Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lansingerland

Subsidieregeling Hulp bij Huishouden, extramurale studio’s Huize Sint Petrus

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLansingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Hulp bij Huishouden, extramurale studio’s Huize Sint Petrus
CiteertitelSubsidieregeling Hulp bij Huishouden, extramurale studio’s Huize Sint Petrus
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt per 1 januari 2028.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lansingerland houdende regels omtrent algemene subsidie Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018
  3. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2023nieuwe regeling

06-06-2023

gmb-2023-258357

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Hulp bij Huishouden, extramurale studio’s Huize Sint Petrus

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland;

 

Gezien het advies van 06-06-2023 van het team Maatschappelijke Opgaven;

 

gelet op:

  • -

    titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018;

  • -

    Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015);

overwegende dat:

  • -

    Huize Sint Petrus een woonzorgcentrum is binnen de gemeente Lansingerland dat zowel intramuraal als extramuraal woonplekken biedt aan ouderen waar zij zelfstandig kunnen wonen;

  • -

    dit project een samenwerking is tussen de gemeente Lansingerland, DSW Zorgkantoor en Laurens;

  • -

    het college tot en met 31 december 2023 een overeenkomst heeft afgesloten met Laurens om voor de extramurale studio’s (in totaal 56) en de bijbehorende gemeenschappelijke woonkamers en gangen hulp bij het huishouden te verzorgen;

  • -

    het college het wenselijk vindt dat:

    • hulp bij huishouden voor de 56 extramurale studio’s binnen Huize Sint Petrus wordt gewaarborgd;

    • hulp bij huishouden voor de 56 extramurale studio’s uitgevoerd wordt volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

    • kwaliteit, flexibiliteit en de bestaande laagdrempelige signaleringsfunctie tussen de zorgmedewerker en de huishoudelijke medewerker gewaarborgd blijft en dit voor rust en continuïteit bij de inwoners van Huize Sint Petrus zorgt;

    • alleen Laurens als eigenaar van de 56 extramurale studio’s in staat is de hulp bij het huishouden conform voorgaande voorwaarden in de betreffende 56 extramurale studio’s kan bieden,

    • hulp bij het huishouden voor de extramurale studio’s daarom bij deze organisatie moet worden belegd;

    • om die redenen Laurens per 1 januari 2024 een meerjarensubsidie voor de duur van vier jaar te verlenen zodat de activiteiten gecontinueerd kunnen worden;

  • -

    het daarom wenselijk is om voor deze subsidie een nadere regeling vast te stellen als bedoeld in artikel 3 van de Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018.

Besluit vast te stellen:

De Subsidieregeling Hulp bij Huishouden, extramurale studio’s Huize Sint Petrus.

 

Met een vriendelijke groet,

Burgemeester en wethouders van Lansingerland

 

Mickel Beckers drs. Pieter van de Stadt

Gemeentesecretaris Burgemeester

 

De Subsidieregeling Hulp bij Huishouden, extramurale studio’s Huize Sint Petrus

Artikel 1. Begrippen

  • -

    College: het college van burgemeester en wethouders van Lansingerland;

  • -

    Subsidieontvanger: Laurens, statutair gevestigd te Rotterdam (KvK: 41126751).

Artikel 2. Doel en toepassingsbereik

  • 1.

    Het college kan op aanvraag per 1 januari 2024 een meerjarensubsidie voor de duur van vier jaar verstrekken aan de subsidieontvanger voor het verrichten van activiteiten in woonzorgcentrum Laurens Huize Sint Petrus, gevestigd te Berkel en Rodenrijs.

  • 2.

    Geen subsidie wordt verstrekt voor:

    • a.

      Hulp bij huishouden en/of schoonmaak voor de intramurale woonplekken in Huize Sint Petrus en de daarbij behorende algemene ruimtes; en/of

    • b.

      De schoonmaak van de algemene ruimtes op de begane grond in Huize Sint Petrus; en/of

    • c.

