Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rotterdam

Subsidieregeling aanpak vitale kerngebieden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRotterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling aanpak vitale kerngebieden
CiteertitelSubsidieregeling aanpak vitale kerngebieden
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2027.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Subsidieverordening Rotterdam 2014

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-05-2023nieuwe regeling

23-05-2023

gmb-2023-230221

2023, nummer 85

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling aanpak vitale kerngebieden

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van directeur Stadsontwikkeling 23bo5103;

 

gelet op de artikelen 3, 4, 5 en 8 van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;

 

overwegende dat het college met subsidiebijdragen ondernemers en vastgoedeigenaren in vitale kerngebieden wil stimuleren en deze te ontwikkelen tot toekomstbestendige aantrekkelijke verblijfs- en voorzieningsgebieden;

 

besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam;

  • -

    formeel samenwerkingsverband: samenwerking tussen ondernemers of vastgoedeigenaren binnen een vitaal kerngebied in de vorm van een rechtspersoon die staat ingeschreven bij de KvK;

  • -

    informeel samenwerkingsverband: niet formeel georganiseerd samenwerkingsverband van minimaal acht ondernemers uit hetzelfde vitale kerngebied in Rotterdam, of van minimaal drie vastgoedeigenaren uit hetzelfde vitale kerngebied, of bij een combinatie van vastgoedeigenaren en ondernemers minimaal twee vastgoedeigenaren en minimaal drie ondernemers uit hetzelfde vitale kerngebied;

  • -

    penvoerder: penvoerder als bedoeld in artikel 5;

  • -

    vitaal kerngebied: de gebieden, die in de door het college op 18 januari 2022 vastgestelde nota Gebiedskoersen Detailhandel 2022-2025 zijn aangemerkt als binnenstadskerngebied, knooppuntcentrum, wijkcentrum, gemengde stadsstraat, buurtcentrum, en thematisch en doelgericht cluster en de gebieden in het centrum die zijn aangewezen in de Detailhandelsnota Rotterdam 2017.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op verstrekking van subsidies voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3 Activiteiten

  • 1.

    Subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan de structurele verbetering van een vitaal kerngebied, waaronder in elk geval de volgende activiteiten worden begrepen:

    • a.

      opstellen en uitvoeren van plannen om het vitale kerngebied te verbeteren waardoor het beter bestendig is voor de toekomst;

    • b.

      het versterken van digitale vaardigheden van ondernemers of vastgoedeigenaren in het vitale kerngebied;

    • c.

      het bieden van ondersteuning om het formele samenwerkingsverband van een vitaal kerngebied te professionaliseren;

    • d.

      het tijdelijk aanpassen van de fysieke ruimte om de levendigheid te verbeteren.

  • 2.

    De activiteiten komen uitsluitend voor subsidie in aanmerking, indien uit een omschrijving van de activiteiten en de bijbehorende begroting blijkt dat de activiteiten realistisch en haalbaar zijn.

Artikel 4 Doelgroep

De subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een formeel samenwerkingsverband of aan de penvoerder van een informeel samenwerkingsverband.

Artikel 5 Penvoerder informeel samenwerkingsverband

  • 1.

    De penvoerder treedt namens het informele samenwerkingsverband op.

  • 2.

    De penvoerder is de subsidieontvanger. Subsidie wordt aangevraagd door, verstrekt aan en verwantwoord door de penvoerder.

  • 3.

    Op de penvoerder rusten alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, ongeacht welke deelnemer binnen het informeel samenwerkingsverband feitelijk met de uitvoering van de activiteiten is belast.

Artikel 6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Voor subsidie komen de redelijk gemaakte kosten in aanmerking na aftrek van bijdragen van derden die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:

    • a.

      btw over de gesubsidieerde kosten;

    • b.

      kosten die de aanvragers van de subsidie hebben gemaakt ten behoeve van het indienen van de aanvraag;

    • c.

      interne kosten;

    • d.

      de kosten voor administratieve ondersteuning als activiteiten worden ontwikkeld als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel c;

    • e.

      de kosten voor verbouwingskosten als activiteiten worden ontwikkeld als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel d.

Artikel 7 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Een subsidie bedraagt 80% van de subsidiabele kosten, met een maximumbedrag van € 60 000.

  • 2.

    Formele en informele samenwerkingsverbanden kunnen gedurende de looptijd van de regeling ten hoogste twee keer in aanmerking komen voor subsidie tot een maximum subsidiebedrag per vitaal kerngebied van totaal € 60 000.

Artikel 8 Subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond per kalenderjaar bedraagt € 600 000.Het college kan de hoogte van het subsidieplafond wijzigen.

