Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geertruidenberg

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Geertruidenberg 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeertruidenberg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de behandeling van bezwaarschriften Geertruidenberg 2023
CiteertitelBezwaarschriftenverordening Geertruidenberg 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur I Organisatie en beleid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
  4. artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-05-2023nieuwe regeling

20-04-2023

gmb-2023-196361

20230201100206

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Geertruidenberg 2023

De raad van de gemeente Geertruidenberg;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 februari 2023 met zaaknummer 20230201100206;

gelet op artikel 84, 147 en 149 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Geertruidenberg 2023.

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- Awb: Algemene wet bestuursrecht;

- bestuursorgaan: gemeentelijk orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester;

- bezwaarmaker: indiener van een bezwaarschrift;

- commissie: adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;

- voorzitter: voorzitter van de commissie.

 

Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift
  • 1.

    Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2.

    Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de bezwaarmaker en eventuele andere belanghebbenden geïnformeerd over de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

 

Paragraaf 2. Informele afhandeling
Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling
  • 1.

    Het bestuursorgaan onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.

  • 2.

    De informele aanpak start door kort na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact op te nemen met de bezwaarmaker en de voorbereider van het primaire besluit.

  • 3.

    Als het bezwaar in der minne wordt geschikt, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.

 

Paragraaf 3. Commissie
Artikel 4. Horen en adviseren door de commissie
  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften.

  • 2.

    De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

  • 3.

    De commissie is niet belast met de behandeling van bezwaarschriften ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      de waardering van onroerende zaken;

    • b.

      de belastingwetgeving alsmede de hierop gebaseerde verordeningen en nadere regelingen;

    • c.

      de Leerplichtwet, genomen door de leerplichtambtenaar.

  • 4.

    De commissie is evenmin bevoegd ten aanzien van de categorie of categorieën van bezwaarschriften waarvan de behandeling is of wordt opgedragen aan een intergemeentelijke of regionale commissie.

 

Artikel 5. Samenstelling van de commissie
  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen. De voorzitter wijst zijn plaatsvervanger aan uit de door het college benoemde leden.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Geertruidenberg.

 

Artikel 6. Onverenigbaarheid van functies
  • 1.

    De voorzitter en leden dienen:

    • a.

      niet woonachtig te zijn in de gemeente Geertruidenberg;

    • b.

      niet werkzaam te zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Geertruidenberg.

  • 2.

    De voorzitter of een lid van de commissie mag niet:

    • a.

      als advocaat, procureur of adviseur in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de gemeente of het gemeentebestuur van Geertruidenberg dan wel ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of het gemeentebestuur van Geertruidenberg;

    • b.

      als gemachtigde in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de wederpartij van de gemeente Geertruidenberg of het gemeentebestuur van Geertruidenberg.

 

Artikel 7. Secretaris
  • 1.

    De secretaris wordt door burgemeester en wethouders aangewezen.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen ook een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

 

Artikel 8. Zittingsduur
  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar.

  • 2.

    Er bestaat geen automatisch recht op herbenoeming.

  • 3.

    De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan burgemeester en wethouders.

  • 4.

    De aftredende of ontslagnemende voorzitter of leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 5.

    De voorzitter of het lid, dat een met het lidmaatschap van de commissie onverenigbare functie (gaat) vervullen, houdt op voorzitter of lid van de commissie te zijn.

 

Paragraaf 4. Procedure
Artikel 9. Uitoefening bevoegdheden
  • 1.

    De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de secretaris van de commissie:

    • a.

      verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid Awb);

    • b.

      stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6 Awb);

    • c.

      verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17 Awb);

    • d.

      ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid Awb).

  • 2.

    De voorzitter beslist met betrekking tot het horen in elkaars aanwezigheid (artikel 7:6, vierde lid Awb).

 

Artikel 10. Vooronderzoek
  • 1.

    In het geval de informele behandeling geen uitkomst heeft geboden stelt het vakcluster het procesdossier samen voor behandeling op hoorzitting. Dit procesdossier bevat alle op de zaak betrekking hebbende stukken en informatie.

  • 2.

    De commissie is bevoegd kennis te nemen van alle informatie die het gemeentebestuur onder zich heeft, voor zover die relevant is voor het uit te brengen advies over het bezwaarschrift.

  • 3.

    De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 4.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

  • 5.

    De verkregen inlichtingen en adviezen worden aan het procesdossier toegevoegd.

 

Artikel 11. Voorbereiding hoorzitting
  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 Awb.

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan bezwaarmaker(s), eventuele belanghebbenden en het verwerend orgaan.

  • 4.

    De voorzitter nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 5.

    Binnen vijf werkdagen na verzenddatum van de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden of het bestuursorgaan eenmalig en onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 6.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan meegedeeld.

  • 7.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het vierde tot en met zesde lid.

 

Artikel 12. Onpartijdigheid leden

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

 

Artikel 13. Openbaarheid hoorzitting
  • 1.

    De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid is de hoorzitting niet openbaar voor wat betreft bezwaarschriften op het gebied van Werk, Inkomen en Zorg dan wel aangelegenheden waarbij (bijzondere) persoonsgegevens dit vergen.

  • 3.

    De hoorzitting kan voorts niet openbaar gehouden worden als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 4.

    Als de commissie naar aanleiding van het derde lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting besloten plaats.

 

Artikel 14. Verslaglegging
  • 1.

    Van het horen wordt een verslag gemaakt van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen. Dit kan een afzonderlijk – zakelijk - verslag zijn, of een zakelijke weergave in het advies.

  • 2.

    Het verslag als bedoeld in lid 1 vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk niet openbaar plaatsvond, of indien bezwaarmaker(s) en belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde stukken, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter van de commissie en de secretaris.

 

Artikel 15. Nader onderzoek
  • 1.

    De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.

  • 2.

    De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan toegezonden.

  • 3.

    De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen binnen een gegeven termijn na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    Dit artikel is van overeenkomstige toepassing indien, nadat de voorzitter het onderzoek ter zitting heeft gesloten, maar voordat de commissie haar advies heeft uitgebracht, door een partij nog nadere stukken aan de commissie worden toegezonden.

 

Artikel 16. Raadkamer en advies
  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

 

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging
  • 1.

    Het advies en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie wordt tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Als naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van de verdaging of eventuele uitstel ontvangen de commissie en belanghebbenden een afschrift.

 

Artikel 18. Verslag werkzaamheden

De commissie brengt tenminste één keer in haar zittingsperiode aan de gemeenteraad, het college en de burgemeester verslag uit van haar werkzaamheden en doet hierin aanbevelingen.

 

Artikel 19. Onvoorziene situaties
  • 1.

    In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet voor wat betreft de werkwijze van de commissie en de orde van de vergaderingen wordt nader door de commissie, zo nodig een regeling getroffen.

  • 2.

    In alle overige gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, nadat de commissie daarover heeft geadviseerd.

 

Paragraaf 5. Sotbepalingen

 

Artikel 20. Intrekking oude regeling

De Bezwaarschriftenverordening gemeente Geertruidenberg 2014 wordt ingetrokken.

 

Artikel 21. Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Bezwaarschriftenverordening Geertruidenberg 2023.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 april 2023.

De raad van de gemeente Geertruidenberg,

De griffier, de voorzitter,

Drs. K.M.C. Millenaar-Rammelaere, M. Witte