Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING BURGERZAKEN 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingONDERMANDAATBESLUIT AFDELING BURGERZAKEN 2023
CiteertitelOndermandaatbesluit afdeling Burgerzaken 2023
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOndermandaatbesluit afdeling Burgerzaken 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

nieuw besluit

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-2023besluit vervangt ondermandaatbesluit 2020

26-04-2023

gmb-2023-193210

83061

Tekst van de regeling

Intitulé

ONDERMANDAATBESLUIT AFDELING BURGERZAKEN 2023

Het afdelingshoofd Burgerzaken van het cluster Wijken en Dienstverlening van de gemeente Arnhem;

Gelet op het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023 van 8 maart 2023, zaaknummer 82385;

 

Besluit:

 

 

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de afdeling Burgerzaken van het cluster Wijken en Dienstverlening op te dragen:

    • a.

      De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

    • b.

      De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder a genoemde bevoegdheden.

 

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen ondermandaat-, ondervolmacht- en ondermachtigingsbesluit gemeentesecretaris gemeente Arnhem 2023.

 

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

 

  • 4.

    Te bepalen dat:

    • a.

      Het " Ondermandaatbesluit afdeling Burgerzaken cluster Wijken en Dienstverlening 2020", van 6 december 2019, zaaknummer 422379 wordt ingetrokken;

    • b.

      Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit afdeling Burgerzaken 2023”;

    • c.

      Dit besluit in werking treedt op de dag na bekendmaking.

Afdelingshoofd

I.P.G. van Pinxteren

Bijlage  

nr.

Bevoegdheid

Ondermandaat medewerkersniveau

Algemeen

  • 1.

     

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken daaronder begrepen het doen van aangifte bij de politie.

Alle medewerkers

  • 2.

     

Het ondertekenen van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid, onder b, van de Gemeentewet.

Geen ondermandatering

  • 3.

     

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Alle medewerkers

  • 4.

     

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 5.

     

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorgenomen en genomen beslissingen en van voorgenomen en verrichte andere handelingen.

Alle medewerkers

  • 6.

     

Het aanwijzen van een contactpersoon, die zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Geen ondermandatering

  • 7.

     

Het aanvragen van bijdragen, subsidies en vergoedingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten daaronder begrepen de afwikkeling en verantwoording.

Coordinator

  • 8.

     

Het geven van inzage van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Geen ondermandatering

  • 9.

     

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toegang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werkzaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

Medewerkers voor zover het betreft de eigen werkplek.

Geschillen en geschilbeslechting

  • 1.

     

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemiddeling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Geen ondermandatering

  • 2.

     

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures namens de gemeente of het bestuursorgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Geen ondermandatering

  • 3.

     

  • a.

    Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

  • b.

    Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

  • a.

    Geen ondermandatering

  • b.

    Geen ondermandatering

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het beslissen tot het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover betrekking hebbend op het werkgebied van de eigen afdeling en de verplichting die daarbij voor de gemeente wordt aangegaan niet meer dan 250.000 euro bedraagt.

Tot 50.000 euro: Coördinator

  • 2.

     

  • a.

    Het aansprakelijk stellen van derden.

  • b.

    Het besluiten op het aansprakelijk stellen van de gemeente door derden.

  • c.

    Het verrichten van handelingen tot stuiting van verjaring.

  • a.

    Geen ondermandatering

  • b.

    Geen ondermandatering

  • c.

    Geen ondermandatering

  • 3.

     

Het besluiten tot het aanvaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Geen ondermandatering

  • 4.

     

  • a.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

  • b.

    Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

  • a.

    Coördinator

  • b.

    Geen ondermandatering

  • Personele bevoegdheden

  • 1.

     

  • Het nemen van beslissingen en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de individuele personele aangelegenheden van andere werknemers dan de gemeentesecretaris en met uitzondering van de werknemers van de Rekenkamer.

  • Geen ondermandatering

  • 2.

     

  • Het nemen van beslissingen over werving, selectie en indiensttreding van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

  • Geen ondermandatering

  • 3.

     

  • Het nemen van beslissingen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen (artikel 7:669 en 7: 676 BW) van arbeidsovereenkomsten van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris en alle daarmee samenhangende voorbereidende of uitvoerende handelingen, met uitzondering van beëindiging wegens dringende reden (art. 7:677 BW).

  • Geen ondermandatering

  • 4.

     

  • Het nemen van beslissingen over schorsing of andere vormen van (disciplinaire of orde-) maatregelen (zoals ontzeggen toegang tot werklocaties, afsluiten accounts) ten aanzien van andere werknemers dan de gemeentesecretaris met uitzondering van het stopzetten van loon (art. 7:629 lid 3 BW).

  • Geen ondermandatering

  • 5.

     

  • Het toekennen van gratificaties.

  • Geen ondermandatering

  • 6.

     

  • Het afnemen van gesprekken in het kader van de gesprekscyclus (zoals functionerings-, beoordelings- en Kompasgesprekken) van andere werknemers dan de gemeentesecretaris.

  • Geen ondermandatering

  • 7.

     

  • Het indienen van bezwaar en beroep en het voeren van verweer bij beschikkingen afkomstig van derden (bv UWV) en het aanwijzen van gevolmachtigden.

  • Geen ondermandatering

  • 8.

     

  • Het nemen van beslissingen ten aanzien van het uitlenen via detachering van werknemers niet zijnde de gemeentesecretaris.

  • Geen ondermandatering

  • 9.

