Organisatie | Hoogeveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Delegatie aanwijzing trouwlocaties |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2004 | Nieuwe regeling | 23-12-2004 Huis aan huis |
Het college wil graag het aantal trouwlocaties aanzienlijk uitbreiden. Een bruidspaar kan een verzoek indienen om in een bepaalde locatie te trouwen. Deze locatie moet wel aan een aantal eisen voldoen. De openbaarheid moet gewaarborgd zijn, er moet een kleedruimte en toilet aanwezig zijn en de huwelijksvoltrekking vindt plaats onder dak. De aanwijzingsbevoegdheid berust bij de raad. Wij stellen voor deze te delegeren aan het college.
Overdragen bevoegdheid tot aanwijzen van gebouwen als onderdeel van het gemeentehuis, zoals genoemd in artikel 147 lid 2 van de Gemeentewet, juncto artikel 1.63 Burgerlijk Wetboek, uitsluitend voor de dag van het huwelijk dan wel partnerschap aan het college van burgemeester en wethouders.
In het kader van de Taskforce is onderzocht op welke manier het trouwen in de gemeente Hoogeveen aantrekkelijker gemaakt kan worden. Dit kan door meerdere locaties in de gemeente aan te wijzen als trouwlocatie. Omdat de gemeente Hoogeveen geen echte historische panden heeft die geschikt zijn als trouwlocatie zijn geen panden aangewezen. Een bruidspaar kan wel een verzoek indienen om op een locatie buiten het gemeentehuis te trouwen. Per verzoek kan hier een beslissing over worden genomen.
Meer vrijheid in de keuze van trouwlocatie.
De partners dienen zelf te zorgen voor toestemming van de eigenaar en een schriftelijk bewijs over te leggen waaruit blijkt dat zij op die locatie mogen trouwen. Zij dienen zelf te zorgen voor een passende omgeving. Medewerkers van de afdeling Gemeentewinkel beoordelen of de locatie voldoet aan de eisen. De verantwoordelijkheid voor de inrichting van de trouwlocatie, het aantal stoelen, de verlichting, de aanwezigheid van een lessenaar en alle andere eisen waardoor een goede huwelijksvoltrekking mogelijk wordt, ligt geheel bij de partners.
Met ingang van 1 januari 2005 op meerdere locaties de mogelijkheid bieden om te trouwen dan wel partnerschappen te laten registreren.
In de Legesverordening zijn hiervoor tarieven opgenomen.
Het eerste jaar na iedere trouwpartij ofregistratie. Vanaf 2006 jaarlijks.