Artikel 9 Wijze van verdeling

  • 1.

    Verstrekking van subsidie vindt plaats op volgorde van ontvangst van complete aanvragen, totdat het subsidieplafond is bereikt.

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aangevulde aanvraag is ontvangen.

Artikel 10 Aanvraag

  • 1.

    Voordat de aanvraag wordt ingediend, vindt vooroverleg met het college plaats.

  • 2.

    De aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van het aanvraagformulier dat daarvoor op de website https://www.rotterdam.nl/subsidie-vitale-kernen-aanvragen beschikbaar wordt gesteld.

  • 3.

    De subsidie wordt uiterlijk acht weken voorafgaand aan het starten van de activiteiten aangevraagd.

  • 4.

    De aanvrager legt de volgende gegevens over:

    • a.

      een transparante en gedetailleerde begroting voorzien van een dekkingsplan en twee offertes voor de uit te voeren activiteiten met een motivatie voor de gekozen offerte;

    • b.

      indien het een informeel samenwerkingsverband betreft de benodigde hoeveelheid handtekeningen van betrokkenen en een verklaring wie als penvoerder optreedt;

    • c.

      indien het een formeel samenwerkingsverband betreft een uittreksel van registratie bij de kamer van koophandel;

    • d.

      een plan van aanpak met uitleg en motivering voor de geplande activiteiten.

Artikel 11 Aanvullende weigeringsgronden

Subsidie kan worden geweigerd, indien:

  • a.

    voor dezelfde activiteiten, op hetzelfde adres of in hetzelfde vitale kerngebied, vanuit een andere regeling van de gemeente Rotterdam subsidie is verleend;

  • b.

    geen vooroverleg heeft plaatsgevonden

Artikel 12 Verantwoording en vaststelling

De aanvrager levert bij de aanvraag tot vaststelling de op naam gestelde gespecificeerde facturen en de op naam gestelde betaalbewijzen aan waaruit blijkt dat de kosten van de subsidiabele activiteiten daadwerkelijk door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 januari 2027.

  • 2.

    Deze subsidieregeling blijft van toepassing op subsidies die krachtens deze regeling zijn verstrekt.

Artikel 14 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling aanpak vitale kerngebieden.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 23 mei 2023.

De secretaris,

V.J.M. Roozen

De burgemeester,

A. Aboutaleb

 

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl

 

Toelichting

Algemene toelichting

 

De economie verandert razendsnel en dat heeft gevolgen voor Rotterdam als winkelstad. Door digitalisering, ander consumentengedrag en crisissen staan de winkelstraten en gebieden onder druk. Het programma Vitale Kerngebieden is ontwikkeld om hierop in te spelen. Samen met ondernemers en vastgoedeigenaren wordt gewerkt aan aantrekkelijke plekken om te ondernemen, ontmoeten en beleven. De Subsidieregeling aanpak Vitale kerngebieden is bedoeld om stakeholders in vitale kerngebieden te stimuleren om te investeren in hun gebied.

 

Samen met stakeholders in de Rotterdamse winkelgebieden werkt de gemeente toe naar vitale Kerngebieden, met aantrekkelijke ontmoetingsplekken (groen, sociaal, dichtbij) en een voorzieningenaanbod dat goed aansluit bij de behoeften. Met de Subsidieregeling aanpak vitale kerngebieden wil het college vitale kerngebieden stimuleren om een aantrekkelijk en levendig verblijfs- en voorzieningengebied te worden of te blijven.

 

Toelichting per artikel

 

Artikel 1 begripsbepalingen:

  • Een formeel samenwerkingsverband kan vele vormen aannemen. Voorbeelden van een formeel samenwerkingsverband zijn: een winkeliersvereniging, vereniging van eigenaren, ondernemersvereniging, BedrijvenInvesteringsZone (gebruikers, vastgoed of gecombineerd).

  • De mogelijkheid van het aanvragen van subsidie door een informeel samenwerkingsverband is er om ook in gebieden waar nog geen formeel samenwerkingsverband is, ondernemers of eigenaren te stimuleren zich te verenigen om in hun gebied te investeren.

  • Vitale kerngebieden zijn winkelgebieden die ernaartoe werken een gebied te worden met een levendig en aantrekkelijk verblijfs- en voorzieningenklimaat met een mix aan functies. Met een meerwaarde voor het publiek dat deze plekken bezoekt, er als omwonende veelvuldig gebruik van maakt of er als ondernemer of vastgoedeigenaar hun brood verdient.

