd.

 

Artikel 2:3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:

  • a. een natuurlijk persoon die sinds 1 december 2021 staat ingeschreven in de basisregistratie personen van de gemeente Den Haag;

    b. een rechtspersoon die volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel sinds 1 december 2021 is gevestigd in de gemeente Den Haag.

 

Hoofdstuk 3 De subsidie

 

Artikel 3:1 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    De subsidie bedraagt:

    a. € 1.000,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een diesel aangedreven personenauto of bestelauto;

    b. € 2.500,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een diesel aangedreven bestelauto, voor een rechtspersoon die volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel sinds 1 december 2021 is gevestigd in de gemeente Den Haag;

    c. € 1.200,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een diesel aangedreven personenauto of bestelauto, voor inwoners van Den Haag met een geldige Ooievaarspas;

    d. € 400,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor;

    e. € 750,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor, voor inwoners van Den Haag met een geldige Ooievaarspas.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid bedraagt de subsidie maximaal de aanschafprijs van het vervoermiddel, indien de aanschafprijs van een (e-)fiets, e-bromfiets, e-snorfiets of speed pedelec (inclusief accessoires), lager ligt dan de hoogte van het fietstegoed.

 

Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling

 

Artikel 4:1 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor subsidievaststelling op grond van deze regeling geldt voor de periode vanaf de inwerkingtreding tot en met 30 november 2023 een subsidieplafond van € 125.000,-.

  • 2.

    Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

 

Artikel 4:2 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

  • 3.

    Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt zij de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

 

Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie

 

Artikel 5:1 Aanvraag subsidie

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt binnen 2 maanden na afgifte van de demontageverklaring via een door de gemeente beschikbaar gesteld digitaal aanvraagformulier, ingediend.

  • 2.

    In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. een demontageverklaring;

    b. een kopie van een recente inschrijving Kamer van Koophandel voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon; en

    c. een de-minimisverklaring voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon.

  • 3.

    Er wordt per aanvrager maximaal éénmaal subsidie verstrekt op grond van deze subsidieregeling.

 

Artikel 5:2 Beslistermijn subsidievaststelling

In afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020, beslist het college binnen zes weken nadat de volledige subsidieaanvraag is ingediend.

 

Artikel 5:3 Aanvullende weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 wordt de subsidie geweigerd als:

  • a. het kentekenbewijs voor het te demonteren voertuig ingevolge artikel 60, eerste lid, onder b of c, van de Wegenverkeerswet 1994 is ingevorderd;

    b. het te demonteren voertuig is opgenomen in een bedrijfsvoorraad van een bedrijf dat beschikt over de RDW erkenning “bedrijfsvoorraad”.

 

Artikel 5:4 Uitbetaling of verstrekking subsidie

Samen met het besluit om subsidievaststelling wordt de subsidie – middels een op naam gesteld fietstegoed of OV- tegoed - ter beschikking gesteld.

 

Artikel 5:5 Overige bepalingen fietstegoed

  • 1.

    Het fietstegoed kan alleen worden besteed bij leveranciers die met de gemeente Den Haag ter uitvoering van deze regeling een contract hebben afgesloten.

  • 2.

    Het fietstegoed vervalt 3 maanden na de verstrekking ervan.

 

Artikel 5:6 Overige bepalingen OV-tegoed

  • 1.

    Het (resterende) OV-tegoed vervalt 2 jaar (24 maanden) na verstrekking van de OV-chipkaart.

  • 2.

    Het OV-tegoed bestaat uit:

    a. een “HTM-only” abonnement; of

    b. een mobiliteitskaart voor openbaar vervoer in Nederland, deelvoertuigen of transportdiensten.

 

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

 

Artikel 6:1 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze regeling afwijken of bepalingen buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 6:2 Slotbepaling

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na datum uitgifte in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt op 1 december 2023.

  • 3.

    De bepalingen van deze regeling blijven van toepassing op aanvragen die zijn ontvangen voor 1 december 2023 en op bezwaar- en beroepsschriften waarop op 1 december 2023 nog niet is beslist.

  • 4.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2:3

Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager minimaal sinds 1 december 2021 staan ingeschreven of zijn gevestigd in Den Haag. Dit is één jaar na de ingangsdatum van de milieuzone voor brom- en snorfietsen.

 

Artikel 3:3

Indien de subsidie wordt gebruikt voor een OV-tegoed kan de aanvrager kiezen uit:

een HTM-only abonnement (OV-tegoed). Een subsidie geeft afhankelijk van de hoogte van de subsidie recht op een aantal maanden gratis reizen bij de HTM. Voor andere OV-aanbieders zoals NS of Connexxion, is dit tegoed niet geldig;

een mobiliteitsabonnement (OV-tegoed). Hierbij kan de subsidie worden omgezet in een tegoed voor het openbaar vervoer in Nederland, voor deelvoertuigen of transportdiensten. Dit tegoed is 2 jaar (24 maanden) geldig of totdat het tegoed verbruikt is. Het eventueel resterende tegoed vervalt na 2 jaar aan de gemeente Den Haag.

 

Artikel 5:1

De aanvrager moet een kopie van een geldige demontageverklaring (vernietigingsbewijs) overleggen. Het demontagebedrijf verstrekt deze demontageverklaring. Alleen (auto)demontagebedrijven met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, mogen een geldige demontageverklaring afgeven. Dit geldt ook voor brom- en snorfietsen.

 

Dat betekent dat een aanvrager die zijn of haar bromfiets laat demonteren, dit bij een demontagebedrijf moet doen, dat een demontageverklaring afgeeft. Een vrijwaringsbewijs wordt niet als een demontageverklaring beschouwd.

 

Artikel 5:2

Het kentekenbewijs voor het te demonteren voertuig mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-voertuigen. WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen.

Subsidie wordt onder andere geweigerd voor voertuigen die in de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf zijn opgenomen, om te voorkomen dat autobedrijven via deze regeling van hun niet verkoopbare voorraad afkomen

 

Den Haag, 12 juni 2023

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de locoburgemeester,

Robert van Asten