Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waadhoeke

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de fysieke leefomgeving gemeente Waadhoeke 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaadhoeke
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de fysieke leefomgeving gemeente Waadhoeke 2023
CiteertitelUitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de fysieke leefomgeving gemeente Waadhoeke 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-2023nieuwe regeling

18-04-2023

gmb-2023-194680

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de fysieke leefomgeving gemeente Waadhoeke 2023

1. Inleiding

De Vergunning-, Toezichts- en Handhavingstaken (VTH-taken) op het gebied van de fysieke leefomgeving worden uitgevoerd door de afdeling Veiligheid en VTH. Hieronder vallen de activiteiten op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), o.a. de activiteiten bouwen, ruimtelijke ordening en brandveiligheid, de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en bijzondere wetten (zoals Alcoholwet en de Wet op de kansspelen).Naast de VTH-taken worden op deze afdeling taken op het gebied van Openbare Orde en Veiligheid uitgevoerd.

 

In dit uitvoeringsprogramma geven wij aan hoe we het beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de fysieke leefomgeving Gemeente Waadhoeke 2023-2025 in de praktijk gaan uitvoeren. Het nieuwe beleidsplan VTH wordt gelijktijdig met dit uitvoeringsprogramma vastgesteld. Het beleid beschrijft een doelgerichte werkwijze, het werken vanuit de bedoeling, waarbij gekeken wordt op welke manier wij ons doel het beste kunnen bereiken. Ook zijn daarin nieuwe ontwikkelingen meegenomen die invloed hebben op onze VTH-taken.

 

Het VTH-takenpakket is breed, dit betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden waarop de inzet gepleegd gaat worden. Daarbij werken wij volgens ons beleidsplan VTH. Om te bepalen waar de grootste risico’s zitten, hebben we in het beleidsplan een risicoanalyse opgesteld. Vergunningverlening, toezicht en handhaving voeren wij verder uit volgens strategieën en prioriteiten die eveneens in het beleidsplan zijn uitgewerkt. In dit uitvoeringsprogramma wordt nader toegelicht hoe we hieraan uitvoering gaan geven.

 

Verder zijn belangrijke ontwikkelingen op komst, dit betreft de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Voor de afdeling V&VTH betekent dit dat 2023 vooral in het teken zal staan van oefenen met- en opleiden voor deze wetten. Ook zal een nieuw VTH-zaaksysteem in gebruik worden genomen die de medewerkers moet ondersteunen bij de uitvoeren van de VTH-taken. Tot slot zijn er ontwikkelingen m.b.t. ondermijnende activiteiten, dit zal naar verwachting ook gevolgen hebben voor de inzet van VTH.

2. Vergunningverlening

2.1. Algemeen

Onder de vergunningverlening valt het behandelen van aanvragen en meldingen die zich richten op de fysieke leefomgeving. Het gaat om de vergunningen op grond van de Wabo, meldingen in het kader van het Activiteitenbesluit en de APV en bijzondere wetten. De volledige bezwaar- en beroepsprocedures worden tevens op de afdeling V&VTH behandeld.

 

De volledige bezwaar- en beroepsprocedure naar aanleiding van de vergunningen wordt binnen de afdeling behandeld met alle daarbij voorkomende werkzaamheden. Deze bestaan o.a. uit het schrijven van verweerschriften, aanleveren van de benodigde stukken aan de bezwaarschriftencommissie/rechtbank en het voeren van verweer ter zitting. De uren die nodig zijn voor vergunningverlening en de juridische procedures zijn moeilijk te plannen. Dit is afhankelijk van het aantal vergunningaanvragen.

2.2. Wat willen we bereiken in 2023

In het VTH beleid zijn doelstelling opgenomen voor de aankomende jaren. Een adequate uitvoering van de dienstverleningsbevoegdheden is de basis van de taken van VTH. Het streven is om een beschikking te verstrekken en een melding te beoordelen die voldoet aan de wettelijke vereisten en die binnen de wettelijke termijn wordt afgehandeld. In 2023 gaat de afdeling V&VTH daarnaast aan de slag met:

  • Verdere implementatie van de VTH strategie in de vergunningverlening;

  • Het toetsen volgens de (nog vast te stellen) toetsingsprotocollen;

  • De professionalisering van de vergunningverlening door opleiding en training van de bestaande en nieuwe medewerkers;

  • De afstemming verbeteren tussen de teams vergunningverlening en toezicht & handhaving;

  • De capaciteit afstemmen op het aantal vergunningen, meldingen en vooroverleggen;

  • Het voorbereiden op de omgevingswet.

