Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Aanpak Binnenstad 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling Aanpak Binnenstad 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-06-2023 | nieuwe regeling | 09-05-2023 |
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is de kwaliteit van de binnenstad voor binnenstadbewoners en bezoekers te verbeteren door met een breder aanbod van cultuur, horeca, bedrijvigheid, vakmensen, ambacht, werk- en buurtvoorzieningen en verschillende toerisme, betrokken Amsterdammers en nieuwe bezoekers aan te trekken.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een eenmalige subsidie verlenen ten behoeve van:
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
De aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen en een voldoende scoren op de criteria als gesteld in artikel 7, tweede lid, worden beoordeeld in volgorde van binnenkomst. Als tijdstip van indiening geldt daarbij het moment waarop de aanvraag compleet is.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
In afwijking van artikel 8 van de ASA 2012 beslist het college op een aanvraag voor een eenmalige subsidie binnen 12 weken na ontvangst van een volledige subsidieaanvraag.
Artikel 10 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, wordt aan de subsidie de verplichting verbonden de activiteiten in de aangevraagde periode zoals vermeld in de aanvraag uit te voeren binnen 12 maanden na verlening van de subsidie.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 mei 2023.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Nieuwe plannen voor de binnenstad
De ambitie van de Aanpak Binnenstad is dat de Amsterdamse binnenstad weer een plek wordt waar alle Amsterdammers graag komen en bewoners zich thuis voelen. Een plek waar respectvolle bezoekers welkom zijn. Waar overdag en in de nacht altijd wel iets bijzonders te beleven is. Een plek met bezieling, een plek waar de vooruitstrevende kunstenaar zich weer toe aangetrokken voelt. Een binnenstad met veel ruimte voor maatschappelijke, ondernemende en culturele initiatieven.
Tekort aan ruimte, oplopende huurprijzen en ontoereikende financiële regelingen vormen een belemmering voor een meer divers en aantrekkelijker centrum. De belemmeringen zorgen ervoor dat bijzondere initiatieven van bewoners en ondernemers vaak stranden en geen doorgang (meer) kunnen vinden.
Het toerismeaanbod in de binnenstad, het imago van seks, drank en softdrugs, de monocultuur aan eetaanbod en winkels zorgen ervoor dat steeds dezelfde soort bezoekers terugkomen en ook nog eens in grote getalen. De binnenstad wordt als veel te druk ervaren. Dit zorgt ervoor dat Amsterdammers en andere bezoekers wegblijven. De gemeente wil van dat imago af.
Souvenirwinkels, gokhallen, ticketshops en panden van dubieuze eigenaren krijgen een nieuwe bestemming als cultureel en maatschappelijk vastgoed. Opslagruimtes boven winkelpanden en erotheken krijgen weer een woonbestemming. Commerciële vakantieverhuur van woonruimtes wordt aan banden gelegd. Zo wordt de binnenstad minder een duiventil en meer een plek voor verantwoord ondernemen, ontdekken en wonen.
Subsidieregeling Aanpak Binnenstad
De gemeente heeft voor nieuwe initiatieven geld beschikbaar gesteld vanuit haar uitvoeringsprogramma Aanpak Binnenstad. Met dit budget worden initiatieven ondersteund die bijdragen aan de transformatie van de binnenstad. Over deze transformatie en het doel van de subsidieregeling is gesproken met mensen uit het veld: bewoners, ondernemers en culturele instellingen in de binnenstad. Een belangrijke overweging is dat de subsidieregeling licht en dynamisch is, d.w.z. een zekere flexibiliteit kent, tot verrassende impulsen leidt en aanvragers een steuntje in de rug biedt.
Vooruitlopend op het vaststellen van de subsidieregeling aanpak binnenstad kon al subsidie worden aangevraagd voor de activiteiten, die zijn opgenomen in deze regeling. Dit is mogelijk op grond van de bepaling uit de Algemene wet bestuursrecht, dat in afwachting van het vaststellen van een wettelijk voorschrift subsidie kan worden verstrekt. Deze subsidieregeling regelt hetzelfde als wat kon worden aangevraagd en welke stukken moesten worden ingediend in afwachting van het vaststellen van de regeling.
Op grond van de regeling kan voor twee verschillende activiteiten subsidie worden aangevraagd: het ontwikkelen van een initiatief en het uitvoeren van een initiatief (impact). Voor beide activiteiten geldt dat de activiteit een bijdrage moet leveren aan een nieuw bezoekersprofiel door culturele verrijking van de binnenstad of lokaal ondernemerschap. Voor de activiteit het uitvoeren van een initiatief geldt, dat sprake moet zijn van cofinanciering van minimaal 25%.
Het college stelt een subsidieplafond vast voor de twee verschillende activiteiten.
Uit de aanvraag moet blijken op welke wijze een bijdrage wordt geleverd aan een nieuw bezoekersprofiel en of dit door culturele verrijking of lokaal ondernemerschap zal geschieden. Het heeft de voorkeur als kort en bondig wordt beschreven hoe zal worden bijgedragen aan de gewenste doelen.
Vooruitlopend op het vaststellen van deze subsidieregeling was het mogelijk subsidie aan te vragen voor de in deze regeling opgenomen activiteiten op grond van artikel 4:23, derde lid, onder a., Algemene wet bestuursrecht. De overgangsbepaling ziet op aanvragen die zijn ingediend voor inwerkingtreden van deze subsidieregeling.