Organisatie | Castricum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Archiefverordening 2009 |
Citeertitel | Archiefverordening gemeente Castricum 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Archief |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-06-2012 | 01-01-2015 | Gewijzigde regeling | 17-09-2009 Nieuwsblad van Castricum, 06-06-2012 | Onbekend | |
15-07-2007 | Nieuwe regeling | 05-07-2007 Nieuwsblad van Castricum, 11-07-2007 | Onbekend |
De raad van de gemeente Castricum;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 30 juni 2009, nr. 30;
gezien het advies uit de carrousel d.d. 3 september 2009;
gelet op de artikelen 30 eerste lid, 31 en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995;
gelet op artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar;
Vaststellen Archiefverordening 2009 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
a. de wet: de Archiefwet 1995;
b. gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;
c. de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats bij het Regionaal Historisch Centrum (RHC) Alkmaar.
d. de archivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet en artikel 20, vijfde lid van de gemeenschappelijke regeling benoemde gemeente-archivaris;
e. beheerder: degene die ingevolge Artikel 3 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;
f. beheerseenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel;
g. informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd;
h. de gemeenschappelijke regeling: Gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar.
Hoofdstuk 2 zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige archiefruimten.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ongeacht hun vorm.
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de ontwerp-gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Hoofdstuk 3 Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden welke niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerder, alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders.
De archivaris doet eenmaal per twee jaar aan het college van burgemeester en wethouders verslag van de uitoefening van het toezicht.