2.3. Hoe gaan we dit doen?

De vergunningverlening is verdeeld in twee disciplines, de toestemmingen in het kader van de Wabo en aanverwante regelgeving en de toestemmingen in het kader van de bijzondere wetgeving.

 

De toestemmingstaken voor de Wabo zijn op te delen in:

  • Het voeren van vooroverleg en de frontoffice;

  • Meldingen op grond van de APV en het Activiteitenbesluit;

  • Omgevingsvergunningen voor Wabo-activiteiten.

Het team vergunningverlening is een overwegend jong en nieuw team. Opleiding en training van zowel de nieuwe medewerker als de bestaande medewerkers vragen daarom bijzondere aandacht. Opleiding en training draagt bij aan de professionalisering van de vergunningverlening.

 

Een groot deel van de taken van vergunningverlening zijn wettelijke taken. Al deze taken dienen gedaan te worden. De beschikbare formatie is echter kleiner dan de formatie die nodig is om deze taken (langdurig) adequaat te kunnen uitvoeren.

Het komende jaar zet de afdeling V&VTH dan ook in op het afstemmen van de capaciteit op het aantal te behandelen verzoeken. Hiervoor dient inzicht te worden verkregen in de benodigde capaciteit. Hiervoor worden de kengetallen opnieuw bekeken. Dit omdat de huidige kengetallen al enige tijd niet herijkt zijn. Ook met de komst van de Omgevingswet veranderen de kengetallen. In het komende jaar worden daarnaast toetsingsprotocollen opgesteld waardoor het mogelijk is om de aanvragen risico gestuurd te toetsen. Daarnaast wordt gekeken of nog verdere acties ondernomen kunnen worden om de benodigde capaciteit meer in overeenstemming te brengen met de aanwezige capaciteit.

 

De toestemmingstaken voor de APV en bijzondere wetten zijn op te delen in:

  • Vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening (APV), Alcoholwet, Leegstandswet en Wet op de kansspelen;

  • Meldingen op grond van de APV en Alcoholwet.

2.4. Verwacht aantal verzoeken en meldingen Wabo

Soort aanvraag/melding

Totaal aantal aanvragen gepland

Kengetal

Totaal uren gepland

Totaal aantal omgevingsvergunningen, waarvan:

589

onderdeel bouwen

460

20

9200

onderdeel afwijken ruimtelijke regels

202

7

1415

onderdeel uitvoeren van een werk

72

5

360

onderdeel brandveilig gebruik

5

10

50

onderdeel slopen bouwwerk

12

4

48

onderdeel monument

37

14

518

onderdeel kappen

13

2

26

onderdeel milieu/OBM/milieuneutrale wijziging

21

2

42

 

Overige

Aanvragen vooroverleg

213

4

852

Melding brandveilig gebruik

10

2

20

Melding inrit

14

4

56

Melding Milieu

196

1

196

Melding sloop

394

1

394

 

Totaal benodigde capaciteit

16.378

 

Het totaal aantal uren gepland betreft de benodigde capaciteit voor de vergunningverleners om de aanvragen te behandelen. De benodigde uren voor bezwaar en beroep en juridische advisering , de administratieve ondersteuning en de frontoffice zijn niet in het overzicht meegenomen. In 2023 worden de kengetallen herijkt.

2.5. Formatie Wabo

Per 1 januari 2023 is de volgende formatie beschikbaar voor vergunningverlening:

 

  • 4,69 fte vergunningverleners A (complexe vergunningen)

  • 3,23 fte vergunningverlener B (reguliere vergunningen)

  • 1,5 fte vakjurist

  • 1 fte administratief medewerker

  • 1 fte frontoffice medewerker

Totaal uren

Totaal

fte

Totaal benodigde capaciteit wabo vergunningen

16.378

12,02 fte

Totaal formatie wabo vergunningverleners

10.787

7,92 fte

Verschil

-5.591

- 4,08 fte

 

Op basis van de aantal verwachte vergunningen is er 12 fte (uitgaande van 1.362 productieve uren) benodigd voor de vergunningverlening. Er is 7,92 fte formatie beschikbaar voor de vergunningverlening. Er is dan ook een verschil van 4,08 fte tussen de beschikbare formatie en de benodigde capaciteit.

