Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Haags ontmoeten Den Haag 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling Haags ontmoeten Den Haag 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | Subsidieregeling Haags ontmoeten Den Haag 2023 |
Geen
Algemene subsidieverordening Den Haag 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-05-2023 | nieuwe regeling | 23-05-2023 | RIS315531 OCW/10530307 |
Binnen Den Haag groeit het aantal thuiswonende senioren met beginnend regieverlies. De afgelopen jaren is subsidie verstrekt voor het exploiteren van enkele tientallen Haags ontmoeten-locaties verspreid over de stad waar deze senioren elkaar kunnen ontmoeten en kunnen deelnemen aan laagdrempelige activiteiten. Daarnaast wordt op deze locaties hulp en ondersteuning geboden aan de mantelzorgers van deze senioren, onder andere in de vorm van het bieden van een luisterend oor, het verstrekken van informatie, doorverwijzing of het verlenen van respijtzorg.
Deze subsidieregeling is ingesteld om de subsidiering voort te zetten en (dreigende) eenzaamheid en verdergaand regieverlies onder deze senioren tegen te gaan, een bijdrage te leveren aan het zoveel mogelijk gezond en vitaal blijven van deze senioren en mantelzorgers zoveel mogelijk te ondersteunen en te ontlasten. Verder biedt de regeling subsidie voor programmacoördinatie om de vrijwilligers en professionals op de Haags ontmoeten-locaties bij de uitvoering van hun activiteiten te ondersteunen, te faciliteren dat zij kennis en expertise delen en de samenwerking tussen de vrijwilligers en professionals van de Haags ontmoeten-locaties onderling en met andere relevante partners en netwerken in de stad te bevorderen.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2:2 en 3:2 bedoelde activiteiten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.
Artikel 1:4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de naar het oordeel van het college redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteiten als bedoeld in artikel 2:2 en 3:2.
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de kosten die naar het oordeel van het college niet in verhouding staan tot de activiteiten of het verwachte aantal deelnemers;
b. de kosten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling zijn gesubsidieerd, waarvoor een andere subsidieregeling van kracht is of die op een andere wijze door het college of vanuit de gemeente worden gefinancierd;
c. de verrekenbare BTW over de gesubsidieerde kosten;
d. de restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur;
e. de kosten voor catering en consumpties die meer bedragen dan 15% van de totale kosten van de subsidiabele activiteiten of meer bedragen dan € 2.750,- per aanvraag;
f. de kosten voor het bevorderen van deskundigheid onder de vrijwilligers en professionals van bestaande Haags ontmoeten-locaties;
g. de kosten voor de waardering van vrijwilligers die meer bedragen dan € 16,50 per vrijwilliger per jaar of meer bedragen dan € 5.500,- per aanvraag;
h. de kosten voor vergoedingen voor vrijwilligers anders dan reis- en onkostenvergoedingen;
i. de kosten voor de verzekering en de Verklaringen Omtrent het Gedrag van vrijwilligers;
j. de kosten voor het exploiteren van een Haags ontmoeten-locatie als subsidie wordt aangevraagd voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3:2.
Hoofdstuk 2 Subsidie voor het exploiteren van een bestaande Haags ontmoeten-locatie
Artikel 2:1 Doel van de subsidie
Het achterliggende maatschappelijke doel van deze subsidie is dat senioren zoveel mogelijk gezond en vitaal blijven zodat zij langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen, en ervoor te zorgen dat hun mantelzorgers duurzaam hun taken kunnen uitvoeren, met zo min mogelijk afbreuk aan hun eigen gezondheid en vitaliteit.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het exploiteren van een bestaande Haags ontmoeten-locatie die gedurende minimaal 45 weken per jaar en minimaal twee dagdelen per week geopend is en waar:
a. senioren met beginnend regieverlies gedurende minimaal 50% van de uren dat de locatie open is deel kunnen nemen aan minimaal drie activiteiten waarbij minimaal één activiteit zich richt op het lichamelijk activeren van de doelgroep, één activiteit zich richt op het geestelijk activeren van de doelgroep en één activiteit zich richt op het sociaal activeren van de doelgroep;
b. mantelzorgers terecht kunnen voor een vertrouwelijk gesprek, informatievoorziening of doorverwijzing; en
c. gedurende 100% van de uren dat de locatie geopend is ten minste één vrijwilliger of professional aanwezig is en waarvan minimaal 25% van de uren dat de locatie geopend is ten minste één professional met een zorg- of welzijn gerelateerde achtergrond van minimaal mbo-niveau 2 aanwezig is.
