Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westerkwartier

Besluit van de raad van de gemeente Westerkwartier tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Westerkwartier 2023;

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWesterkwartier
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de raad van de gemeente Westerkwartier tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Westerkwartier 2023;
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Westerkwartier 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamer gemeente Westerkwartier 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81k van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-06-2023nieuwe regeling

17-05-2023

gmb-2023-250104

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Westerkwartier tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Westerkwartier 2023;

De raad van de gemeente Westerkwartier;

 

Gelet op de artikelen 81 a, k en 149 van de Gemeentewet;

 

Gelezen het advies van de raadsklankbordgroep rekenkamer;

 

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Westerkwartier 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

 

voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

 

secretaris: de secretaris van de rekenkamer;

 

klankbordgroep rekenkamer; vier leden van de raad, die namens de raad de contacten onderhouden met de rekenkamer;

Artikel 2. Samenstelling en benoeming

  • 1.

    Er is een rekenkamer;

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter;

  • 3.

    De leden worden voor de duur van zes jaren benoemd;

  • 4.

    Alvorens tot benoeming wordt overgegaan wordt van ieder voorgedragen lid overlegd:

    • a.

      de mededeling dat deze de benoeming zal aanvaarden;

    • b.

      een overzicht van diens overige functies;

    • c.

      een Verklaring Omtrent Gedrag.

  • 5.

    Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de rekenkamer in de vergadering van de raad, in handen van de voorzitter, de in artikel 81g van de wet bedoelde eed of belofte af;

  • 6.

    Indien zich een vacature binnen de rekenkamer zal voordoen, doet de rekenkamer daarvan zo spoedig mogelijk mededeling aan de raad;

  • 7.

    De rekenkamer draagt zelf zorg voor een rooster van aftreden.

Artikel 3. Klankbordgroep

  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer;

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit vier leden;

  • 3.

    De klankborgroep wijst uit haar midden een voorzitter aan;

  • 4.

    Tot de taken van de klankbordgroep behoren in ieder geval:

    • a.

      het in ieder geval halfjaarlijks voeren van overleg met de rekenkamer;

    • b.

      het in geval van vacatures optreden als benoemingsadviescommissie, aanbevelen aan de raad van kandidaten voor het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • c.

      het tussentijds overleg vindt plaats tussen griffier (of plaatsvervanger), voorzitter klankborgroep en voorzitter rekenkamer.

Artikel 4. Herbenoeming

  • 1.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal eenmaal voor een periode van zes jaren worden herbenoemd;

  • 2.

    Er vindt geen automatische herbenoeming plaats; aan het eind van een periode wordt door de klankbordgroep getoetst of leden nog voldoen aan het opgestelde profiel.

Artikel 5. De secretaris

  • 1.

    de rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris;

  • 2.

    de secretaris wordt voorgedragen door de rekenkamer, in afstemming met de griffier en formatief en hiërarchisch ondergebracht bij de raadsgriffie. De raad mandateert aan de griffier de benoeming en het ontslag van de secretaris;

  • 3.

    de secretaris vormt de verbindende schakel tussen de rekenkamer, de extern in te huren onderzoeker(s) en de ambtelijke organisatie;

  • 4.

    de secretaris legt verantwoording af over de uit te voeren werkzaamheden aan de rekenkamer.

Artikel 6. Taak en werkwijze rekenkamer

  • 1.

    de rekenkamer heeft als taak het uitvoeren van onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid en beheer. De uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek vindt plaats volgens een door haar vastgestelde onderzoeksopzet;

  • 2.

    de rekenkamer kan, met inachtneming van het beschikbare budget, één of meer leden belasten met het uitvoeren van onderzoek dan wel het onderzoek uitbesteden aan externe bureaus;

  • 3.

    de rekenkamer brengt van ieder onderzoek een eindrapportage met conclusies en eventuele aanbevelingen uit aan de raad;

  • 4.

    de rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden en vergaderingen vast; het reglement wordt ter kennis gebracht aan de raad;

  • 5.

    de rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol vast en brengt dit ter kennisgeving van de raad en het college van burgemeester en wethouders;

  • 6.

    de rekenkamer vergadert in beslotenheid; haar rapporten zijn openbaar. De rekenkamer kan wel openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Artikel 7. Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen het bij begroting vastgestelde budget, uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer;

  • 2.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185 Gemeentewet, derde lid;

  • 3.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden gebracht:

    • a.

      De vergoeding aan de leden;

    • b.

      De kosten van extern onderzoek dat de rekenkamer laat verrichten;

    • c.

      Eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

Artikel 8. Vergoeding

  • 1.

    de leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

  • 2.

    de vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 350,-- per maand en voor gewone leden € 300,-- per maand.

  • 3.

    de vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden. Voor de eerste maal vindt dit plaats in januari 2024;

  • 4.

    de leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed;

  • 5.

    Indien de rekenkamer besluit één of meer van haar leden te belasten met de uitvoering van onderzoek, ontvangen deze leden een vergoeding van € 75,-- (excl. BTW) per onderzoeksuur. Jaarlijks wordt de vergoeding geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden. Voor de eerste maal vindt dit plaats in januari 2024.

Artikel 9. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer die door de raad zijn overgenomen. Daarnaast wordt aangegeven welke voorstellen door de raad zelf moeten worden uitgevoerd. Tevens wordt aangegeven hoe aan alle voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    besluiten , genomen krachtens verordening gemeentelijke rekenkamer Westerkwartier 2019, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening;

  • 2.

    de verordening op de rekenkamer gemeente Westerkwartier 2019 wordt ingetrokken.

  • 3.

    deze verordening treedt in werking op 18 mei 2023.

  • 4.

    deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Westerkwartier 2023;

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Westerkwartier,

d.d. 17 mei 2023.

A. van der Tuuk

Voorzitter

O. E. de Vries

Griffier