      Diensten die vallen onder de open house regeling ‘Hulp bij Huishouden’ van de gemeente Lansingerland en Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 3. Omschrijving subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Onder activiteiten, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, wordt verstaan het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van het huishouden in verband met een aandoening of beperking die het zelfstandig kunnen uitvoeren beperkt, bij cliënten woonachtig in woonstudio’s op de locatie ‘Huize Sint Petrus’. Het uitvoeren van hulp bij het huishouden in maximaal 56 woonstudio’s van Huize Sint Petrus richt zich per studio op:

    • -

      Het woon en slaap vertrek

    • -

      Het keukenblok bijbehorend bij de studio

    • -

      De badkamer bijbehorend bij de studio

    • -

      Het toilet bijbehorend bij de studio

    • -

      De openbare ruimten zijnde de hal en de gedeelde woonkamer op de verdiepingen van de 56 studio’s

  • 2.

    De uitvoering van de activiteiten in lid 1 kan, voor 56 studio’s en de bijbehorende algemene ruimten, niet meer dan (56 x 82 =) 4.592 minuten per week bedragen, waarbij per studio een maximum geldt van 82 minuten.

Artikel 4. Subsidiebudget

  • 1.

    Het maximaal te verlenen bedrag aan subsidie is voor 2024 € 128.444,-. Subsidieontvanger ontvangt alleen subsidie voor de studio’s die gedurende de betreffende periode bewoond zijn en aan wie de bewoner hulp bij het huishouden is geleverd conform deze subsidieregeling. Er kan niet meer subsidie verleend worden dan 82 minuten per week per studio, waarbij subsidieontvanger ook de bijbehorende algemene ruimten meeneemt in de uitvoering van activiteiten.

  • 2.

    Het subsidiebedrag wordt per 1 januari 2025 jaarlijks geïndexeerd met OVA.

Artikel 5. Subsidieaanvraag

  • 1.

    Uiterlijk 1 september 2023 dient de subsidieontvanger een subsidieaanvraag in voor de meerjarensubsidie.

  • 2.

    De aanvraag wordt schriftelijk ingediend bij het college via de website van de gemeente Lansingerland.

  • 3.

    De aanvraag bevat als verplichte bijlage:

    • a.

      een beschrijving van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • b.

      de doelen en resultaten welke met die activiteiten worden nagestreefd en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;

    • c.

      een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten;

    • d.

      een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel; en

    • e.

      een exemplaar van de oprichtingsakte en de statuten van de aanvrager.

Artikel 6. Beslistermijn en betaling

  • 1.

    Het college beslist binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 2.

    De termijn als bedoeld in het vorige lid kan eenmalig met 6 weken verlengd worden.

  • 3.

    De betaling van de subsidie vindt plaats in vier termijnen in januari, april, juli en oktober van elk subsidiejaar.

Artikel 7. Weigeringsgronden

Het college kan de subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren overeenkomstig artikel 11 van de Algemene subsidie verordening Lansingerland 2018.

Artikel 8. Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1.

    De subsidieontvanger informeert het college zo spoedig mogelijk:

    • a.

      als aannemelijk is dat een of meerdere activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht;

    • b.

      als niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan;

    • c.

      over relevante wijzigingen in de financiële en organisatorische verhouding met derden;

    • d.

      over ontwikkelingen die er toe kunnen leiden dat aan de subsidie verbonden verplichtingen niet, niet tijdig of niet geheel kunnen worden nagekomen;

    • e.

      over wijziging van de statuten voor zover het betreft de vorm van de rechtspersoon, de persoon van de bestuurder(s) en het doel van de rechtspersoon.

  • 2.

    In elk subsidiejaar dient de subsidieontvanger een tussentijdse verantwoording in op 1 mei en 1 september.

  • 3.

    Op grond van het Protocol Melding van Calamiteiten (bijlage 1) is de subsidieontvanger verplicht om calamiteiten te melden. Calamiteiten worden gemeld aan de GGD Haaglanden.

  • 4.

    Bij de beschikking tot subsidieverlening kan het college aan de subsidieontvanger ook andere verplichtingen opleggen, voor zover deze strekken tot verwezenlijking van het doel van deze subsidieregeling.

Artikel 9. Vaststelling van de subsidie

  • 1.

    Uiterlijk 1 juni van elk kalenderjaar dient de subsidieontvanger schriftelijk een aanvraag tot subsidievaststelling in.

  • 2.

    De aanvraag bevat:

    • a.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

    • b.

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel jaarverslag of jaarrekening).

  • 3.

    De jaarrekening wordt voorzien van een controleverklaring van een onafhankelijke accountant.

