Organisatie | Delft |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Archiefverordening Delft 2023 |
Citeertitel | Archiefverordening Delft 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Archiefverordening Delft 2012.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-06-2023 | nieuwe regeling | 16-05-2023 | 5462594 |
Artikel 2. Taken gemeentearchivaris
De gemeentearchivaris brengt over het vervullen van zijn wettelijke taken jaarlijks een verslag uit aan burgemeester en wethouders. Het verslag behandelt de staat van het beheer van de archiefbewaarplaats, het beheer van de archiefbescheiden die overgebracht zijn en het toezicht op nog niet overgebrachte archiefbescheiden van gemeentelijke organen.
Artikel 3. Verantwoording door burgemeester en wethouders
Burgemeester en wethouders informeren de gemeenteraad jaarlijks over de uitoefening van de zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen. Zij voegen daarbij in ieder geval:
Artikel 4. Opname in de archiefbewaarplaats van bescheiden van particulieren
De gemeentearchivaris kan bescheiden van instellingen of personen, ongeacht hun vorm, in de archiefbewaarplaats opnemen als deze naar zijn oordeel van historische waarde zijn.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 mei 2023.
,voorzitter.
J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart
,griffier.
J. Mimpen
Toelichting bij de Archiefverordening Delft 2023
Deze verordening is gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en sluit aan bij de Archiefwet 1995 (Stb. 276 en 277) en het Archiefbesluit (Stb.671), en dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld. Deze verordening is, evenals de Archiefwet en het Archiefbesluit, niet alleen van toepassing op papieren archiefbescheiden, maar ook op digitale informatiedragers.
De VNG heeft – onder andere in verband met de Aanpassingswet normalisering rechtspositie ambtenaren en de naderende wijziging van de Archiefwet in 2023/2024 - geadviseerd de Archiefverordening en het Besluit Informatiebeheer te updaten.
Op 29 juni 2021 heeft het college de gemeentearchivaris en de archiefbewaarplaats aangewezen.