Organisatie | Kampen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit subsidieplafond 2024 voor de Subsidieregeling versterken sociale basis gemeente Kampen 2023 |
Citeertitel | Besluit subsidieplafond 2024 voor de Subsidieregeling versterken sociale basis gemeente Kampen 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2024 | wijz. art. 1 | 19-12-2023 | 85456-2023 | ||
31-05-2023 | 24-01-2024 | nieuwe regeling | 16-05-2023 | 33960-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen;
gelezen het voorstel met kenmerk 33960-2023,
gelet op artikel 4:25 en verder van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5 van de Algemene subsidieverordening gemeente Kampen,
Besluit subsidieplafond 2024 voor de Subsidieregeling versterken sociale basis gemeente Kampen 2023
Artikel 1 Hoogte subsidieplafond
Voor de Subsidieregeling versterking sociale basis gemeente Kampen 2023 wordt het subsidieplafond voor aanvragen betreffende het jaar 2024 vastgesteld op € 4.956.410,--.
In artikel 1 wordt een aantal definities toegevoegd omdat de regeling nu van toepassing wordt op zowel particulieren als niet-commerciële maatschappelijke instellingen, zie ook de toelichting bij onderdeel C. Het is daarom van belang om te definiëren welke soort gebouwen wel en niet in aanmerking komen voor subsidie en geldt de subsidie net enkel meer voor woningen. Daarnaast zijn er meerdere vragen gesteld over wanneer een woning onder nieuwbouw valt, daarom is deze definitie toegevoegd. De toevoeging van verticale tuin en groengevel is gedaan, omdat de regeling wordt uitgebreid met deze maatregelen.
De zinsnede dat het moet gaan om percelen binnen de bebouwde kom volgt al uit artikel 3 van de regeling. Daarnaast is toegevoegd dat de verharding vervangen moet worden door gras, andere beplanting of grind, omdat het doel is dat de ontsteende ruimte klimaatadaptiever wordt. Wanneer alleen de voorwaarde wordt gesteld dat tegels verwijderd worden, bestaat de kans dat er bijvoorbeeld een vlonder geplaatst wordt. Dit draagt niet bij aan het doel van de regeling.
In de binnenstad is er niet altijd plek voor het planten van bomen. Door de regeling uit te breiden met een maatregel voor het aanleggen van verticale tuinen en/of groene gevels is er meer ruimte om groen in versteende gebieden aan te leggen. Op deze manier komen ook woningen zonder tuin in aanmerking voor vergroeningsmaatregelen.
Een reservoir voor hergebruik regenwater is een oplossing die lastig in bestaande bouw kan worden ingepast. Het is vooral een logische optie om het in een nieuwbouwwoning toe te passen. Door deze maatregel wel toe te staan bij nieuwbouw is de kans dat deze maatregel wordt toegepast veel groter en kan er meer kostbaar drinkwater worden bespaard.
Er zijn twee scholen die naar aanleiding van een collegebesluit een bijdrage hebben ontvangen voor het afkoppelen van het hemelwater van het riool. Het klimaatadaptief maken van het schoolplein is een onderwerp dat leeft onder scholen. De bestaande regeling voor het vergroenen van schoolpleinen loopt eind 2023 af. Door deze subsidieregeling uit te breiden naar scholen en andere niet-commerciële maatschappelijke instellingen (zoals buurthuizen, verzorgingstehuizen en culturele centra) kan de impact van de subsidieregeling vergroot worden en wordt de druk op het aanpassen van de openbare ruimte iets verlicht.
Door het toevoegen van een maximumbedrag aan de maatregel is het niet meer nodig om een onderscheid te maken in de vergoeding per vierkante meter dakoppervlak. Dit maximum is toegevoegd, omdat maatschappelijk vastgoed een groot dakoppervlak kan hebben en daarmee het subsidieplafond snel bereikt kan worden.
De bezwarencommissie heeft gesteld dat de regeling niet duidelijk aangaf of er voor één of voor meerdere regentonnen subsidie kan worden aangevraagd. Twee bezwaarmakers hebben daarom alsnog subsidie voor meerdere regentonnen ontvangen. Door de regeling aan te passen naar maximaal twee regentonnen per aanvraag is de onduidelijkheid verholpen.
Gebouw is gedefinieerd als maatschappelijk vastgoed, woning of bijgebouw. Dan is het niet logisch om bijgebouw afzonderlijk te benoemen. Om te voorkomen dat er voor ieder los gebouw op een adres apart subsidie wordt aangevraagd, is dit artikel aangepast naar ‘per adres’. Anders bestaat de kans dat er voor een woning of gebouw twee regentonnen kunnen worden aangevraagd en daarna ook nog twee voor een schuur.
Een deelplafond kan overschreden worden. Verduidelijkt is dat in dat geval alleen wordt gekeken naar het deel van de subsidie dat betrekking heeft op dat deelplafond. Dus stel dat een subsidie is aangevraagd voor een wadi en voor een regenton, en het deelsubsidieplafond voor de wadi dreigt overschreden te worden, dan wordt alleen het deel van de aanvraag voor de wadi bij de loting betrokken. Daardoor kan het gebeuren dat de subsidie voor de wadi niet wordt toegekend (i.vm. bereiken subsidieplafond), maar de subsidie voor de regenton wel.
Dit artikel heeft maar één artikellid, daardoor is het niet nodig om dit aan te duiden met een ‘1’.
Vanwege het wijzigen van de subsidieregeling klopte de tekst onder artikel 14 niet meer en is dit artikel herschreven. Het doel is niet veranderd, alleen de formulering is aangepast.
Dit artikellid is door de wijziging overbodig geworden (de oude regeling is immers al ingetrokken).