 

De basisformatie is daarmee voor de vergunningverlening niet toereikend. Om dit verschil deels op te vangen wordt dan ook personeel ingehuurd en worden vergunningen extern uitgezet ter behandeling. Dit wordt gedaan vanuit de meeropbrengst van de leges.

2.6. Verwacht aantal verzoeken en meldingen APV en bijzondere wetgeving

Soort aanvraag/melding

Totaal aantal aanvragen gepland

Kengetal

Totaal uren gepland

Aantal aanvragen om een evenementenvergunning

A-evenementen (regulier)

68

4

272

A-evenementen (aandachtsevenementen)

35

12

420

B-evenementen (risico aanwezig)

24

30

720

Aantal aanvragen om een standplaatsvergunning

47

4

188

Aantal aanvragen om een Alcoholvergunning

11

6

66

Aantal meldingen wijziging aanhangsel Alcoholvergunning

12

4

48

Aantal aanvragen ontheffing artikel 35 Alcoholwet

90

2

180

Aantal aanvragen om een aanwezigheidsvergunning

10

4

40

Aantal aanvragen/meldingen overige toestemmingen APV

170

5

850

Aantal aanvragen leegstandswet

2

4

8

Totaal benodigde capaciteit

2.792

2.7. Formatie APV/bijzondere wetten

Per 1 januari 2023 is de volgende formatie ter beschikking voor de vergunningverlening op het gebied van de Apv en bijzondere wetgeving:

  • 1,56 fte vergunningverlener

Op basis van de verwachte aantal aanvragen is er 2,05 fte (uitgaande van 1.362 productieve uren)

benodigd. Op basis van de huidige bezetting is dit niet toereikend. Om deze reden is er een tijdelijke urenuitbreiding van één van de vergunningverleners met 0,11 fte. Verder wordt er in 2023 een vacature uitgezet voor een evenementencoördinator. Deze coördinator moet een deel van de voorbereiding op een evenementenvergunning overnemen van de vergunningverleners en blijft ook gedurende het proces het aanspreekpunt. Wat dit voor impact dit heeft op de kengetallen moet in 2023 uitgezocht worden.

3. Toezicht en Handhaving

3.1. Algemeen

Onder toezicht en handhaving valt onder andere het afhandelen van klachten en meldingen, het behandelen van verzoeken om handhaving en het uitvoeren van toezicht op verleende vergunningen en ontheffingen. In het VTH-beleid staat beschreven op welke wijze de toezichts- en handhavingstaken worden uitgevoerd.

 

De volledige bezwaar- en beroepsprocedure naar aanleiding van o.a. handhavingsacties word binnen de afdeling behandeld met alle daarbij voorkomende werkzaamheden. Deze bestaan o.a. uit het schrijven van verweerschriften, aanleveren van de benodigde stukken aan de bezwaarschriftencommissie/rechtbank en het voeren van verweer ter zitting. De uren die nodig zijn voor toezicht en handhaving en de juridische procedures zijn moeilijk te plannen. Dit is afhankelijk van het aantal klachten en meldingen, verzoeken om handhaving en het aantal verleende vergunningen.

3.2. Wat willen we bereiken in 2023

In het VTH beleid zijn doelstellingen opgenomen voor de aankomende jaren. In 2023 gaat de afdeling V&VTH aan de slag met:

  • implementatie van de toezicht- en handhavingstrategie (LHS);

  • binnengekomen klachten en meldingen worden geprioriteerd en als zodanig afgehandeld;

  • waar mogelijk gaan we in gesprek met de overtreder, informele aanpak gaat voor procedurele aanpak;

  • afstemming verbeteren tussen de teams vergunningverlening en toezicht & handhaving;

  • de boa’s gemeentebreed inzetten waar dat het meest nodig is;

  • capaciteit afstemmen op onder handen zijnde werk (en daar vervolgens op sturen).

3.3. Hoe gaan we dit doen?

Het team Toezicht en Handhaving is verdeeld in twee disciplines. Te weten: toezichthouders Wabo en Toezichthouders welke zijn belast met het toezicht op de APV en bijzondere wetgeving (boa’s).

