Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Aanwijzingsbesluit DAEB voor de inzameling van grondstoffen PMD, GFT en OPK bij basisscholen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit DAEB voor de inzameling van grondstoffen PMD, GFT en OPK bij basisscholen
CiteertitelAanwijzingsbesluit DAEB voor de inzameling van grondstoffen PMD, GFT en OPK bij basisscholen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 31 mei 2028.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 25h, zesde lid, van de Mededingingswet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-06-20231680106

04-10-2022

gmb-2023-231107

nieuwe regeling

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit DAEB voor de inzameling van grondstoffen PMD, GFT en OPK bij basisscholen

Vanuit het basisonderwijs komt regelmatig de vraag binnen of de gemeente de gescheiden inzameling van grondstoffen kan faciliteren. De markt is op dit vlak onvoldoende ontwikkeld en biedt het basisonderwijs veelal geen (financieel) passende oplossingen. Als gevolg daarvan komt afvalscheiding op scholen nauwelijks van de grond.

 

Het tijdelijk inzamelen van waardevolle grondstoffen in het basisonderwijs door de gemeente kan in dit verband een oplossing bieden. ROVA zamelt bij een meerderheid van de gemeenten die zij bedienen grondstoffen in bij basisscholen via de normale huishoudelijke afvalroutes. De inzameling draagt bij aan de ambitie van Gemeente Amersfoort om in 2030 afvalvrij te zijn.

 

B e s l u i t:

 

De Raad van de Gemeente Amersfoort:

 

  • -

    wijst de inzameling van PMD, GFT en OPK aan als Dienst van Algemeen Economisch Belang(DAEB), op basis van artikel 25h, lid 6 Mededingingswet.

  • -

    geeft voor uitvoering van dit DAEB besluit de volgende kaders mee:

Artikel 1. Algemeen

  • 1.

    Het betreft de inzameling van de grondstoffen GFT, PMD en OPK op basisscholen in Gemeente Amersfoort.

  • 2.

    De inzameling van de grondstof PMD start uitsluitend indien Stichting Afvalfonds Verpakkingen met ingang van 1-1-2023 niet beschikt over een operationeel inzamelsysteem voor PD waarvan alle Amersfoortse scholen kosteloos gebruik kunnen maken.

  • 3.

    De inzameling van PMD wordt beëindigd zodra Stichting Afvalfonds Verpakkingen beschikt over een operationeel inzamelsysteem voor PD waarvan alle Amersfoortse scholen kosteloos gebruik kunnen maken.

  • 4.

    Het DAEB besluit geldt voor vijf jaar.

  • 5.

    Er wordt gestart met een pilot van twee jaar met deelname van 10-15 scholen.

  • 6.

    De invoering van afval scheiden op basisscholen wordt gecombineerd met het zwerfafvaleducatieprogramma.

  • 7.

    De inzameling van de grondstoffen wordt toegewezen aan ROVA.

  • 8.

    Basisscholen krijgen maximaal drie minicontainers per afvalstroom tot hun beschikking.

Artikel 2. Financiën

  • 1.

    ROVA rekent de kosten voor de inzameling van de grondstoffen bij de basisscholen door aan gemeente Amersfoort. Per schoollocatie komt dit neer op de kosten voor huishoudelijk afval voor een meerpersoonshuishouden. In 2021 bedraagt dit €343,4. Doordat basisscholen meer minicontainers per afvalstroom van ROVA krijgen, ligt de werkelijk kostprijs voor de inzameling hoger dan dit tarief. Hierdoor zal er geen sprake zijn van overcompensatie richting ROVA.

  • 2.

    Bij deelname van 10 schoollocaties bedragen de inzamelingskosten €3.434 per jaar voor de pilotjaren 2021 en 2022. Andere kosten in de pilot zijn bijvoorbeeld begeleidingsuren en het educatiepakket. De totale kosten voor de pilot zullen per jaar maximaal €17.500 bedragen.

  • 3.

    De pilotkosten worden gedekt binnen programma 1.1 Stedelijk Beheer en Milieu (subprogramma 1.1.4 Milieu).

  • 4.

    Na evaluatie van de tweejarige pilot wordt een raadsvoorstel gemaakt waarin de financiële dekking van de inzameling van grondstoffen bij de 59 basisscholen (met 72 locaties) in Amersfoort wordt uitgewerkt.

Artikel 3. Evaluatie

  • 1.

    Na het eerste jaar van de pilot wordt een tussen evaluatie gedaan waarin de resultaten,voortgang en financiële aspecten van de pilot wordt geëvalueerd.

  • 2.

    Na het tweede jaar van de pilot vindt een evaluatie plaats waarin de marktsituatie opnieuwwordt beoordeeld en waarin bepaald wordt of het DAEB besluit noodzakelijk blijft.

  • 3.

    De uitkomsten van de evaluatie worden door het College gedeeld met de raad.

Artikel 4.  

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit DAEB voor de inzameling van grondstoffen PMD, GFT en OPK bij basisscholen.

  • 3.

    Dit besluit vervalt op (datum noemen, 5 jaar na publicatie datum)

Vastgesteld in de openbare vergadering van 4 oktober 2022

De griffier,

De voorzitter,

Bezwaarclausule

 

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de datum van de bekendmaking ervan een bezwaarschrift indienen bij de raad van de gemeente Amersfoort. Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en ten minste bevatten:

 

  • -

    naam en adres van de indiener

  • -

    telefoonnummer van de indiener

  • -

    datum bezwaarschrift

  • -

    de gronden van het bezwaar-

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt. U wordt verzocht tevenseen kopie van dit besluit mee te zenden.

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar: De raad van de gemeente Amersfoort, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort.