Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening commissies en klankbordgroepen raad Tytsjerksteradiel |
Citeertitel | Verordening commissies en klankbordgroepen raad Tytsjerksteradiel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-06-2023 | nieuwe regeling | 24-11-2022 | Z2022-03541 / S2022-19016 |
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de accountantscommissie kunnen nemen.
De Accountantscommissie voert ten behoeve van de gemeenteraad de volgende taken uit:
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en de burgerleden.
De accountantscommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raads- en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet ter voorbereiding van de agendering van raad en werkvormen. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in de agendacommissie kunnen nemen.
Een lid van de raad is voorzitter van de agendacommissie.
De agendacommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden dan wel hun vaste vervangers.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
Afstemmingsoverleg ex artikel 84 Gemeentewet van fractievoorzitters of hun vervangers waarbij afgestemd wordt over procesaspecten dan wel te volgen procedures. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in het presidium kunnen nemen.
Het presidium heeft de volgende taken:
Het presidium komt bijeen op voorstel van de adviseur, de griffier of op voorstel van één van de leden.
Het presidium overlegt in principe één keer per twee maanden;
De voorzitter van het presidium wordt door de raad gekozen.
Het presidium kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.
Het presidium is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden dan wel hun vaste vervangers.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor de raadsleden en burgerleden.
Samenstelling van het Presidium
In het Presidium zijn alle fractievoorzitters vertegenwoordigd. In de commissie heeft elk lid één stem. Plaatsvervanging wordt binnen de desbetreffende fractie zelf geregeld.
Een commissie ex artikel 83 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in de werkgeverscommissie kunnen nemen.
In mandaat namens de gemeenteraad voert de commissie de volgende taken uit:
Ter voorbereiding ten behoeve van de raad:
De Werkgeverscommissie rapporteert aan het Presidium.
De werkgeverscommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden van de werkgeverscommissie. De agenda en onderliggende stukken worden via het digitale systeem niet beschikbaar gesteld voor alle raadsleden.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
Samenstelling van de commissie
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de commissie communicatie kunnen nemen.
In mandaat namens de gemeenteraad voert de commissie de volgende taken uit:
De commissie communicatie is alleen toegankelijk voor de benoemde raads- en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
Samenstelling van de commissie
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waarbij het college het initiatief neemt om met de raad te willen klankborden. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de klankbordgroep omgevingswet kunnen nemen.
Op 18 februari 2016 besloot de gemeenteraad tot het instellen van deze klankbordgroep. Aanleiding is de invoering van de Omgevingswet in 2018. Onder die wet krijgen gemeenten meer beleidsvrijheid en is er meer mogelijk. Er moeten daarom veel keuzes worden gemaakt. Met de voorbereidingen is in 2016 begonnen. Er is een programma gestart en een programmagroep ingesteld. Wetende wat de wet aan mogelijkheden biedt, wordt gewerkt aan een zodanig invulling dat recht wordt gedaan aan wat er in onze gemeente speelt. Ook om recht te doen aan de waarde van “beginspraak” Met andere woorden: als vertegenwoordiging van onze inwoners en samen met die inwoners, bepaalt het politiek bestuur welke koers wordt gevolgd. Ongeacht de uitkomst van die koers, wordt vanaf het begin aan ons politiek bestuur gevraagd mee te denken en koers te kiezen.
De taak is om de invoering van de Omgevingswet te begeleiden door:
De klankbordgroep Omgevingswet is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger. Leden van de klankbordgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid of burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
De klankbordgroep benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
Radenwerkgroep samenwerking Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel
Op 23 februari 2012 is de raadswerkgroep samenwerking raden Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel ingesteld om de kaderstellende en controlerende rol van de beide raden in het samenwerkingsproces beter vorm te geven en daarbij tot de nodige onderlinge afstemming te komen.
De raad heeft het doel en de taken van de werkgroep recent nog als volgt gedefinieerd:
Leden van de werkgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid uit de fractie of een burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
De radenwerkgroep benoemt uit zijn midden twee voorzitters; één namens de raad van Tytsjerksteradiel en één namens de raad van Achtkarspelen.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raads- en burgerleden.
Door de raad benoemde raadsleden: 3 van Tytsjerksteradiel, 3 van Achtkarspelen
Op 12 juli 2022 is de klankbordgroep Raadsprogramma ingesteld als een commissie ex artikel 84 Gemeentewet bestaande uit vier raadsleden (2 van de coalitiepartijen en 2 van de niet-coalitiepartijen) met ondersteuning door de griffier (secretaris en adviseur) waarbij een lid van het college van B&W en/of iemand van de ambtelijke organisatie aansluit als adviseur.
De klankbordgroep Raadsprogramma heeft als taak om de uitvoering van het raadsprogramma 2022-2026 te begeleiden door:
De gewijzigde verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel van 24 november 2022.
De griffier,
Mevr. mr. A. Dam
De voorzitter,
Dhr. drs. L.J. Gebben