Organisatie | Cranendonck |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregels behorend bij de Wegsleepverordening gemeente Cranendonck 2012 |
Citeertitel | Uitvoeringsregels behorend bij de Wegsleepverordening gemeente Cranendonck 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2023 | nieuwe regeling | 09-05-2023 |
Aantreffen foutief geparkeerd voertuig/motorrijtuig
De procedure start met het aantreffen van een foutief geparkeerd voertuig, motorrijtuig. (artikel 1 Wegsleepverordening gemeente Cranendonck 2012)
De volgende drie criteria zijn van toepassing, waarvan ieder afzonderlijk criterium al voldoende is om de wegsleepregeling toe te passen:
In de Bijlage van de verordening staan de volgende situaties vermeld:
Veiligheid op de weg en vrijheid van het verkeer
Als gevallen waarin verwijdering, overbrenging en inbewaringstelling van voertuigen als primair belang voor de veiligheid op de weg en de vrijheid van het verkeer (zie artikel 170, eerste lid, aanhef en onder a en b WVW 1994) noodzakelijk zijn, kunnen worden genoemd:
Gevaarlijk of hinderlijk gedrag
Vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen
Verwijdering, overbrengen en inbewaringstelling van voertuigen in het belang van het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen (zie artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c WVW 1994 en artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen) kunnen noodzakelijk zijn in het geval dat een voertuig geparkeerd is:
op een parkeerplaats, nader aangeduid door bord E9 van die bijlage, met uitzondering van plaatsen – tevens aangeduid met de tekst “Gemeentelijke Verordening” – die door het college zijn aangewezen als parkeerplaatsen waar tegen betaling van parkeerbelasting, bedoeld als in artikel 1, onderdeel a van de Verordening parkeerplaatsen en vergunningen mag worden geparkeerd;
Bijvoorbeeld: het wegslepen van een voertuig om 4.00 uur ’s nachts vanaf een laad- en of losterrein of bijv. het marktterrein is niet noodzakelijk. De automobilist begaat een overtreding, maar er is geen noodzaak tot wegslepen.
Wanneer geldt de wegsleepverordening niet?
Let op! Bij aanrijding of diefstal is er sprake van ‘bergen’ van een voertuig en geen ‘wegslepen’. Het Landelijk Centraal Meldpunt (LCM) verzorgt dit bergen. Het veiligstellen van een voertuig na inbraak valt ook vaak onder deze regeling. De wegsleepverordening is in die gevallen niet van toepassing. Ook het gerechtelijk wegslepen of fiscaal wegslepen (openstaande betalingen belastingen) valt niet onder deze wegsleepverordening.
De wegsleepverordening geldt niet op wegen waarop Incident Management van toepassing is zoals provinciale en rijkswegen.
Alleen ambtenaren die vanuit hun functie bij de gemeente belast zijn met toezicht, handhaving en openbare orde en door de gemeente gemandateerd zijn.
Indien er sprake is van een wegsleepwaardige situatie, wordt de wegsleep- en bewaarprocedure gestart. Deze procedure is als volgt:
Om de overtreding te constateren kan – zoals bij andere parkeerovertredingen – een waarnemingstijd nodig zijn.
Voor constatering van een gedraging in strijd met een verbod stil te staan is geen waarnemingstijd nodig.
Bij parkeerverboden is een waarnemingstijd van elf minuten (meer dan tien minuten) reëel voordat er kan worden geconstateerd dat er sprake is van parkeren.
Parkeren op laad- en loshavens
Bij laad- en loshavens wordt een onafgebroken waarnemingstijd van elf minuten aanbevolen, gedurende welke geen laad- en losactiviteiten worden geconstateerd. Pas daarna wordt geconstateerd dat er sprake is van parkeren.
De bevoegde ambtenaar van de gemeente schakelt bij een wegsleepwaardige situatie het wegsleepbedrijf in. Bij de oproep wordt vermeld om welk type auto het gaat. Het wegsleepbedrijf weet dan of zij een kleine of grote takelauto moet inzetten.
Indien een auto met zichtbaar aanwezige gevaarlijke stoffen wordt aangetroffen (met bekende oranje kentekens / bordjes erop), wordt er pas weggesleept na overleg met de Inspectie Rijksdienst voor het Wegverkeer.
De bevoegde functionaris wacht in de nabijheid van het voertuig tot de komst van de takelauto.
Na de komst van de takelwagen maakt het personeel van de takelwagen een foto van de situatie.
Op de foto dient de overtreding zoveel mogelijk zichtbaar te zijn. Het kan nodig zijn meerdere foto’s te maken.
De foto wordt in het bewaringsregister opgenomen. Daarna controleert de het personeel van de takelwagen het voertuig op beschadigingen/schade en/of in de auto aanwezige voorwerpen. Ook hiervan worden foto’s gemaakt.
