Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent de procedure bij nadeelcompensatie (Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent de procedure bij nadeelcompensatie (Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022)
CiteertitelVerordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Afdeling 15.1 van de Omgevingswet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

07-03-2022

gmb-2023-218517

2021-055606

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent de procedure bij nadeelcompensatie (Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022)

De raad van de gemeente Den Helder;

 

gelezen het raadsvoorstel van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder van 1 februari 2022,

 

kennis genomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer op 2 maart 2022.

 

 

besluit:

 

1. de Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022 vast te stellen;

2. de onder beslispunt 1 genoemde verordening in werking te laten treden op de dag na die waarop zij bekend is gemaakt, doch niet eerder dan dat de Omgevingswet (Stb. 2016, 156) in werking is getreden.

 

 

Aldus besloten in de raadsvergadering van 7 maart 2022

 

 

 

 

voorzitter

J.A. de Boer MSc.

 

 

 

griffier

mr. drs. M. Huisman

 

 

Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022

 

Artikel 1 Toepassingsbereik

 

  • 1.

    Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan van de gemeente.

  • 2.

    Deze verordening heeft geen betrekking op aanvragen om schadevergoeding waarop een bijzondere regeling van toepassing is.

Artikel 2 Heffen recht

 

Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van €300,- geheven.

Artikel 3 Aanvraag

 

  • 1.

    In aanvulling op artikel 4:127 van de Algemene wet bestuursrecht bevat een aanvraag mede:

    • a.

      als het schade betreft wegens winst- of inkomstenderving: jaarrekeningen over het jaar waarin schade is geleden en voor zover van toepassing de drie daaraan voorafgaande jaren en de aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting.

    • b.

      als het schade betreft wegens gederfde huurinkomsten: een afschrift van de huurovereenkomst of gebruiksovereenkomst en een eigendomsakte.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan andere dan de in het eerste lid genoemde gegevens verlangen, indien die voor het nemen van een beslissing op de aanvraag noodzakelijk zijn.

Artikel 4 Instelling en samenstelling adviescommissie

 

  • 1.

    Het bevoegd bestuursorgaan kan een adviescommissie instellen om het bestuursorgaan te adviseren over de aanvraag om schadevergoeding.

  • 2.

    Een adviescommissie bestaat uit een of meer leden.

  • 3.

    De leden van de door de raad ingestelde adviescommissie worden benoemd door burgemeester en wethouders voor de termijn die nodig is om het bevoegd bestuursorgaan te kunnen adviseren over de voorliggende aanvragen om schadevergoeding.

  • 4.

    De leden van de adviescommissie voor bestuursorganen anders dan de raad worden benoemd door de betreffende bevoegde bestuursorganen voor de termijn die nodig is om dit bestuursorgaan te kunnen adviseren over de voorliggende aanvragen om schadevergoeding.

Artikel 5 Procedure

 

  • 1.

    Het bestuursorgaan wint slechts advies in bij een adviescommissie voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.

  • 2.

    Advies als bedoeld in het eerste lid, kan in ieder geval niet ingewonnen als:

    • a.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

    • b.

      de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan genomen besluit of verrichte handeling;

    • c.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

    • d.

      de schadevergoeding kennelijk minder bedraagt dan € 10.000,-, of

    • e.

      naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

  • 3.

    Als advies wordt ingewonnen bij een adviescommissie, informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbenden.

  • 4.

    Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:

    • a.

      degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en,

    • b.

      als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

      • 1°.

        de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of

      • 2°.

        de schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.

Artikel 6 Uitbetaling

 

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald binnen vier weken na het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.

Artikel 7 Aanvraag voorschot

 

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan op een daartoe strekkende aanvraag beslissen een voorschot te verlenen op een uit te betalen geldsom.

  • 2.

    Het voorschot bedraagt maximaal 50% van de in het conceptadvies opgenomen geldsom.

  • 3.

    De artikelen 4:95 en 4:96 van de Algemene wet bestuursrecht zijn op dit voorschot van toepassing.

Artikel 8 Inwerkingtreding

 

Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij bekend is gemaakt, doch niet eerder dan dat de Omgevingswet (Stb. 2016,156) in werking is getreden.

Artikel 9 Citeertitel

 

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022.

