Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Castricum

Verordening commissie bezwaarschriften Castricum 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieCastricum
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie bezwaarschriften Castricum 2007
CiteertitelVerordening commissie bezwaarschriften Castricum 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpCommissie bezwaarschiften

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-07-200702-07-2015Nieuwe regeling

21-06-2007

Nieuwsblad van Castricum, 11-07-2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften Castricum 2007

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Castricum;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 juni 2007, nr. 38;

gelezen het advies uit de carrousel d.d. 21 juni 2007;

gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:a. de commissie: de commissie bezwaarschriften;b. de wet: de Algemene wet bestuursrecht;c. het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum;d. de raad: de gemeenteraad van de gemeente Castricum.

Hoofdstuk 2 Behandeling van de bezwaarschriften

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling

  • 1

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op ingediende bezwaarschriften.

  • 2

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen:a. besluiten die betrekking hebben op rechtspositionele aangelegenheden van ambtenaren in dienst van de gemeente Castricum;b. besluiten over de heffing en invordering van plaatselijke belastingen, inclusief besluiten op grond van Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ).

Artikel 3 Samenstelling van de commissie/instelling kamers

  • 1

    De commissie is onderverdeeld in twee kamers: a. kamer II is belast met de behandeling van bezwaarschriften op het gebied van sociale zaken, welzijn, burgerzaken en onderwijs en sport.b. kamer I is belast met de behandeling van de overige bezwaarschriften met uitzondering van hetgeen bepaald in artikel 2 lid 2.

  • 2

    In overleg met de voorzitters van beide kamers kan uit oogpunt van efficiënte bedrijfsvoering van de voornoemde indeling worden afgeweken.

  • 3

    Elke kamer bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 4

    De voorzitters, de leden en een plaatsvervangend lid worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 5

    De leden van de commissie kunnen elkaar onderling vervangen.

  • 6

    De voorzitters kunnen elkaar onderling vervangen. Tevens kunnen de leden van de commissie optreden als plaatsvervangend voorzitter.

  • 7

    De voorzitter, de leden en een plaatsvervangend lid zijn niet tevens ambtenaar van de gemeente Castricum dan wel lid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Castricum.

Artikel 3a Vergoedingen

De voorzitters, de leden en een plaatsvervangend lid ontvangen per vergadering een door het college vast te stellen vergoeding.

Artikel 4 Coördinatie van de kamers

Beide kamers voeren tenminste eenmaal per jaar coördinerend overleg.

Artikel 5 Secretaris

  • 1

    De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen persoon.

  • 2

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangende secretarissen aan.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1

    De voorzitters en de leden van de kamers treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2

    De voorzitters en de leden van de kamers kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3

    De aftredende voorzitters en de aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift

  • 1

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter:- artikel 2:1, tweede lid;- artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;- artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;- artikel 7:4, tweede lid;- artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 9 Verstrekking stukken

Het bestuursorgaan dat het primaire besluit heeft genomen overlegt de commissie alle op het bezwaarschrift betrekking hebbende stukken.

Artikel 10 Vooronderzoek

  • 1

    De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissieleden bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hootzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1

    De voorzitter bepaalt plaats, datum en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.

  • 2

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan schriftelijk en gemotiveerd mededeling aan de belanghebbenden, het bestuursorgaan en de leden van de commissie.

Artikel 12 Uitnodiging zitting

  • 1

    De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het bestuursorgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 4

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 13 Quorum

  • 1

    Voor het houden van een zitting als bedoeld in artikel 11 is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

  • 2

    Van het bepaalde in het vorige lid kan worden afgeweken op grond van artikel 7:13, lid 3 van de wet.

Artikel 14 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding is.

Artikel 15 Openbaarheid zitting

  • 1

    De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2

    De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3

    Een zitting vindt slechts achter gesloten deuren plaats indien er gewichtige redenen zijn die zich tegen de openbaarheid van de zitting verzetten.

Artikel 16 Schriftelijke verslaglegging

  • 1

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2

    Het verslag houdt een korte zakelijke vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 3

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden, niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 17 Nader onderzoek

  • 1

    Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies is vastgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissieleden dit onderzoek houden of hierom verzoeken bij het verwerend orgaan.

  • 2

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3

    De leden van de commissiekamer, het bestuursorgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 18 Raadkamer en advies

  • 1

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2

    a. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.b. Indien bij een stemming de stemmen staken, dan beslist de stem van de voorzitter.c. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien de minderheid dat verlangt.

  • 3

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 19 Uitbrengen advies

Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 16 en eventueeldoor de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaandat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Artikel 20 Afschrift beslissing op bezwaarschrift

Het bestuursorgaan doet de commissie een afschrift toekomen van zijn beslissing op het bezwaarschrift.

Artikel 21 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden aan de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 22 Inwerkingtreding

  • 1

    Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 2

    Op die datum vervalt de Verordening commissie bezwaarschriften 2004, vastgesteld in de raadsvergadering van 24 juni 2004.

  • 3

    Bezwaarschriften waarover op datum van inwerkingtreding van deze verordening nog geen hoorzitting is gehouden, worden afgehandeld conform deze verordening.

Artikel 23 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening commissie bezwaarschriften Castricum 2007".

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 21 juni 2007 

door het college op 21 juni 2007

en in de raad van 21 juni 2007

 

de burgemeester,

A. Emmens-Knol

 

burgemeester en wethouders van de gemeente Castricum,

de secretaris,              de burgemeester, 

L.P. ’t Hart                    A. Emmens-Knol

 

de raad voornoemd,

de griffier,                       de voorzitter,

V. H. Hornstra               A. Emmens-Knol