Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling voor aanschaf- en installatiekosten laadpaal voor elektrische bestelauto’s 2022-2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling voor aanschaf- en installatiekosten laadpaal voor elektrische bestelauto’s 2022-2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019, art. 2 3e lid, 5e lid, art.3 5e lid
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-05-2023 | 01-01-2022 | 01-01-2025 | Vervangende regeling | 23-05-2023 | Collegevergadering d.d. 23 mei 2023, nr. 4/19 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,
Gelet op artikel 2, derde lid, artikel 2, vijfde lid en artikel 3, vijfde lid van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019,
• de gemeente Nijmegen hard werkt aan het verbeteren van de luchtkwaliteit om zo de gezondheid te verbeteren en aan de Europese normen te voldoen;
• de gemeente Nijmegen per 1-1-2025 stapsgewijs voor 3 gebieden een Zero Emissiezone Stadslogistiek (ZES) invoert
• de landelijke overheid een subsidie beschikbaar heeft gesteld voor aanschaf van elektrische bestelauto’s en dat de kosten voor aanschaf- en installatiekosten van een laadpaal niet onder deze subsidieregeling (Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s) vallen;
• het daarom wenselijk is de aanschaf- en installatiekosten van een laadpaal voor elektrische bestelauto’s als instrument te stimuleren;
Besluit vast te stellen de volgende nadere regels: Subsidieregeling voor aanschaf- en installatiekosten laadpaal voor elektrische bestelauto’s 2022-2024.
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Bestelauto: een voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1 of N2, zoals bedoeld in Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 (tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd), met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg in de klasse N1 en tot 4.250 kg in de klasse N2;
Het bepaalde in deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in hoofdstuk 1, artikel 3 bedoelde activiteiten.
Wanneer het kentekenbewijs bij aanvraag van de subsidie nog niet in het bezit van de aanvrager is, dan moet de aanvrager na ontvangst van de subsidie, binnen 6 weken na ontvangst van het kentekenbewijs en maximaal binnen een termijn van 16 maanden na aanvraag van de subsidie, een op dat moment, niet geschorst kentekenbewijs kunnen overleggen.
Artikel 3 Hoogte van de subsidie
Het subsidiebedrag voor aanschaf- en installatiekosten van de laadpaal bedraagt maximaal € 1.500,- per laadpunt met een maximum van 3 laadpunten voor € 4.500,-. Het voorgaande geldt gedurende de gehele looptijd van deze regeling en ongeacht het aantal aanvragen. De subsidie bedraagt niet meer dan de werkelijke kosten.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 8, eerste en tweede lid, van de Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019 wordt de subsidie geweigerd als:
alle benodigde gegevens en bescheiden zijn ingeleverd, behorend bij de fase van aankoop, lease of daadwerkelijke levering van de bestelauto. Het dossier wordt bij latere levering aangevuld door de aanvrager. Indien aanvrager het kentekenbewijs niet kan aanleveren binnen de in hoofdstuk 2, artikel 1, lid 8 genoemde termijnen, dan kan de subsidie alsnog teruggevorderd worden.
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Artikel 1 Inwerkingtreding, looptijd en citeertitel
Deze regeling treedt in werking op dag na publicatiedatum, heeft een tijdelijk karakter tot en met 31 december 2024, en werkt terug tot 1 januari 2022.
Onder gelijktijdige intrekking van de ‘subsidieregeling voor aanschaf- en installatiekosten laadpaal voor elektrische bestelauto’s 2022-2024’, vastgesteld op 30 augustus 2022, en met terugwerkende kracht tot 1 januari 2022.
Deze nadere regels worden aangehaald als: Subsidieregeling voor aanschaf- en installatiekosten laadpaal voor elektrische bestelauto’s 2022-2024.