Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Beleidsregel Wet Bibob gemeente Schouwen-Duiveland 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Wet Bibob gemeente Schouwen-Duiveland 2023
CiteertitelBeleidsregel Wet Bibob Gemeente Schouwen-Duiveland 2023
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-05-2023vervanging regeling

11-04-2023

gmb-2023-226033

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Wet Bibob gemeente Schouwen-Duiveland 2023

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

Overwegende dat de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (wet Bibob) hun beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming omtrent het toepassen van hun uit de wet voortvloeiende bevoegdheden;

 

Gelet op het bepaalde in de Wet bevordering integriteitsbepalingen door het openbaar bestuur, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, de Alcoholwet, artikel 30b van de Wet op de kansspelen, de artikelen 2.1 en 2.17 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de artikelen 2:25, 2:28 en 2:34 van de Algemene plaatselijke verordening en de Subsidieverordening;

 

Besluiten:

 

Vast te stellen de Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Beleidsregel Wet Bibob gemeente Schouwen-Duiveland 2023).

 

1. Beleidsuitgangspunten

 

Het doel van de Wet Bibob is het waarborgen van de integriteit van het bestuursorgaan en het voorkomen van onbewust faciliteren van criminele activiteiten. Uitgaande van dat doel zijn hieronder beleidsuitgangspunten geformuleerd van gevallen waarin een Bibob-toets wordt uitgevoerd.

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

 

• 1. De definities in artikel 1.1 van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel.

• 2. In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

o a. RIEC: het Regionaal informatie- en expertisecentrum;

o b. Landelijk Bureau Bibob (verder LBB): het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur zoals bedoeld in artikel 8 van de wet.

o c. Wet: de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

o d. Waar in deze beleidsregel “de gemeente” wordt genoemd, wordt hiermee zowel het bestuursorgaan als -wanneer van toepassing- de rechtspersoon met een overheidstaak bedoeld.

o e. De gemeente: de gemeente Schouwen-Duiveland.

Hoofdstuk 2 Alcoholwet en exploitatievergunningen

Artikel 2.1 Bibob-toets bij aanvraag voor een vergunning

 

Uitvoering van de Bibob-toets vindt plaats bij elke aanvraag voor een:

• Alcoholwetvergunning;

• exploitatievergunning voor horeca;

• exploitatievergunning voor speelautomatenhallen;

• vergunning voor seksinrichting of escortbedrijf;

• arbeidsmigrantenvergunning (omgevingsvergunning ‘planologisch strijdig gebruik’);

• evenementen.

 

In het geval van een aanvraag als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening blijft de toepassing van de Bibob toets beperkt tot de bij afzonderlijk besluit van de burgemeester aangewezen evenementenvergunningen.

Artikel 2.2 Uitzonderingen

 

• Wanneer een Alcoholwetvergunning of een horeca-exploitatievergunning wordt aangevraagd door een slijtersbedrijf of een paracommerciële rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 van de Alcoholwet, vindt er in beginsel geen Bibob-toets plaats.

• Bij het bijschrijven van leidinggevenden op het aanhangsel (art. 30a Alcoholwet) vindt er in beginsel geen Bibob-toets plaats.

Hoofdstuk 3 Wabo bouwactiviteit

Artikel 3.1 Bibob-toets bij aanvraag voor een vergunning

 

Uitvoering van een Bibob-toets vindt plaats bij aanvragen voor een beschikking als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (omgevingsvergunning bouwactiviteit) als zij vallen onder één van de in bijlage 1 genoemde risicocategorieën en in onderstaande gevallen:

 

A. Bouwsom

 

Een Bibob-toets vindt plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning-bouwactiviteit waarbij de bouwkosten hoger zijn dan € 500.000,- (exclusief btw). De bouwkosten worden door de gemeente berekend op basis van de vigerende Legesverordening.

 

B. Risicocategorieën

 

Een Bibob-toets vindt bovendien plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning-bouwactiviteit waarbij de normkosten meer bedragen dan € 50.000,- of minder bedragen dan of gelijk zijn aan € 500.000,- (exclusief btw) én waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën zoals aangegeven in bijlage 1.

 

C. Cumulatie

 

In het geval dat een aanvrager in het tijdvak van één jaar, gerekend vanaf de eerste aanvraag, vier aanvragen (of meer) indient voor een omgevingsvergunning-bouwactiviteit, waarbij de bouwkosten meer dan € 50.000,- maar minder dan € 500.000,- (exclusief btw) bedragen, zal op de vierde aanvraag voor een omgevingsvergunning-bouwactiviteit van dezelfde aanvrager een Bibob-toets plaatsvinden.

