Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vlieland

Voorstel zwaar/lang verkeer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVlieland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVoorstel zwaar/lang verkeer
CiteertitelVoorstel zwaar/lang verkeer
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-2023nieuwe regeling

03-02-2004

gmb-2023-258594

Tekst van de regeling

Intitulé

Voorstel zwaar/lang verkeer

Aan de leden van de raad der gemeente Vlieland,

Uw raad heeft aangegeven de toelating van zwaar en lang verkeer te willen beperken.

 

Motivering hiervan is gelegen in het feit, dat zwaar en lang verkeer onevenredige schade aan de wegen toebrengt, en dat zwaar en lang verkeer uit een oogpunt van de veiligheid voor de zwakkere weggebruiker en vanuit toeristisch oogpunt als ongewenst moet worden beschouwd.

 

De schade die aan onze wegen ontstaat bestaat hoofdzakelijk uit:

  • wasbordvorming, door gebrek aan fundering;

  • uiteendrijven van bestrating door te grote belasting;

  • kantschade, door het elkaar passeren van grote voertuigen, die daarvoor deels de berm in moeten;

  • bochtschade, door lange voertuigen die bochten te krap (moeten) nemen.

Bij het opstellen van voorwaarden voor een regeling is rekening gehouden met wat op dit moment gangbaar is, de consequenties voor de belanghebbende weggebruikers, en regelingen elders. Onder andere de geldende regeling op Schiermonnikoog is hierbij interessant; hier heeft men gekozen voor een beperking van het totale voertuiggewicht tot 25 ton, en een maximale voertuiglengte van 12 meter, of een samenstel van voertuigen van 16 meter. Onderzoek daar heeft aangetoond dat wanneer men deze beperkingen niet langer zou hanteren, de onderhoudskosten van de wegen substantieel hoger zouden komen te liggen (ordegrootte 25-50%).

 

Het weren van vrachtauto's met niet-meesturende voor- of naloop(achter)assen zou nog een extra bijdrage aan het behoud van de wegen kunnen leveren; dat effect bepaalt zich echter met name tot bochten. Daarnaast is de handhaafbaarheid lastig, met name bij vrachtauto's die met een tijdelijke ontheffing naar Vlieland komen.

 

Andere overwegingen zijn:

  • de lengte van een normale bus bedraagt maximaal 12 meter; bij de aanbesteding van het openbaar

  • vervoer op Vlieland werd echter een maximum lengte van 10 m verlangd.

  • de lengte van een normale vrachtauto bedraagt maximaal ca. 9 meter

  • de lengte van een personenauto met aanhanger bedraagt ca. 10 m

  • een vrachtauto met stukgoederen overschrijdt een gewicht van 25 ton niet

  • 3-assige vrachtauto's met bulkgoederen (zand, puin) kunnen al naar gelang de belading 30 ton of

  • zwaarder zijn

  • het maximale gewicht van de oude vuilniswagen bedraagt 32 ton, de nieuwe vuilniswagen weegt vol

  • maximaal ca. 15 ton.

Ter vergelijking is van de noordelijke provincies een overzicht opgesteld van de gemeenten waarin verschillende beperkende maatregelen van kracht zijn. Dit overzicht ligt op de gebruikelijke wijze ter inzage.

 

Op 30 juni 2003 is een voorstel aan uw raad voorgelegd. Bij de behandeling van dit voorstel gaf uw raad aan dit voorstel in de nieuwe commissiestructuur te willen behandelen, nadat ook de ondernemers waren gehoord.

 

Alle betrokken ondernemers zijn uitgenodigd voor een overleg over het voorstel. Dit overleg heeft plaatsgevonden op 16 december 2003. Het verslag van deze bijeenkomst ligt op de gebruikelijke wijze ter inzage. Naar aanleiding van de door de ondernemers ingebrachte argumenten heeft het college het voorstel aangepast.

 

Dit aangepaste voorstel is behandeld in de commissievergadering van 12 januari. In deze vergadering concludeerde de commissie het college voor te stellen tot andere begrenzingen te komen, namelijk een maximale asdruk van 10 ton, een maximum lengte van 10 meter in de Dorpsstraat en daarbuiten 12 meter, en voor het transport naar Houter en de Kampwinkel een uitzondering te maken van 16 meter.

 

Het college blijft echter bij zijn eerder gepresenteerde voorstel. Het college is van mening, dat bij aanpassing van het voorstel zoals door de raad voorgestaan er de facto geen beperking van het zwaar en lang verkeer zal optreden, met uitzondering van de Dorpsstraat, en dat, terwijl de raad nu juist al lange tijd op een regeling ter beperking heeft aangedrongen.

 

Het voorgaande overziend, komen de volgende uitgangspunten voor een nieuwe regeling naar voren:

  • het maximum voertuiggewicht te beperken tot 20 ton voor een 2-assig voertuig, en tot 30 ton voor een 3-assig voertuig;

  • de maximale lengte van een voertuigcombinatie voor alle wegen te beperken tot 12 meter;

  • de maximale lengte van een voertuigcombinatie in de Dorpsstraat te beperken tot 10 meter;

  • voor Havenweg en bedrijventerrein een uitzondering te hanteren tot max. 45 ton, en een maximale lengte

  • van de voertuigcombinatie tot 18 meter;

  • een overgangstermijn te hanteren tot 1 juli 2004;

  • tijdelijke ontheffingen van bovenstaande beperkingen alleen verlenen voor situaties waarin aantoonbaar geen alternatieven voorhanden zijn (ter beoordeling aan B&W).