Het personeel van het wegsleepbedrijf vult alvorens de werkzaamheden ter plaatse het wegsleepformulier in. Dit document wordt ondertekend door een medewerker van het wegsleepbedrijf.
De bevoegde ambtenaar of een eventueel aanwezige politiefunctionaris informeert via telefoonnummer 0900-8844 direct de meldkamer van de politie dat de auto met kenteken XX-XX-XX is weggesleept. De eigenaar die zijn auto mist, zal in eerste instantie zich melden bij de politie.
Na aankomst op de bewaarplaats controleert het personeel van het wegsleepbedrijf het voertuig nogmaals op beschadigingen. De bevindingen worden eveneens ingevuld op het wegsleepformulier. Het formulier wordt opgenomen in het ‘Bewaringsregister’.
Het noteren van schade is van belang, omdat het wegsleepbedrijf verantwoordelijk is voor ontstane schade tijdens het wegslepen. Het wegsleepbedrijf houdt zich aan de regeling Algemene Vervoers Condities. Hierin is alles geregeld met betrekking tot de aansprakelijkheid van het wegsleepbedrijf ten gevolge van schade ontstaan tijdens het bergen respectievelijk het vervoer van het voertuig, vervoer van personen en de met die personen meereizende bagage.
Wanneer een voertuig fout geparkeerd staat en kan worden weggesleept, bestaan er twee manieren om hier tegen op te treden:
Het opmaken van een proces verbaal op grond van de Wet Mulder voordat tot het wegslepen van een voertuig kan worden overgegaan is niet meer vereist, maar kan nog steeds wel samengaan.
Fase 1: Een wegsleepvoertuig is besteld door de bevoegde functionaris. Indien de eigenaar / houder / bestuurder ter plaatse komt voordat het wegsleepbedrijf ter plaatse is, betaalt de eigenaar / houder / bestuurder de voorrijkosten (niet ter plaatse, er wordt een besluit tot toepassing last onder bestuursdwang nagezonden. Buitenlandse kentekens dienen wel direct te betalen.
Fase 2: Het wegsleepvoertuig is ter plaatse en het voertuig bevindt zich op de takelwagen. Dan is er sprake van een volledige berging en dient de eigenaar / houder / bestuurder zowel de voorrijkosten als de kosten voor het overbrengen van een voertuig te betalen.
Fase 3: Het voertuig is weggesleept en in bewaring gesteld. Dan zijn de kosten: voorrijkosten, kosten overbrengen van het voertuig en bewaarkosten per etmaal.
Geen kosten zijn verschuldigd:
Deze situaties dient de rechthebbende aan te tonen door een afschrift van het vonnis c.q. de uitspraak in bezwaar c.q. beroep.
NB: Indien de gemeente niet tot overbrenging had mogen overgaan, betaalt de gemeente de voorrijkosten, de kosten van het overbrengen van een voertuig en de bewaarkosten per etmaal.
De tarieven inzake de voorrijkosten, het wegslepen en het in bewaring nemen van een voertuig zijn opgenomen in het aanwijzingsbesluit tarieven behorende bij de Wegsleepverordening gemeente Cranendonck 2012.
Het tijdstip van bewaren gaat in op het moment van loskoppelen van het voertuig op de bewaarplaats. Vanaf dat moment gaan de bewaarkosten gelden.
Dit is het terrein van het wegsleepbedrijf. In bepaalde gevallen kan dit eveneens de gemeentewerf zijn.
Het voertuig is nu overgedragen aan de bewaarder, het wegsleepbedrijf dat door het college van burgemeester is gemandateerd.
Alle kosten dienen betaald te zijn, voordat een voertuig kan worden teruggegeven. Een betalingsregeling is niet mogelijk. De betaling van de kosten kan niet worden geschorst omdat iemand het niet eens is met de reden van wegslepen. Wel kunnen in bepaalde omstandigheden geen kosten verschuldigd zijn.
De kosten moeten worden voldaan bij de gemeente. Indien het gemeentehuis gesloten is, tijdens bijvoorbeeld de avonduren of in het weekend, moet de overtreder wachten tot het gemeentehuis weer geopend is. Op het gemeentehuis is het slechts mogelijk met pin te betalen.
Indien de eigenaar / houder / bestuurder ter plaatse komt, voordat het wegsleepbedrijf ter plaatse is, betaalt de eigenaar / houder / bestuurder de voorrijkosten (niet ter plaatse, er wordt een besluit tot toepassing last onder bestuursdwang nagezonden. Buitenlandse kentekens dienen direct te betalen. De medewerker die hiertoe gemandateerd is door het college verzorgt de afrekening.
Teruggave kan alleen aan degene die aantoont dat hij / zij eigenaar, houder of gemachtigde (huurder, lener, leaser of pandhouder) is van het voertuig. Deze wijze van legitimatie c.q. machtiging dient in het bewaringsregister vermeld te worden.
Teruggave weggesleept voertuig
Als alle kosten zijn betaald en legitimatie heeft plaatsgevonden, moet het voertuig worden teruggegeven. Bij het afhalen verstrekt het wegsleepbedrijf een bewijs van afhalen. Dit dient tevens als vrijwaringbewijs voor het wegsleepbedrijf. Er ontstaan dan geen misverstanden over het moment dat de rechthebbende weer beschikking heeft over het voertuig.
Als een voertuig niet binnen 48 uur is afgehaald, dan laat de bewaarder, d.w.z. het wegsleepbedrijf – als gemandateerde namens het college van burgemeester en wethouders – een onderzoek instellen naar de eigenaar / houder van het voertuig. Bij een kentekenplichtig voertuig gebeurt dit onderzoek bij de Rijksdienst voor het wegverkeer.
Als de eigenaar / houder bekend is, sturen burgemeester en wethouders – na melding door het wegsleepbedrijf – binnen 5 werkdagen per aangetekende brief een kennisgeving.
In deze kennisgeving wordt vermeld:
De kosten van transport maken deel uit van de kosten van bewaring. De rechthebbende wordt conform artikel 5: 30 Awb over deze verplaatsing geïnformeerd.
Het wegsleepbedrijf is bevoegd, ingeval:
Het wegsleepbedrijf heeft hiervoor toestemming nodig van het college van burgemeester en wethouders.
Het wegsleepbedrijf dient als bewaarder namens burgemeester en wethouders zorg te dragen voor bewaring en eventuele verkoop van het voertuig en is bevoegd daarvoor alle handelingen (inclusief het inschakelen van een taxateur) te verrichten.
Het wegsleepbedrijf is aangewezen als bewaarder, die het bewaringsregister beheert. Elk voertuig dat op de bewaarplaats wordt gebracht, wordt ingeschreven in het bewaringsregister.
In het bewaringsregister wordt zo spoedig mogelijk na de inbewaringstelling opgenomen:
Bij verkoop / vernietiging / om niet afstaan
Datum waarop restitutie wordt verleend, bedrag en de grond van restitutieverlening en de naam en het adres van degene aan wie de restitutie is verleend.
De gegevens blijven 5 jaar in het bewaringsregister bewaard. Deze termijn start na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de bewaarder het voertuig heeft teruggegeven, verkocht, om niet aan een derde in eigendom overgedragen dan wel vernietigd.
De gemeente verstrekt aan belanghebbende desgevraagd gegevens uit het bewaringsregister. De Wet persoonsregistratie wordt daarbij nageleefd.
Besluit tot toepassing last onder bestuursdwang en proces verbaal van meevoeren en opslaan
Een beslissing tot het toepassen van een last onder bestuursdwang, in dit geval het toepassen van een wegsleepverordening als bedoeld in artikel 170, lid 1 WVW 1994, wordt altijd op schrift gesteld. Deze schriftelijke beslissing is een beschikking (art. 5:24 tweede lid Awb zegt dat de beschikking moet vermelden welk voorschrift is of wordt overtreden).
Van het daadwerkelijk meevoeren en opslaan moet een proces-verbaal worden opgemaakt. Hiervan wordt een afschrift verstrekt aan degene, die het voertuig onder zich had. Het proces-verbaal is tevens een verklaring als bedoeld in de Algemene Wet bestuursrecht (Awb). Een proces-verbaal wordt opgemaakt in het belang van de rechtszekerheid van de belanghebbende.
Bezwaar en beroepsmogelijkheid
Elke beschikking is een besluit waartegen op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 en 7:1 Awb bezwaar en beroep openstaat.
In het besluit tot toepassing last onder bestuursdwang, dat wordt bekend gemaakt aan de rechthebbende, staat vermeld dat iedere belanghebbende tegen het genomen besluit bezwaar kan maken. Ook staat vermeld aan welke voorwaarden een bezwaarschrift moet voldoen. Bij het bezwaarschrift dient een afschrift van het besluit toepassing last onder bestuursdwang te worden gevoegd
Rapportage door wegsleepbedrijf aan gemeente Cranendonck
Het wegsleepbedrijf houdt de gemeente Cranendonck periodiek op de hoogte van de voertuigen die op dat moment nog in bewaring zijn genomen.
Tijdens de uitvoering van de overeenkomst tussen de gemeente Cranendonck en het wegsleepbedrijf vindt periodiek overleg plaats tussen de gemeente en het wegsleepbedrijf.
Wettelijk voorgeschreven overleg met justitie
Het Besluit wegslepen van voertuigen schrijft voor dat regelmatig overleg wordt gepleegd met justitie over de wegsleepverordening. Hiervoor kan worden aangesloten bij het reeds bestaande overleg met justitie, via het driehoeksoverleg.