  • 4.

    Het college stelt binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling de subsidie vast.

  • 5.

    De termijn uit het vorige lid kan eenmalig met maximaal 6 weken verlengd worden.

Artikel 10. Onvoorziene situaties en hardheidsclausule

  • 1.

    In gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet beslist het college.

  • 2.

    Het college kan van een of meer artikelen of artikelleden van deze subsidieregeling afwijken als daaraan vasthouden voor de subsidieontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.

Artikel 11. Inwerkingtreding en looptijd

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt op 1 juli 2023 in werking.

  • 2.

    Deze subsidieregeling vervalt met ingang van 1 januari 2028.

Artikel 12. Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling Hulp bij Huishouden, extramurale studio’s Huize Sint Petrus’

Vastgesteld in de B&W vergadering van 6 juni 2023.

Bijlage 1 Protocol Melding van Calamiteiten

 

We voegen een verwijzing naar het Protocol Melding van Calamiteiten toe aan deze subsidieregeling. We brengen hiermee de wettelijke plicht om calamiteiten te melden onder de aandacht bij de organisaties. Dit geldt voor alle organisaties die taken uitvoeren die onder de Wmo 2015 en Jeugdwet vallen. De hoogte van de verstrekte subsidie en de locatie van de activiteiten spelen geen rol.

 

Organisaties die een subsidie ontvangen, melden de calamiteiten bij de betreffende toezichthouder

  • Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp worden gemeld aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd via het Meldformulier Meldingen Jeugd op de website van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

  • Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen worden gemeld aan de GGD Haaglanden via het Meldingsformulier Wmo Toezicht op de website van de GGD Haaglanden.

Wanneer er sprake is van een verhoogd risico op agressie worden er voldoende maatregelen genomen om de risico’s zo objectief mogelijk in te schatten en de veiligheid van andere jeugdigen, personeel en de maatschappij zo goed mogelijk te waarborgen.

 

Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp

  • 1.

    Het vermoeden dat er een onnatuurlijke dood heeft plaatsgevonden.

  • 2.

    Ernstige mishandeling of zwaar (blijvend) letsel van een kind of jongere in de gezinssituatie waardoor acuut ingrijpen van buiten nodig is.

  • 3.

    Ernstige mishandeling of zwaar (blijvend) letsel van een jeugdige in een instelling door een medewerker van de instelling of een andere jeugdige.

  • 4.

    Ernstig geweld (zwaar letsel) tegen medewerkers van een instelling, die met jeugdigen en hun ouders/verzorgers werken, door de jeugdige of ouder/verzorger.

  • 5.

    Overige situaties met mogelijk grote maatschappelijke impact of onrust tot gevolg: ernstig grens-overschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag door jeugdigen, ouders, professionals of verzorgers.

  • 6.

    Overige situaties rond een jeugdige tot 23 jaar die (kunnen) leiden tot (landelijke/ regionale/ stedelijke) media-aandacht.

  • 7.

    Vermissing:

    • a.

      Jeugdige is niet binnen 24 uur teruggekeerd in de gesloten instelling en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.

    • b.

      Er heeft zich een incident voorgedaan tijdens de vermissing (jeugdige is betrokken bij of slachtoffer van een (seksueel) misdrijf.

    • c.

      De jeugdige is jonger dan 13 jaar.

Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen

  • 1.

    Het overlijden van een cliënt.

  • 2.

    Het overlijden van een ander als gevolg van het handelen van een cliënt.

  • 3.

    Ernstig en/of blijvend lichamelijk en psychisch letsel van een cliënt of van een ander als gevolg van het handelen van een cliënt.

  • 4.

    Ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door en jegens cliënten, door hulpverleners, ouders of verzorgers.

  • 5.

    Vermissing van een cliënt:

    • a.

      Volwassene is niet binnen 24 uur teruggekeerd in een instelling en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.

    • b.

      Volwassene is onverwacht verdwenen en het is onbekend waar hij/zij nu is, waarbij de afwezigheid afwijkend is ten opzichte van het normale gedrag en het in het belang van de vermiste persoon is dat deze wordt gevonden.

  • 6.

    Fysiek, psychisch en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag bij verstrekking van een voorziening (jegens een cliënt door een beroepskracht of een andere cliënt).