Organisatie | MijnGemeenteDichtbij |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Regeling van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij inhoudende bepalingen over de behandeling van klachten (Klachtenregeling MijnGemeenteDichtbij 2022) |
Citeertitel | Klachtenregeling MijnGemeenteDichtbij 2022 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-06-2023 | Deze regeling vervangt de regeling 'Klachtenregeling MijnGemeenteDichtbij' | 04-10-2022 |
Het algemeen bestuur van het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij van [datum];
gelet op artikel 10 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, artikel 38 van de Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de Regeling van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij inhoudende bepalingen over de behandeling van klachten (Klachtenregeling MijnGemeenteDichtbij 2022)
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 3. Indiening van klachten
Een mondeling geuite klacht kan zowel telefonisch als in persoon worden ingediend. Hierop wordt geprobeerd door een betrokken (lid van een) bestuursorgaan of medewerker direct tot een oplossing te komen. Indien niet tot een oplossing wordt gekomen, wordt van de mondeling geuite klacht een notitie gemaakt, welke notitie zo spoedig mogelijk aan de klachtencoördinator wordt overhandigd om doorgeleid te worden naar de formele behandeling in eerste instantie als bedoeld in artikel 5, tweede lid, van deze regeling.
Op de websites van de gemeenten Boxtel (www.boxtel.nl) of Sint-Michielsgestel (www.sint-michielsgestel.nl) zijn formulieren ter beschikking gesteld waarmee digitaal klachten kunnen worden ingediend door middel van DigiD.
Hoofdstuk 2. Behandeling schriftelijke klachten
De klachtbehandeling kent drie fasen:
Formele behandeling in eerste instantie: een schriftelijk ingediende klacht wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van afdeling 9.1.2 van de wet en met inachtneming van de bepalingen van deze regeling. Zodra tijdens de behandeling naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder behandelen van de klacht.
Artikel 9. Formele behandeling in eerste instantie
De klachtbehandelaar stelt een rapport van bevindingen op. Dit rapport zendt hij vergezeld van een advies en eventuele aanbevelingen aan het bevoegde bestuursorgaan. Bij het rapport wordt het verslag van het horen gevoegd. Het rapport wordt door de klachtbehandelaar en de klachtencoördinator ondertekend.
Artikel 10. Formele behandeling in tweede instantie: Nationale ombudsman
Indien klager het niet eens is met de wijze van afhandeling van zijn schriftelijke klacht, kan hij deze door middel van een verzoekschrift voorleggen aan de Nationale ombudsman. Deze mogelijkheid bestaat ook bij het overschrijden van de termijn als bedoeld in artikel 9, zevende lid, van deze regeling.