Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijssen-Holten

Verordening commissie I&G gemeente Rijssen-Holten 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijssen-Holten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie I&G gemeente Rijssen-Holten 2023
CiteertitelVerordening commissie I&G gemeente Rijssen-Holten 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-05-202301-01-2023nieuwe regeling

25-04-2023

gmb-2023-198855

2023-0025

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie I&G gemeente Rijssen-Holten 2023

Artikel 1. Instelling van de commissie, wettelijke grondslag

  • 1.

    De raad stelt een commissie Informatiebeveiliging en gegevensbescherming (I&G) in.

  • 2.

    Deze commissie is gebaseerd op artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 2. Begripsomschrijvingen

  • a.

    de voorzitter: de voorzitter van de commissie of diens vervanger

  • b.

    griffier: de griffier van de raad of diens vervanger

  • c.

    vergadering: vergadering van de commissie

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rijssen-Holten

  • e.

    ambtelijke organisatie: de gemeentelijke organisatie van de gemeente Rijssen-Holten.

  • f.

    de raad: de gemeenteraad van Rijssen-Holten

  • g.

    het presidium: het presidium van de gemeente Rijssen-Holten

Artikel 3. Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie Informatiebeveiliging & gegevensbescherming (I&G) ) voert namens de raad afstemmingsoverleg met het college en de ambtelijke organisatie over de stand van zaken, ontwikkelingen en voortgang daarvan op gebied van informatieveiligheid en privacy, waaronder overleg met de portefeuillehouder(s) en de Informatiebeveiligingsfunctionaris (IBF) en de Functionaris Gegevensbescherming (FG) over de te hanteren doelstellingen, uitgangspunten en randvoorwaarden voor informatiebeveiliging en de aspecten van gegevensbescherming als bedoeld in de Algemene verordening gegevensbescherming.

  • 2.

    Het adviseren aan de raad over voorstellen van het college m.b.t. de invulling van de wettelijke kaders op gebied van informatiebeveiliging en gegevensbescherming.

  • 3.

    De commissie heeft namens de raad een adviserende en consulterende rol op de terreinen als genoemd in het eerste lid en kan daarbij adviseren aan de raad over doelstellingen, uitgangspunten en randvoorwaarden voor verbetering en beheersing van informatiebeleid en de evaluatie daarvan. Dit betreft in ieder geval: de jaarrapportage informatiebeveiliging en gegevensbescherming alsmede de jaarlijkse rapportage inzake privacy.

  • 4.

    De commissie kan gevraagd en ongevraagd adviseren.

  • 5.

    De commissie kan zich bij de uitvoering van zijn taken laten bijstaan door externen. De kosten die gepaard gaan met het inhuren van externen komen ten laste van de Programmabegroting.

Artikel 4. Samenstelling commissie

  • 1.

    Elke raadsfractie wijst zo mogelijk uit haar midden één lid aan.

  • 2.

    Tot leden van deze commissie kunnen zowel raadsleden als ook beëdigde commissieleden (niet raadslid zijnde) worden benoemd.

  • 3.

    De leden van de commissie worden door de raad benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad of zijn werkzaamheden als commissielid (niet-raadslid zijnde) beëindigt;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de commissie te vervullen.

  • 5.

    Als vaste adviseurs aan te wijzen: de verantwoordelijke portefeuillehouder belast met ICT, Informatisering en AVG, de gemeentesecretaris of één of meerdere door / namens hem aan te wijzen medewerkers. Deze medewerkers zijn in ieder geval de informatiebeveiligingsfunctionaris (IBF), de functionaris gegevensbescherming (FG).

  • 6.

    De adviseurs kunnen gevraagd en ongevraagd adviseren; zij hebben geen stemrecht.

Artikel 5. Verkiezing van en taken voorzitter

  • 1.

    De leden van de commissie kiezen bij aanvang van de werkzaamheden of bij aanvang van de werkzaamheden na een reguliere verkiezing van de raad, uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening

Artikel 6. Secretaris van commissie

De griffier, of een door hem aan te wijzen medewerker van de griffie, draagt zorg voor het secretariaat van de commissie.

Artikel 7. Advisering

  • 1.

    De commissie voert overleg met het college over de uitvoering van de taken in artikel 1 van deze verordening aan de commissie zijn opgedragen;

  • 2.

    Indien de commissie van oordeel is dat de adviezen van de commissie kunnen rechtstreeks aan de raad worden voorgelegd.

Artikel 8. Frequentie en vergaderstukken

  • 1.

    De commissie vergadert 3 maal per jaar, of zoveel vaker als de voorzitter dat nodig acht.

  • 2.

    De agenda en vergaderstukken worden op de gebruikelijke wijze digitaal beschikbaar gesteld aan de leden van de commissie en de vaste adviseurs.

Artikel 9. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen worden in beslotenheid gehouden, tenzij de commissie anders beslist;

  • 2.

    De agenda en de lijst van adviezen en conclusies zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders beslist.

  • 3.

    Raads- en commissieleden, alsmede de vaste adviseurs kunnen de stukken als bedoeld in het tweede lid inzien, via het besloten gedeelte van het raadsportaal.

Artikel 10. Verantwoording

De commissie brengt jaarlijks verslag uit aan de raad over de door haar gevoerde werkzaamheden.

Artikel 11. Onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2.

    In het geval geschillen ontstaan die de commissie niet zelf kan oplossen, worden deze voorgelegd aan het presidium, die ter zake een bindende uitspraak doet.

Artikel 12. Evaluatie

De werkzaamheden van de commissie worden voor de eerste maal 2,5 jaar na instelling geëvalueerd en voorts steeds voorafgaand aan elke periodieke verkiezing van de gemeenteraad, met het oog op de continuering van de werkzaamheden in een volgende raadsperiode.

Artikel 13. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening commissie I&G gemeente Rijssen-Holten 2023.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2023.

 

besluit genomen in de openbare vergadering van de raad van Rijssen-Holten op 25 april 2023.

G.H. Veerman

griffier

J.C.R. van Houdt

voorzitter