Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Haaren

Participatieverordening Wmo-adviesraad 2008 + toelichting

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHaaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingParticipatieverordening Wmo-adviesraad 2008 + toelichting
CiteertitelVerordening Wmo-adviesraad gemeente Haaren
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet art. 150
  2. Wet maatschappelijke ondersteuning

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-01-200809-10-2017Nieuwe regeling

13-12-2007

De Leije, 02 januari 2008

B&W voorstel 09 oktober 2007

Tekst van de regeling

Intitulé

Participatieverordening Wmo-adviesraad 2008 + toelichting

Participatieverordening Wmo-adviesraad gemeente Haaren

 

De raad van de gemeente Haaren;

in zijn vergadering van 13 december 2007;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 oktober 2007;

gelet op de behandeling in de Raadscommissie van 29 november 2007;

gelet op artikel 150 van de gemeentewet en gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wetmaatschappelijke ondersteuning;

B E S L U I T:

De "Participatieverordening Wmo-adviesraad gemeente Haaren" vast te stellen

Artikel 1 Begrippen

  • 1

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      college: het college van burgemeester en wethouders;

    • b.

      Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • c.

      doelgroep: de personen/groepen, die vallen onder de werkingsfeer van de Wmo;

    • d.

      belangenorganisaties: organisaties die de belangen behartigen van de doelgroepen behorende bij de prestatievelden zoals beschreven in artikel 1 lid 1, onder g, van de Wmo;

    • e.

      Wmo-adviesraad: participatieorgaan, zoals bedoeld in deze verordening;

    • f.

      overlegvergadering: het overleg met de verantwoordelijk wethouder Wmo.

  • 2

    Voor zover niet anders is bepaald worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de Wmo.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1

    Het doel van de Wmo-adviesraad is, gelet op artikel 150 van de Gemeentewet en gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wmo, om de belangen, in het kader van de Wmo, van de inwoners van Haaren te behartigen.

  • 2

    Door middel van de inbreng van en het overleg met de Wmo-adviesraad wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de uitvoering van de Wmo.

Artikel 3 Taken

  • 1

    De Wmo-adviesraad heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over onderwerpen die de vorming van nieuw en de uitvoering van vastgesteld gemeentelijk beleid ten aanzien van de Wmo betreffen.

  • 2

    De Wmo-adviesraad polst, informeert en oriënteert zich actief op ontwikkelingen en knelpunten die ervaren worden in de Haarense samenleving waar het de uitvoering van de Wmo betreft. De Wmo-adviesraad geeft de signalen door aan de gemeente.

  • 3

    De Wmo-adviesraad informeert de doelgroepen en organisaties als bedoeld in artikel 4, adequaat over de ontwikkeling en praktische uitvoering van beleid en regelingen van de gemeente op het gebied van de Wmo.

Artikel 4 Samenstelling Wmo-adviesraad

  • 1

    De Wmo-adviesraad bestaat uit minimaal 5 leden.

  • 2

    In de Wmo-adviesraad hebben zo mogelijk zitting:

    • a.

      burgers die affiniteit hebben met in de gemeente Haaren zetelende representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van individuele maatschappelijke ondersteuning, waaronder tenminste:¨ ouderen;¨ gehandicapten;¨ mantelzorgers;¨ minima;

    • b.

      burgers die affiniteit hebben met collectieve maatschappelijke ondersteuning op de volgende terreinen:¨ sociale samenhang en leefbaarheid;¨ welzijn van kinderen en jongeren;¨ vrijwilligerswerk;

    • c.

      burgers die affiniteit hebben met de Wmo vanuit de volgende sectoren:¨ allochtone organisaties;¨ organisaties vanuit een levensbeschouwelijke grondslag.

  • 3

    De Wmo-adviesraad benoemt uit zijn midden het dagelijks bestuur, waar onder de voorzitter, de penningmeester en de secretaris.

  • 4

    Een evenwichtige en representatieve afspiegeling van de bevolking van de gemeente Haaren (samenstelling, leeftijdsopbouw) dient te worden nagestreefd.

  • 5

    Medewerkers en bestuurders van de gemeente Haaren kunnen geen deel uit maken van de Wmo-adviesraad.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur

  • 1

    Teneinde leden van de doelgroepen en andere burgers de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen voor de Wmo-adviesraad wordt door deze raad een oproep geplaatst in de plaatselijke media.

  • 2

    Teneinde representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning de gelegenheid te geven een kandidaat voor te stellen, wordt aan deze organisaties een schriftelijk verzoek hiertoe gestuurd.

  • 3

    De Wmo-adviesraad verzorgt de selectie en doet een voordracht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haaren.

