Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Harlingen

Mandaatbesluit van de heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHarlingen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit van de heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen
CiteertitelMandaatbesluit van de heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dee regeling vervangt de mandaatbesluiten van heffings- en invorderingsambtenaren, die zijn genomen vóór 1 februari 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht
  3. Algemene wet inzake rijksbelastingen
  4. Kostenwet invordering rijksbelastingen
  5. Invorderingswet 1990
  6. Wet waardering onroerende zaken
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-05-202301-02-2023nieuwe regeling

09-05-2023

gmb-2023-216757

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit van de heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen

De heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Harlingen;

Overwegende dat in verband met de doelmatigheid het wenselijk is om zijn bevoegdheden te mandateren;

De uitoefening van de bevoegdheden, zoals bedoeld in de in Bijlagen 1 en 2 bij dit besluit behorende tabellen, op te dragen aan de daarbij aangegeven functionarissen;

 

Gelet op het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen van 31 januari 2023, de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Kostenwet invordering rijksbelastingen, de Invorderingswet 1990 en de Wet waardering onroerende zaken (WOZ);

 

Besluit vast te stellen:

“Mandaatbesluit van de heffings- en invorderingsambtenaar gemeente Harlingen”.

Artikel 1 Definitie mandaat

Onder ‘mandaat’ wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van de heffings-/invorderingsambtenaar besluiten te nemen, zulks met inbegrip van de ondertekeningsbevoegdheid.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    De heffings- en invorderingsambtenaar verleent aan de functionaris het mandaat tot heffing en inning ten aanzien van de gemeentelijke belastingen, zoals bedoeld in de in Bijlagen 1 en 2 bij dit besluit behorende tabellen.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid geschiedt de uitoefening van de bevoegdheden binnen de grenzen van het recht, waarop deze bevoegdheden steunen en de ter zake geldende uitvoeringsregels.

  • 3.

    Voor zover de uitoefening van de bevoegdheden financiële consequenties voor de gemeente met zich brengt, geschiedt zulks met inachtneming van de ter zake gestelde budgettaire kaders.

  • 4.

    De gemandateerde is bevoegd om krachtens mandaat besluiten te nemen, zulks met inbegrip van de ondertekeningsbevoegdheid. Deze bevoegdheid omvat tevens alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

Artikel 3 Ondertekening

De ondertekening van uitgaande stukken, waarop de besluitbevoegdheid betrekking heeft, geschiedt als volgt:

 

“Namens de heffingsambtenaar,

 

“Namens de invorderingsambtenaar,

 

Gevolgd door de functie-aanduiding van de gemandateerde, diens handtekening en naam.

Artikel 4 Ondermandaat

De gemandateerde is niet bevoegd om ondermandaat te verstrekken ten aanzien van enige bij dit besluit aan hem verleende bevoegdheid, tenzij en voor zover de heffings-/invorderingsambtenaar daarvoor toestemming heeft verleend.

Artikel 5 Toezicht en rapportage

  • 1.

    De mandaatgever draagt zorg voor het toezicht op de rechtmatige uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.

  • 2.

    De gemandateerde draagt desgevraagd zorg voor periodieke rapportages aan de mandaatgever over de uitoefening van zijn gemandateerde bevoegdheden.

Artikel 6 Bekendmaking

Dit besluit wordt bekendgemaakt op de wijze, zoals voorgeschreven in artikel 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 februari 2023. Op deze datum vervallen de mandaatbesluiten van heffings- en invorderingsambtenaren, die zijn genomen vóór 1 februari 2023.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit van de heffings- en invorderings-ambtenaar gemeente Harlingen”.

Dit besluit is vastgesteld door de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Harlingen op 9 mei 2023,

teamleider Bedrijfsvoering

Bijlage 1 Mandatering van bevoegdheden heffingsambtenaar

 

Gemeentelijke belasting

Gemandateerde

Onroerendezaakbelasting (WOZ)

Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen

Medewerker Belastingen

Rioolheffing

Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen

Precariobelasting

Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen

Lijkbezorgingsrechten

Medewerker Burgerzaken

Afvalstoffenheffing en reinigingsheffing

Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen

Medewerker Belastingen

Schoolzwemmen/zwemaccommodaties

Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen

Toeristenbelasting

Beleidsmedewerker belastingen & verzekeringen

Medewerker Belastingen

Watertoeristenbelasting

Beleidsmedewerker WOZ/belastingen & verzekeringen Medewerker Belastingen

Parkeerbelastingen (vergunningen en naheffingsaanslagen)

Medewerker Burgerzaken (vergunningen) Medewerker Belastingen (naheffingsaanslagen)

Leges; Algemene dienstverlening

Medewerker Burgerzaken

Senior medewerker DIV

Teamleider Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) Teamleider Dienstverlening Teamleider Buitendienst Coördinator Reiniging, Tractie en Onderhoud Beleidsmedewerker Verkeer en Parkeren

Adviseur vastgoed en grondzaken

Leges; Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Teamleider Omgeving Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening Milieuregisseur Beleidsmedewerker Wonen/Volkshuisvesting Functioneel- en BAG beheerder

Vergunningverlener WABO

Vergunningverlener WABO & kwaliteitsmedewerker VVH Adviseur vastgoed en grondzaken Adviseur Erfgoed & monumentenzorg

Leges; Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Medewerker beleidsondersteuning BIBOB Concernjurist

Bijlage 2 Mandatering van bevoegdheden invorderingsambtenaar

 

Gemeentelijke belasting

Gemandateerde

Onroerendezaakbelasting (WOZ)

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Rioolheffing

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Precariobelasting

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Lijkbezorgingsrechten

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Afvalstoffenheffing en reinigingsheffing

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Schoolzwemmen/zwemaccommodaties

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Toeristenbelasting

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Watertoeristenbelasting

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Parkeerbelastingen (vergunningen en naheffingsaanslagen)

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Leges; Algemene dienstverlening

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Leges; Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie

Leges; Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Medewerker financiële administratie & applicatiebeheer

Medewerker financiële administratie