Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Twenterand

Coffeeshopbeleid gemeente Twenterand 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTwenterand
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingCoffeeshopbeleid gemeente Twenterand 2023
CiteertitelCoffeeshopbeleid gemeente Twenterand 2023
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 172, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 174 van de Gemeentewet
  3. artikel 2 van de Opiumwet
  4. artikel 3 van de Opiumwet
  5. artikel 4 van de Opiumwet
  6. artikel 13b van de Opiumwet
  7. artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  8. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-05-2023nieuwe regeling

30-01-2023

gmb-2023-191997

Tekst van de regeling

Intitulé

Coffeeshopbeleid gemeente Twenterand 2023

Burgemeester van Twenterand:

 

Gelet op artikel 172, eerste lid, en 174 van de Gemeentewet, artikel 2, 3, 4 en 13b van de Opiumwet, artikel 1:3 vierde lid en 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 1 - Begripsomschrijvingen

Deze beleidsregels verstaan onder:

 

Coffeeshop: een voor het publiek openstaand gebouw zoals bedoeld in artikel 174 van de Gemeentewet dat wordt geschetst als “openlijk verkooppunt van cannabis dan wel softdrugs”;

 

Harddrugs: middelen vermeld op lijst I behorend bij de Opiumwet;

 

Softdrugs: hasjiesj en hennep (ook stekjes) zoals omschreven in lijst II behorend bij de Opiumwet, ook wel aangeduid als hasj, marihuana, weed, wiet of stuff;

 

Gedogen van de handel in softdrugs: geen gebruik maken van de bevoegdheid genoemd in artikel 13b, eerste lid van de Opiumwet;

Artikel 2 - Nulbeleid

  • 1.

    Overwegende het binnen de regio gevoerde concentratiebeleid inzake coffeeshops voert de burgemeester van Twenterand, op basis van artikel 13b van de Opiumwet, ter bescherming van de volksgezondheid, het woon- en leefklimaat en de openbare orde in de gemeente Twenterand, een nulbeleid aangaande het exploiteren van een coffeeshop.

  • 2.

    Een coffeeshop waarvan de exploitatie (ook) is gericht op de verkoop of handel in softdrugs, wordt volledig geweerd, door:

    • a.

      het niet gedogen van een coffeeshop en het weigeren van een gedoogverklaring;

    • b.

      het weigeren van een exploitatievergunning voor een coffeeshop;

    • c.

      handhaving van het nulbeleid.

Artikel 3 - Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 4 - Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Coffeeshopbeleid gemeente Twenterand 2023.

Vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Twenterand op 30 januari 2023.

De burgemeester,

Mr. J.C.F. Broekhuizen

Toelichting  

Twentse afspraken rond coffeeshopbeleid

In Twente wordt de norm van één coffeeshop op 15.000 tot 20.000 met een ondergrens van twee keer de norm (40.000 inwoners) gehanteerd. Om een monopolie positie te voorkomen van een coffeeshophouder geldt een minimum van twee coffeeshops in die gemeenten. In deze norm is rekening gehouden met de aanwezigheid van een omliggend verzorgingsgebied bij de grotere, stedelijke gemeenten. Binnen de regio vervullen coffeeshopexploitanten in de gemeenten Almelo, Hengelo en Enschede een belangrijke regiofunctie. Voor Twente en ook voor Twenterand: gelden de onderstaande beleidsuitgangspunten:

 

  • In Twente wordt een maximum aan het aantal coffeeshops gesteld.

  • Coffeeshops worden geconcentreerd in de drie grote steden (Enschede maximaal negen,Hengelo maximaal drie en in Almelo maximaal twee).

  • Voor kleine gemeenten is een nuloptie afgesproken, dat wil zeggen dat in kleinere gemeenten geen exploitatievergunning wordt afgegeven voor het exploiteren van één of meer coffeeshops. De gemeente Twenterand heeft ca. 34.000 inwoners en valt daarmee onder de ondergrens om het minimum van twee coffeeshops toe te staan. Dit houdt in dat voor de gemeente Twenterand een nuloptie geldt.

