Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Leefgeld ontheemden Oekraïne gemeente Wijdemeren |
Citeertitel | Beleidsregels leefgeld ontheemden Oekraïne gemeente Wijdemeren |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2023 | nieuwe regeling | 24-04-2023 |
Burgemeester van de gemeente Wijdemeren,
Gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
het wenselijk is om lokale invulling te geven aan een aantal bevoegdheden die zijn opgenomen in de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne
DE BELEIDSREGELS LEEFGELD ONTHEEMDEN OEKRAÏNE GEMEENTE WIJDEMEREN
Zodra de belanghebbende zich heeft ingeschreven bij burgerzaken wordt er automatisch contact gezocht door de consulent leefgeld. De aanvraag kan worden gedaan door één meerderjarig gezinslid namens het gehele gezin. De meerderjarige gezinsleden (in de regel is dat enkel de partner) hoeven niet afzonderlijk een aanvraag in te dienen. Via het eerste contactmoment krijgen we de informatie die nodig is om het recht op en de hoogte van het leefgeld te bepalen. Als gevolg van de aanvraag zal de afhandeling van het leefgeld onder het regime van de Awb komen. Daarom zal de belanghebbende een beschikking krijgen, en alle rechten en plichten die uit het Awb voortvloeien (o.a. mogelijkheid tot bezwaar). Een aanvraag plus beschikking is ook in lijn met de inlichtingenplicht voor Oekraïners. Deze inlichtingenplicht is nog niet in een wettelijke regeling opgenomen, omdat daar (nog) geen juridische grondslag voor is. Ter vergelijking: de inlichtingenplicht van de Participatiewet heeft zijn grondslag in de wet SUWI.
De belanghebbende verstrekt binnen een termijn van 7 dagen aan het college de inlichtingen die van invloed zijn op het recht op en de hoogte van het leefgeld. Met name verstrekt de belanghebbende inlichtingen die betrekking hebben op de aanvaarding of wijziging van betaald werk, het verkrijgen van een uitkering, verhuizing binnen de gemeente, verstrekt uit de gemeente, tijdelijk verblijf buiten de gemeente en wijzigingen in zijn gezinssituatie.
Ondanks het ontbreken van een wettelijke inlichtingenplicht is het wenselijk om de belanghebbende te bewegen om de benodigde inlichtingen te verstrekken. Een verplichting om inlichtingen te verstrekken vraagt ook om een termijn waarbinnen dit dient te gebeuren. De termijn van 7 dagen wordt redelijk geacht, aangezien de benodigde informatie voor de beoordeling tamelijk beperkt is en er geen – lastig te verkrijgen – documenten worden gevraagd.
De inschrijving in de BRP biedt een verificatie dat de belanghebbende ook zijn verblijf in de gemeente Wijdemeren heeft en een datum van het begin van zijn verblijf.
Ingevolge de Regeling wordt gesteld, dat de belanghebbende die zelf in zijn huisvesting kan voorzien geen behoefte heeft aan een financiële ondersteuning.
Een belanghebbende die ook de Nederlandse nationaliteit bezit kan niet als vluchteling worden aangemerkt. Hij verblijft immers in zijn eigen land.
Analoog aan diverse inkomensregelingen (zoals de Participatiewet) geldt ook hier dat bij verblijf in detentie geen recht op financiële toelagen bestaat.
De minister belast met de uitvoering van de Vreemdelingenwet 200 oordeelt over de toepassing van het artikel 28. Samengevat stelt het artikel 28 van de Richtlijn, dat een lidstaat een persoon bescherming mag weigeren als er ernstige redenen zijn om aan te nemen dat hij i) een oorlogsmisdadiger is, ii) hij een ernstig niet-politiek misdrijf heeft gepleegd, of iii) zich schuldig heeft gemaakt aan daden die in strijd zijn met de doeleinden en beginselen van de Verenigde Naties.
Een verdere reden voor weigering kan zijn als hij een gevaar vormt voor het land van opvang.
Artikel 5 Aanvang van het leefgeld
Het leefgeld wordt in de 1e maand naar rato uitgekeerd, gerekend vanaf de inschrijfdatum BRP in de gemeente. Daarna wordt de leefgeld vergoeding maandelijks uitbetaald. Het maakt daarbij niet uit of iemand halverwege de maand verstrekt uit de gemeente, of halverwege de maand inkomsten uit arbeid krijgt. De peildatum voor de verstrekking is de 1e dag van de maand.
Artikel 6 Hoogte van het leefgeld
De hoogte van het leefgeld wordt bepaald conform artikel 10 van de Regeling voor een ontheemde in een gemeentelijke opvang of artikel 12 van de Regeling voor een ontheemde in een particuliere opvang.
Artikel 7 Beëindiging van het leefgeld
Vanaf 1 april 2023 geldt de regel dat het leefgeld voor het hele gezin stopt wanneer ten minste één van de meerderjarige gezinsleden gaat werken of een uitkering ontvangt (waarbij in eerste instantie te denken is aan een WW- of ZW-uitkering).
Een gezin heeft recht op leefgeld in de gemeente waar het verblijft. Indien de belanghebbende aankondigt Nederland voor een periode te verlaten om daarna weer terug te keren, wordt dit gedefinieerd als tijdelijk vertrek. Bijvoorbeeld in geval van urgent familiebezoek in het buitenland. Nieuw in de Regeling is dat tijdelijk vertrek uit de opvangvoorziening mogelijk is voor de duur van maximaal 28 dagen met behoud van de verstrekkingen uit de RooO. Naderhand kan de burgemeester de verstrekkingen intrekken.
Het is niet altijd of vanzelfsprekend duidelijk vanaf welke datum een belanghebbende of het gezin voor het laatst op de opvangvoorziening aanwezig was. Er worden geen dagelijkse presentielijsten bijgehouden. Daarom kan het zijn, dat b.v. een beheerder pas na enkele dagen merkt dat hij het gezin al een tijdje niet meer heeft gezien. Mogelijk weet de beheerder niet met zekerheid op welke datum hij het gezin voor het laatst heeft gezien. En dan nog, als hij het weet, dan wil dat niet zeggen dat dat ook de laatste dag van aanwezigheid is. Daarom wordt gesteld, dat de termijn van 28 dagen aanvangt vanaf de dag van constatering van afwezigheid.
Artikel 8 Hernieuwd recht op leefgeld
Wanneer de inkomsten uit arbeid of uitkering zijn beëindigd is er niet automatisch recht op leefgeld. Er vindt eerst een gesprek plaats met de consulent leefgeld en indien er sprake is van een niet-verwijtbare reden kan het leefgeld opnieuw worden toegekend.
Artikel 9 Terugvorderen van leefgeld
De burgemeester kan de verstrekkingen terugvorderen indien de verstrekkingen ten onrechte of tot een te hoog bedrag zijn verstrekt aan de belanghebbende.