Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2023 |
Citeertitel | Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2023 | Nieuwe regeling | 11-05-2023 |
Toelichting Klachtenregeling ongewenst gedrag gemeente Dronten 2023
De gemeente is aangesloten bij de door het College voor Arbeidszaken van de Vereniging Nederlandse Gemeenten ingestelde LKOG. Deze regeling voorziet in de aanwijzing van het LKOG als de instantie die, in alle gevallen dat binnen de gemeente sprake is van een klacht over ongewenst gedrag, het onderzoek naar die klacht zal verrichten.
Voor een uniforme behandeling van meldingen van ongewenst gedrag heeft het College voor Arbeidszaken de Klachtenregeling ongewenst gedrag vastgesteld. De LKOG neemt alleen zaken in behandeling van organisaties die zich hebben aangesloten én die deze regeling van toepassing hebben verklaard.
Uitgangspunt bij de regelgeving over ongewenst gedrag is de verantwoordelijkheid van de
werkgever voor een veilige werkomgeving en de plicht werknemers te beschermen tegen
discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, geweld en pesten. Dit is neergelegd in de Arbeidsomstandighedenwet.
Het wettelijk kader met betrekking tot (seksuele) intimidatie wordt daarnaast gevormd door de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gelijke behandeling mannen en vrouwen. In het kader van de gelijke behandelingswetgeving wordt (seksuele) intimidatie beschouwd als het maken van onderscheid, hetgeen verboden is.
De verantwoordelijkheid van de werkgever komt ook tot uitdrukking in de Algemene wet
bestuursrecht (Awb) waarin bepaald is dat een gedraging van een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan (artikel 9:1, lid 2).
De Awb bevat minimumeisen voor behoorlijke klachtafhandeling. Op grond van de Awb is het bevoegd gezag verantwoordelijk voor de afdoening van de klacht. Het kan daarbij gebruikmaken van een klachtenadviesinstantie, zoals de Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag. Deze commissie geeft een advies op basis waarvan een bestuursorgaan de klacht afhandelt.
In dit artikel wordt de LKOG aangewezen als klachtenadviesinstantie.
Voor de definitie van ongewenst gedrag wordt verwezen naar de Klachtenregeling ongewenst gedrag van de LKOG (zie de link in artikel 2, vierde lid).
Eerste lid: er dient voor de medewerker duidelijkheid te bestaan waar een klacht betreffende ongewenst gedrag ingediend kan worden.
Dat kan intern bij de vertrouwenspersoon, een teammanager of gemeentesecretaris. Een klacht kan ook bij een andere dan de eigen teammanager ingediend worden.
De medewerker kan een klacht ook schriftelijk rechtstreeks (dus extern) bij de LKOG indienen. In dat geval dient deze, bij voorkeur digitaal, gestuurd te worden naar:
Email: klachtencommissie.ongewenstgedrag@vng.nl
Landelijke Klachtencommissie Ongewenst Gedrag
Voor alle duidelijkheid: deze regeling voorziet in de behandeling van klachten over ongewenst gedrag ingediend door een medewerker. Daar onder begrepen ook stagiaires, en ingehuurd personeel.
Voor arbeidsrechtelijke geschillen kan een medewerker zich richten tot de Geschillencommissie, en voor meldingen over bijvoorbeeld belangenverstrengeling of fraude is de Regeling melden vermoeden misstand van toepassing.
Tweede lid: hier wordt expliciet geregeld dat elke schriftelijk klacht over ongewenst gedrag voor advies wordt voorgelegd aan de LKOG. Ongeacht van welke medewerker de klacht afkomstig is en ongeacht tegen welke medewerker de klacht gericht is. Hier is voor gekozen om een onafhankelijk objectieve behandeling van de klacht te garanderen.
In lijn met Dronten Op Koers is het altijd mogelijk een klacht (eerst) mondeling te bespreken met de in dit lid genoemde functionarissen of een coördinator. Wellicht kan de klacht mondeling afgehandeld worden.
Het (eerst) mondeling bespreken van de klacht is géén verplichte stap in de klachtenprocedure en dus geen voorwaarde voor het in behandeling nemen van een klacht door de LKOG.
De gemeentesecretaris is als hoofd van de ambtelijke organisatie verantwoordelijk voor de doorzending van de klacht naar de LKOG. In het geval de klacht betrekking heeft op gedrag van de gemeentesecretaris draagt de burgemeester zorg voor de doorzending van de klacht.
Derde lid: De Klachtenregeling ongewenst gedrag (inclusief toelichting) wordt van toepassing verklaard op de afhandeling van klachten ingediend bij de gemeente.
Vierde lid: Indien van toepassing wordt geregeld welke versie van de klachtenregeling ongewenst gedrag van toepassing is en waar deze versie van de regeling (en de toelichting op deze regeling) gevonden kan worden.
Het is belangrijk dat een medewerker die ongewenst gedrag ervaart zich te allen tijde vrij én veilig voelt daarover een klacht in te dienen.