Organisatie | Belastingsamenwerking West-Brabant |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet |
Citeertitel | Financiële Verordening Belastingsamenwerking West Brabant 2021 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening BWB.
artikel 212 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-05-2023 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 22-01-2021 |
Besluit van het algemeen bestuur van de Belastingsamenwerking West-Brabant tot vaststelling van de Financiële verordening Ex artikel 212 Gemeentewet (Financiële Verordening Belastingsamenwerking West-Brabant 2021;
Het algemeen bestuur van de Belastingsamenwerking West-Brabant;
gelet op: de Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking West Brabant en artikel 212 Gemeentewet;
besluit vast te stellen de onderstaande verordening voor het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking West-Brabant.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Administratie: Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van de organisatie van de BWB en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Afdeling: Iedere organisatorische eenheid binnen de BWB met een eigen verantwoordelijkheid aan de directie.
Doelmatigheid: Het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
Doeltreffendheid: Mate waarin de BWB erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid te bereiken.
Financiële administratie: Het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de BWB, teneinde te komen tot een goed inzicht in: de financieel-economische positie; het financiële beheer; de uitvoering van de begroting; het afwikkelen van vorderingen en schulden; evenals tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.
Rechtmatigheid: Het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
Het Algemeen Bestuur stelt op voorstel van het Dagelijks Bestuur per programma de beleidsindicatoren vast. Het voorstel van het Dagelijks Bestuur bevat ten minste de verplichte beleidsindicatoren, bedoeld in artikel 25, tweede lid, onder a, van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.
Artikel 3. Planning en control cyclus
Voor aanvang van een begrotingsjaar ontvangt het Algemeen Bestuur een overzicht met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het Dagelijks Bestuur en het vaststellen door het Algemeen Bestuur van de jaarstukken, de kadernota, de begroting met meerjarenraming en de bestuursrapportages.
Het Dagelijks Bestuur zendt de ontwerpbegroting acht weken -voordat zij aan het Algemeen Bestuur ter behandeling wordt aangeboden- toe aan de raden van de deelnemende gemeenten en aan het algemeen bestuur van het deelnemende waterschap. Deze kunnen binnen acht weken hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen.
Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar waarvan de lasten niet in de begroting zijn opgenomen, legt het Dagelijks Bestuur voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een voorstel voor het autoriseren van een krediet aan het Algemeen Bestuur voor. Het voorstel dient voorzien te zijn van een structureel sluitende begrotingswijziging waarin de baten en lasten voortvloeiend uit deze investering zijn opgenomen.
Artikel 10. Waardering en afschrijving vaste activa
De regels over de waardering en afschrijving van vaste activa worden in een afzonderlijke beleidsnota ‘waardering en afschrijving activa’ vastgelegd. Het Dagelijks Bestuur biedt een nota ‘waardering en afschrijving activa’ aan het Algemeen Bestuur ter vaststelling aan.
Artikel 14. Weerstandsvermogen en risicomanagement
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarrekening neemt het dagelijks bestuur in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van artikel 11 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op voor zover deze van toepassing zijn op de BWB.
In de paragraaf Financiering bij de begroting en de jaarrekening neemt het dagelijks bestuur in ieder geval de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie en administratie
Artikel 20. Beheersing en interne controle
Het Dagelijks Bestuur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder a, van de Gemeentewet, en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties, bedoeld in artikel 213, derde lid, onder b, van de Gemeentewet, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheers handelingen. Bij afwijkingen neemt het Dagelijks Bestuur maatregelen tot herstel.
Het Dagelijks Bestuur zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de BWB met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de vier jaar. Bij afwijkingen in de registratie neemt het Dagelijks Bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.