Aantasting woon- en leefklimaat

Het gedogen van een coffeeshop, dan wel meerdere coffeeshops, betekent een aantasting van het woon- en leefklimaat. De verwachting is dat door het gedogen van deze coffeeshop(s), de druggerelateerde overlast fors toe zal nemen. Hierbij wordt ook gewezen op toenemende structurele geluidoverlast en verkeer- en parkeeroverlast veroorzaakt door kort parkerende auto’s van bezoekers die de coffeeshop(s), veelal op ongewenste tijden bezoeken. Ook vanwege de relatie drugs en criminaliteit kan de aanwezigheid van een coffeeshop gevoelens geven van sociale onveiligheid. In dit kader wordt de inschatting uitgesproken dat het vestigen van een coffeeshop geen maatschappelijk draagvlak kent.

 

Aanzuigende werking

In Twente hebben alle elf kleinere gemeenten een nul beleid voor het vestigen van coffeeshops. Het gedogen van coffeeshops in de gemeente Twenterand kan een aantrekkende werking hebben, met de daarbij gepaard gaande druggerelateerde overlast, op personen van buiten de gemeente; het zogenaamde “drugstoerisme”.

 

Structurele inzet ter bescherming van de (jeugdige) inwoners van Twenterand

In dit verband wordt benadrukt dat al geruime tijd een structurele inzet plaatsvindt voor het bestrijden van drugsgebruik in de meest ruime zin van het woord. Deze inzet wordt gedaan vanwege de constatering dat jeugdigen al op jonge leeftijd met drugsgebruik in aanraking komen. Jongeren zijn een kwetsbare groep waarvan de gevolgen van alcohol- en drugsgebruik verstrekkende gevolgen kunnen hebben op zowel de (geestelijke) gezondheid als op het sociale leven. Bij jongeren “in de groei” kunnen depressies, angstbeelden, schizofrenie en blijvende (hersen)schade het gevolg zijn van incidenteel dan wel regelmatig drugsgebruik. Daarnaast wordt een vroege startleeftijd van cannabisgebruik in verband gebracht met een verhoogd risico op het later ontwikkelen van psychische stoornissen, afhankelijkheid/verslaving, gebruik van harddrugs en mogelijke cognitieve stoornissen.

Jongeren die frequent cannabis gebruiken, spijbelen meer en zijn minder gemotiveerd. Dit kan leiden tot schooluitval. Cannabis heeft ook een negatieve invloed op de concentratie en het kortetermijngeheugen hetgeen de schoolprestaties niet ten goede komen.

Daarom is het in het belang van de gezonde ontwikkeling van kwetsbare jongeren de verkoop en het gebruik van softdrugs te beperken. Het weren van coffeeshops uit onze gemeente is één van de middelen om dat te bereiken. In dit kader wordt benadrukt dat een eventuele gedoogde coffeeshop, die zich aan de gestelde regels houdt, niet aan jongeren onder de 18 jaar verkoopt. Deze belangrijke doelgroep blijft dus afhankelijk van de illegale handel. Het gedogen van een coffeeshop lost de illegale handel niet op.

Het nul beleid beoogt een drempel op te werpen zodat jongeren niet direct de gelegenheid wordt geboden om kennis te maken met softdrugs met alle gevolgen van dien. Uitgaande van een vraag door minderjarigen naar softdrugs betekent ieder extra handelspunt een risico op een toename van drugs gebruikende jongeren. Ook kan de zeer onwenselijke situatie ontstaan dat in de nabijheid van een coffeeshop de drugs aan minderjarigen worden doorverkocht (de straathandel).

 

Handhaving

Met verwijzing naar het juridisch kader, zoals vermeld in deze beleidsregel, is voor het exploiteren van een coffeeshop een exploitatievergunning op basis van artikel 2:28 van de Algemeen Plaatselijke Verordening van de gemeente Twenterand en een gedoogverklaring vereist. Een exploitatievergunning kan worden geweigerd op basis van artikel 2:28, tweede en derde van de van de Algemeen Plaatselijke Verordening.

 

Het nul beleid moet stringent worden gehandhaafd. De productie en handel van (soft)drugs is illegaal en de gemeente Twenterand tolereert dit niet. De burgemeester baseert het nul-beleid op artikel 13b van de Opiumwet dat uitgaat van een actieve handhaving achteraf door het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom.

 

Met het toepassen van deze beleidsregel, waarin het nul-beleid over coffeeshops wordt vastgesteld, weigert de burgemeester een exploitatievergunning en een gedoogverklaring volgens de in de notitie beschreven overwegingen.