 

D. Illegaal gestarte bouwactiviteit

 

Er vindt een Bibob-toets plaats in geval reeds aanvang is genomen met de realisatie van een vergunningplichtig bouwwerk, zonder dat daarvoor de vereiste vergunning is verleend én de normkosten meer bedragen dan € 50.000,- of minder bedragen dan of gelijk zijn aan € 500.000,- (exclusief btw).

 

E. Risicogebied

 

Een aanvraag voor een omgevingsvergunning-bouwactiviteit wordt onderworpen aan een Bibob-toets, indien de normkosten hoger zijn dan € 50.000,- (exclusief btw) én indien het een locatie betreft die gelegen is in een door het college bij afzonderlijk besluit aangewezen risicogebied.

Artikel 3.2 Uitzondering

 

Bij een aanvraag omgevingsvergunning-bouwactiviteit zal de Wet Bibob in beginsel niet worden toegepast, in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:

• overheidsinstanties;

• semi-overheidsinstanties;

• toegelaten woningcorporaties 1 ;

• (rechts-) personen die bouwactiviteiten namens of in opdracht van een toegelaten woningcorporatie verrichten én worden gefinancierd uit de eigen middelen van de toegelaten woningcorporatie.

Hoofdstuk 4 Wabo milieuactiviteit

Artikel 4.1 Bibob-toets bij een aanvraag voor een vergunning

 

Uitvoering van de Bibob-toets vindt plaats bij elke aanvraag voor een omgevingsvergunning milieu en een omgevingsvergunning beperkte milieutoets waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën genoemd in bijlage 1.

Artikel 4.2 Uitzondering

 

Bij een aangevraagde of een reeds verleende omgevingsvergunning milieu of beperkte milieutoets zal de Wet Bibob in beginsel niet worden toegepast, in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:

• overheidsinstanties;

• semioverheidsinstanties.

Hoofdstuk 5 Bibob-toets bij reeds verleende vergunningen

Artikel 5.1 Bibob-toets bij verleende vergunningen

 

De Wet Bibob kan worden toegepast bij alle verleende vergunningen Alcoholwet, alle exploitatievergunningen en alle vergunningen Wabo Milieu- en Wabo bouwactiviteit indien:

• er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC;

• er door het LBB een zogenaamde tip wordt gegeven als bedoeld in art. 11 van de wet Bibob;

• er vanuit het LBB desgevraagd informatie als bedoeld in artikel 11a van de wet Bibob is verstrekt;

• er door de Officier van Justitie gebruik wordt gemaakt van zijn tipfunctie bedoeld in art. 26 van de wet Bibob.

Hoofdstuk 6 Toepassingsbereik bij subsidies

Artikel 6.1 Bibob-toets bij subsidies

 

De gemeente kan een Bibob-toets uitvoeren met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening, indien de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd valt onder één of meer van de in de Bijlage 1 genoemde risicocategorieën en/of risicogebieden.

Hoofdstuk 7 Privaatrechtelijke transacties

Artikel 7.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties

 

De gemeente kan de Wet Bibob in beginsel toepassen bij vastgoedtransacties waarbij de gemeente partij is. Bij de start van onderhandelingen daartoe, zal de gemeente de wederpartij ervan in kennis stellen dat een onderzoek deel kan uitmaken van de procedure.

In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule Bibob opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst.

Het onderzoek wordt in beginsel beperkt tot de gevallen die een of meerdere van onderstaande kenmerken hebben:

• behorend tot een als zodanig door de gemeente benoemde risicocategorie, zoals benoemd in Bijlage 1 van deze beleidsregels;

• een bedrijfsstructuur die aanleiding geeft voor een onderzoek;

• financieel risico voor de gemeente.

Artikel 7.2 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten

 

• 1.De gemeente kan de wet Bibob toepassen bij overheidsopdrachten.

• 2.De gemeente neemt een weloverwogen besluit met inachtneming van;

o a. de algemene beginselen van behoorlijk bestuur

o b. de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht

• 3. In aanbestedingsdocumenten zal worden opgenomen dat inschrijvende partijen rekening moeten houden dat de gemeente, alvorens tot gunning over te gaan, een onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

 

Tevens kan in geval van een overheidsopdracht een onderzoek worden gestart wanneer sprake is van een overheidsopdracht die betrekking heeft op activiteiten die gerelateerd kunnen worden aan de risicocategorieën zoals benoemd in Bijlage 1 van deze beleidsregels dan wel plaatsvinden in een in risicogebied.

