Organisatie | Uithoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Noodfonds Energiekosten Gemeente Uithoorn 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels Noodfonds Energiekosten gemeente Uithoorn 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt van rechtswege op 1 januari 2024.
Deze regeling vervalt van rechtswege op het moment dat het budgetplafond van €25.000 is bereikt.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-05-2023 | nieuwe regeling | 28-04-2023 |
Het Noodfonds Energiekosten Uithoorn, hierna noodfonds, is bedoeld voor huishoudens van gemeente Uithoorn die als gevolg van de hoge energieprijzen in een acute financiële noodsituatie zitten.
Een bijdrage uit het noodfonds kan uitsluitend verstrekt worden indien aan alle volgende voorwaarden is voldaan:
Het noodfonds is bedoeld als vangnet. Dat betekent dat de aanvrager eerst een beroep moet doen op andere (landelijke) regelingen of het landelijke tijdelijke noodfonds om de noodsituatie, zoals bedoeld in artikel 2 van deze beleidsregels, te voorkomen.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan het college in de geest van deze beleidsregels afwijken van deze beleidsregels.
Het Noodfonds Energiekosten Gemeente Uithoorn (hierna: het noodfonds) is een vangnetregeling, waarbij maatwerk het uitgangspunt is. Er wordt gekeken naar de situatie van het huishouden dat een aanvraag doet, om te bepalen of er sprake is van een acute financiële noodsituatie, zoals bedoeld in artikel 2.
Hierbij wordt gekeken naar de betalingsachterstanden van het huishouden, lopende betalingsregelingen en de mogelijkheid om de onvermijdelijke verhoging van de energiekosten en betalingsachterstanden zelf op termijn op te vangen. Onderdeel van deze toetsing betreft het besteedbare inkomen van het huishouden, het vermogen van het huishouden en mogelijke andere regelingen waar de aanvrager een beroep op kan doen. Voor het bepalen van het besteedbare inkomen van het huishouden, gaat de gemeente ervan uit dat inwonende kinderen vanaf 18 jaar met een eigen inkomen uit arbeid of uitkering een redelijke bijdrage leveren in de vorm van kostgeld.
Om te bepalen of er sprake is van ongegrond hoog verbruik van het huishouden, zoals opgenomen in artikel 3, wordt gekeken naar de situatie van het huishouden. Belangrijke indicatoren zijn: het gemiddeld verbruik van de afgelopen jaren van het huishouden, het energielabel van het huishouden en gemiddeld verbruik per type woning volgens de meest recente cijfers van het CBS. Er is in ieder geval sprake van ongegrond hoog verbruik indien de rekening het gevolg is van het verrichten van illegale activiteiten.
Om te bepalen of de aanvrager te maken heeft met een onvermijdelijke verhoging van de energierekening, wordt zoveel mogelijk gekeken naar daadwerkelijk gemaakte kosten voor de energierekening en/of de meest recente voorschotnota energie 2023 (waarin het prijsplafond verwerkt is). Deze wordt vergeleken met de daadwerkelijke energiekosten in 2021. Indien er geen mogelijkheid is om de huidige energiekosten te vergelijken met de daadwerkelijke energiekosten 2021 (bijvoorbeeld omdat iemand in de tussentijd verhuisd is), wordt uitgegaan van de gemiddelde energietarieven voor consumenten in 2021 combinatie met het type woning. De bron die hiervoor gebruikt wordt is het CBS.
In artikel 6 staat dat de aanvrager (op verzoek) relevante facturen en recente afschriften van het huishouden overlegt. Hieronder vallen in ieder geval: jaarafrekeningen voor energiekosten 2021 en 2022, de meest recente voorschotnota energie 2023 (waarin het prijsplafond verwerkt is) en bankafschriften met inzicht in overige maandelijkse vaste lasten en aflossing van schulden. Voor het behandelen van de aanvraag kunnen overige facturen opgevraagd worden.