Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hollands Kroon

Verordening gemeentelijke rekenkamer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHollands Kroon
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Hollands Kroon
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie Hollands Kroon 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

08-06-2023

gmb-2023-260838

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer

De raad van de gemeente Hollands Kroon;

 

gelezen het voorstel van de auditcommissie van 17 mei 2023;

 

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Hollands Kroon

Artikel 1 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer, als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit één lid. De raad benoemt ook een plaatsvervangend lid.

Artikel 2 Herbenoeming

  • 1.

    Het lid van de rekenkamer kan maximaal eenmaal voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

  • 2.

    Het eerste lid is niet van toepassing op het plaatsvervangend lid.

  • 3.

    Bij de toepassing van het eerste lid wordt een benoeming als plaatsvervangend lid buiten beschouwing gelaten.

Artikel 3 Begeleidingscommissie

  • 1.

    Er is een begeleidingscommissie voor de rekenkamer.

  • 2.

    De begeleidingscommissie bestaat uit de leden, die deel uitmaken van de auditcommissie.

Artikel 4 Onderwerpselectie

De begeleidingscommissie doet jaarlijks een voorstel aan de rekenkamer voor uit te voeren onderzoeken. Hiertoe verstuurt de begeleidingscommissie jaarlijks een verzoek aan de raad om onderwerpen voor onderzoeken aan te dragen.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De secretaris is werkzaam op de griffie en wordt door de griffier aangewezen.

Artikel 6 Budget

De rekenkamer is bevoegd binnen het door de gemeenteraad vastgestelde budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 7 Vergoeding

  • 1.

    Het lid van de rekenkamer ontvangt voor zijn werkzaamheden een vergoeding per vergadering.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt € 250 per vergadering. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    Het lid van de rekenkamer ontvangt daarnaast een vergoeding voor reiskosten. Deze komt overeen met de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

Artikel 8 Monitoring onderzoeken en aanbevelingen

Periodiek bespreekt de begeleidingscommissie met het lid van de rekenkamer:

  • a.

    de voortgang van lopende onderzoeken;

  • b.

    de opvolging van de door de raad overgenomen aanbevelingen van de rekenkamer.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening rekenkamercommissie Hollands Kroon 2018 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Hollands Kroon.

Aldus vastgesteld in openbare raadsvergadering van 8 juni 2023.

De raad voornoemd,

De griffier,

J.M.M. Vriend

De voorzitter,

A. van Dam