  • 4

    Het college van burgemeester en wethouders benoemt vervolgens de leden van de Wmo-adviesraad.

  • 5

    De zittingsduur van de leden van de Wmo-adviesraad is vier jaar, welke periode maximaal eenmaal verlengd kan worden. Een lid van de Wmo-adviesraad kan zijn lidmaatschap tussentijds middels een schriftelijke kennisgeving beëindigen.

Artikel 6 Overleg

  • 1

    Het college betrekt de Wmo-adviesraad in een zo vroeg mogelijk stadium bij de totstandkoming van beleid en regelingen betreffende de uitvoering van de Wmo.

  • 2

    Ten minste tweemaal per jaar vindt een overlegvergadering plaats met de verantwoordelijk wethouder.

  • 3

    De Wmo-adviesraad stelt, in overleg met de verantwoordelijk wethouder, de agenda vast van de overlegvergaderingen met de verantwoordelijk wethouder.

Artikel 7 Advisering

  • 1

    Het college legt onderwerpen als bedoeld in artikel 3 lid 1 middels een schriftelijke adviesaanvraag voor aan de Wmo-adviesraad. In de aanvraag wordt expliciet vermeld over welke punten advies wordt gevraagd.

  • 2

    De Wmo-adviesraad brengt binnen zes weken na ontvangst van de adviesaanvraag schriftelijk advies uit aan het college.

    • a.

      Het besluit omtrent de advisering wordt bij meerderheid van stemmen genomen.

    • b.

      Minderheidsstandpunten kunnen apart worden vermeld.

  • 3

    Indien het college een gevraagd of ongevraagd advies van de Wmo-adviesraad niet overneemt, deelt het dat met redenen omkleed, binnen vier weken, schriftelijk mee aan de Wmo-adviesraad.

Artikel 8 Bevoegdheden

  • 1

    De Wmo-adviesraad kan werkgroepen instellen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de Wmo-adviesraad voorgelegd.

  • 2

    Op verzoek van de Wmo-adviesraad kunnen deskundigen worden uitgenodigd om een vergadering bij te wonen met het oog op de behandeling van een bepaald onderwerp.

Artikel 9 Budget en faciliteiten

  • 1

    Op verzoek van de Wmo-adviesraad stelt het college faciliteiten beschikbaar die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de Wmo-adviesraad.

  • 2

    Het college kan de Wmo-adviesraad een jaarlijkse subsidie verlenen op grond van de tijdig ingediende subsidieaanvraag, die voorzien is van een werkprogramma en een begroting.

  • 3

    De algemene subsidieverordening van de gemeente Haaren is hierbij leidend.

Artikel 10 Overige bepalingen

  • 1

    De Wmo-adviesraad behandelt geen zaken die op individuen betrekking hebben.

  • 2

    De Wmo-adviesraad dient binnen één jaar na inwerkingtreding van deze verordening een huishoudelijk reglement vast te stellen.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking in de plaatselijke media.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Wmo-adviesraad gemeente Haaren.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Haaren, op 13 december 2007.Raadsgriffier,                           voorzitter,Mr.P.J.F. Bemelmans            F.H.G.M. Ronnes

1 bij participatieverordening Wmo-adviesraad gemeente Haaren

Wmo-adviesraad algemeen

De Wmo stelt met betrekking tot de betrokkenheid van de burger bij de uitvoering van de Wmo aan de gemeente twee eisen, namelijk participatie en verantwoording.Dit betekent dat de gemeente de burgers en instellingen die betrokken zijn bij de maatschappelijke ondersteuning, betrekt bij het opstellen van beleid en bij de uitvoering daarvan. Voor de beleidsvoorbereiding en de planvorming door het college is dit zelfs bij wet verplicht.Daarnaast is het van belang dat de gemeente Haaren, in samenwerking met en in welwillend partnerschap met de Wmo-adviesraad, streeft naar interactieve beleidsontwikkeling.

 

Het werkterrein van de Wmo-adviesraad strekt zich uit over de negen prestatievelden, die in de Wmo zijn beschreven en de door de gemeente relevant geachte prestatievelden, opgenomen in het gemeentelijk Wmo-beleidsplan.De prestatievelden zijn:

  • 1.

    het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten;

  • 2.

    op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien en van ouders met problemen met opvoeden;

  • 3.

    het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning;

  • 4.

    het ondersteunen van mantelzorgers daar onder begrepen steun bij het vinden van adequate oplossingen indien zij hun taken tijdelijk niet kunnen waarnemen, als mede het ondersteunen van vrijwilligers;

  • 5.

    het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en van het zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en van mensen met een psychosociaal probleem;

  • 6.

    het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijke verkeer;

  • 7.

    het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang en het voeren van beleid ter bestrijding van geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd;

  • 8.

    het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen;

  • 9.

    het bevorderen van verslavingsbeleid;

  • 10.

    het bevorderen van het lokale volksgezondheidsbeleid.

