Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Subsidieregeling Aanpak Binnenstad 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Aanpak Binnenstad 2023
CiteertitelSubsidieregeling Aanpak Binnenstad 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-06-2023nieuwe regeling

09-05-2023

gmb-2023-251157

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Aanpak Binnenstad 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013,

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Subsidieregeling Aanpak Binnenstad 2023

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    culturele verrijking: het uitzonderlijk culturele behouden of versterken of nieuwe culturele initiatieven mogelijk maken;

  • b.

    lokaal georiënteerd ondernemerschap: omzetten of starten van maatschappelijk, niet commercieel ondernemen of ondernemen in nieuwe branches, producten of diensten die van toegevoegde waarde zijn voor de binnenstad;

  • c.

    nieuw bezoekersprofiel: breder aanbod van cultuur, horeca, bedrijvigheid, vakmensen, ambacht, werk- en buurtvoorzieningen zodat Amsterdammers zich weer thuisvoelen en nieuwe bezoekers uit binnen- en buitenland aangetrokken worden.

  • d.

    Aanpak Binnenstad: besluit gemeenteraad 26 mei 2020

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Het doel van deze subsidieregeling is de kwaliteit van de binnenstad voor binnenstadbewoners en bezoekers te verbeteren door met een breder aanbod van cultuur, horeca, bedrijvigheid, vakmensen, ambacht, werk- en buurtvoorzieningen en verschillende toerisme, betrokken Amsterdammers en nieuwe bezoekers aan te trekken.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Het college kan een eenmalige subsidie verlenen ten behoeve van:

  • 1.

    een ontwikkelinitiatief, voor het ontwikkelen van een initiatief dat een bijdrage levert aan een nieuw bezoekersprofiel door in ieder geval een bijdrage te leveren aan culturele verrijking of lokaal ondernemerschap;

  • 2.

    een impactinitiatief, voor het uitvoeren van een initiatief dat een bijdrage levert aan een nieuw bezoekersprofiel door in ieder geval een bijdrage te leveren aan culturele verrijking of lokaal ondernemerschap.

Artikel 5 Subsidieplafond en hoogte van de subsidie

  • 1.

    Het college stelt voor de verschillende activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen jaarlijks het subsidieplafond vast.

  • 2.

    Per aanvraag kan het college maximaal € 10.000 verlenen voor een ontwikkelinitiatief en maximaal € 50.000 voor een impactinitiatief.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

De aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen en een voldoende scoren op de criteria als gesteld in artikel 7, tweede lid, worden beoordeeld in volgorde van binnenkomst. Als tijdstip van indiening geldt daarbij het moment waarop de aanvraag compleet is.

Artikel 7 Criteria

  • 1.

    Om voor subsidie in aanmerking te komen dient

    • a.

      de activiteit waarvoor subsidie wordt gevraagd een bijdrage te leveren aan een nieuw bezoekersprofiel en daarnaast een bijdrage te leveren aan culturele verrijking of lokaal ondernemerschap.

    • b.

      in geval van een impactinitiatief sprake te zijn van minimaal 25% cofinanciering van de kosten voor de uitvoering;

    • c.

      voor het initiatief niet op grond van een andere regeling reeds subsidie te zijn verleend of op grond van deze regeling al voor eenzelfde aanvraag/activiteit subsidie te zijn verleend, dan wel sprake te zijn van een activiteit waarin al op een andere wijze voldoende is voorzien;

    • d.

      de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd voldoende binding hebben met het gebied waarop de aanvraag betrekking heeft;

    • e.

      er voor de uitvoering van de activiteiten niet meer uren of een hoger bedrag te worden gerekend dan redelijk wordt geacht.

  • 2.

    Aanvragen worden aan de hand van de volgende punten beoordeeld:

    • a.

      Inhoudelijk

      • I.

        In hoeverre het initiatief bijdraagt aan de drie vereisten: culturele verrijking, lokaal ondernemerschap en nieuw bezoekersprofiel

      • II.

        In hoeverre het initiatief in de binnenstad verankerd is/wordt

      • III.

        De culturele, economische en maatschappelijke kwaliteit/impact van het initiatief

      • IV.

        De verhouding tot andere initiatieven in de buurt (overeenkomsten en verschillen)

    • b.

      Organisatorisch

      • I.

        De mate van organisatiegraad rondom het initiatief

      • II.

        De mate van samenwerking met één of meer partners bij de uitvoering van het initiatief

      • III.

        De mate aan ondersteuning van de gemeente anders dan budget van het initiatief

    • c.

      Financieel

      • I.

        De verhouding tussen de hoogte van het gevraagde bedrag en de mate waarin het project bijdraagt aan de doelstelling van de regeling

      • II.

        De relatie tot andere subsidieregelingen ten opzichte van het aangevraagde budget

    • d.

      Doelgroepen

      • I.

        De mate van openbaarheid, toegankelijkheid en het bereik van de activiteit

      • II.

        De mate waarin het initiatief bijdraagt aan een nieuw bezoekersprofiel of buurtidentiteit

      • III.

        De mate waarin de aanvrager zich bewust is van zijn/haar (potentiële) klanten, bezoekers of toeschouwers.

  • 3.

    Het college beoordeelt aan de hand van de criteria gesteld in het eerste en tweede lid met een voldoende of een onvoldoende.

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:

  • a.

    Voor een ontwikkelinitiatief een activiteitenplan waarin het initiatief bondig wordt beschreven met kostenraming waaruit blijkt dat een bijdrage wordt geleverd aan een nieuw bezoekersprofiel en minimaal een bijdrage wordt geleverd aan culturele verrijking of lokaal ondernemerschap;

  • b.

    Voor een impactinitiatief:

    • I.

      Een bondig activiteitenplan waaruit blijkt dat een bijdrage wordt geleverd aan een nieuw bezoekersprofiel en minimaal een bijdrage wordt geleverd aan culturele verrijking of lokaal ondernemerschap;

    • II.

      Een communicatieplan waarin duidelijk wordt hoe het initiatief bijdraagt aan een nieuw bezoekersprofiel en de rest van de binnenstad;

    • III.

      In geval van samenwerking met wie wordt samengewerkt en op welke wijze;

    • IV.

      De hoogte van het bedrag van cofinanciering;

    • V.

      Een begroting met daarin een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven van de organisatie en het aangevraagde initiatief.

Artikel 9 Beslistermijn

In afwijking van artikel 8 van de ASA 2012 beslist het college op een aanvraag voor een eenmalige subsidie binnen 12 weken na ontvangst van een volledige subsidieaanvraag.

Artikel 10 Aanvullende verplichtingen

Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, wordt aan de subsidie de verplichting verbonden de activiteiten in de aangevraagde periode zoals vermeld in de aanvraag uit te voeren binnen 12 maanden na verlening van de subsidie.

Artikel 11 Overgangsbepaling

  • 1.

    Een aanvraag om verlening of vaststelling op grond van het Afwegingskader Aanpak Binnenstad waarop bij de inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist, wordt afgedaan volgens de bepalingen van de Subsidieregeling Aanpak Binnenstad

  • 2.

    Een subsidie die is verleend op grond van het Afwegingskader Aanpak Binnenstad wordt vastgesteld volgens de bepalingen van de Subsidieregeling Aanpak Binnenstad.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Aanpak Binnenstad 2023

Aldus vastgesteld in de vergadering van 9 mei 2023.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Toelichting  

Algemeen

 

Nieuwe plannen voor de binnenstad

De ambitie van de Aanpak Binnenstad is dat de Amsterdamse binnenstad weer een plek wordt waar alle Amsterdammers graag komen en bewoners zich thuis voelen. Een plek waar respectvolle bezoekers welkom zijn. Waar overdag en in de nacht altijd wel iets bijzonders te beleven is. Een plek met bezieling, een plek waar de vooruitstrevende kunstenaar zich weer toe aangetrokken voelt. Een binnenstad met veel ruimte voor maatschappelijke, ondernemende en culturele initiatieven.

 

Belemmeringen

Tekort aan ruimte, oplopende huurprijzen en ontoereikende financiële regelingen vormen een belemmering voor een meer divers en aantrekkelijker centrum. De belemmeringen zorgen ervoor dat bijzondere initiatieven van bewoners en ondernemers vaak stranden en geen doorgang (meer) kunnen vinden.

 

Nieuw imago

Het toerismeaanbod in de binnenstad, het imago van seks, drank en softdrugs, de monocultuur aan eetaanbod en winkels zorgen ervoor dat steeds dezelfde soort bezoekers terugkomen en ook nog eens in grote getalen. De binnenstad wordt als veel te druk ervaren. Dit zorgt ervoor dat Amsterdammers en andere bezoekers wegblijven. De gemeente wil van dat imago af.

 

Aanpak binnenstad

Souvenirwinkels, gokhallen, ticketshops en panden van dubieuze eigenaren krijgen een nieuwe bestemming als cultureel en maatschappelijk vastgoed. Opslagruimtes boven winkelpanden en erotheken krijgen weer een woonbestemming. Commerciële vakantieverhuur van woonruimtes wordt aan banden gelegd. Zo wordt de binnenstad minder een duiventil en meer een plek voor verantwoord ondernemen, ontdekken en wonen.

 

Subsidieregeling Aanpak Binnenstad

De gemeente heeft voor nieuwe initiatieven geld beschikbaar gesteld vanuit haar uitvoeringsprogramma Aanpak Binnenstad. Met dit budget worden initiatieven ondersteund die bijdragen aan de transformatie van de binnenstad. Over deze transformatie en het doel van de subsidieregeling is gesproken met mensen uit het veld: bewoners, ondernemers en culturele instellingen in de binnenstad. Een belangrijke overweging is dat de subsidieregeling licht en dynamisch is, d.w.z. een zekere flexibiliteit kent, tot verrassende impulsen leidt en aanvragers een steuntje in de rug biedt.

 

Vooruitlopend op het vaststellen van de subsidieregeling aanpak binnenstad kon al subsidie worden aangevraagd voor de activiteiten, die zijn opgenomen in deze regeling. Dit is mogelijk op grond van de bepaling uit de Algemene wet bestuursrecht, dat in afwachting van het vaststellen van een wettelijk voorschrift subsidie kan worden verstrekt. Deze subsidieregeling regelt hetzelfde als wat kon worden aangevraagd en welke stukken moesten worden ingediend in afwachting van het vaststellen van de regeling.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 4

Op grond van de regeling kan voor twee verschillende activiteiten subsidie worden aangevraagd: het ontwikkelen van een initiatief en het uitvoeren van een initiatief (impact). Voor beide activiteiten geldt dat de activiteit een bijdrage moet leveren aan een nieuw bezoekersprofiel door culturele verrijking van de binnenstad of lokaal ondernemerschap. Voor de activiteit het uitvoeren van een initiatief geldt, dat sprake moet zijn van cofinanciering van minimaal 25%.

 

Artikel 5 en 6

Het college stelt een subsidieplafond vast voor de twee verschillende activiteiten.

 

Artikel 8

Uit de aanvraag moet blijken op welke wijze een bijdrage wordt geleverd aan een nieuw bezoekersprofiel en of dit door culturele verrijking of lokaal ondernemerschap zal geschieden. Het heeft de voorkeur als kort en bondig wordt beschreven hoe zal worden bijgedragen aan de gewenste doelen.

 

Artikel 11

Vooruitlopend op het vaststellen van deze subsidieregeling was het mogelijk subsidie aan te vragen voor de in deze regeling opgenomen activiteiten op grond van artikel 4:23, derde lid, onder a., Algemene wet bestuursrecht. De overgangsbepaling ziet op aanvragen die zijn ingediend voor inwerkingtreden van deze subsidieregeling.