Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Súdwest-Fryslân

Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen Súdwest-Fryslân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSúdwest-Fryslân
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenraad Werk en Inkomen Súdwest-Fryslân
CiteertitelVerordening Cliëntenraad Werk en Inkomen Súdwest-Fryslân
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpcliëntparticipatie sociale zekerheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 47 van de Participatiewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-2023nieuwe regeling

11-05-2023

gmb-2023-252749

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen Súdwest-Fryslân

De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 maart 2023;

 

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen Súdwest-Fryslân

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1.

    Alle begrippen die in deze Verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis als in de wet;

  • 2.

    In deze Verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      belanghebbende: degenen die een lokaal georiënteerde organisatie vertegenwoordigen die tot doel heeft in algemene zin de belangen te behartigen van cliënten op wie de wetten en gemeentelijke regelingen op het terrein van werk en inkomen gericht zijn, dan wel handelen op persoonlijke titel in het algemeen belang van cliënten.

    • b.

      cliënt: persoon als bedoeld in artikel 7, lid 1 van de Participatiewet;

    • c.

      cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente haar cliënten en belanghebbenden betrekt bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid en de wijze van dienstverlening en communicatie met inwoners;

    • d.

      Cliëntenraad: raad samengesteld uit vertegenwoordigers van cliënten en belanghebbenden waarmee binnen de gemeente gestalte wordt gegeven aan cliëntenparticipatie;

    • e.

      college: het college van burgemeester en wethouders;

    • f.

      Huishoudelijk Reglement: huisregels die door de Cliëntenraad zijn opgesteld en ter goedkeuring zijn voorgelegd aan het college van de gemeente Súdwest-Fryslân.

    • g.

      wetten: de Participatiewet, en tevens: de Wet Sociale Werkvoorziening (WsW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikt gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz);

 

Artikel 2 Doel Cliëntenraad

Het doel van de Cliëntenraad is het behartigen van de algemene belangen van personen die in het kader van de sociale zekerheid aanspraak kunnen maken op een uitkering of verstrekking van de gemeente, of op wie het gemeentelijk minimabeleid van toepassing is.

 

Artikel 3 Taak Cliëntenraad

  • 1.

    De Cliëntenraad draagt zorg voor informatie, hulp en algemeen advies aan cliënten en komt op voor hun belangen. De Cliëntenraad verwijst individuele gevallen door naar andere organisaties, voor specifieke ondersteuning.

  • 2.

    De Cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de gemeenteraad en het college over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van regelingen en beleid betreffen ten aanzien van alle door de gemeente uit te voeren wetten als bedoeld in artikel 1, lid 2, sub g.

  • 3.

    Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval de procedures, voor zover deze geen betrekking hebben op de interne bedrijfsvoering van de gemeente, regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter en wijzigingen in verordeningen en uitvoeringsregelingen.

  • 4.

    Het college voorziet de Cliëntenraad van alle relevante informatie die nodig is voor een goede taakvervulling. Daartoe legt het college in ieder geval alle zaken die verband houden met de door de gemeente uit te voeren wetten als bedoeld in artikel 1, lid 2, sub g, voorafgaande aan de besluitvorming, minimaal 2 weken (10 werkdagen) voordat het advies benodigd is, voor aan de Cliëntenraad.

  • 5.

    Een uitzondering op lid 4 kan worden gemaakt wanneer dit, naar het oordeel van het college, zal leiden tot een ongewenste vertraging in de informatieverstrekking aan de cliënt, dan wel tot een ongewenste vertraging in de uitvoering in het nadeel van de cliënt. In die gevallen zal het onderwerp achteraf in de Cliëntenraad ter discussie worden gesteld.

  • 6.

    De Cliëntenraad heeft gestructureerd overleg met de portefeuillehouder en een vaste ambtelijke contactpersoon. De uitwerking hiervan is vastgelegd in het Huishoudelijk Reglement. Dit overleg heeft een dynamisch karakter: voor zover mogelijk betrekt de gemeente de Cliëntenraad vanaf de start bij het traject dat leidt tot ontwikkeling van de beleidsmatige processen en de uiteindelijke bestuurlijke besluitvorming.

  • 7.

    De Cliëntenraad werkt samen met de Adviesraad Sociaal Domein van de gemeente.

  • 8.

    De Cliëntenraad onthoudt zich van het uitbrengen van adviezen in individuele cliëntsituaties, zoals klachten en bezwaarschriften.

 

Artikel 4 Motivering

In het geval het college in een voorstel aan de raad afwijkt van het advies van de Cliëntenraad, worden de gronden daarvoor in het raadsvoorstel toegelicht.

 

Artikel 5 Samenstelling

  • 1.

    De Cliëntenraad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 13 leden, inclusief de voorzitter en secretaris.

  • 2.

    De leden zijn afkomstig uit de gemeente Súdwest-Fryslân.

  • 3.

    De leden van de cliëntenraad zijn cliënten en belanghebbenden. De meerderheid van de leden bestaat uit cliënten, dan wel zijn in de afgelopen vijf jaar cliënt geweest.

  • 4.

    De leden voorzien, conform de bepalingen van het Huishoudelijk Reglement, zo spoedig mogelijk in een ontstane vacature.

  • 5.

    De Cliëntenraad informeert het college over nieuwe leden.

  • 6.

    De leden kiezen uit hun midden een voorzitter, secretaris en penningmeester.

 

Artikel 6 Garantie

De gemeente Súdwest-Fryslân garandeert dat bij de uitvoering van de wetten als bedoeld in artikel 1, lid 2, sub g, een lid van de Cliëntenraad geen enkel nadeel zal ondervinden vanwege zijn werkzaamheden voor de Cliëntenraad.

 

Artikel 7 Huishoudelijk Reglement

De taken van de voorzitter, secretaris en penningmeester, leden en de zittingsduur staan vermeld in het Huishoudelijk Reglement.

 

Artikel 8 Faciliteiten

  • 1.

    De Cliëntenraad ontvangt jaarlijks een budget waarvan zij al haar kosten betaalt, inclusief scholing.

  • 2.

    Het college kan, met inachtneming van het bepaalde in deze verordening, regels stellen met betrekking tot onkostenvergoedingen, samenstelling, taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad, de informatievoorziening, vertrouwelijkheid en geheimhouding, adviestermijnen en besluitvorming en verslaglegging.

  • 3.

    De kosten van de Cliëntenraad komen ten laste van de gemeente. Eén en ander tot de bedragen die hiervoor in de goedgekeurde gemeentelijke begrotingen zijn opgenomen.

  • 4.

    Het college stelt een vaste ambtelijk contactpersoon beschikbaar ten behoeve van de Cliëntenraad.

  • 5.

    Het college spant zich in een vrijwilliger of stagiair de functie van notulist binnen de Cliëntenraad te laten vervullen.

 

Artikel 9 Werkwijze

Het Huishoudelijk Reglement regelt de werkwijze van de Cliëntenraad.

 

Artikel 10 Bepalingen

Zaken waarin deze Verordening en het Huishoudelijk Reglement niet voorzien, legt de Cliëntenraad voor aan het college.

 

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze Verordening treedt in werking op 1 juni 2023.

 

Artikel 12 Intrekking oude verordening

De Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Súdwest-Fryslân wordt met ingang van 1 juni 2023 ingetrokken.

 

Artikel 13 Citeertitel

De Verordening wordt aangehaald als: Verordening Cliëntenraad Werk en Inkomen Súdwest-Fryslân.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 mei 2023,

mr. drs. J.A. de Vries, voorzitter

G.W. Stegenga, griffier