Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Regeling tot wijziging van de Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023 |
Geen
Algemene subsidieverordening Den Haag 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-09-2023 | wijziging | 19-09-2023 | RIS316567 DSB/10603735 | ||
17-06-2023 | 22-09-2023 | nieuwe regeling | 12-06-2023 | RIS315780 DSB/10542452 |
In het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Voor een stad die tegen een stootje kan’, is opgenomen dat het verbeteren van de luchtkwaliteit een prioriteit blijft. Om dit doel te realiseren zijn meerdere maatregelen nodig. Het demonteren en omruilen van dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor is een van de maatregelen.
Naast het algemene doel om (oude) dieselvoertuigen en brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor van de weg te halen en de overstap naar fiets en OV te stimuleren, maakt de invoering van de milieuzones de subsidieregeling gewenst. De invoering van de milieuzones heeft namelijk gevolgen voor een groot publiek. Door het instellen van deze regeling kunnen inwoners van Den Haag gedeeltelijk gecompenseerd worden voor de verkeersmaatregel die wordt ingevoerd.
De Subsidieregelingen demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2022 was succesvol en was op 1 april 2023 vervallen en wordt met de Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023 vrijwel ongewijzigd voortgezet. De wijziging betreft onder andere een hoger subsidiebedrag bij demontage van een bestelauto van een ondernemer. Dat wordt € 2.500 in plaats van € 1.500. En verder een verschuiving van de datum dat een voertuig in bezit moet zijn van de subsidieaanvrager of dat een subsidieaanvrager moet zijn ingeschreven in Den Haag. Dat verandert van 1 december 2020 naar 1 december 2021. Voor de Subsidieregeling demontage dieselvoertuigen, bromfietsen en snorfietsen Den Haag 2023 is nieuw budget beschikbaar.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:2 bedoelde activiteit.
Hoofdstuk 2 Het doel, de activiteit en de doelgroep
Artikel 2:1 Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor de demontage van een blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, diesel aangedreven personenauto of bestelauto of voor de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor.
Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid moet, blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, sinds 1 december 2021 op naam van de aanvrager zijn gesteld.
Het vervoersmiddel als bedoeld in het eerste lid mag niet, blijkens de gegevens in het kentekenregister van het RDW, vóór inwerkintreding van onderhavige regeling zijn gedemonteerd.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
Artikel 3:1 Hoogte van de subsidie
a. € 1.000,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een diesel aangedreven personenauto of bestelauto;
b. € 2.500,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een diesel aangedreven bestelauto, voor een rechtspersoon die volgens de gegevens van de Kamer van Koophandel sinds 1 december 2021 is gevestigd in de gemeente Den Haag;
c. € 1.200,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een diesel aangedreven personenauto of bestelauto, voor inwoners van Den Haag met een geldige Ooievaarspas;
d. € 400,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor;
e. € 750,- (inclusief BTW) in de vorm van een fietstegoed of OV-tegoed in het geval van de demontage van een bromfiets of snorfiets met een verbrandingsmotor, voor inwoners van Den Haag met een geldige Ooievaarspas.
Hoofdstuk 4 Subsidieplafond en verdeling
Artikel 4:2 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 5 Besluitvorming subsidie
In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:
b. een kopie van een recente inschrijving Kamer van Koophandel voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon; en
c. een de-minimisverklaring voor zover de aanvraag wordt ingediend door een rechtspersoon.
Artikel 5:2 Beslistermijn subsidievaststelling
In afwijking van artikel 10, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020, beslist het college binnen zes weken nadat de volledige subsidieaanvraag is ingediend.
Artikel 5:3 Aanvullende weigeringsgronden
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 wordt de subsidie geweigerd als:
Artikel 5:4 Uitbetaling of verstrekking subsidie
Samen met het besluit om subsidievaststelling wordt de subsidie – middels een op naam gesteld fietstegoed of OV- tegoed - ter beschikking gesteld.
Artikel 5:5 Overige bepalingen fietstegoed
Artikel 5:6 Overige bepalingen OV-tegoed
Het college kan in bijzondere gevallen van het bepaalde in deze regeling afwijken of bepalingen buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Om te garanderen dat het om Haagse inwoners en gebruikers gaat, moet de aanvrager minimaal sinds 1 december 2021 staan ingeschreven of zijn gevestigd in Den Haag. Dit is één jaar na de ingangsdatum van de milieuzone voor brom- en snorfietsen.
Indien de subsidie wordt gebruikt voor een OV-tegoed kan de aanvrager kiezen uit:
een HTM-only abonnement (OV-tegoed). Een subsidie geeft afhankelijk van de hoogte van de subsidie recht op een aantal maanden gratis reizen bij de HTM. Voor andere OV-aanbieders zoals NS of Connexxion, is dit tegoed niet geldig;
een mobiliteitsabonnement (OV-tegoed). Hierbij kan de subsidie worden omgezet in een tegoed voor het openbaar vervoer in Nederland, voor deelvoertuigen of transportdiensten. Dit tegoed is 2 jaar (24 maanden) geldig of totdat het tegoed verbruikt is. Het eventueel resterende tegoed vervalt na 2 jaar aan de gemeente Den Haag.
De aanvrager moet een kopie van een geldige demontageverklaring (vernietigingsbewijs) overleggen. Het demontagebedrijf verstrekt deze demontageverklaring. Alleen (auto)demontagebedrijven met een RDW-erkenning “bedrijfsvoorraad” met het onderdeel bevoegdheid “Online Registratie Auto Demontage”, mogen een geldige demontageverklaring afgeven. Dit geldt ook voor brom- en snorfietsen.
Dat betekent dat een aanvrager die zijn of haar bromfiets laat demonteren, dit bij een demontagebedrijf moet doen, dat een demontageverklaring afgeeft. Een vrijwaringsbewijs wordt niet als een demontageverklaring beschouwd.
Het kentekenbewijs voor het te demonteren voertuig mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-voertuigen. WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen.
Subsidie wordt onder andere geweigerd voor voertuigen die in de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf zijn opgenomen, om te voorkomen dat autobedrijven via deze regeling van hun niet verkoopbare voorraad afkomen