Artikel 2:3 Hoogte van de subsidie
Een subsidie voor het exploiteren van een bestaande Haags ontmoeten-locatie bedraagt maximaal € 2.900,- per uur dat de Haags-ontmoeten locatie per jaar is opengesteld met per stadsdeel een maximum per Haags ontmoeten-locatie per kalenderjaar van:
Voor subsidieverlening voor het exploiteren een bestaande Haags ontmoeten-locatie gelden per kalenderjaar per stadsdeel de volgende subsidieplafonds:
Artikel 2:5 Wijze van verdeling van subsidie voor Haags ontmoeten-locaties
Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:
a. de aanvrager zorgt ervoor dat de activiteiten voldoen aan de vraag en de behoefte van de deelnemers en de vrijwilligers. Dit blijkt uit het feit dat de aanvrager zowel bij de deelnemers als de vrijwilligers nagaat wat hun wens en behoefte is en dit minimaal één keer per kwartaal met een onderbouwde methode doet. Op basis daarvan stelt aanvrager het activiteitenprogramma samen en past het programma gedurende het jaar ook op basis daarvan aan:
1° de aanvrager voldoet aan drie of vier van de vier criteria: 6 punten;
2° de aanvrager voldoet aan twee van de vier criteria: 3 punten;
3° de aanvrager voldoet aan één of minder van de vier criteria: 0 punten;
b. de aanvrager heeft een relevant netwerk waarmee deze actief samenwerkt. Dit blijkt uit de contacten van de aanvrager met partners die hulp en ondersteuning bieden aan de doelgroep, de mate waarin de onderlinge kennisdeling en doorverwijzing in de samenwerking voorop staat en de actieve wijze waarop de aanvrager samenwerkt:
1° de aanvrager heeft een erg relevant netwerk en werkt actief samen: 6 punten;
2° de aanvrager heeft een gemiddeld relevant netwerk of werkt gemiddeld samen: 3 punten;
3° de aanvrager heeft een beperkt relevant netwerk of werkt beperkt samen: 0 punten;
c. de aanvrager heeft ervaring met Haags ontmoeten of heeft aantoonbaar soortgelijke ervaring opgedaan:
1° de aanvrager heeft ervaring met Haags ontmoeten: 6 punten;
2° de aanvrager heeft aantoonbaar soortgelijke ervaring: 3 punten;
3° de aanvrager heeft geen ervaring met Haags ontmoeten: 0 punten;
d. de aanvrager werkt structureel aan een goed vrijwilligersbeleid. Dit blijkt uit het feit dat de aanvrager beschikt over het Haags Keurmerk voor Vrijwilligersorganisaties of het Keurmerk van Vrijwillige Inzet Goed Geregeld van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk of een vergelijkbare structuur aan vrijwilligers biedt:
1° de aanvrager beschikt over een keurmerk of biedt een vergelijkbare structuur: 6 punten;
2° de aanvrager is concreet bezig het keurmerk te krijgen of een vergelijkbare structuur te bieden: 3 punten;
3° de aanvrager is niet bezig het keurmerk te krijgen of een vergelijkbare structuur te bieden: 0 punten;
e. de aanvrager richt zich op doelgroepen die lastig te bereiken zijn. Dit blijkt uit de wervingsstrategie die de aanvrager gebruikt om die doelgroepen te bereiken en de mate waarin de activiteiten op de behoeften van die doelgroepen aansluiten:
1° de aanvrager richt zich bovengemiddeld op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 6 punten;
2° de aanvrager richt zich gemiddeld op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 3 punten;
3° de aanvrager richt zich beperkt of niet op deelnemers uit lastig te bereiken doelgroepen: 0 punten;
f. de cofinanciering is hoog. Dit blijkt uit de mate waarin de activiteiten uit andere middelen dan de subsidie van de gemeente Den Haag worden gefinancierd:
1° de cofinanciering bedraagt 40% of meer: 6 punten;
2° de cofinanciering bedraagt tussen de 20 en 40%: 3 punten;
3° de cofinanciering bedraagt 20% of minder: 0 punten;