  • De gevolgen voor ondernemers die door deze regeling beperkt zouden worden, manifesteren zich hoofdzakelijk in:

    • meerkosten door vaker overladen en/of meer ritten

    • hogere bootkosten vanwege het verdelen van goederen over meer vrachtauto's (b.v. bij betonmixers)

Deze kosten kunnen geheel of gedeeltelijk worden doorberekend aan de afnemers (van detailhandel, aannemers, goederentransport). Het is op voorhand moeilijk aan te geven hoe groot het kostenverhogend effect zal zijn.

 

Het invoeren van bovengenoemde beperkingen middels een verkeersbesluit (concreet door het plaatsen van verbodsborden waarin een maximum lengte van het voertuig (bord C17 RW) een maximum aslast (bord C20 RVV) of een maximum gewicht (bord C21 RW)) zou naar het idee van ons college verwarrend werken, immers het eiland is al gesloten voor al het gemotoriseerd verkeer, het plaatsen van extra borden (nadat hiervoor een verkeersbesluit is genomen) zou mogelijk de indruk wekken dat voertuigen die de maximale lengte of het maximum gewicht niet halen zonder ontheffing op het eiland zouden mogen rijden.

 

Bij het invoeren van de beperkingen voor zwaar en lang verkeer zou feitelijk dan ook kunnen worden volstaan met het aanpassen van de voorwaarden in de beschikkingen welke behoren bij A, B, en T-ontheffingen.

 

Immers in de raadsvergadering van 28 oktober 1991 is besloten het gehele eiland te sluiten voor alle motorvoertuigen, behalve invalidenvoertuigen. Slechts voertuigen waarvoor een ontheffing (A, B, of T) is afgegeven mogen op het eiland rijden. In de ontheffing kunnen nadere bepalingen worden opgenomen waaraan de voertuigen dienen te voldoen, zoals lengte en gewicht.

 

Gelet op het feit dat het invoeren van nadere regels omtrent lengte en gewicht van voertuigen in een aantal gevallen vergaande gevolgen kan hebben voor ondernemers wordt er de voorkeur aangegeven een nieuw verkeersbesluit te nemen. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van het nieuwe verkeersbesluit zullen nadere voorwaarden worden vastgesteld welke in de ontheffingen kunnen worden opgenomen.

 

Het nieuw te nemen verkeersbesluit zal feitelijk niet afwijken van het verkeersbesluit zoals vastgesteld in oktober 1991, door middel van het plaatsen van de borden C12 en C12 van het RW blijft het eiland gesloten voor al het gemotoriseerde verkeer uitgezonderd invalidenvoertuigen.

 

Conform het bepaalde in artikel 24 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bij schrijven van 28 mei 2003 de politie gevraagd nader advies uit te brengen omtrent het voorgenomen verkeersbesluit.

 

Bij schrijven van 6 juni is door de teamchef van de politie Vlieland medegedeeld dat er van de zijde van de politie geen bedenkingen zijn tegen de voorgestelde regeling.

 

Met het oog op het voorgaande geeft het college, na de inwerkingtreding van het nieuwe verkeersbesluit, er de voorkeur aan middels nadere voorwaarden in de ontheffingen de volgende beperkingen op te leggen:

  • een algemene beperking van het maximum voertuiggewicht tot 20 ton voor een 2-assig voertuig en tot 30 ton voor een 3- of meerassig voertuig;

  • een algemene beperking van de maximale lengte van de voertuigcombinatie tot 12 meter;

  • een beperking van de maximale lengte van de voertuigcombinatie in de Dorpsstraat tot 10 m;

  • voor de Havenweg een uitzondering te maken voor een gewicht tot max. 45 ton, en een maximale lengte

  • van de voertuigcombinatie van 18 meter;

  • een overgangstermijn te hanteren tot 1 juli 2004

  • tijdelijke ontheffingen alleen te verlenen wanneer is aangetoond dat geen alternatieven voorhanden zijn;

Wij stellen u voor middels de vaststelling van het bijgevoegd concept-verkeersbesluit en het vervolgens aanpassen van de voorwaarden in de bij de A, B en T, ontheffing behorende beschikkingen het eiland gesloten te verklaren voor al het gemotoriseerde verkeer, uitgezonderd invalidenvoertuigen, waarbij, gelet op artikel 87 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ontheffingen van het verbod kunnen worden verleend mits :

  • de voertuigen niet zwaarder zijn dan 20 ton voor een 2-assig voertuig en 30 ton voor een 3-assig voertuig;

  • de voertuigcombinaties niet langer zijn dan 12 meter;

  • de voertuigcombinaties niet langer zijn dan 10 meter ingeval het voertuig gebruik maakt van de

Dorpsstraat;

  • de voertuigen niet zwaarder zijn dan 45 ton en langer dan 18 meter als het gebruik van het voertuig zich beperkt tot de Havenweg.

Oost-Vlieland, 3 februari 2004

Burgemeester en wethouders van Vlieland,

R.D. van der Mark, burgemeester

mr. B.P. Oosthoek, secretaris