Organisatie | Soest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Soest 2023 |
Citeertitel | Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente Soest 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt Het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2023 | nieuwe regeling | 16-05-2023 | 539377 |
gelezen het voorstel d.d. 13 april 2023;
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2023.
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
Met dit Reglement van Orde een structuurwijziging voorzien is dat beoogt te komen tot efficiëntere en betere besluitvorming door de raad, door meer maatwerk per onderwerp mogelijk te maken. Deze structuurwijziging zal succesvoller zijn indien de vergadercultuur gedragen wordt door éénieder. De vergaderstructuur beoogt mogelijk te maken dat ieder(e) raadslid, fractie-assistent of fractie onderwerpen kan inbrengen die naar zijn mening er toe doen. Hierbij houdt een meerderheid rekening met een minderheid en gunnen raadsleden en fracties elkaar onderwerpen in te brengen en tot een zorgvuldige behandeling/afweging te komen van een onderwerp, mits de agenda van de raad niet door één afzonderlijk(e) raadslid, fractie-assistent of fractie gedomineerd wordt. Verder wordt verwezen naar het raadsvoorstel behorend bij de Reglement van Orde voor overige toelichting op de vergaderstructuur.
gezien het advies van de Raadswerkgroep wijzigen vergaderstructuur;
het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Soest 2023
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 3. De plaatsvervangend voorzitter van de raad
Indien er geen raadsleden zijn die zich kandidaat stellen voor het plaatsvervangend voorzitterschap van de raad wordt teruggevallen op artikel 77 van de Gemeentewet waarin staat dat de waarneming plaats vindt door het langstzittende lid van de raad. Indien meer leden van de raad even lang zitting hebben, vindt de waarneming plaats door het oudste lid in jaren van hen;
Hoofdstuk 2. Toelating nieuwe leden
Artikel 7. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Bij de benoeming van nieuwe raadsleden stelt de raad, op voorstel van de voorzitter, een commissie in, bestaande uit drie raadsleden. Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies. Gedurende het onderzoek wordt de vergadering geschorst.
Artikel 10. Fractie-assistenten
Aan het begin van iedere nieuwe raadsperiode doen de fractievoorzitters aan de voorzitter van de raad opgave van ten hoogste twee personen die door hun fractie zijn aangewezen als fractie-assistent. Ook bij tussentijdse wijziging wordt de voorzitter van de raad hiervan in kennis gesteld. De fractie-assistenten leggen bij aanvang van hun werkzaamheden in handen van de voorzitter van de raad een eed of verklaring en belofte af die qua strekking overeenkomt met de eed of verklaring en belofte die door raadsleden bij de aanvang van hun werkzaamheden wordt afgelegd;
Een fractie-assistent beëindigt zijn werkzaamheden wanneer de fractie-assistent niet meer voldoet aan de vereisten zoals bedoeld in het zevende lid van dit artikel, bij opzegging door de fractie-assistent, bij opzegging door de voorzitter van de fractie die de fractie-assistent heeft voorgedragen of bij installatie van een nieuwe gemeenteraad.
Paragraaf 1. Tijdstip van vergaderingen en voorbereiding van vergaderingen
De vergaderingen vinden in de regel plaats op de door de Agendacommissie vastgestelde vergaderschema aangegeven dagen in het gemeentehuis in Soest. De vergaderingen vinden bij voorkeur plaats op een donderdagavond en beginnen in de regel niet eerder dan 19.30 uur. De vergaderingen eindigen in de regel niet later dan 23.00 uur.
Artikel 12. Oproep, voorlopige agenda en vaststellen agenda
De voorzitter plaatst in principe 3 dagen na de vergadering van de Agendacommissie de voorlopige agenda’s van de ‘De raad in gesprek met’-bijeenkomsten en het Besluit met de daarbij behorende stukken in het raadsinformatiesysteem van de raadsleden, fractie-assistenten en wethouders. De stukken worden openbaar gemaakt, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.
De voorzitter kan na het plaatsen van de vergaderstukken in het raadsinformatiesysteem van de raad zo nodig een aanvullende agenda doen uitgaan. Alvorens dat te doen pleegt hij overleg (zo nodig per e-mail) met de Agendacommissie. De op de aanvullende voorlopige agenda vermelde voorstellen met de daarbij behorende stukken worden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden. De stukken worden openbaar gemaakt door ze te plaatsen in het raadsinformatiesysteem van de raad.
Artikel 13. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het plaatsen van de vergaderstukken in het raadsinformatiesysteem van de raad geplaatst. Als na het verzenden van de digitale oproep stukken aan het raadsinformatiesysteem van de raad worden toegevoegd wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving;
Indien één van de leden van de raad vindt dat ten onrechte op het stuk de aanduiding geheim is aangegeven kan hij het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester (voor zover het om een bevoegdheid van dat orgaan gaat) of een bestuurscommissie of onderzoekscommissie voor zover die stukken aan de raad hebben doen toekomen, via de griffier verzoeken de aanduiding te veranderen of te verwijderen. Als het lid van de raad zich niet kan verenigen met de beslissing van het bevoegde orgaan zal de voorzitter het verzoek bespreken met het Fractievoorzittersoverleg. Zolang door het bevoegde orgaan geen ander besluit is genomen geldt voor de stukken met de aanduiding geheim het bepaalde in de leden 1 t/m 4 van dit artikel;
De openbare besluitenlijsten van de vergaderingen van burgemeester en wethouders worden wekelijks uiterlijk op woensdagmiddag digitaal in het raadsinformatiesysteem geplaatst. De schriftelijke mededelingen aan de pers over de besluiten van het college van burgemeester en wethouders worden tegelijk ook aan de fractievoorzitters kenbaar gemaakt.