g. de kosten zijn laag. Dit blijkt uit het feit dat er bij de aanvrager, in verhouding tot het aangevraagde subsidiebedrag, minder kosten per unieke deelnemer worden gemaakt dan gemiddeld bij alle aanvragers gezamenlijk het geval is:
1° de kosten zijn lager dan het gemiddelde: 6 punten;
2° de kosten zijn gelijk aan het gemiddelde: 3 punten;
3° de kosten zijn hoger dan het gemiddelde: 0 punten;
h. de activiteiten richten zich ook op het bieden van ondersteuning aan mantelzorgers. Dit blijkt uit het feit dat de aanvrager beschikt over een plan van aanpak om mantelzorgers te ondersteunen en voor te lichten en dat deze op de hoogte is van de behoeften van mantelzorgers en het bestaande ondersteuningsaanbod:
1° de activiteiten richten zich bovengemiddeld op mantelzorgers: 4 punten;
2° de activiteiten richten zich gemiddeld op mantelzorgers: 2 punten;
3° de activiteiten richten zich beperkt of niet op mantelzorgers: 0 punten;
i. de effectiviteit en impact van activiteiten worden gemonitord en geëvalueerd. Dit blijkt uit het feit dat periodiek onderzoek wordt gedaan naar de klanttevredenheid en de impact van de activiteiten:
1° er vindt periodiek een onderzoek naar de tevredenheid van de deelnemers en een evaluatie van de impact van de activiteiten plaats: 6 punten;
2° er vindt periodiek een onderzoek naar de tevredenheid van de deelnemers of een evaluatie van de impact van de activiteiten plaats: 3 punten;
3° er vindt geen onderzoek en geen evaluatie plaats: 0 punten;
Als het subsidieplafond wordt overschreden als gevolg van aanvragen die bij de beoordeling gelijk zijn gerangschikt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door het aantal senioren in de wijken in het stadsdeel te delen door het aantal bestaande Haags ontmoeten-locaties in de wijken waarbij het hoogste aantal senioren voorgaat.
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager van een subsidie voor een bestaande Haags ontmoeten-locatie een onderzoek over waaruit blijkt dat senioren behoefte hebben aan deze locatie en dat deze locatie past bij het aantal senioren in het stadsdeel of de wijk indien de aanvraag ziet:
a. op het kalenderjaar 2024 en het college nog niet eerder subsidie voor het exploiteren van een Haags ontmoeten-locatie aan de aanvrager heeft verleend;
b. op het kalenderjaar 2025 en verder en het college nog geen subsidie op grond van hoofdstuk 2 van deze subsidieregeling aan de aanvrager heeft verleend;
c. op het kalenderjaar 2024 en verder en sprake is van een uitbreiding van het aantal uren ten opzichte van de uren waarvoor het college eerder subsidie heeft verleend.
In afwijking van artikel 9, eerste lid van de ASV wordt een aanvraag ingediend vanaf 26 juni tot en met 16 juli van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteit plaatsvindt.
In afwijking van artikel 10, eerste lid van de ASV beslist het college uiterlijk op 30 september voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidie betrekking heeft.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 en 14 van de ASV, gelden voor de ontvanger van een subsidie voor het exploiteren van een bestaande Haags ontmoeten-locatie de volgende verplichtingen:
a. de ontvanger neemt actief deel aan de programmagroep;
b. de ontvanger zorgt ervoor dat de Haags ontmoeten-locatie toegankelijk is voor bezoekers met een functiebeperking;
c. de ontvanger zorgt ervoor dat de professionals minimaal twee keer per jaar deelnemen aan activiteiten ten behoeve van deskundigheidsbevordering en onderlinge kennisdeling;
d. de ontvanger zorgt ervoor dat het college over de actuele openingstijden en het actuele aanbod van activiteiten beschikt zodat het aanbod en de openingstijden op www.haagsontmoeten.nl en op www.socialekaartdenhaag.nl up to date zijn; en
e. de ontvanger gebruikt bij de communicatieve uitingen de huisstijl van Haags ontmoeten.