 

De gemeente kan onmogelijk alle wet- en regelgeving waarvoor zij verantwoordelijk is binnen de beschikbare capaciteit controleren. In het VTH-beleidsplan zijn keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld waarop toezicht gehouden gaat worden. Door het maken van deze keuzes kan de beschikbare capaciteit gerichter worden ingezet. Zo worden meldingen met een hoge prioriteit altijd opgepakt, bij meldingen met een lage prioriteit is de beschikbare capaciteit bepalend voor het verdere verloop.

 

Op basis van de ingevulde risicoanalyse scoren onderstaande onderwerpen hoog op de prioritering voor toezicht op de Wabo:

  • Nieuwbouw appartementen en publiekstoegankelijke bouwwerken

  • Illegale bouw (bouwen zonder vergunning)

  • Omgevingsvergunning monumenten

  • Brandveilig gebruik bouwwerken

  • Sloopwerkzaamheden met asbest

  • Niet in stand houden/onderhouden inrichting en erfbeplanting overeenkomstig plan

Voor de APV en bijzondere wetgeving is het toezicht gericht op:

  • Grote evenementen;

  • jeugdoverlast;

  • parkeren winkelgebieden;

  • betogingen;

Daarnaast zal er projectmatig toezicht gehouden worden op:

  • huisvesting van doelgroepen;

  • illegaal afmeren van bootjes;

  • Toezicht op energielabel C kantoorgebouwen

  • WOZ controles.

3.4. Verwacht aantal controles Wabo

Soort controle

Totaal aantal controles gepland

Kengetal

Totaal uren gepland

Omgevingsvergunning activiteit bouwen – eenvoudig (<100.000)

340

6

2.040

Omgevingsvergunning activiteit bouwen – regulier (100.000 – 1.000.000)

98

12

1.176

Omgevingsvergunning activiteit bouwen – complex (>1.000.000)

3

16

48

Overige (aanleg- reclamevergunning etc.)

90

4

320

Monumenten vergunning

37

12

444

Activiteit slopen (geen asbest)

30

4

120

Projecten*

900

Klachten – meldingen

123

4

492

Handhavingsverzoeken

10

10

100

Totaal benodigde capaciteit

5.640

 

*Projecten voor 2023 zijn zonder andere: huisvesting arbeidsmigranten, energielabel C kantoren en WOZ controles.

 

In bovenstaande tabel is alleen de ureninzet opgenomen van de toezichthouders. De benodigde uren de administratieve ondersteuning en voor bezwaar en beroep en juridische advisering zijn niet in het overzicht meegenomen. In 2023 worden de kengetallen herijkt.

3.5. Verwacht aantal controles APV / bijzondere wetten

Vanwege het ontbreken van kengetallen en een duidelijk zicht op de werkzaamheden voor 2023 is het op dit moment niet haalbaar om deze werkzaamheden te vertalen naar een tabel zoals genoemd in paragraaf 3.4. In 2023 zal er inzicht worden verkregen in de bestede uren per taak. Deze informatie zal vervolgens worden omgezet naar kengetallen en als input dienen voor het uitvoeringsprogramma 2024.

 

De onderwerpen waar dit jaar onder andere inzet op zal worden gepleegd zijn:

  • alcoholwet;

  • parkeren;

  • evenementen;

  • jeugdoverlast;

  • betogingen;

  • projecten (onder andere: illegaal afmeren bootjes, DOR (Digitaal Opkopers Register) en ondermijning);

  • handhavingsverzoeken

  • Klachten en meldingen.

3.6. Formatie

Per 1 januari 2023 is de volgende formatie beschikbaar voor toezicht en handhaving:

  • 3 fte toezichthouders Wabo;

  • 4,7 fte toezichthouders openbare ruimte;

  • 0,8 fte haven- en marktmeester;

  • 1 fte juridisch medewerker handhaving;

  • 0,56 fte administratief medewerker.

Op basis van het verwachte aantal controles is er 4,1 fte (uitgaande van 1.362 productieve uren) benodigd. Op basis van het aantal verwachte controles komt het gewenste aantal fte’s niet overeen met het aantal fte’s van de huidige bezetting. Door het tijdelijk inhuren van een toezichthouder wordt dit deels opgevangen. Dit betekent dat er binnen het huidige onder handen zijnde werk moet worden geprioriteerd. Deze prioriteiten zijn gesteld op basis van de risicoanalyse uit het beleidsplan VTH.