Hoofdstuk 8 Algemene uitzonderingen

 

In dit beleidsstuk staan een aantal gevallen genoemd waar in beginsel geen Bibob-toets wordt ingesteld. Echter, in die genoemde gevallen wordt toch een Bibob-toets ingesteld indien:

• er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC;

• er door het LBB een zogenaamde tip wordt gegeven als bedoeld in art. 11 van de wet Bibob;

• er vanuit het LBB desgevraagd informatie als bedoeld in artikel 11a van de wet Bibob is verstrekt;

• er door de Officier van Justitie gebruik wordt gemaakt van zijn tipfunctie bedoeld in art. 26 van de wet Bibob

Hoofdstuk 9 Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 9.1 Inwerkingtreding

 

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Artikel 9.2 Citeertitel

 

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: “Beleidsregel Wet Bibob gemeente Schouwen-Duiveland 2023”.

 

Vastgesteld door de burgemeester op 11 april 2023

Vastgesteld door college van burgemeester en wethouders op 11 april 2023.

Bijlage 1 risicocategorieën

 

Risicocategorieën waarbij de gemeente de Wet Bibob kan toepassen:

 

• Afvalbewerkings- en –verwerkingsbedrijven

• Afvalrecyclingbedrijven

• Autodemontagebedrijven

• Autohandel (verkoop en verhuur)

• Belwinkels

• Beauty-, wellness- en saunabedrijven

• Cadeauwinkels (bijv. souvenierswinkels, kleine shop voor cadeaus enz.)

• Coffeeshops

• Darkrooms

• Energiemaatschappijen/ producenten (w.o. vergisters, windmolens etc.)

• Erotische massagesalons

• Escortbedrijven

• Fitnessbedrijven

• Gamecenters (artikel 30c, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de kansspelen)

• Horecabedrijven (inrichtingen waar dranken worden geschonken)

• Hotels

• Huisvesting arbeidsmigranten

• Inrichtingen voor het reinigen van drukhouders, insluitsystemen, ketels, vaten, mobiele tanks, tankauto's, tank- of bulkcontainers

• Internetcafés

• Inrichtingen voor:

o het bewerken, verwerken, opslaan of overslaan van dierlijke of overige organische meststoffen

het vervaardigen, bewerken, opslaan of overslaan van anorganische nitraathoudende meststoffen

• Import en exportbedrijven

• Kamerverhuurbedrijven (alsmede omgevingsvergunningen voor kamerverhuur- en/ of logiespanden waarbij sprake is van vijf of meer kamers)

• Kappers / kapsalons

• Kavelverkoop

• Nagelstudio’s

• Niet-geregistreerde uitzendbureaus

• Ondernemingen die handelen in (beschermde) diersoorten

• Pensions

• PGB-bureaus

• Prostitutiebedrijven

• Recreatieparken en jachthavens

• Reïntegratiebedrijven en/ of activiteiten;

• Religieuze instellingen

• Scholen

• Shisha-lounges

• Seksbioscopen

• Sekswinkels

• Sloopbedrijven

• Smartshops/ Headshops

• Speelautomatenhallen (artikel 30c, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de kansspelen)

• Sportscholen

• Sporthallen/complexen

• Tattooshops

• Transformatie kantoorpanden

• Transportondernemingen

• Vastgoedbedrijven

• Verhuur gemeentelijke vastgoed

• Verkoop (voormalige) overheidsgebouwen

• Verkoop van rookwaren of spijzen voor directe consumptie (mogelijk vallend onder coffeeshops)

• Vuurwerkbranche

• Wellnesscentra/ zonnestudio’s

• Wisselkantoren

• Woon-/zorgkantoren waar bedrijfsmatig zorg wordt verleend

• Zonneparken

• Zorgbureaus/ zorgaanbieders

 

Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet limitatief. De lijst van risicocategorieën kan, indien nieuwe ontwikkelingen dit noodzakelijk maken, door het college worden aangepast.

________________________________________

1

Dit houdt in dat de woningcorporatie is toegelaten door de Minister van Volkshuisvesting conform het Woningbesluit 1932 middels een daartoe verstrekte vergunning.