Hoofdstuk 3 Subsidie voor het exploiteren van een nieuwe Haags ontmoeten-locatie of de aanvullende openstelling van een bestaande Haags ontmoeten-locatie
Artikel 3:1 Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het exploiteren van een nieuwe Haags ontmoeten-locatie of de aanvullende openstelling van een bestaande Haags ontmoeten-locatie die gedurende minimaal 45 weken per jaar en minimaal twee dagdelen per week geopend is en waar:
a. senioren met beginnend regieverlies gedurende minimaal 50% van de uren dat de locatie open is deel kunnen nemen aan minimaal drie activiteiten waarbij minimaal één activiteit zich richt op het lichamelijk activeren van de doelgroep, één activiteit zich richt op het geestelijk activeren van de doelgroep en één activiteit zich richt op het sociaal activeren van de doelgroep;
b. mantelzorgers terecht kunnen voor een vertrouwelijk gesprek, informatievoorziening of doorverwijzing; en
c. gedurende 100% van de uren dat de locatie geopend is ten minste één vrijwilliger of professional aanwezig is en waarvan minimaal 25% van de uren dat de locatie geopend is ten minste één professional met een zorg- of welzijn gerelateerde achtergrond van minimaal mbo-niveau 2 aanwezig is.
Artikel 3:3 Hoogte van de subsidie
Een subsidie voor een nieuwe Haags ontmoeten-locatie of een aanvullende openstelling van een bestaande Haags ontmoeten-locatie bedraagt eenmalig maximaal € 40.000,- per aanvraag.
Artikel 3:5 Wijze van verdeling van subsidie nieuwe of aanvullende openstelling locaties
Honorering van aanvragen voor subsidies voor een nieuwe Haags ontmoeten-locatie of een aanvullende openstelling van een bestaande Haags ontmoeten-locatie die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, vindt plaats in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor die categorie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door het aantal senioren in de wijken in het stadsdeel te delen door het aantal bestaande Haags ontmoeten-locaties in de wijken waarbij het hoogste aantal senioren voorgaat.
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager een onderzoek over waaruit blijkt dat er behoefte is aan de nieuwe locatie of de aanvullende openstelling en waaruit blijkt dat de locatie of de aanvullende openstelling op die plek ook nodig is om te zorgen voor een dekkend aanbod van Haags ontmoeten-locaties in de stad dat past bij het aantal senioren in het stadsdeel of de wijk.
In afwijking van artikel 9, tweede lid van de ASV wordt een aanvraag ingediend vanaf 1 oktober tot en met 31 maart.
In afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV beslist het college uiterlijk binnen 12 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 en 14 van de ASV, gelden voor de ontvanger van een subsidie voor het exploiteren van een Haags ontmoeten-locatie de volgende verplichtingen:
a. de ontvanger neemt actief deel aan de programmagroep;
b. de ontvanger zorgt ervoor dat de Haags ontmoeten-locatie toegankelijk is voor bezoekers met een functie beperking;
c. de ontvanger zorgt ervoor dat de professionals minimaal twee keer per jaar deelnemen aan activiteiten ten behoeve van deskundigheidsbevordering en onderlinge kennisdeling;
d. de ontvanger zorgt ervoor dat het college over de actuele openingstijden en het actuele aanbod van activiteiten beschikt zodat het aanbod en de openingstijden op www.haagsontmoeten.nl en op www.socialekaartdenhaag.nl up to date zijn; en
e. de ontvanger gebruikt bij de communicatieve uitingen de huisstijl van Haags ontmoeten.
Hoofdstuk 4 Subsidie voor het coördineren van Haags ontmoeten
Artikel 4:1 Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
a. het coachen van professionals en vrijwilligers op de Haags ontmoeten-locaties;
b. het vormen van het aanspreekpunt voor de dagelijkse werkzaamheden van de vrijwilligers en professionals van de Haags ontmoeten-locaties;
c. het bevorderen van de deskundigheid van de vrijwilligers en professionals op de Haags ontmoeten-locaties;
d. het ondersteunen bij het werven van vrijwilligers voor de Haags ontmoeten-locaties;
e. het organiseren en voorzitten van de bijeenkomsten van de werk- en programmagroep Haags ontmoeten;
f. het voeren van overleg met het college over Haags ontmoeten en de bijeenkomsten van de werk- en programmagroep;
g. het verbinden van wijkinitiatieven met Haags ontmoeten-locaties, het verbinden van de Haags ontmoeten-locaties binnen één stadsdeel onderling en het bevorderen van de bekendheid van Haags ontmoeten onder de netwerkpartners; en
h. het verstrekken van informatie over Haags ontmoeten aan nieuwe Haags ontmoeten-locaties en relevante partners en het zorgen voor voldoende communicatiemateriaal op de Haags ontmoeten-locaties.
