Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regel subsidie Compensatie particuliere opvang Oekraïense vluchtelingen gemeente Utrecht |
Citeertitel | Nadere regel subsidie Compensatie particuliere opvang Oekraïense vluchtelingen gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 156, derde lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-05-2023 | 01-01-2024 | Nadere regel subsidie Compensatie particuliere opvang Oekraïense vluchtelingen gemeente Utrecht | 09-05-2023 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
Besluiten vast te stellen de volgende Nadere regel subsidie Compensatie particuliere opvang Oekraïense vluchtelingen gemeente Utrecht.
In deze nadere regel wordt verstaan onder:
Oekraïense vluchteling: de vreemdeling die tijdelijke bescherming geniet als bedoeld in artikel 1 van de Vreemdelingenwet 2000, omdat hij onder de reikwijdte valt van het uitvoeringsbesluit of een verlenging daarvan;
uitvoeringsbesluit: uitvoeringsbesluit (EU) 2022/382 van de Raad van 4 maart 2022 tot vaststelling van het bestaan van een massale toestroom van ontheemden uit Oekraïne in de zin van artikel 5 van Richtlijn 2001/55/EG, en tot invoering van tijdelijke bescherming naar aanleiding daarvan (PbEU 2022, L 71);
De gemeente Utrecht wil niet dat gasthuishoudens financieel nadeel ondervinden van het feit dat ze Oekraïense vluchtelingen opvangen. Het doel van deze nadere regel is het compenseren van eenpersoonshuishoudens die meer afvalstoffenheffing en zuiveringsheffing moeten betalen doordat ze deze vluchtelingen opvangen.
Dit past bij het uitgangspunt dat wij doen wat nodig is en op die manier erger voorkomen.
Gasthuishoudens die deze hogere kosten financieel niet kunnen dragen, kunnen stoppen met het verlenen van opvang. Met als gevolg dat de Oekraïense vluchtelingen opgevangen moeten worden in de GOO. Dit heeft financieel veel grotere consequenties dan deze compensatie.
In de “Handreiking Particuliere Opvang Oekraïeners (POO)” voor gemeenten stond in versie 4 beschreven dat gasthuishoudens geen negatieve gevolgen ondervinden op de te betalen lokale heffingen en op kwijtschelding van lokale heffingen. In versie 5 (d.d. 24 februari 2023) is dit gewijzigd en luidt nu: “Eventuele extra kosten die worden veroorzaakt door lokale heffingen voor gasthuishoudens kunnen worden gedekt uit de wooncomponent uit het leefgeld. Het is belangrijk dat gast en gastgezin vooraf afspraken maken over hoe omgegaan wordt met deze kosten.” Het getuigt niet van behoorlijk bestuur om de spelregels te veranderen zonder dat we daarover gasthuishoudens vooraf hebben kunnen informeren, daarom is het redelijk om in elk geval dit jaar eenpersoonsgasthuishoudens te compenseren voor de hogere afvalstoffenheffing en zuiveringsheffing.
Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager
De subsidie kan worden aangevraagd door de natuurlijke persoon die:
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen het subsidieplafond vast op € 20.000,- door middel van de subsidiestaat.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Voor subsidie komen de kosten voor de afvalstoffenheffing en de zuiveringsheffing in aanmerking, voor wat betreft het verschil tussen het eenpersoonshuishouden-tarief en het meerpersoonshuishouden-tarief.
Artikel 7 Eisen aan de subsidieaanvraag
De aanvraag van de subsidie wordt ingediend met DigID via www.utrecht.nl/subsidie.
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag
De aanvragen kunnen vanaf 1 juni 2023 om 9:00 uur worden ingediend met DigiD via het digitale loket bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag.