Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ooststellingwerf

Verordening Auditcommissie Ooststellingwerf 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOoststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie Ooststellingwerf 2023
CiteertitelVerordening Auditcommissie Ooststellingwerf 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-01-2024artikel 3, 4

19-12-2023

gmb-2024-26173

nr. 13
13-06-202316-01-2024nieuwe regeling

23-05-2023

gmb-2023-249695

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie Ooststellingwerf 2023

De raad van de gemeente Ooststellingwerf;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 9 mei 2023 ;

 

gelet op Gemeentewet artikel 84

 

Besluit vast te stellen de:

Verordening Auditcommissie Ooststellingwerf 2023

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de raad: de gemeenteraad van Ooststellingwerf;

  • b.

    de commissie: de auditcommissie;

  • c.

    de wet: de Gemeentewet;

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Ooststellingwerf;

  • e.

    een fractie: raadsleden die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard;

  • f.

    de accountant: de accountant die door de raad op grond van de verordening bedoeld in artikel 213 van de gemeentewet is belast met de controle op de in artikel 197 van de gemeentewet bedoelde jaarrekening.

Artikel 2 Doel

Het doel van de commissie is primair een algemene adviesfunctie voor de gehele raad over de taakvelden die staan beschreven in artikel 6.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit minimaal drie raadsleden en/of commissieleden, met een maximum van één per fractie..

  • 2.

    De leden worden voorgedragen door de raadsfracties.

  • 3.

    De leden worden benoemd door de raad.

  • 4.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd. De leden kunnen zich niet laten vervangen bij afwezigheid.

  • 5.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De leden van de commissie worden voor de duur van een raadsperiode benoemd.

  • 2.

    De leden treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad.

  • 3.

    De raad kan een lid van de commissie ontslaan, wanneer dat lid naar het oordeel van de raad in ernstige mate door handelen of nalaten afbreuk doet aan het functioneren van de commissie

  • 4.

    De leden kunnen op ieder moment ontslag nemen als commissielid door schriftelijke kennisgeving aan de raad.

  • 5.

    Het lidmaatschap wordt tussentijds beëindigd bij beëindiging van het raadslidmaatschap of als het lid aftreedt als commissielid.

  • 6.

    In een vacature wordt zo spoedig mogelijk door de raad voorzien.

Artikel 5 De voorzitter

  • 1.

    De voorzitter belegt de vergaderingen.

  • 2.

    De voorzitter is belast met het leiden van de vergaderingen van de commissie en het doen naleven van deze verordening.

  • 3.

    De voorzitter neemt deel aan de beraadslagingen en bewaakt een niet-politieke benadering door de commissie

  • 4.

    De voorzitter vertegenwoordigt de auditcommissie in de raadsvergadering en bij andere interne en externe contacten.

  • 5.

    De voorzitter wordt bij de uitvoering van zijn taken ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 6 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie heeft tot taak:

    • a.

      het adviseren van de raad over de eventuele aanpassing van de verordeningen, bedoeld in de artikelen 212, 213 en 213a van de gemeentewet

    • b.

      het voeren van overleg met het college of met de portefeuillehouder financiën op het gebied van de planning en control

    • c.

      het voorbereiden van de behandeling van de programmabegroting in en door de raad op (financieel) technische aspecten.

    • d.

      De commissie voert (minimaal) één maal per jaar een opdrachtgesprek met de benoemde accountant over de eisen en verwachtingen van de raad aan de jaarrekeningcontrole.

    • e.

      het voorbereiden van de behandeling van de jaarrekening – en verslag in en door de raad. De commissie beoordeelt deze documenten op kwaliteit, rechtmatigheid en doelmatigheid. De commissie neemt kennis van de controleverklaring en het accountantsrapport en betrekt de inhoud daarvan bij haar beoordeling en advisering;

    • f.

      het adviseren van de raad over andere financieel technische onderwerpen zoals risicomanagement en weerstandsvermogen en rechtmatigheid;

    • g.

      De commissie voert voorbereidingen op de opdrachtverstrekking en/of de opdrachtverlenging aan en de selectie en benoeming van de accountant uit, binnen de door de raad gestelde kaders van de Controleverordening gemeente Ooststellingwerf;

    • h.

      De commissie doet voorstellen aan de raad voor (wijziging van) het programma van eisen voor de accountantscontrole;

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheidenlijke bevoegdheden van de raad en het college en heeft derhalve geen directe opdrachtgevende rol naar de accountant, onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 7 Verantwoording

De commissie legt in de commissie P&C (mondeling) verantwoording af aan de raad over haar werkzaamheden.

Artikel 8 Ambtelijke bijstand

  • 1.

    De commissie wordt zo nodig bijgestaan door adviseurs

  • 2.

    De griffie fungeert als secretaris van de commissie.

  • 3.

    De concerncontroller van de gemeente is vaste adviseur van de commissie.

Artikel 9 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert ten minste twee maal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter of twee van haar leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter deelt ten minste vier dagen van tevoren aan de leden mee dat een vergadering wordt gehouden.

  • 3.

    Adviseurs zijn op uitnodiging, afhankelijk van de te bespreken onderwerpen, aanwezig bij de vergaderingen van de commissie.

  • 4.

    De vergaderingen van de auditcommissie zijn niet openbaar. Raadsleden en commissieleden kunnen de vergadering als toehoorder bijwonen.

Artikel 10 Quorum en stemmen

  • 1.

    De commissie vergadert niet indien niet ten minste de helft plus één van de leden aanwezig zijn.

  • 2.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen.

  • 3.

    Bij het staken van stemmen wordt het ontbrekende commissielid verzocht schriftelijk een stem uit te brengen.

Artikel 11 Inwerkingtreden en citeertitel

  • 1.

    In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2.

    De ‘Verordening Auditcommissie Ooststellingwerf’ wordt ingetrokken.

  • 3.

    De verordening wordt aangehaald als 'Verordening Auditcommissie Ooststellingwerf 2023'.

  • 4.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Besloten in de openbare vergadering van 23 mei 2023.

, griffier.

, voorzitter.