Artikel 4:3 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal € 335.000,- per aanvrager per kalenderjaar.
Artikel 4:5 Wijze van verdeling van subsidie
Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximumaantal:
a. de aanvrager heeft ervaring met het coördineren van Haags ontmoeten of aantoonbaar soortgelijke ervaring; dit blijkt uit het aantal jaren dat de aanvrager hier ervaring mee heeft:
1° de aanvrager heeft twee of meer jaar ervaring: 6 punten;
2° de aanvrager heeft minder dan twee jaar ervaring: 0 punten;
b. de aanvrager zorgt ervoor dat de activiteiten die worden georganiseerd in het kader van deskundigheidsbevordering en samenwerking aansluiten bij de wensen en behoeften van de Haags ontmoeten-locaties. Dit blijkt uit het feit dat de aanvrager regelmatig navraag doet over de wensen en behoeften en het aanbod aan de hand van de signalen uit de praktijk wordt aangepast:
1° de aanvrager vraagt meer dan twee keer per jaar naar de wensen en behoeften en past het aanbod aan de hand daarvan aan: 6 punten;
2° de aanvrager vraagt twee keer per jaar naar de wensen en behoeften en past het aanbod aan de hand daarvan aan: 3 punten;
3° de aanvrager vraagt minder dan twee keer per jaar naar de wensen en behoeften of past het aanbod aan de hand daarvan niet aan: 0 punten;
c. de aanvrager heeft voor het coördineren van Haags ontmoeten een relevant netwerk en speelt binnen het netwerk een actieve rol. Dit blijkt uit de contacten van de aanvrager met partners die hulp en ondersteuning bieden aan de doelgroep, en de actieve wijze waarop de aanvrager invulling geeft aan de samenwerking:
1° de aanvrager heeft een bovengemiddeld relevant netwerk en speelt daarin een actieve rol: 6 punten;
2° de aanvrager heeft een gemiddeld relevant netwerk of speelt daarin een gemiddeld actieve rol: 3 punten;
3° de aanvrager heeft een beperkt relevant netwerk of speelt daarin een beperkt actieve rol: 0 punten;
d. de aanvrager is goed in staat de vrijwilligers en de professionals op de Haags ontmoeten-locaties te coachen in hun werkzaamheden. Dit blijkt uit de mate waarin de aanvrager vraagstukken en knelpunten op locaties kan benoemen en kan beschrijven hoe deze door ondersteuning van de coördinator kunnen worden opgelost:
1° de aanvrager kan de vrijwilligers en de professionals op de Haags ontmoeten-locaties goed coachen en ondersteunen bij knelpunten en vraagstukken: 6 punten;
2° de aanvrager kan de vrijwilligers en de professionals op de Haags ontmoeten-locaties gemiddeld coachen en ondersteunen bij knelpunten en vraagstukken: 3 punten;
3° de aanvrager kan de vrijwilligers en de professionals op de Haags ontmoeten-locaties beperkt coachen en ondersteunen bij knelpunten en vraagstukken: 0 punten;
e. de kosten zijn laag. Dit blijkt uit het feit dat de kosten in verhouding tot het aangevraagde subsidiebedrag lager zijn dan gemiddeld bij alle aanvragers gezamenlijk het geval is:
1° de verhouding is lager dan het gemiddelde: 6 punten;
Als het subsidieplafond wordt overschreden als gevolg van aanvragen die bij de beoordeling gelijk zijn gerangschikt, stelt het college de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast aan de hand van het aantal stadsdelen waarin de aanvrager programmacoördinatie aanbiedt waarbij het hoogste aantal stadsdelen voor gaat.
De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het voor deze regeling door het college vaststelde digitale aanvraagformulier en het bijbehorende begrotingsformat.
