Organisatie | Veere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Plaatsingsleidraad voor openbare laadinfrastructuur |
Citeertitel | Plaatsingsleidraad voor openbare laadinfrastructuur |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Plaatsingsleidraad voor openbare laadinfrastructuur |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-05-2023 | Nieuwe regeling | 11-04-2023 | 23b.03434 |
Plaatsingsleidraad voor openbare laadinfra
Criteria en eisen van de gemeente Veere bij het aanwijzen van locaties voor publieke laadpalen of het opstellen van een laadkaart.
Wanneer de gemeente Veere een verzoek van een (aanstaande) e-rijder ontvangt en deze goedkeurt, is het belangrijk een geschikte locatie te kiezen voor het realiseren van een laadpaal. In veel gevallen is deze locatie al aangewezen op de strategische plankaart. In sommige gevallen wordt er een nieuwe locatie aangewezen.
Bij de keuze voor een locatie dient er met een aantal veiligheids- en technische aspecten rekening gehouden te worden. Zorgvuldig gekozen locaties voor laadpalen zorgen voor een laadnetwerk dat veiliger is, effectiever wordt gebruikt, en sneller te realiseren is.
De locatie kan zodanig gekozen worden dat de gebruikersgroep die bediend wordt met de laadpaal zo groot mogelijk is. Het beoogt een betere acceptatie van laadpalen (er worden geen palen neergezet die nauwelijks gebruikt worden) en effectief gebruik van de openbare ruimte omdat met minder laadpalen meer mensen bediend kunnen worden.
Deze beleidsregel is ter uitvoering van het bepaalde in artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening.
Om doorlooptijden te versnellen en de kwaliteit van de laadlocaties te verhogen, dient bij het kiezen van een nieuwe oplaadlocatie rekening gehouden te worden met verschillende criteria en eisen. We maken een onderscheid tussen criteria en eisen voor de keuze van de locatie.
• Alle locaties moeten aan de eisen voldoen.
• De criteria sturen de afweging voor de juiste locatie.
Tezamen helpen de verschillende soorten criteria en eisen om de (maatschappelijke) kosten van de ontwikkeling van elektrisch vervoer te beheersen. De criteria en eisen zijn geordend volgens onderstaande thema’s. Daarnaast zijn achteraan dit document een aantal veel voorkomende opstellingsvoorbeelden bijgevoegd.
3. Gebruiksvriendelijkheid & veiligheid
Minimale doorgang van het trottoir na plaatsing Oplaadobject: 120 cm (4 stoeptegels 30 x 30 cm);
o Een uitstapstrook is een uitzondering, want hier is doorloopruimte geen factor.
o Het is niet mogelijk om een trottoir de functie van uitstapstrook te geven om de mogelijkheid tot het plaatsen van Oplaadobjecten te creëren.
De nieuwe kabelgoot maakt het opladen vanaf eigen terrein mogelijk. In de tegel bevindt zich een goot voor de laadkabel. De stoep blijft hierdoor veilig begaanbaar. De bewoner moet de kabel na het opladen zelf opruimen. De tegel wordt geplaatst door (en blijft eigendom van) de gemeente. De kosten die worden gemaakt voor het aanleggen van de kabelgoot berekenen we door aan de aanvrager.Om in aanmerking te komen voor de kabelgoottegels, gelden de volgende voorwaarden:
De kabel wordt op deugdelijke wijze in de kabelgoot geplaatst, zodat andere gebruikers van het voetpad geen hinder ondervinden en hier niet over kunnen struikelen. De eigenaar van de kabel blijft ten alle tijde verantwoordelijk. Bij eventueel schade of letsel (bijvoorbeeld als een voorbijganger struikelt), bent u als eigenaar van de kabel verantwoordelijk.
In de online aanvraag moet u aangeven dat u deze voorwaarden gelezen heeft en hiermee akkoord gaat.
Bij het opstellen van laadkaart wordt een locatievoorstel niet naar aanleiding van een verzoek van een inwoner of bedrijf opgesteld. Hierdoor is bij de locatiebepaling het adres van het bedrijf of de inwoner niet vanzelfsprekend het startpunt voor het aanwijzen van een nieuwe laadlocatie. Ook is niet al vooraf bepaald of de e-rijder terecht kan bij een private parkeervoorziening. Daarom benoemen we hieronder de volgende aanvullende criteria bij het opstellen van laadkaarten:
• Bij locatiebepaling van meer dan één Oplaadobject hanteren we ten behoeve van een balans tussen spreiding en verdichting de onderstaande logica. Dit geldt niet voor plaatsing van Oplaadobjecten op parkeerterreinen:
i. Binnen elk hexagoon van 200m diameter: 2 locaties, daarna clustering;
In de gemeente Veere beschouwen we de kern Veere als een historisch centrum. Hier gelden afwijkende plaatsingsregels.
De gemeente Veere is een toeristische trekpleister met veel gebieden met een aantrekkende werking zoals strand, natuurgebieden en historische centra. Dit zorgt voor een toestroom van uitzonderlijk veel voertuigen van buiten de gemeente die willen parkeren en in toenemende mate een laadbehoefte hebben. Deze laadbehoefte komt tot uiting bij toeristische bestemmingen en verblijfsplaatsen op de daartoe aangewezen parkeerterreinen. Er gelden afwijkende eisen en criteria voor laadvoorzieningen die specifiek worden geplaatst om in de laadbehoefte van toeristische bezoekers te voorzien.
Onderstaande opstellingsvoorbeelden zijn een concrete toepassing van de verschillende criteria en eisen, ze maken op zich geen onderdeel uit van het toetsingskader.
7.1 Opstellingsvoorbeeld: plaatsing Oplaadobject op trottoir bij haaksparkeren
Toelichting minimale afmetingen zoals weergeven in afbeelding:
Let op: in nieuwbouwwijken kom het steeds vaker voor dat een stoep een afmeting heeft van max. 180 cm, in dit geval kan overwogen worden om toch de afstand van parkeervak tot laadpaal in te korten teneinde wel de beoogde doorloopruimte van 120 cm te bereiken, dit dient per geval te worden beoordeeld.
7.2 Opstellingsvoorbeeld: plaatsing Oplaadobject op vrije / groene ruimte
Toelichting minimale afmetingen zoals weergeven in afbeelding