 

 

Toelichting Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022

Algemeen

 

De gemeente Den Helder kan rechtmatig handelen en toch schade veroorzaken. Bijvoorbeeld door het verlenen van een omgevingsvergunning, het inperken van rechten of door neveneffecten die ontstaan door werkzaamheden. Het gaat dus om schade veroorzaakt door rechtmatige besluiten en om schade veroorzaakt door rechtmatige feitelijke handelingen. In 2022 zullen voor het vergoeden van schade twee nieuwe wettelijke regelingen in werking treden. Ten eerste de nadeelcompensatie-regeling in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit gaat over nadeelcompensatie bij rechtmatig handelen. Ten tweede de Omgevingswet. Dit gaat over nadeelcompensatie bij een omgevingsvergunning of een regel in een omgevingsplan. Met deze verordening legt de gemeente Den Helder vast hoe de procedure bij een aanvraag voor nadeelcompensatie bij de gemeente Den Helder wordt afgehandeld. Hierbij wordt het wettelijke kader uit de Awb en de Omgevingswet aangevuld met lokale regels.

 

Onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die bij inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt ingetrokken, kunnen inwoners die schade lijden als gevolg van een (rechtmatige) planologische maatregel reeds een schadevergoeding aanvragen. Dit staat bekend als planschade(compensatie). De term planschade(compensatie) wordt in het nieuwe wettelijke kader en in deze verordening vervangen door de nieuwe term nadeelcompensatie. In de toelichting onder artikel 8 vind u meer informatie over het overgangsrecht voor planschade die is ontstaan als gevolg van besluiten met betrekking tot de Wet ruimtelijke ordening, maar waarbij na inwerkingtreding van de Omgevingswet een aanvraag voor planschadecompensatie wordt gedaan.

 

Artikel 1 Toepassingsbereik

 

Dit artikel geeft aan wat het toepassingsbereik van de verordening is, oftewel in welke gevallen de verordening van toepassing is en in welke gevallen niet.

 

Artikel 2 Heffen recht

 

In dit artikel wordt vastgelegd dat een recht wordt geheven op het in behandeling nemen van een aanvraag tot nadeelcompensatie. Dit recht wordt geheven om te voorkomen dat aanvragen worden gedaan die niet ontvankelijk zijn of inhoudelijk (vrijwel) zeker niet in aanmerking komen voor nadeelcompensatie. Wanneer de aanvraag voor nadeelcompensatie wordt toegekend wordt het geheven recht terugbetaald, zoals bepaald in de Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:129, lid c.

 

Artikel 3 Aanvraag

 

In dit artikel wordt vastgelegd welke informatie in ieder geval dient te worden aangeleverd bij een aanvraag tot nadeelcompensatie. Dit wordt vastgelegd om een goede beoordeling van de aanvraag mogelijk te maken. Ook is opgenomen dat, indien nodig om te komen tot een beslissing, aanvullende informatie kan worden opgevraagd door het bestuursorgaan.

 

Artikel 4 Instelling en samenstelling adviescommissie

 

In dit artikel wordt vastgelegd dat het bevoegde bestuursorgaan een adviescommissie kan instellen om te adviseren over de aanvraag tot nadeelcompensatie. Daarnaast bevat dit artikel bepalingen over de samenstelling en benoeming van de leden van de adviescommissie.

 

Artikel 5 Procedure

 

In dit artikel wordt nader vastgelegd welke procedure wordt gevolgd om te komen tot een beslissing op de aanvraag voor nadeelcompensatie.

 

Artikel 6 Uitbetaling

 

In dit artikel wordt nader vastgelegd binnen welke termijn een geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag tot nadeelcompensatie wordt uitbetaald.

 

Artikel 7 Aanvraag voorschot

 

In dit artikel wordt nader vastgelegd dat een voorschot kan worden verleend en welke voorwaarden hieraan zijn verbonden.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

 

Dit artikel geeft aan op welk moment de verordening in werking treedt. De verordening zal in werking treden op de dag dat de Omgevingswet in werking treedt. Vanaf dit moment voorziet deze verordening het kader voor afwikkeling van nadeelcompensatie op grond van titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet.

 

Indien een aanvraag voor nadeelcompensatie gebaseerd is op een besluit/besluiten uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die bij inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt ingetrokken, is deze verordening niet van toepassing. Onder de Wro geldt een aparte systematiek voor het afhandelen van deze zogeheten ‘planschade’. Aangezien aanvragen voor compensatie van planschade nog voor een periode van vijf jaar na het besluit kunnen worden ingediend bestaat de mogelijkheid dat er nog aanvragen voor compensatie van planschade binnenkomen na uitwerkingtreding van de Wro. Om deze reden blijft het oude kader (de Verordening schadeadvisering ruimtelijke ordening gemeente Den Helder, uit 2008) voorlopig ook gehandhaafd. Hiermee bestaan tijdelijk twee verordeningen voor het compenseren van schade als gevolg van rechtmatige overheidsbesluit naast elkaar.

 

Artikel 9 Citeertitel

 

In dit artikel wordt vastgelegd hoe deze verordening dient te worden aangehaald.