  • De vitale kerngebieden zijn terug te vinden in de gebiedskoersen detailhandel gepubliceerd in 2023. Het centrum wordt niet gezien als 1 vitaal kerngebied maar bestaat uit meerdere vitale kerngebieden, deze zijn terug te vinden in de Detailhandelsnota Rotterdam 2017. De link naar de webpagina waar deze nota’s de vinden zijn staat op de productpagina van de subsidieregeling.

  • De gebiedskoersen geven de gebiedsgerichte uitwerking van het detailhandelsbeleid. Een gebiedskoers is richtinggevend voor het bepalen (samen met de partners) van de opgave en aanpak in een gebied. De gebiedskoeren maken de inzet van de gemeente kenbaar en voorspelbaar voor de partners in de gouden driehoek (ondernemers, vastgoed en gemeente)

Artikel 3 activiteiten:

Lid 1.

  • De activiteiten moeten maatschappelijke of economische meerwaarde creëren op een manier waardoor het vitale kerngebied beter om kan gaan met alle veranderingen die de toekomst kan brengen.

  • Het plan is specifiek, heeft een resultaat en leidt tot uitvoering van de genoemde actie(s). Waarbij van belang is dat de aanvrager duidelijk aangeeft hoe de beoogde acties een blijvend effect hebben.

  • Bij het opstellen en uitvoeren van plannen voor een beter vitaal kerngebied door een organisatie, kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het inhuren van een:

    • transformatiemanager,

    • centrummanager

    • winkelstraatmanager

    • brancheringsmanager,

    • positioneringsmanager,

    • kwartiermaker,

    • of een soortgelijke persoon of organisatie die zich bezighoudt met het uitvoeren van het opgestelde plan van activiteiten.

  • Optie a kan ook worden gebruikt voor het opzetten van een formeel samenwerkingsverband als dat er nog niet is in het gebied.

  • Optie c: dit is specifiek voor formele samenwerkingsverbanden. Bij deze optie kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het opstellen van een meerjarenplan.

  • Bij optie d: kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het tijdelijk vullen van leegstaande winkelruimtes met een aankleding/inrichting die in lijn is met de uitstraling van het vitale kerngebied.

  • De gekozen partij voor de uitvoering heeft de benodigde ervaring, kennis en vaardigheden voor de activiteiten. Dit kan binnen de organisatie zelf zijn of bij de personen die de opdracht uit gaan voeren.

Artikel 4 Doelgroep

De subsidie is bedoeld voor vitale kerngebieden. Om te zorgen dat de activiteiten het collectieve belang dienen is de doelgroep van de subsidie een samenwerkingsverband.

Omdat informele samenwerkingsverbanden geen rechtspersoon zijn is er een penvoerder nodig. Deze zal de verantwoordelijkheid dragen namens het informele samenwerkingsverband.

 

Artikel 5 Penvoerder informeel samenwerkingsverband

De penvoerder voor een informeel samenwerkingsverband draagt de verantwoordelijkheid voor de subsidie.

 

Artikel 6 kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • Met de bijdragen van derden bedoelt het college andere financiële middelen die verkregen zijn voor het uitvoeren van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd. De middelen worden dan afgetrokken van het totaalbedrag, over het resterende bedrag krijgt de aanvrager subsidie.

  • Inzet van eigen uren of werknemers kan niet gebruikt worden om te voldoen aan de 20% eigen bijdrage vanuit het vitale kerngebied. Deze 20% moet een geldelijke bijdrage zijn van het samenwerkingsverband.

Artikel 7 hoogte van de subsidie

  • Gedurende de looptijd van de subsidie kan er per vitaal kerngebied twee keer een succesvolle aanvraag gedaan worden voor subsidie.

Artikel 10 aanvraag

  • De uitkomst van het vooroverleg is niet bindend. Het vooroverleg is bedoeld om de kans op een geslaagde subsidieaanvraag te vergroten.

  • Voor een succesvolle aanvraag is het nodig om een aantal documenten mee te sturen. Op basis van deze documenten kan het college een goede afweging maken voor het verstrekken van subsidie.

  • Er is een begroting nodig waarop het samenwerkingsverband aangeeft wat de kosten zijn en hoe deze worden voldaan door het samenwerkingsverband.

  • Het is belangrijk om goed te oriënteren, daarom zijn twee offertes nodig. De keuze voor de partij moet gemotiveerd worden.

  • In de motivatie voor de activiteiten moet de aanvrager toelichten waarom de activiteiten nodig zijn, hoe deze het gebied gaan helpen en waarom deze activiteiten prioriteit hebben boven andere activiteiten.

Artikel 11 aanvullende weigeringsgronden

  • Voor de activiteiten die met deze subsidieregeling uitgevoerd worden kan de aanvrager geen gebruik maken van een andere subsidieregeling binnen de gemeente Rotterdam.