Voor de vormgeving van de structurele participatie van personen, cliënten- en belangenorganisaties van de doelgroepen behorende bij de prestatievelden is de voorliggende verordening opgesteld.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. De begrippen

Artikel 2. Doelstelling

In dit artikel wordt het bestaan van de Wmo-adviesraad bevestigd en wordt aangegeven dat het doel van dit orgaan enerzijds is de belangenbehartiging van de inwoners van Haaren die zijn aangewezen op ondersteuning en anderzijds om een meerwaarde te creëren in de kwaliteit van de uitvoering van de Wmo.

Artikel 3. Taken

De taken van de Wmo-adviesraad vloeien voort uit de doelstelling zoals verwoord in artikel 2. In het eerste lid wordt aangegeven dat de Wmo-adviesraad fungeert als een adviesorgaan voor het college en dus niet voor de gemeenteraad. Uiteraard wordt daarmee niet uitgesloten dat leden van de Wmo-adviesraad door leden van de gemeenteraad kunnen worden geraadpleegd.Ook blijft het mogelijk dat leden van de Wmo-adviesraad zelf contact zoeken met gemeenteraadsleden. Dit behoort echter niet tot de, volgens deze verordening geformuleerde, structurele taak van de Wmo-adviesraad.De advisering betreffende zowel de ontwikkeling van nieuw beleid als de uitvoering van vastgesteld beleid, richt zich mede op alle relevante aspecten, waaronder de inhoud, de voortgang, de controle en de evaluatie.

Artikel 4. Samenstelling Wmo-adviesraad

De Wmo-adviesraad zal bestaan uit burgers die affiniteit hebben met georganiseerde en niet georganiseerde doelgroepen die behoren bij de prestatievelden, of zich betrokken voelen bij de genoemde terreinen en sectoren. Een evenwichtige leeftijdsopbouw en samenstelling, overeenkomstig de samenstelling en leeftijdsopbouw van de bevolking van de gemeente, is van belang.

Artikel 5. Benoeming en zittingsduur

In dit artikel wordt geregeld op welke wijze nieuwe leden van de Wmo-adviesraad worden geworven.In principe geldt een zittingsduur van 4 jaar. Indien zich na afloop van een zittingsperiode onvoldoende nieuwe kandidaten hebben gemeld kan naar bevind van zaken worden gehandeld, waarbij continuering met een tweede termijn mogelijk is. Aangezien alle leden voor de eerste zittingstermijn gelijktijdig aantreden bestaat het risico dat na de eerste periode van vier jaar de volledige raad aftreedt. Om dit te ondervangen wordt voor de eerste periode door de Wmo-adviesraad een overgangsregeling opgesteld.

Artikel 6. Overleg

In dit artikel worden de vormen van overleg geregeld, te weten:de vergaderingen van de Wmo-adviesraad zelf, al dan niet met beleidsmedewerkers op het gebied van de Wmo en de overlegvergaderingen met de wethouder.

Artikel 7. Advisering

In dit artikel wordt de werkwijze van de Wmo-adviesraad met betrekking tot de advisering beschreven.

Artikel 8. Bevoegdheden

Aangezien de wet- en regelgeving een zeer complex geheel is, wordt in dit artikel geregeld dat in voorkomende gevallen door de Wmo-adviesraad een beroep kan worden gedaan op externe deskundigheid.

Artikel 9. Budget en faciliteiten

Voor enerzijds kleine kosten en anderzijds het kunnen inschakelen van een deskundige derde of het kunnen bezoeken van relevante congressen of workshops kan een budget worden opgenomen in de jaarlijkse begroting. Jaarlijks moet over de besteding van dit bedrag verantwoording worden afgelegd.Op verzoek van de Wmo-adviesraad kunnen ook, indien mogelijk, bepaalde faciliteiten beschikbaar worden gesteld die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de Wmo-adviesraad. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het door de gemeente beschikbaar stellen van een vergaderruimte of spreekkamer, kopieerfaciliteiten of aan vergoeding van de kosten van kinderopvang.Een verzoek om faciliteiten ter beschikking te stellen wordt gericht aan het college.Jaarlijks dient een subsidieaanvraag bij het college ingediend te worden. De algemene subsidieverordening van de gemeente Haaren is de grondslag voor de verlening en de vaststelling van de subsidie.

Artikel 10. Overige bepalingen

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 12. Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.