     

  • Het aangaan, wijzigen en beëindigen van stageovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.9 van de Cao Gemeenten en werkervaringsovereenkomsten als bedoeld in artikel 2.8 van de Cao Gemeenten.

  • Geen ondermandatering

  • 10.

     

Het namens de gemeente indienen van verzoek om toestemming, indienen van stukken, voeren van verweer en aanwijzen van gevolmachtigden bij procedures voor de Cao ontslagcommissie zoals bedoeld in artikel 9.15 Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement.

  • Geen ondermandatering

  • 11.

     

  • Het verrekenen en verhalen van vorderingen in het kader van personele trajecten (zoals kosten en boetes)

  • Geen ondermandatering

  • 12.

     

  • Het geven van toestemming aan de werknemer voor het verrichten van nevenwerkzaamheden en het verbinden van voorwaarden daaraan, zoals bedoeld in de Regeling nevenwerkzaamheden

  • Geen ondermandatering

  • 13.

     

  • Het vragen van advies, voeren van verweer, aanwijzen van gevolmachtigden en/of het nemen van besluiten na advies van de Cao geschillencommissie als bedoeld in art. 11.5 van de Cao Gemeenten en het van toepassing zijnde reglement, voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de geschillencommissie.

  • Geen ondermandatering

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

  • 1.

     

Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescommissie of de adviseur.

Geen ondermandatering

  • 2.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken om publieke informatie als bedoeld in artikel 4.1, eerste lid, van de Wet open overheid.

Geen ondermandatering

  • 3.

     

Het nemen van besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Geen ondermandatering

  • 4.

     

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krachtens een gemeentelijke subsidieverordening, met dien verstande dat voor verstrekking van subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder sub c en d Awb financiële dekking aanwezig is, met uitzondering van het vaststellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vastgesteld) en de bevoegdheden op basis van de subsidieregelingen Burgerkracht, Amateurkunst en op het gebied van de Transformatie Sociaal Domein.

Geen ondermandatering

  • 5.

     

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 6.

     

Het besluiten tot het toepassen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen ondermandatering

  • 7.

     

Het vaststellen van formulieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indienen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

Coördinator +

Medewerker frontoffice I en Brp-specialist beiden voor zover belast met het taakveld kwaliteit

  • 8.

     

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 9.

     

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Alle medewerkers

  • 10.

     

Het horen van een aanvrager en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht (De voorbereiding).

Alle medewerkers

  • 11.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuursrechtelijke geldschulden).

Geen ondermandatering

  • 12.

     

De uitoefening van bevoegdheden als bestuursorgaan bij of krachtens afdeling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslistermijn).

Alle medewerkers

  • 13.

     

Het vaststellen van beleidsregels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Geen ondermandatering

  • 14.

     

Het nemen van besluiten en het verrichten van werkzaamheden voortvloeiende uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, met uitzondering van de artikelen 33 en 37) en de Uitvoeringswet AVG (Uavg).

Alle medewerkers

Specifieke bevoegdheden

  • 1.

     

  • Het nemen van beslissingen, het afdoen van stukken, het ondertekenen van uitgaande brieven en het verrichten van overige handelingen ten aanzien van aangelegenheden die verband houden met de aan de burgemeester bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en taken.

Alle medewerkers frontoffice 1

  • 2.

     

  • Het uitoefenen van bevoegdheden voortvloeiende uit de Wet op de justitiële en strafvorderlijke gegevens en op de verklaringen omtrent het gedrag en uitvoeringsregelingen.

Alle medewerkers

  • 3.

     

  • Het nemen van besluiten voortvloeiende uit de Paspoortwet en uitvoeringsregelingen.

Alle medewerkers

  • 4.

     

  • a.

    Het nemen van besluiten in het kader van de Wet Basis Registratie Personen en uitvoeringsregelingen;

  • b.

    Het afnemen van verklaringen onder eed of belofte over gegevens over de burgerlijke staat, zoals bedoeld in artikel 2.8, lid 2, onder e van de Wet Basis Registratie Personen.

  • a.

    Alle medewerkers

  • b.

    Medewerkers frontoffice 1 en 2 + Brp-specialisten

  • 5.

     

  • a.

    Het aanwijzen van een ambtenaar van de burgerlijke stand (artikel 1:16 BW).

  • b.

    Het aanwijzen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand (artikel 1:16 BW).

  • a.

    Alle medewerkers frontoffice 1 en 2 + Brp-specialisten

  • b.

    Alle medewerkers frontoffice 1 en 2 + Brp-specialisten

  • 6.

     

  • Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis in de zin van artikel 1:63 BW.

Alle medewerkers frontoffice 1 en 2 + Brp-specialisten

  • 7.

     

  • Het nemen van besluiten in het kader van de Kieswet, met uitzondering van het benoemen van de plaatsvervangend voorzitter, de leden en de drie plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau als bedoeld in artikel E7 van de Kieswet.

Geen ondermandatering

  • 8.

     

  • Het nemen van besluiten voortvloeiende uit de Wet op de Lijkbezorging en uitvoeringsregelingen.

Alle medewerkers frontoffice 1 en 2 + Brp-specialist

  • 9.

     

  • Het uitoefenen van bevoegdheden ter bestrijding van rampen en zware ongevallen in het kader van de Wet Veiligheidsregio's en de Gemeentewet (CRIB).

Coördinator

  • 10.

     

  • Het nemen van besluiten (niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep) voortvloeiende uit de Wegenverkeerswet 1994 (rijbewijzen).

Alle medewerkers