Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ooststellingwerf

Verordening Ambtelijke bijstand en Fractiebijdrage Ooststellingwerf 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOoststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Ambtelijke bijstand en Fractiebijdrage Ooststellingwerf 2023
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractiebijdrage Ooststellingwerf 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Ooststellingwerf 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-202301-01-2023nieuwe regeling

23-05-2023

gmb-2023-253041

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Ambtelijke bijstand en Fractiebijdrage Ooststellingwerf 2023

De raad van de gemeente Ooststellingwerf;

 

Nr.

 

gelezen het voorstel van de fractievoorzitters van de gemeenteraad van Ooststellingwerf;

 

gelet op artikel 33 van de gemeentewet.

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

VERORDENING AMBTELIJKE BIJSTAND EN FRACTIEBIJDRAGE OOSTSTELLINGWERF 2023

 

Paragraaf 1 Ambtelijke Bijstand

Artikel 1. Verzoek om informatie

  • 1

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3

    Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris neemt het besluit.

  • 4

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2. Het verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:

    • a

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 3

    De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

  • 4

    Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 3. Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 4. Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1

    Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris;

  • 2

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Artikel 5. Commissieleden

De in voorgaande artikelen geregelde ambtelijke bijstand geldt ook voor plaatsvervangende commissieleden die geen raadslid zijn.

 

Paragraaf 2 . Fractiebijdrage

Artikel 6. Recht op fractiebijdrage

  • 1

    De fracties als bedoeld in artikel 9 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie, hierna te noemen: de fractiebijdrage

  • 2

    De fractiebijdrage bestaat uit een vast deel van € 1.000,- voor elke fractie. Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 100,- per raadszetel.

  • 3

    De bijdragen genoemd in lid 2 van dit artikel worden jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de door het Centraal Bureau Statistiek gepubliceerde jaarmutatie van de consumentenprijsindex.

Artikel 7. Besteding fractiebijdrage

  • 1

    Fracties besteden de fractiebijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2

    De fractiebijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c

      giften;

    • d

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e

      opleidingen voor raads- en commissieleden voor zover deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

Artikel 8. Declaratie fractiebijdrage

  • 1

    De fractiebijdrage wordt uitbetaald op basis van declaratie bij de griffie met een ingevuld declaratieformulier met facturen of bonnen waaruit het betaalde of te betalen bedrag blijkt.

  • 2

    De griffie betaalt de ingeleverde declaraties voor zover deze de fractiebijdrage niet overschrijden.

Artikel 9. Hoogte fractiebijdrage in verkiezingsjaar

In afwijking van het bepaalde in artikel 6 lid 2 van deze verordening wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden de fractiebijdrage vastgesteld voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt de fractiebijdrage vastgesteld voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 10. Gevolgen splitsen fractie

  • 1

    Bij afsplitsing van een fractie wordt de fractiebijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 2

    Bij afsplitsing van een fractie worden de door de oorspronkelijke fractie gedeclareerde bedragen verrekend naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

Artikel 11. Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt, binnen een maand na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de fractiebijdrage onder overlegging van een verslag.

  • 2.

    De griffie overlegt in januari aan het presidium een jaaroverzicht van de declaraties van alle fracties over het voorgaande jaar.

  • 3.

    Controle van het verslag vindt plaats door de auditcommissie en het presidium. De auditcommissie en het presidium brengen advies uit aan de raad.

  • 4.

    De raad stelt na ontvangst van het advies van het presidium de hoogte van de fractiebijdragen vast.

Artikel 12. Toepassing Awb

Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de financiële middelen die een fractie ontvangt.

 

Paragraaf 3. Slotbepalingen

Artikel 13. Intrekking oude verordening

De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Ooststellingwerf 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2023.

Artikel 15. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractiebijdrage Ooststellingwerf 2023.

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van gemeente Ooststellingwerf op 23 mei 2023.

, griffier.

, voorzitter.