Organisatie | Zwolle |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Horecasanctiebeleid gemeente Zwolle |
Citeertitel | Horecasanctiebeleid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Organisatie en beleid |
Externe bijlage | Horecasanctiebeleid |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2023 | nieuwe regeling | 28-03-2023 |
In het horecasanctiebeleid zijn regels opgenomen over de manier waarop de gemeente Zwolle handhaaft bij overtredingen door een horecabedrijf. Het gaat dan om overtreding van de toepasselijke bepalingen uit de Alcoholwet, de Algemene Plaatselijke Verordening en van de vergunningvoorschriften.
Handhaving heeft tot doel bij een geconstateerde overtreding door een horecabedrijf een passende maatregel op te leggen die qua zwaarte zo goed mogelijk aansluit bij de ernst van de overtreding. Daarnaast is het een doel om de horecaondernemer duidelijkheid te verschaffen over de maatregel(en) die volgen bij een overtreding.
Uitgangspunten van dit beleid zijn het terugdringen en voorkomen van aantasting van de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat door gedragingen van en/of gerelateerd aan horecabedrijven.
Daarnaast is één van de speerpunten in de Beleidsagenda gezondheid 2022 - 2026 ‘een afname van overmatig alcoholgebruik’, waarbij de focus ligt op de jeugd. Daar is in dit beleid ook rekening mee gehouden.
HOOFDSTUK 1 HORECABEDRIJVEN MET EEN ALCOHOLVERGUNNING EN/OF EEN EXPLOITATIEVERGUNNING
Horecabedrijven met een alcoholvergunning en/of een exploitatievergunning die de Alcoholwet en/of de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) overtreden, worden als volgt gesanctioneerd:
1.1 Afwezigheid leidinggevende bij een voor publiek geopend horecabedrijf
Als door de politie, dan wel door gemeentelijke toezichthouders, geconstateerd wordt dat er sprake is van afwezigheid van een leidinggevende bij een voor publiek geopend horecabedrijf (overtreding van artikel 24, eerste lid, van de Alcoholwet) volgt een mondelinge waarschuwing. De mondelinge waarschuwing wordt schriftelijk bevestigd.
1.2 Leidinggevende verkeert in kennelijke staat
Als door de politie, dan wel door gemeentelijke toezichthouders, geconstateerd wordt geconstateerd dat een leidinggevende in kennelijke staat van dronkenschap verkeert of onder invloed van psychotrope stoffen aanwezig is in een horecabedrijf (overtreding van artikel 8, eerste lid, onder b, in relatie tot artikel 20, vijfde lid, van de Alcoholwet), volgt een mondelinge waarschuwing. De mondelinge waarschuwing wordt schriftelijk bevestigd.
1.3 Verstrekken alcohol en toelaten van dronken/onder invloed van psychotrope stoffen verkerende personen
1.4 Verstrekking alcohol aan jeugdigen
Als door de politie, dan wel door gemeentelijke toezichthouders, geconstateerd wordt dat er sprake is van het verstrekken van alcoholhoudende drank aan personen onder de 18 jaar (overtreding van artikel 20, eerste lid, van de Alcoholwet) wordt een bestuurlijke boete opgelegd behorende tot categorie C van het Alcoholbesluit.
1.5 Verstrekken van sterke drank in horecabedrijven die onder artikel 2.34a van de APV vallen
Als door de politie, dan wel door gemeentelijke toezichthouders, geconstateerd wordt dat er sprake is van het, anders dan om niet, verstrekken van sterke drank voor gebruik ter plaatse in een horecabedrijf dat onder artikel 2.34a van de APV valt, krijgt de ondernemer – voor zover mogelijk- direct een mondelinge waarschuwing. De mondelinge waarschuwing wordt schriftelijk bevestigd.
Als zich een geweldsincident heeft voorgedaan in of in de directe nabijheid van een horecabedrijf, waarvan de verwijtbaarheid van de exploitant vast staat dan wel redelijkerwijs aannemelijk is, wordt dit aangemerkt als een verstoring van de openbare orde (conform het gestelde in artikel 2:30 APV) en volgt een schriftelijke waarschuwing. Daarbij krijgt de ondernemer twee weken de tijd om schriftelijk aan te geven op welke wijze hij in de toekomst dergelijke problemen zal voorkomen.
Daaronder wordt in ieder geval verstaan wanneer sprake is van ernstige incidenten zoals incidenten waarbij de aanwezigheid van of handel in steek- of vuurwapens is geconstateerd dan wel wanneer gebruik is gemaakt van één of meer steek- of vuurwapens, incidenten waarbij één of meer dodelijke slachtoffer(s) is/zijn gevallen, incidenten waarbij één of meer slachtoffer(s) ernstig gewond is/zijn geraakt, incidenten met grootschalige vechtpartijen al dan niet met slachtoffer(s), alsmede wanneer sprake is van ernstige zedendelicten en/of het toedienen van bedwelmende middelen zoals GHB (lijst II van de Opiumwet).
Als sprake is van gokken in een horecabedrijf, in strijd met de bepalingen uit de Wet op de kansspelen, waarvan de verwijtbaarheid van de exploitant vast staat dan wel redelijkerwijs aannemelijk is, wordt dit aangemerkt als een verstoring van de openbare orde (conform het gestelde in artikel 2:30 APV) en wordt het horecabedrijf gesloten voor een periode van zes maanden.
Bij een volgende overtreding, binnen een jaar na de onder 1. genoemde sanctieperiode, volgt intrekking van de alcoholvergunning op grond van artikel 31, eerste lid onder b. en c. van de Alcoholwet en/of intrekking van de exploitatievergunning op grond van artikel 1.6, tweede lid, onder a, van de APV.
1.8a Aanwezigheid van legale kansspelautomaten zonder vergunning
Als door de politie, dan wel door gemeentelijke toezichthouders, geconstateerd wordt dat er sprake is van de aanwezigheid van legale kansspelautomaten zonder vergunning, (overtreding van artikel 30b van de Wet op de Kansspelen) krijgt de ondernemer een mondelinge waarschuwing en dienen de kansspelautomaten direct buitengebruik gesteld te worden. De mondelinge waarschuwing wordt schriftelijk bevestigd. De waarschuwing bevat de eis om de kansspelautomaten direct te verwijderen en verwijderd te houden zolang er geen vergunning voor verleend is.
1.8b Aanwezigheid van meer legale kansspelautomaten dan wettelijk toegestaan (max. 2)
Als door de politie, dan wel door gemeentelijke toezichthouders, geconstateerd wordt dat er sprake is van de aanwezigheid van meer legale kansspelautomaten dan wettelijk toegestaan (max. 2) (overtreding van artikel 30c, tweede lid, van de Wet op de Kansspelen) krijgt de ondernemer een mondelinge waarschuwing en dienen de kansspelautoma(a)t(en) direct buiten gebruik gesteld te worden. De mondelinge waarschuwing wordt schriftelijk bevestigd. De waarschuwing bevat de eis om de kansspelautoma(a)t(en) direct te verwijderen en verwijderd te houden.
1.8c Laten bespelen van een legale kansspelautomaat door personen beneden de leeftijd van achttien jaar
Als door de politie, dan wel door gemeentelijke toezichthouders, geconstateerd wordt dat er sprake is van het laten bespelen van een legale kansspelautomaat door personen beneden de leeftijd van achttien jaar (overtreding van artikel 30g, eerste lid,, van de Wet op de Kansspelen, krijgt de ondernemer een mondelinge waarschuwing. De mondelinge waarschuwing wordt schriftelijk bevestigd.
HOOFDSTUK 2 HORECABEDRIJVEN ZONDER EEN ALCOHOLVERGUNNING EN/OF EEN EXPLOITATIEVERGUNNING
2.1 Exploitatie zonder horecavergunning
Als er sprake is van een overtreding van exploitatie zonder horecavergunning (artikel 3 van de Alcoholwet) dient de ondernemer het horecabedrijf op eerste aanzegging te sluiten en gesloten te houden voor bezoekers totdat de desbetreffende vergunningen zijn verleend en ontvangt de ondernemer een last onder bestuursdwang, inhoudende dat bij een volgende overtreding het horecabedrijf wordt gesloten.
Als geconstateerd wordt dat een horecabedrijf wordt geëxploiteerd zonder te beschikken over een exploitatievergunning (artikel 2:28 APV) dient de ondernemer het horecabedrijf op eerste aanzegging te sluiten en gesloten te houden voor bezoekers totdat de desbetreffende vergunningen zijn verleend en ontvangt de ondernemer een last onder bestuursdwang, inhoudende dat bij een volgende overtreding het horecabedrijf wordt gesloten.
HOOFDSTUK 3 HORECABEDRIJVEN MET EEN TERRAS
3.1 Exploitatie zonder vergunning
Als er sprake van overtreding van exploitatie zonder terrasvergunning (artikel 2:28a van de APV)) dient de ondernemer het terras op eerste aanzegging te verwijderen en verwijderd te houden totdat de desbetreffende vergunning is verleend en ontvangt de ondernemer een last onder dwangsom met een bedrag tussen € 500,-- en € 3.000,-- per geconstateerde overtreding met een maximumbedrag van € 12.000,--;
3.2 Overtreding van de voorschriften/ nadere regels voor het exploiteren van het terras
HOOFDSSTUK 4 VERZWARENDE OMSTANDIGHEDEN
4.1 Ander handhavingstraject bij verzwarende omstandigheden
Bij een overtreding kan sprake zijn van verzwarende omstandigheden. Hierdoor kan er een ander handhavingstraject worden ingezet vanwege de ernst en de aard van de overtreding, en de grotere schending van de openbare orde of het woon- of leefklimaat. In een dergelijke situatie is een ander handhavingstraject noodzakelijk om het gewenste resultaat te bereiken ter bescherming van de openbare orde, het woon- en leefklimaat of de veiligheid en gezondheid.
HOOFDSTUK 6 OVERGANGSRECHT, INTREKKING OUDE REGELS EN INWERKINGTREDING
Besluiten genomen krachtens huidige horecasanctiebeleid, die golden op het moment van de inwerkingtreding van dit horecasanctiebesluit en besluiten die vallen onder de werking van het huidige horecasanctiebeleid en waarvoor dit horecasanctiebeleid overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens het onderhavige horecasanctiebeleid.