In afwijking van artikel 9, eerste lid van de ASV wordt een aanvraag ingediend vanaf 26 juni tot en met 16 juli van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de activiteit plaatsvindt.
In afwijking van artikel 10, eerste lid van de ASV beslist het college uiterlijk op 30 september voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidie betrekking heeft.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 en 14 van de ASV, gelden voor de ontvanger van een subsidie voor het coördineren van Haags ontmoeten de volgende verplichtingen:
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als:
Hoofdstuk 7 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 7:1 Wijze van verantwoorden
De aanvrager maakt voor de aanvraag tot vaststelling gebruik van het voor deze regeling door het college vaststelde digitale verantwoordingsformulier.
Hoofdstuk 8. Overige bepalingen
Het college kan een of meerdere artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van artikelen 1:2, 2:1 en 3:1, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert deze subsidieregeling elke twee jaar.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte in het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Haags ontmoeten Den Haag 2023.
Het college van burgemeester en wethouders,
Het gaat om activiteiten die zich richten op de lichamelijke, geestelijke of sociale gesteldheid van de deelnemers. Bij de lichamelijke gesteldheid gaat het bijvoorbeeld om sportieve activiteiten om beweging te stimuleren, maar ook om kunstzinnige activiteiten die zich richten op de fijne motoriek. Bij de geestelijke gesteldheid kan gedacht worden aan cognitieve activiteiten zoals een geheugentraining of het samen doornemen van de krant. Bij sociale activiteiten kan het gaan om gezamenlijke activiteiten van bijvoorbeeld culturele, religieuze of spirituele aard. Verder gaat het erom dat de activiteiten de doelgroep activeren en dat de deelnemers dus een actieve eigen bijdrage aan de activiteiten leveren. Te denken valt aan het maken van een theatervoorstelling in plaats van het bezoeken daarvan of dat er niet alleen samen wordt gegeten, maar ook samen wordt gekookt. Bij mantelzorgers gaat het om de mate waarin zij worden geactiveerd om zich open te stellen voor hulp en de weg weten te vinden naar de juiste ondersteuning.
Om de hoogte van de subsidie te kunnen bepalen maakt de aanvrager inzichtelijk welk bedrag daadwerkelijk voor de openstelling nodig is. Het gaat dan bijvoorbeeld om de kosten voor het personeel, de huisvesting, het organiseren van de activiteiten en de overhead. Aan de hand hiervan wordt beoordeeld of de opgevoerde kosten evenredig zijn en of de hoeveelheid uren past bij de demografie in het stadsdeel en de wijk en de vraag naar Haags ontmoeten.
Artikel 2:5, tweede lid, onder a
Bij vraaggericht werken staan de wensen van de deelnemers en vrijwilligers voorop. Deelnemers en vrijwilligers worden daartoe op een interactieve manier betrokken bij het vorm geven van het activiteitenprogramma, zowel in de voorbereiding als tijdens de voortgang. Denkbaar is bijvoorbeeld dat deelnemers en vrijwilligers de mogelijkheid krijgen om via een menu van aanbod aan te geven welke activiteiten hen aanspreken of de aanvrager stelt aan de hand van een enquête in de wijk of onder de deelnemers en vrijwilligers een activiteitenprogramma vast. Daarnaast dient de aanvrager ook tussentijds na te gaan of de activiteiten nog aansluiten op de wensen van de deelnemers en vrijwilligers en moet hij het aanbod van de activiteiten daar gedurende het jaar zonodig ook op aanpassen.
Artikel 2:5, tweede lid, onder e
Bij de lastig te bereiken doelgroepen gaat het bijvoorbeeld om deelnemers met een ooievaarspas, een beperking, een migratieachtergrond of meervoudige problematiek.
Artikel 2:5, tweede lid, onder f
Dat de activiteiten een integraal onderdeel moeten zijn van het aanbod betekent dat de activiteiten moeten aansluiten bij andere activiteiten die de aanvrager organiseert of die door andere partijen in het stadsdeel of de wijk worden georganiseerd. Denk aan activiteiten die zien op valpreventie in of om de locatie, het gebruik van de beweegboxen van de buurtsportcoaches, het inzetten van studenten van een lokale opleiding diëtetiek om voedingsadvies te geven of een samenwerking met lokale bibliotheken, kinderboerderijen of winkeliers.