Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen Súdwest-Fryslân |
Citeertitel | Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen Súdwest-Fryslân |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | cliëntparticipatie sociale zekerheid |
Geen
artikel 47 van de Participatiewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2023 | nieuwe regeling | 11-05-2023 |
In deze Verordening wordt verstaan onder:
belanghebbende: degenen die een lokaal georiënteerde organisatie vertegenwoordigen die tot doel heeft in algemene zin de belangen te behartigen van cliënten op wie de wetten en gemeentelijke regelingen op het terrein van werk en inkomen gericht zijn, dan wel handelen op persoonlijke titel in het algemeen belang van cliënten.
cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente haar cliënten en belanghebbenden betrekt bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid en de wijze van dienstverlening en communicatie met inwoners;
wetten: de Participatiewet, en tevens: de Wet Sociale Werkvoorziening (WsW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz);
Het doel van de Cliëntenraad is het behartigen van de algemene belangen van personen die in het kader van de sociale zekerheid aanspraak kunnen maken op een uitkering of verstrekking van de gemeente, of op wie het gemeentelijk minimabeleid van toepassing is.
De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de gemeenteraad en het college over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van regelingen en beleid betreffen ten aanzien van alle door de gemeente uit te voeren wetten als bedoeld in artikel 1, lid 2, sub g.
Het college voorziet de Cliëntenraad van alle relevante informatie die nodig is voor een goede taakvervulling. Daartoe legt het college in ieder geval alle zaken die verband houden met de door de gemeente uit te voeren wetten als bedoeld in artikel 1, lid 2, sub g, voorafgaande aan de besluitvorming, minimaal 2 weken (10 werkdagen) voordat het advies benodigd is, voor aan de Cliëntenraad.
Een uitzondering op lid 4 kan worden gemaakt wanneer dit, naar het oordeel van het college, zal leiden tot een ongewenste vertraging in de informatieverstrekking aan de cliënt, dan wel tot een ongewenste vertraging in de uitvoering in het nadeel van de cliënt. In die gevallen zal het onderwerp achteraf in de Cliëntenraad ter discussie worden gesteld.
De Cliëntenraad heeft gestructureerd overleg met de portefeuillehouder en een vaste ambtelijke contactpersoon. De uitwerking hiervan is vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement. Dit overleg heeft een dynamisch karakter: voor zover mogelijk betrekt de gemeente de Cliëntenraad vanaf de start bij het traject dat leidt tot ontwikkeling van de beleidsmatige processen en de uiteindelijke bestuurlijke besluitvorming.
In het geval het college in een voorstel aan de raad afwijkt van het advies van de Cliëntenraad, worden de gronden daarvoor in het raadsvoorstel toegelicht.
De gemeente Súdwest-Fryslân garandeert dat bij de uitvoering van de wetten als bedoeld in artikel 1, lid 2, sub g, een lid van de Cliëntenraad geen enkel nadeel zal ondervinden vanwege zijn werkzaamheden voor de Cliëntenraad.
Artikel 7 Huishoudelijk Reglement
De taken van de voorzitter, secretaris en penningmeester, leden en de zittingsduur staan vermeld in het Huishoudelijk Reglement.
Het college kan, met inachtneming van het bepaalde in deze verordening, regels stellen met betrekking tot onkostenvergoedingen, samenstelling, taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad, de informatievoorziening, vertrouwelijkheid en geheimhouding, adviestermijnen en besluitvorming en verslaglegging.
Zaken waarin deze Verordening en het Huishoudelijk Reglement niet voorzien, legt de Cliëntenraad voor aan het college.