Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijzingsbesluit artikel 2:3 Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010, verblijfsontzeggingen Lucasbolwerk, Hieronymusplantsoen en omgeving |
Citeertitel | Aanwijzingsbesluit artikel 2:3 Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010, verblijfsontzeggingen Lucasbolwerk, Hieronymusplantsoen en omgeving |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 149 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-05-2023 | 02-12-2023 | Nieuw aanwijzingsbesluit voor verblijfsontzeggingen | 26-05-2023 |
als gebied aan te wijzen waar aan personen die de openbare orde verstoren een verblijfsontzegging kan worden opgelegd;
het gebied begrensd door – waarbij de grenzen deel uitmaken van het gebied – de Wittevrouwenbrug, Lucasbolwerk, Lange Jufferstraat, Nobelstraat, Muntstraat, Kromme Nieuwegracht, Hieronymusplantsoen, Herenbrug, Maliesingel, Wittevrouwensingel;
Toelichting op Aanwijzingsbesluit artikel 2:3 Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010, verblijfsontzeggingen Lucasbolwerk, Hieronymusplantsoen en omgeving
Sinds begin 2021 zijn er in de binnenstad van Utrecht veel incidenten en meldingen geweest waarbij een grote groep verslaafde dak- en thuislozen betrokken bleek. Deze incidenten en meldingen bestonden uit overlast van het openlijk gebruik van drugs, vervuiling van de omgeving en conflicten binnen de groep. De conflicten escaleerden meerdere keren in vecht en -steekpartijen, waarbij verschillende personen (ernstig) gewond zijn geraakt. De overlast van de groep leidde tot veel klachten uit de (woon)omgeving en signalen van het gevoel sociale onveiligheid uit de buurt. Door interventie vanuit de gemeente en de politie is deze groep verschillende malen verplaatst van locatie, van het Griftpark naar het Lucasbolwerk, van daar naar het Hieronymusplantsoen en vervolgens weer naar het Lucasbolwerk. De interventies bestonden uit veelvuldig controleren, verbaliseren van strafbare feiten, gebieds- en groepsverboden en enkel acties waarbij drugsdealers aangehouden zijn. Na alle acties is de groep definitief op het Lucasbolwerk blijven samenkomen en is de hulpverlening samen met de politie en Toezicht en Handhaving gestart met het trachten de gebruikers te bewegen om niet meer buiten te gebruiken, maar dit binnen in de hostels met meer controle hierop.
Deze groep is in beeld gebracht door de verschillende instanties waarbij inzichtelijk geworden is dat het deels gaat om een groep verslaafden die een binding met Utrecht hebben, maar ook om een deel die geen binden met Utrecht hebben en door de aanzuigende werking van de aanwezigheid van drugs en de mogelijkheid om drugs te gebruiken naar het Lucasbolwerk toe komen.
De afgelopen maanden is de overlast rond het Lucasbolwerk explosief toegenomen. De incidenten worden heftiger, de sfeer is zeer grimmig en het aantal personen dat tot de harde kern kan worden gerekend is toegenomen tot ruim 120 (ten opzichte van ruim 50 vorig jaar). Ook hier blijkt de groep een aanzuigende werking te hebben op gebruikers van buiten Utrecht, waardoor de groep en de overlast snel toeneemt.
Dagelijks vinden er veel strafbare feiten plaats, zoals (winkel)diefstal, zakkenrollen, geweldsincidenten met of zonder wapens, bedreigingen en beledigingen. Bewoners, ondernemers en passanten worden geïntimideerd, onder andere uitgescholden en geconfronteerd met openlijk gebruik van drugs, drugshandel, en verslaafden die hun behoefte doen. Door deze incidenten hebben reeds meerdere bewoners en (horeca)ondernemers aangegeven dat zij de overlast niet meer kunnen verdragen. Zij hebben geen woon- en verblijfplezier meer in het gebied en zijn ten einde raad.
Door al deze gedragingen is er sprake van een grote aantasting van het veilige ondernemers-, verblijfs- en leefklimaat op en rond het Lucasbolwerk. Tevens zorgen de gedragingen voor verloedering en gevoelens van onveiligheid. Deze gevoelens van onveiligheid worden door ondernemers, bewoners en passanten geregeld gedeeld met zowel de politie als de gemeente.
Ook verhoogd toezicht en zeer veel acties door politie, Toezicht en Handhaving van gemeente Utrecht, NS en beveiligers heeft er niet voor gezorgd dat het gevoel van veiligheid is teruggekomen.
