Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent de procedure bij nadeelcompensatie (Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022) |
Citeertitel | Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 07-03-2022 | 2021-055606 |
De raad van de gemeente Den Helder;
gelezen het raadsvoorstel van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder van 1 februari 2022,
kennis genomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer op 2 maart 2022.
1. de Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022 vast te stellen;
2. de onder beslispunt 1 genoemde verordening in werking te laten treden op de dag na die waarop zij bekend is gemaakt, doch niet eerder dan dat de Omgevingswet (Stb. 2016, 156) in werking is getreden.
Aldus besloten in de raadsvergadering van 7 maart 2022
Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van €300,- geheven.
Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald binnen vier weken na het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.
Toelichting Verordening procedure nadeelcompensatie gemeente Den Helder 2022
De gemeente Den Helder kan rechtmatig handelen en toch schade veroorzaken. Bijvoorbeeld door het verlenen van een omgevingsvergunning, het inperken van rechten of door neveneffecten die ontstaan door werkzaamheden. Het gaat dus om schade veroorzaakt door rechtmatige besluiten en om schade veroorzaakt door rechtmatige feitelijke handelingen. In 2022 zullen voor het vergoeden van schade twee nieuwe wettelijke regelingen in werking treden. Ten eerste de nadeelcompensatie-regeling in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit gaat over nadeelcompensatie bij rechtmatig handelen. Ten tweede de Omgevingswet. Dit gaat over nadeelcompensatie bij een omgevingsvergunning of een regel in een omgevingsplan. Met deze verordening legt de gemeente Den Helder vast hoe de procedure bij een aanvraag voor nadeelcompensatie bij de gemeente Den Helder wordt afgehandeld. Hierbij wordt het wettelijke kader uit de Awb en de Omgevingswet aangevuld met lokale regels.
Onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die bij inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt ingetrokken, kunnen inwoners die schade lijden als gevolg van een (rechtmatige) planologische maatregel reeds een schadevergoeding aanvragen. Dit staat bekend als planschade(compensatie). De term planschade(compensatie) wordt in het nieuwe wettelijke kader en in deze verordening vervangen door de nieuwe term nadeelcompensatie. In de toelichting onder artikel 8 vind u meer informatie over het overgangsrecht voor planschade die is ontstaan als gevolg van besluiten met betrekking tot de Wet ruimtelijke ordening, maar waarbij na inwerkingtreding van de Omgevingswet een aanvraag voor planschadecompensatie wordt gedaan.
Dit artikel geeft aan wat het toepassingsbereik van de verordening is, oftewel in welke gevallen de verordening van toepassing is en in welke gevallen niet.
In dit artikel wordt vastgelegd dat een recht wordt geheven op het in behandeling nemen van een aanvraag tot nadeelcompensatie. Dit recht wordt geheven om te voorkomen dat aanvragen worden gedaan die niet ontvankelijk zijn of inhoudelijk (vrijwel) zeker niet in aanmerking komen voor nadeelcompensatie. Wanneer de aanvraag voor nadeelcompensatie wordt toegekend wordt het geheven recht terugbetaald, zoals bepaald in de Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:129, lid c.
In dit artikel wordt vastgelegd welke informatie in ieder geval dient te worden aangeleverd bij een aanvraag tot nadeelcompensatie. Dit wordt vastgelegd om een goede beoordeling van de aanvraag mogelijk te maken. Ook is opgenomen dat, indien nodig om te komen tot een beslissing, aanvullende informatie kan worden opgevraagd door het bestuursorgaan.
Artikel 4 Instelling en samenstelling adviescommissie
In dit artikel wordt vastgelegd dat het bevoegde bestuursorgaan een adviescommissie kan instellen om te adviseren over de aanvraag tot nadeelcompensatie. Daarnaast bevat dit artikel bepalingen over de samenstelling en benoeming van de leden van de adviescommissie.
In dit artikel wordt nader vastgelegd welke procedure wordt gevolgd om te komen tot een beslissing op de aanvraag voor nadeelcompensatie.
In dit artikel wordt nader vastgelegd binnen welke termijn een geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag tot nadeelcompensatie wordt uitbetaald.
In dit artikel wordt nader vastgelegd dat een voorschot kan worden verleend en welke voorwaarden hieraan zijn verbonden.
Dit artikel geeft aan op welk moment de verordening in werking treedt. De verordening zal in werking treden op de dag dat de Omgevingswet in werking treedt. Vanaf dit moment voorziet deze verordening het kader voor afwikkeling van nadeelcompensatie op grond van titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet.
Indien een aanvraag voor nadeelcompensatie gebaseerd is op een besluit/besluiten uit de Wet ruimtelijke ordening (Wro), die bij inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt ingetrokken, is deze verordening niet van toepassing. Onder de Wro geldt een aparte systematiek voor het afhandelen van deze zogeheten ‘planschade’. Aangezien aanvragen voor compensatie van planschade nog voor een periode van vijf jaar na het besluit kunnen worden ingediend bestaat de mogelijkheid dat er nog aanvragen voor compensatie van planschade binnenkomen na uitwerkingtreding van de Wro. Om deze reden blijft het oude kader (de Verordening schadeadvisering ruimtelijke ordening gemeente Den Helder, uit 2008) voorlopig ook gehandhaafd. Hiermee bestaan tijdelijk twee verordeningen voor het compenseren van schade als gevolg van rechtmatige overheidsbesluit naast elkaar.
In dit artikel wordt vastgelegd hoe deze verordening dient te worden aangehaald.