Paragraaf 2. Het Soester vergadermodel
Artikel 14. ‘De raad in gesprek met’-bijeenkomsten, plenaire bijeenkomsten en het Besluit
Elke burger en/of groepering heeft het recht om bij de behandeling van een agendapunt in een ‘De raad in gesprek met’-bijeenkomst of plenaire bijeenkomst maximaal 5 minuten in te spreken voor zover het betrekking heeft op het geagendeerde onderwerp. Het inspreken vindt plaats voorafgaande aan de behandeling van het betreffende agendapunt. Per agendapunt is maximaal 15 minuten beschikbaar voor het Spreekrecht. Indien er meer dan drie sprekers zijn wordt de beschikbare tijd evenredig verdeeld;
Bij ‘De raad in gesprek met’-bijeenkomsten of plenaire bijeenkomsten die speciaal voorzien zijn voor inspraak over het geagendeerde onderwerp is de spreektijd per inspreker maximaal 5 minuten. Indien er meer insprekers zijn dan de totale inspreektijd toelaat, besluit de Agendacommissie de totale spreektijd evenredig te verdelen over het aantal insprekers.
De voorzitter, de leden van de gemeenteraad, de griffier, alsmede de wethouders die voor het Besluit zijn uitgenodigd, hebben een vaste zitplaats, door de voorzitter aangewezen, na overleg met de fractievoorzitters bij iedere nieuwe zittingsperiode van de raad. De indeling kan indien daartoe aanleiding bestaat, door de voorzitter, worden herzien na overleg met de fractievoorzitters.
De voorzitter verleent de leden het woord in de volgorde, waarin zij het hebben gevraagd, met dien verstande dat over een initiatiefvoorstel, inlichtingen als bedoeld in artikel 49, een ingediende vraag, een amendement, een subamendement, een voorstel van orde of motie, allereerst de indiener respectievelijk de voorsteller het woord mag voeren ter toelichting;
Artikel 21. Aantal spreektermijnen
Bij de beraadslaging over een voorstel van het college van burgemeester en wethouders antwoorden de leden van het college die daartoe vanuit de raad worden uitgenodigd en in het bijzonder het lid van het college die de portefeuille beheert waartoe het onderwerp behoort, in twee termijnen op de gestelde vragen, tenzij de raad anders beslist;
Artikel 24. Handhaving orde en schorsing;
Indien een lid zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp in behandeling, een spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien het desbetreffende lid hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen of een voorstel aan de raad doen om hem het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen, overeenkomstig artikel 26, lid 3 van de Gemeentewet;
Artikel 25. Voorstellen van orde
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde burgemeester en wethouders of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 27. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
De leden nemen aan elke in een vergadering te houden stemming deel na hoofdelijke oproeping door de voorzitter, te beginnen bij het lid waarvan de handtekening op de presentielijst en het daarbij geplaatste nummer overeenstemt met het in het vorige lid bedoelde nummer; vervolgens geschiedt de stemming naar de volgorde van de presentielijst;
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming;
Artikel 29. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 30. Herstemmen over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid (is een absolute meerderheid van stemmen, dat is het aantal stemmen van ten minste de helft van het totale aantal toegestane stemmen plus de helft); is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd (herstemming). Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben;
Paragraaf 4. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 34. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 37. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Paragraaf 5. Verslaglegging; ingekomen stukken
Artikel 38. Verslag en besluitenlijst
De griffier draagt zorg voor woordelijke notulen van ‘De raad in gesprek met’-bijeenkomsten die een oordeelsvormend karakter hebben, plenaire oordeelsvormende bijeenkomsten en het Besluit en voor een besluitenlijst van het Besluit. Notulen bevatten in ieder geval:
een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
Hoofdstuk 5. Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 42. Amendementen en subamendementen
Ieder lid dat in het Besluit aanwezig is, is bevoegd wijzigingen voor te stellen op het voorgestelde besluit (amendementen). Ook kan hij voorstellen, het voorgestelde besluit in een of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Raadsleden dienen amendementen en subamendementen van het voorstel waarop deze betrekking hebben in bij de voorzitter;
Indien een lid van oordeel is dat het college van burgemeester en wethouders over een onderwerp, dat niet op de voorlopige agenda van het Besluit voorkomt, aan de gemeenteraad inlichtingen dient te verstrekken omtrent het door hem gevoerde bestuur, vraagt deze bij de voorzitter een interpellatie aan;
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, tenminste 48 uur voor de aanvang van het Besluit digitaal bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen;
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van het eerstvolgende Besluit na indiening wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens het Besluit de interpellatie zal worden gehouden;