Er zijn al vele maatregelen getroffen om de overlast aan te pakken en de veiligheid rondom het Lucasbolwerk te vergroten. Zo zijn er zijn groeps- en gebiedsverboden opgelegd aan overlastplegers en er zijn acties geweest specifiek gericht tegen drugsdealers. Aangehouden dealers zijn niet alleen vervolgd maar hebben ook een last onder dwangsom opgelegd gekregen. Tevens is en wordt er extra geïnvesteerd in de zorg voor deze doelgroep. Zo hebben zorginstellen het beleid voor harddrugsgebruik in de zorginstellingen verruimd.
Ondanks deze maatregelen is de overlast niet gestopt. Dit aanwijzingsbesluit maakt onderdeel uit van een breder pakket aan maatregelen, die nodig zijn om de overlast terug te dringen:
- Intensief toezicht en handhaving door de veiligheidspartners. Dit gebeurt door politie en gemeentelijke handhavers;
- Voorzetting gerichte aanpak drugsdealers;
- Investeren in persoonsgerichte aanpakken voor overlastgevende personen die een binding hebben met Utrecht waarbij toeleiding naar zorg en hulpverlening de insteek is. Daarnaast wordt gewerkt aan een persoonsgerichte aanpak voor criminele overlastgevende vreemdelingen. De aanpak van criminele en overlastgevende vreemdelingen vraagt intensieve samenwerking met het Rijk en de landelijke partijen in de asiel- en vreemdelingenketen. Deze samenwerking wordt de komende periode uitgebouwd en geïntensiveerd waarbij we met het Rijk, lokale partijen in de zorgketen, de justitiële keten én de partijen in de vreemdelingenketen een persoonsgerichte aanpak gaan opzetten, gericht op deze specifieke overlastproblematiek.
De bevindingen van politie en THOR laten zien dat de openbare orde in het gebied rond het Lucasbolwerk langdurig en veelvuldig wordt verstoord. Dit zorgt voor gevoelens van onveiligheid bij ondernemers, bewoners en passanten. De huidige maatregelen blijken niet voldoende om de overlast te beteugelen. Het aanwijzingsbesluit 'Verblijfsontzeggingen Lucasbolwerk, Hieronymusplantsoen en omgeving’, als onderdeel van het totale pakket aan maatregelen voor het gebied is dan ook een passende maatregel. Het aanwijzingsbesluit geldt voor de duur van een half jaar. Deze termijn is nodig willen de maatregelen effect kunnen hebben. Deze maatregel treft alleen de personen die in het aangewezen gebied de openbare orde verstoren. Op deze manier kan er consistent worden opgetreden tegen overlastgevende personen en kan worden geïnvesteerd in een duurzame aanpak van de problematiek. Om een waterbedeffect te voorkomen is rekening gehouden met verplaatsingseffecten en wordt een ruimer gebied dan enkel het Lucasbolwerk aangewezen als verblijfsontzeggingsgebied.
Toepassing van het instrument verblijfsontzegging
Tot een verblijfsontzegging van 24 uur wordt overgegaan nadat men eenmaal is geverbaliseerd op grond van de in de bij het mandaat behorende instructie genoemde redenen. Bij de tweede overtreding wordt een verblijfsontzegging van een maand opgelegd en bij de derde overtreding voor twee maanden (indien de overtredingen binnen een jaar plaatsvinden). Iedere volgende overtreding (binnen een jaar) wordt gesanctioneerd met eveneens een verblijfsontzegging van twee maanden. Wanneer een persoon in het aangewezen gebied woont of werkt kan een verblijfsontzegging op worden gelegd, maar niet in mandaat. De instructie is hierop aangepast, zodat er geen misverstand over kan bestaan (instructie onder punt 3).
Een verblijfsontzegging geeft handhavers de mogelijkheid om bij constatering van (zelfs geringe) strafbare feiten direct aanvullend op te kunnen treden. Middels een verblijfsontzegging kan een overlastpleger direct de toegang tot het gebied worden ontzegd voor een bepaalde periode. Hierdoor kan de aanwezigheid van een overlastgevend persoon direct worden beëindigd.
Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist? Dan kunt u bezwaar maken.
U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen.
Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan burgemeester en wethouders.
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
In het bezwaarschrift neemt u in ieder geval op:
- uw naam, adres, datum en handtekening; graag ook het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht; vermeld hierbij de datum van bekendmaking van dat besluit of stuur een kopie van het besluit mee;
- de reden waarom u vindt dat het besluit onjuist is;
- een volmacht, als u het bezwaarschrift namens iemand anders indient.
Als er sprake is van een spoedeisende situatie kunt u daarnaast een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland, sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Voor het in behandeling nemen van zo’n verzoek betaalt u griffierecht.
Bijlage 3 Cijfers Toezicht Handhaving Openbare Ruimte