Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Elburg

Verordening Commissie Bezwaarschriften Elburg en Nunspeet 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieElburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Commissie Bezwaarschriften Elburg en Nunspeet 2023
CiteertitelVerordening Commissie Bezwaarschriften Elburg en Nunspeet 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting op de Verordening Cie Bezwaarschriften

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 96 van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
  4. artikel 170, eerste lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-2023gewijzigde regeling

05-06-2023

gmb-2023-254946

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Commissie Bezwaarschriften Elburg en Nunspeet 2023

De raad, het college van burgemeester en wethouders, en de burgemeester van de gemeente Elburg;

ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft; 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 maart 2023; 

gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 96, 149 en 170, lid 1, van de Gemeentewet; 

besluit: vast te stellen de volgende verordening: de Verordening Commissie Bezwaarschriften Elburg en Nunspeet 2023.

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • c.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

 

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raden, de colleges en de burgemeesters van de gemeenten Elburg en Nunspeet.

  • 2.

    De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van, dan wel die betrekking hebben op:

    • a.

      een wettelijk voorschrift over belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      artikel 4:18 van de Awb, tenzij het bezwaar zich mede richt tegen de beschikking op de aanvraag;

    • c.

      titel 4.4 ‘bestuursrechtelijke geldschulden’ van de Awb, tenzij het bezwaar zich mede richt tegen de beschikking op de aanvraag, en

    • d.

      een aanvraag om urgentie bij de toewijzing van huurwoningen.

 

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit twee voorzitters en tenminste zeven leden, die geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een verwerend bestuursorgaan en geen ingezetenen zijn van de gemeente Elburg of Nunspeet.

  • 2.

    De voorzitters en de leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitters.

 

Artikel 4. Instelling kamers

  • 1.

    De commissie bestaat uit twee kamers en die behandelen bezwaarschriften op het terrein van:

    • a.

      kamer 1: de ruimtelijke ordening, bouwen, vellen van houtopstand, milieu, verkeer, de Algemene plaatselijke verordening, subsidies en overig algemeen en bijzonder bestuursrecht;

    • b.

      kamer 2: het sociale zekerheidsrecht, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet.

  • 2.

    Elke kamer bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

 

Artikel 5. Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie wordt door burgemeester en wethouders aangewezen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen ook een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

  • 3.

    Op aanwijzing van de voorzitter van de desbetreffende kamer verricht de secretaris alle werkzaamheden die dienstig zijn aan het functioneren van de desbetreffende kamer.

 

Artikel 6. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitters en de commissieleden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.

  • 2.

    De voorzitters en de commissieleden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3.

    De aftredende of ontslag nemende voorzitter of het aftredende of ontslag nemende commissielid blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

 

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De commissieleden ontvangen op grond van hun bijzondere beroepsmatige deskundigheid op het taakgebied een vergoeding per dagdeel van € 175,-.

  • 2.

    De (plaatsvervangend) voorzitters van de commissie ontvangen op grond van hun bijzondere beroepsmatige deskundigheid op het taakgebied een vergoeding per dagdeel van € 200,-.

  • 3.

    Daarnaast worden de reiskosten van de commissieleden en de voorzitters vergoed voor een bedrag van € 0,28 per kilometer.

 

Artikel 8. Bemiddeling

De commissie onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt voordat de zaak in behandeling wordt genomen. De secretaris verricht daartoe de nodige handelingen.

 

Artikel 9. Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De voorzitter van de desbetreffende kamer oefent de volgende bevoegdheden van de hierna genoemde artikelen van de Awb zelfstandig uit:

    • a.

      verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);

    • b.

      stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6);

    • c.

      verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17);

    • d.

      ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);

    • e.

      al dan niet op verzoek van een belanghebbende, afzien van het op de hoogte stellen van een andere belanghebbende van het verhandelde tijdens een hoorzitting, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).

  • 2.

    De voorzitter van de desbetreffende kamer kan deze bevoegdheden mandateren aan de secretaris.

 

Artikel 10. Voorbereiding hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 3.

    Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het verwerend orgaan medegedeeld.

  • 5.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.

  • 6.

    De commissie beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb (afzien van het horen van belanghebbenden). Als de commissie op grond van genoemde bepaling afziet van het horen van belanghebbenden, doet zij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

  • 7.

    De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen. Hij kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeesters en wethouders vereist.

 

Artikel 11. Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat minimaal twee leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

 

Artikel 12. Onpartijdigheid leden van de commissie

De voorzitter en de commissieleden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

 

Artikel 13. Openbaarheid zitting

  • 1.

    De zitting van kamer 1 is openbaar.

  • 2.

    De zitting van kamer 2 is niet openbaar.

  • 3.

    De deuren kunnen worden gesloten als de voorzitter of één van de aanwezige leden van kamer 1 het nodig oordeelt of als een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 4.

    Als de commissie naar aanleiding van het derde lid vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting van kamer 1 plaats achter gesloten deuren.

 

Artikel 14. Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag van de hoorzitting als bedoeld in artikel 7:7 Awb bestaat uit een digitale geluidsopname.

  • 2.

    De secretaris van de commissie maakt op basis van de geluidsopname een schriftelijke samenvatting van het besprokene wanneer een gerechtelijke instantie of appellant daar om verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.

 

Artikel 15. Nader onderzoek

  • 1.

    Als na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift toegezonden aan de commissieleden, het verwerend orgaan, de bezwaarmaker en de eventuele andere belanghebbenden.

  • 3.

    De bezwaarmaker, eventueel andere belanghebbenden en het verwerend orgaan kunnen gedurende 1 week na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 16. Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

 

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 14, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift moet beslissen.

  • 2.

    Als naar het oordeel van de voorzitter een termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

 

Artikel 18. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeenten Elburg en Nunspeet verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

 

Artikel 19. Intrekking oude regeling

De Verordening Commissie Bezwaarschriften gemeenten Elburg en Nunspeet (in werking getreden op 1 mei 2019) wordt ingetrokken.

 

Artikel 20. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie in het digitale Gemeenteblad.

 

Artikel 21. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Commissie Bezwaarschriften Elburg en Nunspeet 2023.

 

 

Aldus besloten door de raad der gemeente Elburg

in zijn vergadering van 5 juni 2023

de voorzitter, de griffier,

ir. J.N. Rozendaal mr. D.H.A.A. Kassing

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders

in zijn vergadering van 21 maart 2023

de burgemeester, de secretaris,

ir. J.N. Rozendaal mw. mr. A.H. van der Maat-Bosma

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 21 maart 2023,

de burgemeester,

ir. J.N. Rozendaal